וולוו XC40 נחשף ב־2017 על בסיס פלטפורמת CMA החדשה דאז שתוכננה כך שתוכל לקבל על עצמה  גרסאות בנזין, היברידיות־נטענות וגם כל־חשמלית. גרסה כזו הוצגה בסוף 2020, תחילה עם הנעה כפולה והספק כביר (407 כ"ס) וזו סומלה 'P8'; בהמשך הצטרפה P6 הצנועה יותר, והנה היא כאן.

XC40 התחשמל
כאמור, הגרסה החשמלית הראשונה של XC40 הוצגה לפני כשנתיים – וזה היה לרכב החשמלי הראשון של היצרנית. בשנת 2021 הוצג הדגם במרכב קופה ובהנעה חשמלית בלבד כ־C40.

ההבדלים הנראים לעין בין גרסאות XC40 המוכרות לזו החשמלית מינוריים ומסתכמים בשבכה אוטמה, חישוקי "19 בעיצוב ייחודי וצבעי מרכב שונים – וזהו. רכב המבחן הוא מהמהדורה של לפני מתיחת הפנים, והמהדורה המחודשת צפויה להגיע לכבישי ישראל בעוד מספר חודשים. בכל מקרה, השינויים קוסמטיים בעיקרם והיקפם לא גדול.

וולוו XC40 - מבחן דרכים (ריצ'ארג' P6, חשמלי)
צילום: בן חסון

פי 6 או פי 8
גרסת P6 של XC40  מהווה כיום את כרטיס הכניסה לעולם החשמלי של וולוו. ל־P6 מנוע יחיד, הנעה קדמית, 231 כ"ס ו־33.6 קג"מ – זאת במקום שני מנועים, הנעה כפולה, 407 כ"ס ו־67.3 קג"מ ב־P8. הפערים בנתוני המנועים מביאים גם לנתוני ביצועים שונים – 7.4 שניות ל־100 קמ"ש ו־160 קמ"ש מרביים ב־P6 במקום 4.9 שניות ו־180 קמ"ש ב־P8.

הבדל נוסף ומשמעותי נוגע לסוללה – זו של P6 היא קטנה יותר בכ־12% ולה 69 קוט"ש (64 נטו) לעומת 78 קוט"ש ב־P8, כך’ שעל אף צריכת אנרגיה טובה יותר בכ־13% של P6 (לפי וולוו) טווח הנסיעה המוצהר של שתיהן כמעט זהה עם 417-414 ק"מ. הספק הטעינה ב־DC הוא 150 ק"ו.
שתי הגרסאות מוצעות ברמת אבזור אחת עשירה הכוללת מפתח חכם, מערך מצלמות היקפי, גג זכוכית פנורמי, מחוונים מוקנים ומפרט בטיחות עשיר. ההבדל במחיר: 30,000 שקלים לטובת P6 שמחירה 270,000 שקלים.

מתחילים
במפגש ראשוני עם XC40 P6 לא ניתן לחשוד שמדובר בגרסה הפחות חזקה של XC40 החשמלי, ובכל מקרה הוא עדיין אחד מהנאים בסגמנט.

כניסה פנימה חושפת בפנינו את המופע המוכר והמוצלח יחסית של הדגם. ההגה השמנמן נעים לאחיזה, מסך המולטימדיה מוצלח והקווים הכלליים נאים, אך איכות החומרים לא תמיד הרשימה וחסר אותו גימור פרמיום נדרש ברכב כזה. בדומה כמו במפגש קודם, גם כאן הממשק החדש שפותח יחד עם גוגל דורש עקומת לימוד די משמעותית, ועבור משתמש אייפון אינו מהווה חלופה מספיק טובה.

וולוו XC40 - מבחן דרכים (ריצ'ארג' P6, חשמלי)
צילום: בן חסון

המרחב לנהג ולנוסע מלפנים ראוי, ותנוחת הנהיגה גבוהה למדי. לחובה נציין את קורה A שפוגמת מעט בשדה הראיה. לגג הפנורמי כיסוי בד שאינו אטום לגמרי ובשמש הישראלית זה פחות מוצלח. מושב הנהג נעים ונוח בנסיעות ארוכות, ותמיכה צידית עדיפה תתקבל בברכה.

בשורה השנייה המרחב נאה אך אינו יוצא דופן בסגמנט. מפתח הכניסה לא נוח להטענת ילדים בכיסאות בטיחות. לתא המטען נפח נכבד, מבנה יעיל והוא עשוי היטב.

נוסעים
הסיבה לשמה נתכנסנו היא, כאמור, יחידת ההנעה השונה לא במעט מזו שב־P8 – הן בפער הנתונים הנכבד (בייחוד בהינתן התפוקה של P8), הן בהנעה הקדמית ביחס לכפולה. עם זאת, כיול דוושת התאוצה דומה למדי; רק לחיצה הגונה עליה תביא אותו מערך ביצועים ותגובות המאפיין רכב חשמלי עם נתונים הגונים.

עם יותר מ־33 קג"מ ו־231 כ"ס הביצועים גם כאן טובים מאוד בכל שלב; כמובן, אין כוח המסחרר שיש ב־P8, אך לחיצה מלוא מהלך המצערת בלי לקחת את זווית ההגה תוביל לסחרור צמיגים או לוחמת הגה קלה.

וולוו XC40 - מבחן דרכים (ריצ'ארג' P6, חשמלי)
צילום: בן חסון

עם תום המבחן עלה כי הצריכה עמדה על 4.9 ק"מ/קוט"ש – נתון טוב בכ־10% מזה שקיבלנו במבחנים של גרסאות P8 של XC40 ושל C40 ומצדו תואם את הצהרות וולוו. נתון זה מתרגם לטווח מעשי של 320־330 ק"מ. נהיגת־בוקר/פקקים שגרתית הניבה נתון טוב במעט.

נוחות הנסיעה נותרה עניין לשיפור. גם בגרסה זו כיול רך למדי למתלים, בשילוב עם משקל לא נמוך (כ־2 טון) וצמיגים נמוכי־דופן (235/50 מלפנים, 255/45 מאחור על חישוקי "19) ואלה מביאים לתוצאה לא מוצלחת במיוחד. וולוו XC40 התמודד היטב עם שיבושים קטנים וטלאים באספלט, אפילו בורות בודדים נספגו יפה – אך רצף שיבושים, פסי האטה וכביש גלי יכניעו את המתלים ויורגש מחסור בריסון, גם במהירויות נמוכות. מאפיינים אלה מוצאים ביטוי גם בנהיגת שבילים. איכות הנסיעה – טיפול ברעשי כביש ורוח – נאותה וראויה לסגמנט.

היכולת הדינמית נפגעת מהכיול הרך; כבר בעומס נמוך זוויות הגלגול גבוהות והחזרה לא תמיד מעודנת או לינארית. להגה משקל קל גם במצבו הכבד, ואין מצבי ניהוג המשפיעים על תגובות מערכת ההנעה. בולמים מתכווננים היו מתקבלים בברכה במצבים כאלה. לבלמים עצמם עוצמה טובה אבל לדוושה מהלך ארוך והיא נוקשה לקראת סופו. נציין גם כי לרכב מצב בלימה רגנרטיבית אחד וחזק ('נהיגה בדוושה אחת') או מצב ללא בלימה רגנרטיבית כלל – מצב ביניים נשמע כמו רעיון לא רע.

וולוו XC40 - מבחן דרכים (ריצ'ארג' P6, חשמלי)
צילום: בן חסון

פחות זה יותר?
עיצובו המוצלח ואבזורו העשיר של XC40 P6 זהה לזה של הגרסה הבכירה וגם אופיו – לטוב ולרע – דומה עד מאוד. תמורת מחיר נמוך בכ־10% מוותרים על לא מעט ביצועים והנעה כפולה אך טווח הנסיעה ויכולות הטעינה זהים בפועל בין הדגמים. בנוסף, מחירו גם נמוך, ולא במעט, מזה של רכבי פנאי־קומפקטיים חשמליים מתחרים של מותגי יוקרה, וזה עושה אותו לעסקה מעניינת ששווה בדיקה.