הסופרמיני פאביה של סקודה הוצגה בדור הרביעי שלה ב-2021. דגם זה, שנחנך ב-1999 והיה שני אחרי אוקטביה של סקודה החדשה, התבסס אף הוא על רצפה ומכלולים של פולקסווגן. פאביה היא מהדגמים שמיקמו את סקודה גבוה, ובשלושת הדורות הראשונים שלה נמכרו 4.5 מיליון יחידות שלה.   
הקשר, פרטים

בשעה שפאביה היוצאת הייתה עם סיום כהונתה מהקטנות בתחום הסופרמיני – הרצפה PQ26 A06, בסיס הגלגלים 247 ס"מ, האורך 399 ס"מ, הרוחב 173 ס"מ – הרי זו החדשה גדלה בהרבה: הרצפה MQB A0, בסיס הגלגלים 256 ס"מ, האורך 411 ס"מ, הרוחב 178 ס"מ. אגב, הרצפה והממדים המגודלים האלה נמצאים ברשותה של סיאט איביזה מאז 2017.

לפני מספר שבועות פגשנו בפאביה החדשה בגרסת 1.5 ליטר החזקה וברמת הגימור 'מונטה קרלו' המהודרת שמחירה 135,000 שקלים. הפעם אנו בוחנים את הגרסה החלשה יותר, זו עם מנוע 1.0 ליטר. גרסה זו מוצעת בשתי רמות גימור: 'אמבישן' שמחירה 115,000 שקלים הכוללת במפרט האבזור שלה חישוקי "16, מולטימדיה עם צג "8, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור, תאורת אווירה, ערכת רשתות לעיגון מטען; 'סטייל' שעולה 123,000 שקלים ומוסיפה תאורת לד, חישוקי "17, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, בלם חנייה חשמלי, מצלמה.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל', 110 כ
צילום: אלי שאולי

במפרט הבטיחות בכל רמות הגימור: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית; ב'סטייל' וב'מונטה קרלו' גם בלימה אוטונומית לאחור. למבחן קיבלנו את גרסת ה-1.0 ליטר ברמת הגימור 'אמבישן'.

נראות, עיצוב
גם בגרסה זו, גם בלבן, פאביה נראית טוב: מכונית קטנה-גדולה, צעירה עם נוכחות. הצבע הלבן מדגיש את הצללית ואת קווי המתאר שלה, והדגם מזכיר את האחות היוקרתית בפלטפורמה, אודי A1. ולמרות שחישוקי ה-"16 הם הקטנים במבחר, ממדיהם נראים הולמים את המכונית.

פנים הרכב
סביבת הנהג מעוצבת היטב, משלבת שימושיות עם מראה נעים, וקצת גאווה צ'כית כשהשם 'פאביה' מוטבע על דופן בית המחוונים. העיצוב עדכני, יוצר תחושה שהרכב אף רחב ממה שהוא. מנגד, רוב החלקים בסביבת הנהג ובדיפון הדלתות נוקשים מדי וחלולים למגע. בהשוואה ל'מונטה קרלו', הגימור פשוט יותר, ובידיות הדלת שעיצובן מקורי ובמקומות נוספים לא משולבים אותם צבעים שהעניקו לפנים הרכב הופעה מושכת יותר. האבזור כאמור נאה, ולצג "8 עיצוב עדכני וקישור נוח לקארפלי.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל', 110 כ
צילום: אלי שאולי

הבורר האוטומטי (שתצוגת המצב במסילה נמצאת עליו) מעוצב היטב והוא נוח לתפעול. איכשהו קצת מוזר שאין כאן תפעול חשמלי לבלם החנייה, ובהשוואה לרמת הגימור הגבוהה יותר, חסרו לנו בנוסף תאורת לד, מפתח חכם, מצלמת נסיעה לאחור. כאן נציין כי את חיישני החניה האחוריים משרתת תצוגה נאה.

המחוונים רגילים ואינם מוקרנים, אבל הם קריאים מאוד ונאים מספיק. כמו בדגמים חדשים אחרים של סקודה, מערך הפיקוד שעל גלגל ההגה נאה, אך תפעולו עלול להיות מסורבל.

תנוחת הנהיגה טובה וכך הראות לפנים אם-כי היא טובה פחות לאחור. מושב הנהג נוח למדי, גם אם מעט רך מדי באזור הגב התחתון. הוא והגב היו יוצאים אם הייתה אפשרות להקשחת מסעד הגב בחלקו התחתון.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל', 110 כ
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב טוב מאוד ביחס לדגמי מיני, עם מרווח רגליים מוצלח ומרווח ראש מצוין, והנוסעים ישמחו בקיץ הישראלי בפתחי מיזוג שאינם שגרתיים בדגמים כאלה. בגב המושבים הקדמיים תאי אחסון כפולים.

לתא המטען נפח נאה (343 ל') ומבנה שימושי, והוא יכול להספיק למסע קניות משפחתי בסופשבוע באילת – אבל מכיוון שמדובר בסקודה, הצד השימושי של פאביה עשיר בהרבה. בין השאר, לפאביה ערכת רשתות עשירה לתא המטען – וגם: תאים מודולריים ומתפרקים שניתן למקם אותם גם בתא הנוסעים. בנוסף, בתא המטען שטיח דו-צדדי ו... גם מטרייה בפתח ייעודי בדלת, כזה שגם סוחט ממנה את המים.

מנוע, ביצועים
כיאה לדגם של קבוצת פולקסווגן, גם כאן יחידת כוח מוכרת המשרתת מגוון דגמים קרובים: מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 110 כ"ס (5500 סל"ד) ו-20.4 קג"מ (2000-3000 סל"ד), ותיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. משך ההאצה של גרסה זו מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.9 שניות והמהירות המרבית 205 קמ"ש.

לכן, לא מפתיע לגלות שלפאביה בגרסה זו ביצועים נאותים בזכות אותה חטיבת כוח שהיא מאוד אפקטיבית, ואין לה כל רגשות נחיתות. הרכב צובר מהירות בקצב טוב בכבישים הבין-עירוניים, והוא במיטבו בסל"ד בינוני. תחת עומס של עלייה יש להביא את המנוע לסל"ד גבוה, שם הוא נושם היטב וגם מייצר צליל נעים, אם-כי מעט צרוד. כאשר מדובר בעקיפות בתנאים מכבידים, יש לתכנן; נדרש קצת זמן עד שהמנוע מגיע לתחום היעיל שלו, התיבה אינה זריזה בהורדת הילוכים.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל', 110 כ
צילום: אלי שאולי

אותה השתהות מורגשת גם עם יציאה נמרצת מהמקום. מה שמפריע יותר הוא כי בקצב זחילה של פקק ובתמרוני חניה פעולת התיבה אינה תמיד חלקה. בנוסף, מערך הדימום/התנעה יכול להציק.
צריכת הדלק מצוינת. בתוואי המכביד של המבחן, הצריכה עמדה על 14.4 ק"מ/ל', בשיוט הייתה 17 ק"מ/ל', ובלילה נעים הגיעה גם ל-19 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות
הבולמים מעט רכים – סופגים טוב יותר שיבושים קטנים בעיר ואילו על גדולים יותר הם מתקשים. מחוץ לעיר יכולת ספיגת המהמורות משתפרת, והרכב מרוסן פחות במהירות גבוהה בכביש גלי, אם-כי לא באופן מוגזם. נוחות הנסיעה שמציעה פאביה לנוסעיה בהחלט סבירה לסופרמיני, ורעשי הכביש והרוח מורגשים אך אינם מוגזמים.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל', 110 כ
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית של פאביה החדשה טובה. היא משנה כיוון בזריזות ובאופן מיידי יותר בגלל החישוקים הקטנים יותר, ועושה זאת באופן עולץ. היא צולחת פניות היטב, מעניקה רמת ביטחון גבוהה לנהג. הבלמים תפקדו היטב ופעולת הדוושה הדרגתית.

כאן נוסיף כי כושר התמרון נאה (רדיוס של 10.7 מ') וכי תיקון הסטייה אקטיבי מדי.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל', 110 כ
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה  
פאביה החדשה ביצעה צעד ענק ביחס לקודמתה – גם בפועל, בממדים ובמרחב הפנים – והיא נראית מצוין, עדכנית ושימושית. במחיר בו היא מוצעת כאן – 1.0 ל' ו-110 כ"ס ברמת הגימור 'אמבישן', ב-115,000 שקלים – היא מעניקה תמורה נאה בעולם המתייקר והולך של דגמי הסופרמיני.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שיש דגם שהוא מאוד קרוב אליה ועם זאת זול משמעותית ממנה – סיאט איביזה שעולה 104,000 שקלים. האבזור אינו זהה, סקודה פאביה נראית עדכנית יותר, יש לה גם פריטים מגניבים כמו ערכת הרשתות והתאים – ובכל זאת, פער המחיר אינו ממש זניח. אבל, גם אם קשה להתחמק מכך שהיא יקרה יותר, עדיין מדובר באחת הבחירות הטובות מבין דגמי הסופרמיני.