רכב הפנאי הקומפקטי של מאזדה, CX-5, נחנך ב-2011 והדור השני-נוכחי הוצג ב-2016. דגם זה עבר מתיחת פנים ראשונה ב-2018 ושנייה הוכרזה בסוף 2021.

הדור השני משווק בישראל מאז 2017, והמהדורה המחודשת שלו מוצעת כאן מהרבעון השני של 2022.  
 
הקשר, פרטים

עם חידוש הדגם כוילו המתלים מחדש, לנסיעה מעודנת יותר. השינויים החיצוניים כוללים פגושים ושבכה חדשים, יחידות תאורה מעודכנות מלפנים ומאחור. בתא הנוסעים מושבים משופרים, ומערך מצבי הניהוג שודרג בגרסת ההנעה הכפולה. בתחום הבטיחות נוספה מערכת לשמירת הרכב במרכז הנתיב.

מאזדה CX-5 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

ללא שינוי: מנוע בנזין אטמוספריים 2.0 ליטר 165 ו-2.5 ליטר 195 כ"ס, תיבה אוטומטית 6 הילוכים והנעה קדמית או כפולה.

הדגם המחודש מוצע כעת עם שלוש חבילות עיצוב ברמות הגימור השונות להדגשת הנראות; החבילות הן: 'אקטיב', עם סממני שטח; 'בלאק', שיש לה פריטים ספורטיביים; 'סיגנצ'ר', המביאה מרכיבי גימור אלגנטיים. 

מאזדה CX-5 מוצע החל ב-170,000 שקלים עם מנוע 2.0 ליטר, הנעה קדמית וברמת הגימור 'קומפורט' – ועד 234,000 שקלים עם מנוע 2.5 ליטר, הנעה כפולה וב'סיגנצ'ר'.

למבחן קיבלו את גרסת ה-2.5 ליטר, הנעה קדמית וברמת הגימור 'פרמיום בלק' – ומחירה 218,000 שקלים. האבזור עשיר: תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, שיש להם גם אוורור, ריפוד עור, מולטימדיה עם מסך "8, מחוונים מוקרנים, מערכת שמע של בוז, פקדי הילוכים מההגה, טעינה אלחוטית. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור.

מאזדה CX-5 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות
כאמור, מרכיבי העיצוב החיצוני עודכנו, אך השינוי אינו בולט. בכל אופן, מאזדה שמרה על הקווים המוצלחים של הדגם וזה נראה גם כיום בולט ואתלטי, גם בזכות פרופורציות כוחניות: חרטום ארוך ואחוריים קצרים. באדום המטאלי האהוב של מאזדה, ועם חבילת 'בלק' המביאה גימור שחור מבריק לשבכה, לרצועת המגן ההיקפית ולחישוקי ה-"19 וגם קצות מפלט גדולים יותר, הרכב משך תשומת לב רבה למרות שאינו חדש.

פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג מהווה שיעור טוב במינימליזם. במאזדה הצליחו למקם את כל המתגים הנדרשים לתפעול מהיר מבלי ליצור עומס. השילוב בין חומרים איכותיים, משטחים נקיים ומחוונים קלאסיים שחלקם המרכזי מוקרן יוצר הופעה עשירה ואלגנטית. זו מודגשת ברמת הגימור 'פרמיום בלק' הכוללת תקרה שחורה ותפרים אדומים בריפוד העור.

גם המחוונים אינם עמוסים בפרטים, ותפעול מערך המידע שבהם פשוט ונוח. צג המולטימדיה הוא במידה "8, נראה מעט קטן אפילו ביחס לממדיו (בייחוד כאשר מוצגות בו תמונות המצלמות ההיקפיות), והגרפיקה במערכת המוכרת מעט מיושנת. עם מתיחת הפנים הכריזה מאזדה גם על צג "10.25, אך זה אינו מגיע לכל השווקים בגלל הבעיות בהספקת שבבים. השליטה בצג נעשית בזמן נהיגה רק באמצעות החוגה, זו נוחה לשימוש והיא מסכמת מערך שליטה נוח מאוד לתפעול.

האבזור, כבר פורט קודם, עשיר מאוד, וכאן יצוין כי גג הזכוכית קטן יחסית. תנוחת הנהיגה הגבוהה היא כנדרש מרכב פנאי, המושבים החדשים נאים, אך בנהיגה ארוכה אינם תומכים ביותר.

מאזדה CX-5 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

המרחב מאחור טוב, ומרווחי הרגליים והראש מספקים בהחלט. הישיבה נוחה, ניתן לשנות במקצת את זווית ההטיה של מסעד הגב, וניתן לפצל אותו לשלושה חלקים(40:20:40). נפח תא המטען סביר בהחלט (438 ליטרים), וחיבור הכיסוי לדלת האחורית מתגלה כיעיל.  

מנוע, ביצועים
מתחת למכסה המנוע כאמור אין חדש. מנוע בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר 4 צילינדרים מייצר 195 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-26.3 קג"מ ב-4000 סל"ד. יחד עם התיבה האוטומטית שיש לה 6 הילוכים וההנעה הקדמית, הרכב מאיץ ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות ומגיע ל-201 קמ"ש.

המנוע מטפס היטב לכיוון הקו האדום (6100 סל"ד), הוא מגיב היטב לפעולת המצערת, ופעולת התיבה האוטומטית חלקה. שני אלה יוצרים חטיבת כוח יעילה וגם מהנה בזכות אופי הפעולה וגם בסיוע הצליל. בשיוט רגוע ולמרות שלתיבה רק שישה הילוכים, המנוע שקט. תחת עומס יש למצב את המנוע מעל 4000 סל"ד ופקדי ההילוכים מאחורי ההגה ממש עוזרים – הביצועים אז טובים, והצליל כאמור מוצלח.

מאזדה CX-5 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק בתוואי המבחן הייתה סבירה ועמדה על 9.3 ק"מ/ל', ופחות דווקא בשיוט, עם נתון של 11-12 ק"מ/ל', לא מעט בגלל שלתיבה רק 6 הילוכים.  

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה טובה לרוב. בעיר, במהירות ממש איטית ובמפגש עם שיבושים גדולים, הרכב פחות נוח, אך ככל שעולה המהירות, כבר בעיר, הבולמים מטפלים טוב יותר בשיבושים למיניהם, למרות שהצמיגים (225/55-19) אינם משתתפים בשיכוך בגלל דופן שאינה ממש גבוהה. רעשי הכביש והרוח מורגשים אך אינם מוגזמים, ואיכות הנסיעה הכוללת טובה בהחלט.

בשביל, במהירות איטית ועל כזה עם שינויי גובה ואבנים בולטות, הרכב קופצני מעט.
מאז תחילת המאה חידדה מאזדה את היכולת הדינמית של דגמיה וכיילה אותם להנאה מנהיגה; היכולת והתחושה האלה מוצאות ביטוי גם ב-CX-5. זהו דגם פנאי, לא מכונית ספורט, אבל הכישורים שהוא מפגין בכבישים מפותלים טובים מאוד, והוא מענג לנהיגה מרוב הדגמים בקטגוריה.

למרות שעם כניסה מהירה לפנייה מורגשות זוויות גלגול ותנודות מרכב, הרכה מתנהל היטב שם בזכות העברות משקל הנעשות היטב. בנוסף, התגובות להיגוי חדות ומדויקות. בהקשר הדינמי, התלונה היחידה מופנית לבלמים שאינם עוצמתיים מספיק.

מאזדה CX-5 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה  
למרות גילו, מאזדה CX-5 הוא עדיין אחד הדגמים הטובים בתחומו, ומצליח לשלב עיצוב מושך המודגש ב'בלאק', אווירה יוקרתית ויכולת דינמית טובה מהמקובל.

כאשר דגם זה הגיע לכאן הוא היה יקר מרוב המתחרים. כעת, כאשר מחירו כמעט ללא שינוי בשעה שהאחרים התייקרו, הוא תחרותי יותר, וברוב רמות הגימור מעניק תמורה טובה.

ובעניין זה, נראה לנו שהיינו מעדיפים את רמת הגימור 'בלאק' (במקום 'פרמיום בלק' ברכב המבחן), כדי לחסוך ב-20,000 שקלים ולקבל את CX-5 ב-198,000 שקלים.


*פורסם ב-21/08/22 (נוסף וידאו)