ימאהה, עם השנים, פיתחה את משפחות הדגמים שלה בצורת ״שתי וערב״. מצד אחד סוג דגמים אחד שמתחיל ב־125 סמ״ק ומסתיים ב־1100 סמ״ק. מצד שני, בכל דרגת נפח מספר דגמים שונים הבנויים סביב אותה פלטפורמה אך בעלי אופי שונה.

המנוע של האחים בנפח 700 סמ״ק נקרא 'CP2' על־שם השילוב של תזמון שסתומים א־סימטרי (Cross Plan) ו־2 הצילינדרים, כאן במבנה מקביל. מספר אופנועים חולקים מנוע זה: הנייקד MT07, הטרייסר 700 שהיה בבעלותי, הרטרו XSR700, האדוונצ׳ר טנרה 700 ולאחרונה גם R7, האופנוע שלשמו התכנסנו כאן.

מראה מכונן
העיצוב מכריז כבר במפגש הראשון שמדובר באופנוע סופר־ספורט שעושה הרבה כבוד למשפחה. הצללית המחודדת עם הזנב השפיצי, ה״זימים״ שמיכל הדלק, המושב הצר, המעטפת, החזית עם הפנסים השקועים – כל אלו נותנים ל־R7 מראה של מטוס חמקן. קרבי, ספורטיבי ובלתי מתפשר. ממדי האופנוע קטנים מאוד: בסיס הגלגלים הוא 139.5 ס״מ בלבד. בנוסף הוא קל משקל – רק 188 ק״ג כולל נוזלים.

ימאהה R7 - מבחן דרכים
צילום: טל סלומון

לאחר שמתיישבים עליו, תחושה זו אינה משתנה והיא רק מתעצמת. תנוחת הישיבה קרבית מאוד, משלבת מושב קשיח שנוטה בשיפוע לפנים עם כידון קליפאון נמוך, רגליות הרוכב ממוקמות גבוה מאוד ולאחור – וכל אלה גורמים לרוכב להיות מכווץ מאוד ומכונס אל תוך האופנוע, ממש בדומה לאופנוע הסופר־ספורט הקרבי R6 שפותח על מסלולי המרוצים ונועד עבורם (הופסק לייצור סדרתי ומיוצר לרכיבת מסלול בלבד). בתנוחה הזו המרפק כמעט נושק לברך (תלוי בגובה...) כראוי לאופנועי סופר־ספורט המושחזים ביותר. הצמיג האחורי, במידות 180/55 על חישוק בקוטר "17, מוסיף אף הוא למראה הקרבי.

בתוך ה״קוקפיט״ שוכן מסך עם צג דיגיטלי הדומה לזה שבאופנועי מרוץ  מודרניים. בצג שעון זמן ומדי טמפרטורה (40 מעלות, ותודה ששאלתם), חום מנוע, צריכת דלק ממוצעת, נסועה מצטברת ועוד שניים שניתן לאפס, מהירות וסל״ד.

ימאהה R7 - מבחן דרכים
צילום: טל סלומון

כבישים, קצת עיר
מסלול המבחן התפרש על־פני למעלה מ־300 ק״מ, וכיאה לאופנוע ספורטיבי וקרבי כללו את כבישי הגליל המפותלים. תחילת המסלול הייתה בכביש בין־עירוני צפונה עד לכביש 85 ומשם לכיוון מזרח. מנוע ה־CP2 המוכר אינו חזק במיוחד ומפיק 75 כ״ס בלבד. יחד עם זאת, בשל המאפיינים הספורטיביים שלו, ה־R7 מפתח מהירות מהר יותר מאחיו. טיפוס יציב ונשלט למהירויות גבוהות מאפשר התכנסות בתוך חופת האופנוע ומגלה שהעיצוב הקרבי הוא יותר מאשר מושך את העין. התכנון האווירודינמי של האופנוע מצוין וגם במהירות ממש ממש גבוהות היעילות שלו מוצאת ביטוי ברכיבה בטוחה.

@auto_magazine_il אם אתם רוצים להיכנס לתחום אופנועי הספורט והליגה של הגדולים קוראת לכם אולי כדי שתכירו את ימאהה R7 כרטיס הכניסה של ימאהה לתחום אופנועי הספורט @metromotoril @YAMAHA @Yamaha Racing Official #רוכבים #אופנוע ♬ original sound - אוטו


כאשר מורידים את הקצב, הגוף יוצא מעט מעל המשקף ומאפשר שחרור אותה תנוחה עוברית למספר קילומטרים, ואז חוזרים. התגובות של האופנוע טובות והמצערת מגיבה מהר לכל סחיטה. באזורים שבהם התנועה הייתה צפופה צריך לשים לב מכיוון שזווית הצידוד של האופנוע נמוכה מאוד וצריך לחשב את אופן הכניסה בין טורי המכוניות. במהירויות הנמוכות העומס על הידיים מאוד גדול וצריך להעביר אותו אל הרגליים על מנת שלא ייווצרו נמלולים וכאבים בפרקי הידיים.

אין כאן משהו שאינו מוכר מהז׳אנר הספורטיבי; חובבי אופנועים ומכונניות ספורט חיים בפשרה בתוך העיר וכשתנועה כבדה, רק בשביל הרגעים שבהם הדרך נפתחת והם יכולים ״ללחוץ״ שוב. ״סוויפרים״ שהן פניות פתוחות במהירות גבוהה בכביש המהיר מתבצעות בביטחון. האופי הנשלט והלא קיצוני של המנוע משרה תחושת ביטחון רבה.

ימאהה R7 - מבחן דרכים
צילום: טל סלומון

בכבישי הגליל התחושה משתנה לחלוטין, כאן אין כבר כבישים מרובי־נתיבים, ובחלקים מהם לא ניתן לעקוף כלל. אז העומס על הידיים גדול מאוד, הסבלנות מתקצרת ומתחיל מבחן אישיות אמיתי. כביש 854 העולה לכיוון תפן מלא בפיתולים, חלקם היו פנויים ובחלקם נאלצתי לבצע תרגילי נשימה בסגנון ״סדנה לעצבים״ מאחורי משאיות. ככל שעליתי צפונה התנועה הייתה לדלילה יותר ויותר. כבישי בירנית ואלקוש הנהדרים כבר היו פנויים לחלוטים ואפשרו לי לרכוב ב־R7 כמו שכיוונו אותו.  

פיתולים, עיקולים
רכיבה ספורטיבית דומה מאוד לנגינה. יש סדר פעולות שצריך לקרות בתזמון מושלם וכשהוא קורה מתקבלת תוצאה נפלאה. כשאנחנו רוצים לרכוב הכי מהר אנחנו צריכים לבצע את כל הפעולות ברכיבה באופן חד.

בלימה הכי מאוחרת שאפשר וחזרה למצערת הכי מהר שאפשר. בזמן הבלימה המשקל עובר קדימה ומפעיל המון עומס על הידיים, גם כאן צריך להעביר אותו אל הרגליים באמצעות נקודות העיגון במיכל הדלק וברגליות. הישבן הולך לאחור על מנת להעביר משקל אחורה ואז מתבצעת הכניסה אל הפנייה. לאחר מכן מגיעים אל שיא הפנייה ובשלב הזה כבר מתחילים את היציאה מהפנייה עם פתיחת המצערת והעברת משקל קדימה.

ימאהה R7 - מבחן דרכים
צילום: טל סלומון

מפנייה לפנייה אני מתלהב יותר ויותר מהיכולת של R7 הקטן. ממדיו הצנועים מאפשרים לו להיות זריז מאוד בחלקים הטכניים, והמנוע שאינו עתיר הספק מאפשר לתפעל את המצערת באופן אגרסיבי. השלדה עשויה מפלדה, דומה מאוד לזו שבאח העירום MT07, ונושאת בעומס בצורה טובה מבלי למצמץ.

ל־R7 מלפנים מזלג הפוך מתוצרת קאייבה המוכרת, הקוטר 41 מ״מ, המהלך 130 מ"מ וזה מאפשר כיווני עומס קפיץ, שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה. מאחור זרוע אלומיניום משוככת באמצעות בולם יחיד, גם הוא של קאייבה, מהלכו זהה, ולזה כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה.

מתלים אלו עשו עבודה נאמנה בתקיפת הפניות, שכן הם קשיחים מספיק על מנת לתמוך בעומסים בבלימות החריפות. החיסרון שלהם נעוץ בכך שאלה אינם סופגים מהמורות בצורה טובה, ובורות או פגמים גסים בכביש עלולים לגרום לחבטות לא נעימות באזור המפשעה במקרה הטוב ואיבוד שליטה במקרה הרע. גם כאן מדובר בפשרה עבור הרגעים הנכונים שם מקבלים ״לונה פארק״ בתמורה.

ימאהה R7 - מבחן דרכים
צילום: טל סלומון

הבלמים הם של ברמבו; מלפנים צמד דיסקים ״צפים״ בקוטר 298 מ״מ עם משאבה רדיאלית וקליפרים רדיאליים עם 2 בוכנות לקליפר. מאחור דיסק אחורי בקוטר 245 מ״מ עם קליפר צף ובוכנה אחת וכמובן מערכת ABS. הבלמים האלה עובדים מצוין, ״נושכים״ במידה הנכונה כדי לספק עצירה החלטית בבלימה מאוחרת. התוצאה שמתקבלת מתפעול המערכות היא דילוג מפנייה לפנייה, הטיית האופנוע מימין לשמאל ושוב שמאל ואז ימין, כשהאופנוע על הצד וסימוני הכביש חולפים במהירות מתחת לסנטר.

מכיוון ש־R7 הוא אופנוע שאינו חזק במיוחד, הוא ״סלחני״ במידת מה ומאפשר פיצוי גם כאשר מפספסים בתפעול המערכות. כך למשל, בלימה מאוחרת מדי אל תוך הפנייה מאפשרת תיקון ללא דרמה באמצעות מערכת הבלימה המצוינת. גם במצב הפוך, בו מגיעים לאט מדי לפנייה ומגלים שצריך לפתוח מצערת בזמן שהאופנוע מוטה הצידה, אופי הפעולה של המנוע יאפשר לעשות זאת באופן נשלט מאוד ומבלי לחשוש.

ימאהה R7 - מבחן דרכים
צילום: טל סלומון

מיכל הדלק הקטן מכיל 13 ליטרים בלבד. הדבר תורם להפחתה המשקל וזה ממש נכון לאופנוע בהקשר הספורטיבי. מנגד, צריך לתדלק באופן תדיר, במיוחד לאחר רכיבה אגרסיבית שבה נתון צריכת הדלק עמד כ־17 ק"מ/ל'.

סוף פסוק
ימאהה R7 מצליח מאוד להיות אופנוע קרבי ואגרסיבי בזכות השלדה והמכלולים שלה ועם זאת מאד נשלט בזכות מנוע הטווין הלא־מאוד־חזק. תזמון שסתומים א־סימטרי מאפשר לו לספק כוח זמין, אבל הוא לעולם לא יהיה יותר מדי. הדבר בא לידי ביטוי בכך שלפעמים הרכיבה עליו מקבילה לתחושה המתקבלת במשחק בפלייסטיישן – מאוד מהנה, נשלט, מפצה על טעויות, עושה חשק לעוד.

ימאהה R7 - מבחן דרכים
צילום: טל סלומון

מכיוון שזה אופנוע פשוט ללא מערכות אלקטרוניות רבות – אין צורך, המנוע לא חזק מדי – מחירו עומד על 60,000 שקלים בלבד. זהו מחיר סביר ביותר עבור אופנוע שיכול לשמש לתקיפת פניות בהרים בסופ״ש, וניתן להפיק ממנו הנאה מרובה בימי מסלול בעבור סכום סמלי.

אם תבחרו לרכוש את האופנוע הזה ככלי תחבורה ליום יום, הדבר החשוב ביותר ברכיבה עליו הוא לזכור לנשום הרבה – כי בסוף כל פקק הכביש נפתח, ושם מחכה לכם הנאה רבה. עד הפקק הבא.

*פורסם לראשונה ב- 18/08/2022 - נוסף מבחן וידאו.