רכבי הפנאי הפכו למוצר מבוקש מאוד בלוחות יד שנייה ואצל יבואני הרכב בישראל. ביקוש זה, מגיע בעקבות היתרונות הרבים המצויים ברכב פנאי.

גודל ומרחב פנים: מרחב הפנים (תא מטען, מושב אחורי, וכו') ברכב פנאי יהיה לרוב גדול יותר מרכב משפחתי באותה הקטגוריה.

תנוחת ישיבה: תנוחת הישיבה ברכב פנאי גבוהה, מה שמביא לכניסה ויציאה מהרכב מבלי להתכופף בכניסה או לטפס אל עבר היציאה.

שבילים ומדרכות: אחד מהיתרונות הבולטים ברכב פנאי הוא מרווח הגחון, ולכן טיפוס מדרכות עירוניות מצויות או שבילים רכים לא יהוו בעיה או יגרמו לנזק, בזהירות הנדרשת מצד הנהג.

בסקירה זו מובאים בפניכם רכבי פנאי מקטגוריות שונות. פנאי קטן - יונדאי קונה, פנאי קומפקטי - קיה סלטוס, ופנאי בינוני - סיאט אטקה.

יונדאי קונה 2021
צילום: מערכת אוטו
 

יונדאי קונה

שנה: 2021
יד: שנייה
גרסה: 1.6 טורבו-בנזין, 198 כ"ס / PRIME FL
צריכת דלק (מבחן אוטו): 12.3 ק"מ/ל'
מחירון: 95,000 שקלים (נמכר במגרש ב-90,000 שקלים)

ליונדאי קונה מנוע טורבו בנפח 1.6 ליטר המייצר 198 כ"ס ו-27 קג"מ, התיבה רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. הקונה הגיע לישראל ב-2018 ומופיע אצלנו בסקירה לאחר מתיחת הפנים שהתקיימה ב-2021.

יונדאי קונה 2021
צילום: מערכת אוטו

בכל הנוגע לאבזור בטיחותי, ליונדאי קונה ברמת הגימור PRIME FL בלימת חירום אוטונומית, זיהוי הולכי רגל, בקרת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי, התרעת עייפות, וכן התרעה על שכחת ילד במושב האחורי.

תא המטען בקונה מגיע בנפח 374 ליטרים, המושב האחורי יתאים לשני בוגרים והמרווח בו סביר.

המתלים רכים יותר לאחר מתיחת הפנים - אבל הם עדיין מכוילים על הצד הנוקשה. בורות או שברים בכביש, מובילים לחבטה פחות נעימה.

עלויות האחזקה ביונדאי קונה סבירות, למעט תיבת ההילוכים שאינה רהוטה בפעולתה בנסיעות פקוקות וגורמת לבלאי מואץ במצמדים. עלות ההחלפה של המצמדים עומדת על 12,000 שקלים.

יונדאי קונה 2021 סביבת נהג
צילום: מערכת אוטו
 

קיה סלטוס

שנה: 2021
יד: שנייה
גרסה: 2.0 בנזין, 149 כ"ס / EX
צריכת דלק (מבחן אוטו): 11 ק"מ/ל'
מחירון: 104,500 שקלים (נמכר במגרש ב-105,000 שקלים)

קיה סלטוס 2021
צילום: רונן טופלברג

קיה סלטוס מצויד במנוע 2.0 ליטר בנזין והוא מפיק 149 כ"ס ו-18.3 קג"מ, תיבת ההילוכים רציפה. הסלטוס מוצע בישראל מ-2020 ופרט למתיחת הפנים הקוסמטית שנעשתה ביוני 2023, לא הרבה השתנה.

האבזור הבטיחותי בקיה סלטוס ברמת הגימור EX כולל; בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי דו גלגלי והולכי רגל), בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, וכן בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור.

לסלטוס תא מטען בנפח 498 ליטרים, המושב האחורי מספק המון מרחב לנוסעים.

קיה סלטוס 2021
צילום: רונן טופלברג

המתלים בקיה סלטוס מכוילים על הצד הרך ונוחות הנסיעה טובה מאוד. בידוד הרעשים מוצלח וסה"כ הסלטוס נעים מאוד לנסיעה.

149 כ"ס שמופקים מיחידת ההנעה של הסלטוס מספקים ביצועים סבירים. תיבת ההילוכים הרציפה יעילה ומדמה בפעולתה תיבה אוטומטית-פלנטרית.

מאז הגעתו של הסלטוס ב-2020 לא נשמעו או דווחו בעיות מכאניות קריטיות.

קיה סלטוס 2021 סביבת נהג
צילום: רונן טופלברג
 

סיאט אטקה

שנה: 2020
יד: ראשונה
גרסה: 1.5 טורבו-בנזין, 150 כ"ס / סטייל
צריכת דלק (מבחן אוטו): 13 ק"מ/ל'
מחירון: 98,500 שקלים (נמכר במגרש ב-92,000 שקלים)

סיאט אטקה 2019
צילום: אלי שאולי

לסיאט אטקה מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר והוא מפיק 148 כ"ס, תיבת ההילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים מסוג DSG. סיאט אטקה הוא רכב הפנאי הראשון של סיאט והוא הגיעה ארצה ב-2017. האטקה עבר מתיחת פנים קוסמטית שהגיע לישראל ב-2020.

לאטקה אבזור בטיחותי הכולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, וכן בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור.

סיאט אטקה 2019
צילום: אלי שאולי

המרחב ליושבים מאחור מעולה עם מרווח רב לראש ולברכיים, תא המטען בנפח 510 ליטרים.

נוחות הסיעה באטקה סבירה. מחוץ לעיר הנסיעה טובה יותר, אך מורגשים רעשי רוח וכביש.

בכל הנוגע לאחזקה, לאטקה משאבת מים הנוטה לסיים את חייה בטרם עת. בנוסף לכך, המצמדים בתיבת ההילוכים סובלים מבלאי מואץ (עלות החלפתם 6,000 שקלים).

סיאט אטקה 2019 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי