כשעתיים נסיעה ביום טוב, שלוש שעות בזמנים פחות מוצלחים, מפרידות בין שנגחאי להאנגג'ואו (Hángzhōu), מהלך 200 ק"מ, העיר בה שוכן המטה של קבוצת ג'ילי; בסין זה מרחק זניח; כמו 20 ק"מ על כביש מטולה-אילת. אנחנו במיניוואן של ביואיק והנהג מנסה, כרגיל בסין, לזרז את הקצב דרך החלפה בלתי-פוסקת של נתיבים ושל צפצופים תכופים. גם שם זה לא עובד. 

האנגג'ואו נראית מאוד מודרנית, בייחוד ברובע העסקי החדש שופע גורדי השחקים עם עיצובים מיוחדים. בלילה הם יוצאים מדי פעם למפגני אורות כאשר 'התעלה הגדולה' – הארוכה והעתיקה בעולם, 1800 ק"מ מלפני 2500 שנים – בתפקיד הנהר הואנג פו, משתתפת ביצירה התחושה של "מיני שנחאי", רק הרבה יותר שקטה. 

גם חיי הלילה אינם סוערים, בלשון המעטה, וגם זה כמו השקט אינו מפתיע. אחרי הכל מדובר בעיר קטנה, עם 8.5 מיליון תושבים בלבד, לא כולל פרברים; בעיר הנמל שנגחאי, בכל זאת, פי 2.5 תושבים, 20 מיליון בעיר לבדה.  

אנחנו עוברים בעיר על הכבישים הרחבים החוצים אותה, מגיעים למטה ג'ילי ומגלים שממש ממול נמצא המוקד של ליפמוטור ואולמות ענקיים של מרצדס, לנד רובר ועוד. ממש עיר המכוניות.    

יותר מדגם אחד 

עבור רבים בארץ השם ג'ילי מציין מותג ודגם אחד, הלא הוא גיאומטרי C, ויש לא מעט מקומות בעולם המערבי בהם לא שמעו כלל את השם הזה. אבל אנשי ג'ילי מכוונים לשלב הבא של פעילותו הישירה בישראל – ולא שמותגים אחרים של התאגיד אינם מוכרים כאן, אם-כי לא תמיד צמודים בתודעה לשם זה. 

ובכן, הרשימה ארוכה ובחלקה מאוד בין-לאומית. ג'ילי רכשה ב-2010 את וולוו, היא בעלת הבית של לוטוס האייקונית ושל LEV, המונית הלונדונית, ומ-2019 שותפה שווה בשווה עם מרצדס בבעלות על סמארט, ובבעלותה פרוטון המלזית, גם מותג האופנועים האיטלקי בנלי. 

מיוחד: ג'ילי בתנופה מחודשת (חלק א')
צילום: ג'ילי

ג'ילי היא הבעלים של המותגים העכשוויים יותר כמו פולסטאר, לינק&קו, זיקר, והיא מייצרת גם משאיות באמצעות מותג פאריזון שהושק לא מכבר בישראל וגם המותג רדאר. ג'ילי משתפת פעולה עם מרצדס ורנו בפיתוח מנועי בנזין ובייצורם, והיא מפתחת דגמים שמקור האנרגיה שלהם תא-דלק.   

אבל הגיחה שלנו להאנגג'ואו בהזמנת מותג ג'ילי מציינת כי זה נערך לקראת השלב השני בהסתערות על השוק הישראלי. 

קצת היסטוריה 

ג'ילי אוטו הוקמה ב-1997 והיא יצרנית הרכב העצמאית הראשונה בסין, נוסדה על-ידי יזם יחיד, לי שופו, במסגרת שינוי המגמה הכלכלית-חברתית בסין באותה תקופה. גם במובן זה היא שונה בעיקר מ'ארבעת הגדולים' – FAW, צ'נגאן, SAIC, דונגפנג הוותיקים יותר ונמצאים בבעלות המדינה – וככזו הייתה מהחלוצות בייצור דגמים משלה; ארבעת הגדולים פעלו אז בשת"פ עם יצרני הרכב הגדולים בעולם.

כבר ב-1998 הוצגה המכונית הראשונה של ג'ילי HQ, וזו נקראה גם Haoqing  ונראתה כהכלאה של דייהטסו שאראד – שתרמה בסיס, מכלולים, גם חלקי מרכב – עם מרצדס, שהגריל של אותה HQ נוצר בהשראתה. 

מיוחד: ג'ילי בתנופה מחודשת (חלק א')
צילום: יצרן

המהלך המשמעותי ביותר בדרכה של ג'ילי – הן באפיון פעילותה, הן ברמת המכוניות שהיא מייצרת, הן בידע שזכתה בו – היה רכישת וולוו מידי פורד ב-2010. ההתחדשות הגדולה של וולוו מ-2014 היא כולה הודות לאופן הניהול של ג'ילי, שאפשר לשבדים להביע עצמם באופן המוצלח ביותר. במהלך השנים רכשה ג'ילי את המותגים הבין-לאומיים הנ"ל, הוסיפה גם משלה, וב-2024 ייצרה 3.336 מיליון כלי רכב, כ-900,000 מתוכם חשמליים או מחושמלים – מה שמכונה כיום בסין 'NEV' (ר"ת של New Energy Vehicle; רכב באנרגיה חדשה). ככזו, היא שנייה ל-BYD במכירות רכב בסין, ומותג פולקסווגן יקדים אותה רק אם מחברים את ייצור דגמיו בכל התאגידים עמם הוא עובד. צ'רי בכל אופן ייצאה יותר מ-1.22 מיליון כלי רכב. 

ארצנו הקטנטונת

ג'ילי הייתה סוג של פורצת דרך בשוק הישראלי כשהגיעה לכאן בסוף 2021. אמנם MG החשמלי הקדים, אבל גאומטרי C היה ראשון שהצליח בקנה מידה גדול, אלא שהוא היה רק כוכב תורן שזכה לשנת התהילה שלו ב-2022 – מלך המכירות מסוגו בשנה אחת. 

מאז היה מותג אחר ודגם אחר (BYD ואטו 3) למובילי הגל החשמלי כאן, ונראה היה כי אולי ג'ילי היא עוד אחת מ- Two Minute Heroesשהגיעו בהמוניהם לארצנו בשנים האחרונות. מבחינתה של ג'ילי זה לא אמור להיות המצב וגם בהקשר זה היא מזמינה אותנו לסין כדי להציג את תוכניותיה בשוק המקומי. 

ג'ילי כמובן לא תשלח לכאן את כל המותגים שלה, גם לא ייצוג נרחב של תתי המותגים שלה, גם  לא חלק קטן משפע הדגמים – שכל אלה רבים מאוד, ושמותיהם המשתנים אינם מקלים על ההתמצאות. ועדיין, מה שיגיע יהיה הרבה ומכוון לתחומים החשובים בשוק. 

מיוחד: ג'ילי בתנופה מחודשת (חלק א')
צילום: יצרן

שודדי הגלקסיה

מה שמחזיר אותנו ליציאה שלנו מהמיניוואן ההוא בעיר האנגג'ואו בה שוכן המטה של תאגיד ג'ילי כדי לפגוש בארבעה דגמים חדשים עבורנו. אלה מוצגים לנו עדיין בגרסות הסיניות, נדרש יום לימודים כדי להבין את שמותיהם המקומיים, גם אלה הצפויים בארץ ובעולם, אנחנו לא מתחייבים עליהם, וגם ענייני מפרט לא סגורים בשלב זה.

מיוחד: ג'ילי בתנופה מחודשת (חלק א')
צילום: יצרן

שני הדגמים הראשונים האמורים להגיע לישראל כבר השנה הם גלקסי E5 שיכונה אצלנו 'EX5' (וישווק בעולם גם כפרוטון Emas7) וגלקסי E7 ההיברידי-נטען, שכאן זוכה לקידומת 'סטארשיפ' וייתכן שלעוד מספר שמות. 

שניהם שייכים למותג החדש גלקסי שהוקם ב-2023 כדי למלא את המקום בין גאומטרי העממי לבין זיקר היוקרתי, אלא שב-2024 אוחדו גלקסי וגאומטרי. נשמע כמו אופרת סבון? בהחלט. כך או כך, שני הדגמים מבוססים על הפלטפורמה GEA (ר"ת של Global Intelligent New Energy Architecture), וכפי שנראה דומים בפרטים רבים.

על הכלים החדשים של ג'ילי שצפויים להגיע השנה תוכלו לקרוא בכתבה המוקדשת להם.