במשך קרוב לשבועיים בחודש יוני 2025 נמשכה המערכה נגד איראן. בחודש זה נמסרו 17,125 מכוניות – ירידה של 34% ביחס לחודש מאי השנה, ובאותו שיעור ביחס ליוני אשתקד, אז תשעה חודשים בתוך המלחמה בעזה ומצב החירום בצפון. 

נתונים אלה מביאים את היקף המסירות במחצית הראשונה של 2025 ל-159,666 מכוניות – נתון הגבוה ב-2.9% מאשר בתקופה זו ב-2024; הפער בחודש הקודם היה גדול בהרבה, 10.4%.

מחצית השנה בשוק – קרוב ל-160,000 מסירות, ירידה במגמת השיפור
צילום: עזרא רפאל

מגמות

כלל השוק. לאחר שישה חודשים, עם מסירות גדולות במיוחד בינואר, והתייצבות בהמשך על כ-25,000 יחידות, נרשמה ירידה ביחס לחודשים הקודמים עקב המלחמה. עם זאת, מדובר במסירות שנעצרו כמעט כליל בגלל המצב.  

רכב מחושמל. היקף המסירות של רכב מחושמל נמצא כבר מזה שלושה חודשים מעל 50 אחוזים, בזכות עלייה ברכישת רכב היברידי, בעיקר היברידי־נטען. נתח השוק של רכב חשמלי לאחר החודש השישי עומד על 16.4% (מתחילת השנה מ-15% ועד שיעור זה) – ירידה משמעותית מאשר במחצית 2024, אז 25.3%. האם הדגמים החדשים המושקים בתקופה זאת ישפרו את המצב? ייתכן, בגלל התמורה לכסף ביחס לנתונים, אך עדיין בעמדת נחיתות צרכנית מול הנעה היברידית-נטענת.   

מחצית השנה בשוק – קרוב ל-160,000 מסירות, ירידה במגמת השיפור
צילום: מערכת אוטו

מקורות ייצור. נתח השוק של רכב מסין ממשיך לגדול, כעת 28.7% (28% בחודש שעבר; 22.4% במחצית 2024), זאת למרות הירידה במסירות רכב חשמלי – לאחר שההיברידי־נטען עלה מאוד; שאר ארצות הייצור המובילות ירדו במעט.  

מותגים. מתוך עשרת המותגים המובילים, ארבעה מסין, שניים מבוססים במרכז הטבלה, ועדיין ארבעת הראשונים ותיקים; הפער בין יונדאי טויוטה והשאר גדול מאוד, ביניהם זניח; האם טויוטה תעקוף, שוב, את יונדאי כפי שקרה לפני שנה? אין שינוי במיקום בעשירייה הראשונה, גם לא בחמשת המותגים לאחר מכן. גם לאחר יוני, כל עשרת המותגים שגדלו עלו בשיעור גדול מזה של הגידול בשוק. קיה, מאזדה ו-BYD ירדו ביחס לשנה שעברה. 

*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ואינם כוללים נתוני מסירות של יבוא מקביל, זעיר או אישי. 

מותגים

יונדאי, ראשונה מתחילת השנה, עם גידול נכבד, ואילו טויוטה במקום השני עם שיפור משמעותי ביחס ל־2024 – ורק 83 יחידות פחות (אבל הקידומת, הקידומת...). טויוטה מובילה במסירות גם במסירות יוני, צ'רי שנייה, לפני יונדאי, ג'אקו, קיה; האחרונה יחידה בחמישייה הפותחת עם ירידה. מאזדה שמרה מיקום אבל הירידה גדולה ביחס, עם נתון מסירות נמוך במיוחד ביוני בעשירייה הזאת; ניסאן מסרה מעט לאחר עלייה גדולה לפני שלושה חודשים ומהלך חד-פעמי. 

מחצית השנה בשוק – קרוב ל-160,000 מסירות, ירידה במגמת השיפור
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-יוני 2025 (בסוגריים: נתוני ינואר-יוני 2024): סיאט – 4448 יחידות (4868 יח'); מיצובישי – 4159 יחידות (6393 יח'); אקספנג – 4073 יחידות (1151 יח'); סוזוקי – 2710 יחידות (4953 יח'); סובארו – 2701 יחידות (2141 יח'). 

רכב מחושמל, גם מותגים

נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים מאז 2023 על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל. בניגוד למגמה העקבית בחמש השנים האחרונות של עלייה בהיקף המסירות של רכב חשמלי, ב־2025 נרשמה ירידה משמעותית של 26.7% במספר המסירות, מנתח שוק של 25.3% ל־16.4%. עם זאת, אלה נתונים טובים (בקצת) מאשר בתחילת השנה.

מחצית השנה בשוק – קרוב ל-160,000 מסירות, ירידה במגמת השיפור
צילום: יואל שוורץ

לאחר שנתיים של ירידה, נרשמת עלייה משמעותית במסירות רכב היברידי־נטען, בעיקר בגלל ההיצע החדש בתחום המגיע מסין – והיא גדולה מאוד. נתח השוק של מכוניות בהנעה היברידית־נטענת גדל באופן ניכר ובשיעור של כמעט פי שלושה – מתחיל להתקרב ל-10% מכלל השוק – של כלל הרכב המחושמל. 

מחצית השנה בשוק – קרוב ל-160,000 מסירות, ירידה במגמת השיפור
צילום: מערכת אוטו

בדגמים החשמליים, אקספנג רושמת גידול נכבד, גם במיקום, קרובה מאוד למובילה מזה שנתיים BYD שירדה באופן משמעותי ביותר. ביצועי גילי וצ'רי טובים, עקפים את לינק&קו, ו-MG שירדה במיקום ממש צמודה. טסלה, לפני חודשיים במקום ה־11 עם 511, בקודם ב-8 כעת שביעיתם ירידה גדולה מאוד ביחס לשנה שעברה (51.9%). 

חמש ארצות הייצור המובילות – ינואר-מאי 2025 (מול ינואר-מאי 2024)


מאז תחילת 2024 סין היא יצואנית הרכב הגדולה בישראל, מקדימה את דרום קוריאה שהייתה במעמד זה יותר מעשור. נתח השוק של מכוניות מתוצרתה הגיע ל־23.4% בסופה, ומגמת הגידול העקבי ממשיכה גם במחצית 2025 – כעת 28.7%. אצל האחרות הביצועים דומים. 


מחצית השנה בשוק – קרוב ל-160,000 מסירות, ירידה במגמת השיפור
צילום: מערכת אוטו