ב-2003 החליטו במרצדס להראות שניתן לשלב ברכב אחד את היופי והאלגנטיות שבמבנה הקופה ואת השימושיות והנוחות שמציע מרכב ארבע דלתות. מרצדס הציגה בתערוכת פרנקפורט אז את ויז'ן CLS – שהייתה שנה וחצי מאוחר יותר ל-CLS הסדרתית, וכמו הקונספט מבוססת על מכונית הסלון E קלאס.

באופן כזה יצרה מרצדס מבנה חדש, מקורי – ויפהפה במקרה הזה – והמתחרים הישירים מגרמניה, ראו, הפנימו והגיבו עם גרסאות משלהן על נושא הסלון; אודי הציגה את A7 (ב-2010), ב.מ.וו את סדרה 6 גראן קופה (2012).

בדור השני שהוצג ב-2011 נוספה גם גרסת בשוטינג ברייק – סטיישן ספורטיבית, גם כאן עם סיומת קופה. עד כה נמכרו 375,000 מכוניות, ולפי מרצדס זה נתון נאה מאוד לרכב שכזה. הדור השלישי נחשף בתערוכת לוס אנג'לס באוקטובר 2017, קרוב ללקוחות שהכי אוהבים את ה-CLS.

מרצדס CLS - מבחן דרכים (השקה)


נפגשים
רגע לפני שאנחנו מקבלים את המפתחות, מדגיש מיכאל קילץ, האחראי לפיתוח, ש-CLS נבחרה להציג את השלב הבא בשפת העיצוב של מרצדס המכונה "חושניות טהורה". והיא נבחרה גם, מוסיף קילץ, להיות זו שתציג את מנוע השישה בטור החדש והמודולרי.

בבסיסו משרת המנוע הן את גרסאות הדיזל – 350 עם 286 כ"ס, 400 עם 340 כ"ס – והן את הבנזין, 450 עם 340 כ"ס, עם נפח דומה אך לא זהה של 3.0 ליטר והגדשת טורבו. הדגם החדש נבחר גם להיות ראשון עם רמת כוח חדשה בהיררכית של AMG, המכונה "53" וממוקמת בין 63 – "עליה אנחנו לא יכולים לדבר בקשר ל-CLS" – לבין 43, כמו ב-E.

הסיבה שמרצדס חוזרת למנוע טורי, היא בגלל מערכת הפליטה הגדולה שניתן להרכיב בצמוד לו לשיפור הטיפול במזהמים. בגרסאות הבנזין נעזר המנוע במערך היברידי קל, שמאפשר סיוע חשמלי של 22 כ"ס ועושה את פעולת הדימום/התנעה לנעימה בהרבה מהמוכר. לגרסת AMG נפח מנוע דומה, אך היא נעזרת במגדש חשמלי שמסייע לצמצם את השהיית הטורבו.

מרצדס CLS - מבחן דרכים (השקה)


בחוץ
כיוון שאחת מסיבות הקיום של ה-CLS היא אותו עיצוב ייחודי ומקורי, טבעי שדווקא היא זו נבחרה, וקצת לפני A קלאס, להיות זו שתחשוף את אותה אבולוציה בשפת העיצוב של מרצדס. העיצוב החדש בולט במראה נקי מקווים של הדופן, ובצללית העגלגלה והזורמת. עין מיומנת פחות תמצא שהדבר הבולט הראשון היא שבכה חדשה ומוחצנת.

"אף הכריש", כמו שבמרצדס מכנים אותו, מוטה קדימה ויוצר יציבה ומופע אגרסיביים. לרושם מסייעות גם יחידות התאורה השטוחות והמחודדות, שעיצובן המחודש גם הוא חלק מהשינוי בהופעה. וכך, למרות שה-CLS גדולה מקודמתה, היא נראית קלילה ודינמית ממנה.

בפנים
ה-CLS הייתה אחות אופנתית ל-E הסלונית ונותרה כזו – והקשר ביניהן בולט בתא הנוסעים. קו הרוחב הגלי המוכר מסביבת הנהג שב-E, זוכה כאן להמשך נאה לעבר הדלתות – אבל כל השאר דומה. והדמיון כולל אותם שני צגי "12.3 שמאכלסים את מערך השליטה שופע האפשרויות ואת המחוונים המוקרנים, שאת התצוגה שלהם ניתן לשנות.

מרצדס CLS - מבחן דרכים (השקה)


לוקח קצת זמן להתרגל לשפע האפשרויות המוצעות במכוניות שהגיעו לברצלונה. כך למשל כולל התפריט שפע תמיכות מתכוונות למושב, שחלקן דינמי – כלומר, משתנה בהתאם לפנייה – או אפשרות לשנות לא רק את גווני התאורה, אלא את נוסחת האווירה הכללית, המשפיעה על שפע מרכיבים.

מערכות הבטיחות החכמות רבות והן מוכרות מה-E. השליטה מההגה, דרך פקדי המגע, פועלת טוב מאשר קודם (או שהתרגלנו) ואיכות החומרים מצוינת, גם בזכות דיפון עור איכותי ושופע שעטו המושבים ומשטחי הפנים. ועדין, במקרים מסוימים, כמו "גגון" המחוונים, התחושה אינה מוצקה.

תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, אך לא מדי. מאחור המרחב גדל אך מרווח הראש אינו מצטיין, תשלום על המבנה שעושה את ה-CLS למה שהיא. בשונה מהדגמים הקודמים, כעת יש מקום סביר במרכז לנוסע.

מרצדס CLS - מבחן דרכים (השקה)


נוהגים
כאמור, אחד החידושים החשובים הוא מנוע השישה בטור שיגיע לדגמים נוספים. אני פותח ב-AMG 53, והתחושה הראשונית היא בברור חזקה, גם אם פחות בשרנית וכוחנית ממה שחשנו בגרסאות קצה של AMG. למנוע פעולה זורמת וחלקה ותגובות נאות, והוא מייצר צליל נעים שבמצבי ה'ספורט' הופך (גם בעזרת מערכת הקול) לפס קול אגרסיבי ומגרגר. עם 435 כ"ס ה-53 תאיץ ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות, 0.3 שניות מהר יותר מה-450 (367 כ"ס), שמציעה תחושה נינוחה יותר. בשתי הגרסאות תיבת תשעה הילוכים נעימה, ולמקרה שפקפקתם, הביצועים מצוינים והצליל ערב (אך צנוע יותר).

גרסאות השישה צילינדרים התייצבו להשקה כשהן חמושות בהנעה כפולה, מה שאפשר ל-CLS להפגין יכולת גבוהה מאוד בכבישים מפותלים. ה-AMG הביאה משקל נכון יותר להגה וחדות עדיפה בהפניה, והמתלים פעלו באופן מהודק יותר. מעבר ממנה ל-450 הרגילה, החמיא לאחרונה קצת פחות בתחומי הריסון והחדות, ועדיין שתי המכוניות הפגינו פוטנציאל מצוין. ואם אפשר, הייתי שמח לתחושה קצת יותר עוצמתית מהבלמים.

מרצדס CLS - מבחן דרכים (השקה)


שתי הגרסאות, שצוידו בקפיצי אוויר, הציעו לנוסעים בתוכן נוחות נסיעה טובה כמעט בכל מצבי הניהוג, לפחות בכבישים הספרדיים הטובים.

מסכמים
מרצדס נטלה את הנוסחה המוכרת של CLS ושיפרה אותה מכל זווית. היא נראית נהדר, יפה ובולטת מאשר בדגמים הקודמים, מבצעת היטב ויכולת טובה מאשר קודמותיה. ה-CLS החדשה מציעה גם אווירה נעימה מתמיד ומייצרת את "תחושת החיים היפים".

למעשה, האתגר העיקרי העומד בפני CLS נוצר בגלל השינויים בעולם הרכב מאז הושק הדור הראשון. אפילו מרצדס עצמה מציעה שפע מתחרות בסביבה הקרובה – גם בגרסאות קופה ל-E ול-S, ובעיקר במהדורות קופה לרכבי הפנאי שהפופולריות שלהם גואה. ולמרות הכל, CLS חוזרת לזירה עם קלפי פתיחה טובים לעולם המתחדש.