מאז נחתה טויוטה יאריס בארץ לפני קצת יותר משנתיים היא הפכה נדבך חשוב בהצלחת היבואן המקומי. המכירות שלה קפצו במאות אחוזים והיא הגיעה למקום הרביעי בקטגוריה. כעת מגיעה הגרסה המחודשת ובטויוטה מספרים שלא מדובר במתיחת פנים שגרתית אלא בשיפור מהותי בו השקיעה החברה הרבה יותר מהרגיל. הדגש מבחינת טויוטה הוא על הנראות ועל חווית הנהיגה ואנחנו אצנו לבדוק זאת.
 

מראה
לא קשה להבחין ביאריס המחודשת. לפחות כשמדובר בחזית השינוי שהיא עברה מאוד בולט, עם קבלת חרטום אגרסיבי ומאוד חצוף בסגנון האייגו הקטנה. מראה "ה-X" החזיתי עם כונס האוויר הגדול שמתחת לפגוש אולי נראה אגרסיבי מדי מזוויות מסוימות אבל הוא בפירוש מעניק למכונית יותר אופי מהפנים האנמיות שהיו לה בעבר. גם השינוי שעברו האחוריים עם יחידות התאורה החדשות תורם. עם מראה כה בולט בטויוטה חשו שהגרסה ההיברידית כבר אינה צריכה הופעה שונה מהותית וכעת ההבדל מינורי.

טויוטה יאריס היברידית (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: ניצן אביבי
פנים
גם בתא הנוסעים עברה הקטנה של טויוטה עדכון מהותי עם שיפור איכות החומרים והמרכיבים. לכך תורם גם צג מולטימדיה (טויוטה טאץ' 2) גדול, עשיר ואיכותי מבעבר. השינוי עובד ועדיין גם בגרסה המהודרת למדי שבחנו (שכוללת בקרת אקלים) המכונית עדיין נראית קודרת והקו הכללי אינו מאוד אלגנטי או משדר עושר. מצד שני רמת האבזור גבוהה וכוללת מעבר לשבע כריות אוויר ומצלמה אחורית עם בלוטות' וחישוקים קלים. הנדסת האנוש טובה ברובה וכך תנוחת הנהיגה אבל המושב נוקשה מדי. היאריס נותרה מרווחת הן לנוסעים מאחור והן למטען.

התנעה
לגרסה ההיברידית מנוע 1.5 ליטר שמייצר 75 כ"ס בסל"ד נמוך יחסית וההספק המשולב – 100 כ"ס – דומה לזה של גרסת הבנזין. כרגיל תהליך ההתנעה קצת מבלבל כאשר נגיעה בלחצן אינה מלווה בהתעוררות מנוע. צריך לשים לב שהנורה "מוכן" דלוקה ואז לצאת לדרך על חשמל. במצבים אלה המכונית מאוד שקטה וקל לאתר מיני רחשושים חשמליים. אבל כאשר מנוע הבנזין נעור לפעולה הוא לעיתים מורגש ונשמע מדי  בייחוד אם לוחצים על המצערת. הביצועים נאותים (12 שניות למאה קמ"ש), בייחוד בעיר, אבל לא מאוד נמרצים במהירויות גבוהות יותר. כרגיל בהיברידיות המכונית מעודדת תנועה רגועה. היא גם אינה מרגישה נמרצת בעליות אך בפירוש נשמעת. צריכת הדלק מצוינת גם אם לא ברמת נתוני היצרן. רוב הזמן עברנו בין 15.5 ל-18 ק"מ לליטר תלוי בתנאי הדרך, בסבלנות ובשימוש במזגן. רק במקרים נדירים תצליחו לרשום יותר מ-20.


התנהגות ונוחות
בטויוטה מספרים על שפע שינויים במערך המתלים כולל החלפת קורת המתח האחורית. ואולם ייתכן שבגרסה ההיברידית הכבדה יותר השינוי פחות מורגש. היאריס מרגישה נוקשה למדי, ולמרות פעולה בוגרת יותר המתלים מתקשים לספוג פגמים קטנים וגדולים בייחוד בעיר. וגם אם רעשי הכביש הצטמצמו היא עדין לא שקטה.
 
 
השיפור בניהוג קיים ועדיין היאריס ההיברידית מרגישה לעיתים כבדה עם נטייה להרחיב את קו הפניה. ההגה קל מדי וגם היציבות הכיוונית אינה מלהיבה. הוסיפו לכך בלמים חסרי הדרגתיות ותחושה ותקבלו סופרמיני שלמרות התנהגות צפויה וברורה אינה מרגישה דינאמית בסגנון האירופאי.

טויוטה יאריס היברידית (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: ניצן אביבי

סיכום
טויוטה יאריס ההיברידית מצליחה להעביר חווית נהיגה מיוחדת בזכות חטיבת הכוח הטכנולוגית והיכולת לנוע לעיתים על חשמל בלבד. כנהג התחושה היא של מכונית מיוחדת. היא גם נראית מעניינת מזוויות מסוימות, ובהחלט שופרה מבחינת איכות המרכיבים. ועדיין השיפורים שעברה לא באמת משנים את התמונה בקבוצה והיא מרגישה פחות מושכת ממובילות הקטגוריה. מחיר הגרסה ההיברידית, 117,500 שקלים, מעט יקר וקשה להצדקה בצריכת הדלק. זה הופך אותה מושכת בעיקר עבור חובבי הז'אנר הירוק הלא מעטים. ייתכן שהשיפור ירגיש מהותי יותר דווקא בדגם הרגיל.