מגאן סדאן, הדגם המחליף את רנו פלואנס, מגיע לישראל ומשווק כאן עם שם חדש, "גרנד קופה",  רשימת אבזור ארוכה וממדים נכבדים. עם כל אלה ותג מחיר כמו זה של המתחרים העיקריים, הגרנד ערוך לקרב על צמרת הקטגוריה המשפחתיות; פחות לוהטת מאשר פעם, עדיין הגדולה בישראל. לקחנו את גרסת הדיזל לסיבוב ארוך וחזרנו עם תוצאות ברורות.

עיצוב ונראות
רנו גרנד קופה היא מהגדולות בקטגוריה, ובכל הקשור לאפקט הגעה ולנוכחות היא נראית בפסגה. זו מכונית שהופעתה גדולה ממידותיה, יש לה סמל ענק של רנו, שפע ניקלים, יחידות תאורה גדולות וייחודיות מלפנים ומאחור (לד מלא), חישוקי "17 ובכלל קווי עיצוב מוצלחים מאוד. ובהשוואה לפלואנס? אין מה להשוות.

פנים הרכב
תא הנוסעים מציע שילוב צבעים נאה של בהיר (מושבים, חלק מהדשבורד) ושחור בחלקים העליונים. במרכז בולט מסך מגע, אורכי, גדול ("8.7) וגם לוח המחוונים הוא מסך ("7), אם כי הגרפיקה בלוח המחוונים אינה עדכנית. תפעול המערכות השונות דרך מסך המגע מסורבל, וחלק מהפעולות, כמו למשל קביעת עוצמת המאוורר של המזגן, ניתן לעשות רק דרך המסך. בנוסף, עודף התפריטים והאופציות מעט מוגזם. כפתורי המגע שליד המסך לא נוחים לתפעול, אבל אחרי שמתרגלים זה מציק פחות.


רנו גרנד קופה - מבחן דרכים (1.5 ל' דיזל, אוט')

 

תא הנוסעים נעים, איכות החומרים טובה למעלה אבל באמצע לוח המחוונים הפלסטיק נוקשה ופשוט יותר. המרחב מלפנים טוב בכל הממדים, והרוחב נדיב מאוד. מאחור מרווח הברכיים טוב, אך המקום לכפות הרגליים מוגבל והגבוהים יגלו שהם צריכים לשלם את מחיר העיצוב עם מפגש הראש בתקרה. נציין לחיוב את פתחי המיזוג מאחור, ואת תאורת האווירה (כולל אפשרות לשינוי צבעים) הנאה בלילה. תא המטען שימושי, אם כי נראה קטן מנפחו הרשמי (503 ל').

הגרנד קופה מרשימה עם רשימת אבזור ארוכה ביותר (יש רמת אבזור אחת) הכוללת תאורת לד מלאה, חישוקי 17", לוח מחוונים דיגיטאלי, מסך מרכזי (8.7"), חיישני חניה מקוריים מלפנים ומאחור, מצלמה אחורית, כניסה והתנעה ללא מפתח, פתיחת תא מטען בעזרת הרגל (סופר-נוח, אבל לא תמיד עובד בקלות), תאורת אווירה, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, ריפודים משולבי עור, קיפול מראות חשמלי, בלוטות' וחיישני אורות וגשם.


רנו גרנד קופה - מבחן דרכים (1.5 ל' דיזל, אוט')

 

נוחות
הגרנד קופה היא מכונית נוחה יחסית על רוב סוגי הכבישים והשיבושים וברוב המהירויות, בזכות מתלים רכים יחסית. אולם למרות זאת, שיבושים קטנים לא מוחלקים לחלוטין, ובעיר מדי פעם מהמורות מועברות לנוסעים באופן ישיר מדי, גם אם לא כחבטה ממש. מחוץ לעיר, בגלל רכות המתלים, היא זזה לא מעט על גלי כביש. למעט רעשי רוח שמורגשים במהירות גבוהה, זו מכונית נעימה למדי. 

התנהגות ובטיחות
למגאן יש חמישה מצבי ניהוג המשפיעים על ההגה, תיבת ההילוכים, התאורה בתא ועוד כמה משתנים. ארבעה קבועים מראש – 'קומפורט', 'אקו, 'נטורל', 'ספורט' – והחמישי מאפשר שינוי פרטני בהיגוי, יחידת הנעה, סגנון תצוגה, צליל מנוע וצבע לתאורת אווירה.

בכל הקשור לנהיגה מהירה בפיתולים, הגרנד קופה לא בעניין. ההגה מעורפל, קל מדי במצב הרגיל ובעל משקל מוזר אך כבד יותר ב'ספורט', המתלים רכים מדי, הנכונות לפנות לא מבריקה, וזה פירוש לא האוטו הנכון למי שאוהב את נהיגה נמרצת.


רנו גרנד קופה - מבחן דרכים (1.5 ל' דיזל, אוט')

 

בכל הקשור לבטיחות, המגאן נבחנה בגרסת האצ'בק, והציון הנאה, 5 כוכבים (2015) תקף גם עבור גרסת הסדאן – אך לא רלוונטי עבור הגרסה הישראלית; הציון ניתן לרכב שצויד במערכות בטיחות מקוריות הכוללות התרעת סטייה מנתיב ותצוגת תמרורי מהירות. ולמרות שמערכת המובילאי בהתקנה מקומית שמוצעת כסטנדרט מציעה את אותן התרעות, בירור עם אנשי euroNCAP העלה כי מבחינתם הציון אינו תקף.

מנוע וביצועים
הגרסה שנבחנה מצוידת במנוע דיזל 1.5 ל' – 110 כ"ס ו-25.5 קג"מ (מ-1750 סל"ד) ובתיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים. המנוע רועש מבחוץ, אבל בתוך תא הנוסעים עוצמת הרעש חלשה ולא מציקה. הכוח זמין והמכונית זריזה בהתנהלות רגילה, ורק בעקיפות במהירות של מעל 90-100 קמ"ש מורגש מחסור בכוח. תיבת ההילוכים לא תמיד עובדת בצורה חלקה ולפעמים פעולתה איטית – מצב 'ספורט' מהיר יותר, אך פחות נעים ביום-יום בגלל הנטיה להישאר בהילוכים נמוכים – ורעידות קלות מורגשות בנסיעה לאחור. בכל הקשור לצריכת דלק, וכמו במפגשים קודמים, יחידת ההנעה הרשימה עם נתון של 22.5 ק"מ/ל' בשיוט ובימי המבחן המאומצים הממוצע היה טוב מאוד, עם 16.9 ק"מ/ל'.


רנו גרנד קופה - מבחן דרכים (1.5 ל' דיזל, אוט')

 

סיכום
רנו גרנד קופה היא משפחתית סדאן קלאסית, המציעה יתרונות רבים: מקדם נוכחות גבוה, אבזור נוחות רב ומרשים וכולל גם מספר פריטים חריגים לטובה בקטגוריה. ובהקשר זה נציין שחבל שהיא חסרה מערכות בטיחות מקוריות, ויש לה רק מובילאי בהתקנה מקומית. בנוסף, נציין לחיוב גם את נוחות הנסיעה הטובה, מרחב הפנים (למעט מרווח הראש מאחור) ואת צריכת הדלק הנמוכה. למעשה הגרנד נופלת רק בתחום הדינמי ובהנאה מנהיגה בכביש המפותל, ובנוסף לא אהבנו את התפעול המעט מסורבל של המערכות דרך מסך המגע.

אבל בסוף היום, מדובר במכונית טובה ותחרותית – בעיקר מול גרסאות הדיזל של המתחרים, אבל גם מול כל שאר חברי הקטגוריה. הגרנד קופה מציעה חבילה שלמה ומעניינת וברמת המחיר המקובלת בין המשפחתיות.