44 שנים אחרי שהוצג הדור הראשון של הונדה סיוויק האצ'בק, הגיע לישראל הדור העשירי של הדגם הכה מזוהה עם החברה בגרסת חמש דלתות. הדגם החדש הוא תוצאה של שינוי באסטרטגיה של היצרן היפני, שמכוון כעת ליצירת קו מוצרים גלובלי. המשמעות בפועל היא שהסיוויק החדשה מבוססת על פלטפורמה חדשה שתשמש דגמים רבים, וכי לגרסאות חמש הדלתות והסדאן (שתגיע לכאן עד סוף השנה) אותו בסיס, בניגוד לדור היוצא.
 
מכיוון שהסיוויק הקודמת עם חמש דלתות הייתה קטנה מאשר הסדאן, הפערים בינה ובין הדגם החדש גדולים יותר מאשר בסדאן.
 
בסיס הגלגלים גדל ב-6.5 ס"מ ל-270 ס"מ, והאורך גדל ב-24.5 ס"מ ל-452 ס"מ. הונדה סיוויק החדשה מוצעת עם שני מנועי טורבו; האחד 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר המייצר 129 כ"ס, שכבר נבחן – ואילו השני הוא 1.5 ליטר המייצר 182 כ"ס ומוצע ברמת הגימור 'ספורט'. זו הגרסה שתפנה ללקוחות המסורתיים של הסיוויק שרואים בה אלטרנטיבה ספורטיבית למשפחתית המקובלת. 
 
עיצוב ונראות
לא כולם במערכת התלהבו מעיצוב הסיוויק החדשה, אבל אני אוהב אותו ולו רק בשל היותו שונה מרוב המתחרות המקובלות ובולט בהשוואה אליהן. לחזית דמיון למה שהכרנו בגרסת החמש דלתות היוצאת, אך המראה כולו אגרסיבי יותר בכל מובן ומכל כיוון.
 
לגרסה זו מספר עדכונים קוסמטיים אשר משתלבים היטב בעיצוב ומעצימים את הרושם האגרסיבי. מדובר בעיקר בצמד המפלטים הבולטים ממרכז הפגוש האחורי, אך גם חישוקי ה"17 הגדולים יותר ותאורת הלד השונה מלפנים מוסיפים. מה שברור הוא שהמכונית מושכת תשומת לב ורבים שאלו "זו הגרסה הספורטיבית?".

הונדה סיוויק האצ'בק – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל
 
פנים הרכב
סביבת הנהג מקורית למראה, אך איכות החומרים בסיסית, הגוונים כהים ובכלל אינה נראית כמו רמת גימור מהודרת. גם המשענת בין המושבים עם מנשאי הכוסות פשוטה למראה ומסורבלת לשימוש.  
 
למחוונים אותו מבנה כמו בגרסת ה-1.0 ליטר, אך הם קריאים יותר. משהו בהם מזכיר סרטי מדע בדיוני של פעם, התצוגה הדיגיטאלית שבמרכז (מחשב דרך וכו') נראית מיושנת וכך גם המיתוג שעל ההגה, אבל הם נעימים לעין. 
 
לגרסה זו מולטימדיה מקורית (הרכבה מקומית ב-1.0 ל') ודרכה שולטים במערכות המידע והמיזוג. ראינו אותה גם בג'אז וב-HR-V אבל עבור גרסה כזו של דגם כזה היא נראית מעט פשוטה. היא גם אינה נוחה לתפעול, בגלל שלחצני המגע והצג מחליפים את רוב המתגים החיצוניים; אין אפילו כפתור חיצוני לכיוון העוצמה במערכת השמע. עם זאת, המערכת דוברת עברית (בכתב ובעל פה).
 
האבזור לגרסה זו כולל בין השאר גם מצלמה מקורית, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חניה היקפיים, תפעול הילוכים מההגה ועוד.

הונדה סיוויק האצ'בק – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל
 
תנוחת הנהיגה נמוכה מדי עבורי ומעייפת משהו, וטווח כיוון המושבים מוגבל והפעולה אינה נוחה. גרסה זו מצוידת בתפעול חשמלי להקשחת מסעד מושב הנהג, והדבר משפר את הנוחות. מאחור, מרווח הרגליים טוב, מרווח הראש פחות, הישיבה מאוד נמוכה ואין שלוחה למיזוג. בליטה גדולה מדי במרכז הרצפה תפריע לנוסע שלישי.  
 
המפלטים המיוחדים גזלו מעט מקום מתא המטען שעדיין נראה שימושי. הכיסוי הייחודי שנפתח לצד, ללא ספק רעיון מקורי, נראה מעט פשוט ואולי אינו אוטם מספיק את הרעש.
 
נוחות
גם גרסה זו מציעה נוחות נסיעה ברמה גבוהה. בעיר, נוחות הנסיעה טובה, וככל שעולה המהירות המצב משתפר עוד יותר.
 
לעיתים חודרים לתא הנוסעים חספוסים קלים מהכביש. מערך המתלים, הנעזר בתושבות הידראוליות, מתמודד היטב עם שיבושים גדולים ומורכבים בייחוד בכביש מהיר. המתלים מטפלים היטב בגלי כביש וריסון המרכב לאחר מפגש איתם נעשה נכון. מה שמפריע יותר הם רעשי הרוח והכביש הבולטים. 

הונדה סיוויק האצ'בק – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל
 
התנהגות ובטיחות
להיגוי יחס משתנה שדורש הסתגלות; עם תחילת ההפניה התגובה נרפית ואחרי זה חדה, ללא אזהרה. תחת מצערת לחוצה הסיוויק יכולה להפתיע עם החלקה שאינה הדרגתית של הצמיגים הקדמיים. מעבר לכך, ולאחר שמתרגלים, ההתנהגות טובה ואפילו מהנה עם תגובות טובות של המרכב להעברות משקל.
 
לסיוויק רשימת אבזור בטיחותי נאה עם בלימה אוטונומית שיודעת לזהות הולכי רגל, קריאת תמרורי מהירות (שלא תמיד קולעת למספר הנכון), תיקון סטייה מנתיב (שאינו מנג'ס) ובקרת שיוט שיודעת לשתף פעולה עם קריאת התמרורים ושמירת הנתיב. במבחן הבטיחות של Euro NCAP, שנערך לגרסת ה-1.0 ליטר ופורסם בתחילת החודש, קיבלה הסיוויק 4 כוכבים; בשלושה סעיפים היא קיבלה ציונים טובים מאוד, אך בסעיף ההגנה על ילדים היא לא הצליחה וקיבלה 67%. דירוג הבטיחות של גרסת ה-1.5 ליטר לא נכלל במבחן ונותר בסימן שאלה.
 
מנוע וביצועים
הסיוויק היא דגם ראשון של הונדה שצויד במנועי טורבו בגרסאות רגילות. לגרסה זו 182 כ"ס ו-22.4 קג"מ, והיא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות. השילוב בין המנוע לתיבה רציפה מעט איטית יוצר תחושה שהסיוויק הזו אינה כה חזקה. משהו בשילוב ביניהם הופך את העברת הכוח רגועה מדי וכמעט עצלה, למרות שהביצועים טובים מאוד. אפילו בתפעול הידני (רק מההגה) התגובות למצערת מושהות (הן בשל המגדש והן בשל התיבה) ואינן ישירות. ובכלל קשה לדייק עם המצערת ויש לכך השלכות גם בפניות חדות מחוץ לעיר וגם בתנועה איטית בתוך העיר ובפקק. אבל ברוב מצבי הנהיגה מדובר בחטיבת כוח מעודנת ושקטה המאפשר תנועה חסרת מאמץ גם במהירויות גבוהות. 

הונדה סיוויק האצ'בק – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל
 
צריכת הדלק בשיוט היא כ-15 ק"מ/ל', אבל ביום נהיגה מגוון גלשה לכיוון 11 ק"מ'/ל' וכאשר שולבו בו קטעים מאומצים, הצריכה עלתה ל-9 ק"מ/ל'.  
 
תמורה
הונדה סיוויק האצ'בק החדשה שונה משמעותית מהדור הקודם, ובמובנים מסוימים, כמו העיצוב וההספק בגרסה זו, היא חוזרת לדימוי המקורי: משפחתית בעיצוב ספורטיבי עם ביצועים ויכולת בהתאם.
 
גרסה זו תמשוך ללא ספק לקוחות מסורתיים של הסיוויק, גם אם התחושה שהיא יוצרת אינה של מכונית מאוד זריזה. גרסה זו, היקרה ב-13,000 שקלים מגרסת ה-1.0 ליטר, מוסיפה מרכיבי עיצוב ספורטיביים, אבזור עשיר יותר – ובעיקר: מנוע חזק משמעותית; תוספת זו, בהשוואה לסיוויק החלשה יותר והמצוידת פחות, בהחלט כדאית. עם זאת, החומרים בסביבת הנהג וגם הביצוע אינם יוצרים את אותה תחושה עשירה שמעניקות חלק מהמתחרות.