ב-2011 הוצג דור שלישי ליאריס, שנחת כאן בתחילת 2012 וסימן את הפיכת הדגם למשמעותי בהרבה מבחינת מכירות. היאריס הפכה לאחד ממנועי הצמיחה של טויוטה בארץ, וב-2016, עם 4600 מכירות, היא הייתה שנייה בקטגוריה רק לסיאט איביזה - בהחלט מכובד. 
 
לפני שלוש שנים עברה היאריס מתיחת פנים מהותית, ועכשיו הוא עובר עדכון מהותי נוסף. טויוטה מדברת על שדרוג כללי ועדכון בכל תחום, כולל שינוי מהותי מבחוץ. אנשי היצרן מספרים על 900 שינויים (בשיפור הקודם דובר על יותר מ-1000...) שגורמים להם לכנות אותה "יאריס חדשה". זאת כמובן להבדיל מיאריס חדשה לגמרי. השינוי הגדול והבולט הוא בגרסת הבנזין, שקיבלה מנוע 1.5 ליטר, במקום מנוע ה-1.3 ל' ששירת אותה עד כה. 

טויוטה יאריס – מבחן דרכים (1.5 ל', אוט', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו
 
עיצוב ונראות 
השינוי החיצוני בולט מאוד גם אם עיקרו, כיאה למתיחת פנים, מוקדש לחזית ולאחוריים. בטויוטה ניסו להקנות לרכב מראה דינאמי יותר, עם דמיון ל-C-HR החדש. השבכה אגרסיבית מבעבר, יחידות התאורה החדשות כוללות תאורת לד נאה ליום, יש פסי כרום אנכיים, ותאורת ערפל מעניינת. גם האחוריים שונו, והפנסים זכו לסידור אופקי שאמור ליצור תחושה רחבה ויציבה יותר. לגרסת הבלאק-טופ שקיבלנו גג שחור שבהחלט תורם למראה\ וגם חישוקים קלים ותאורת לד מאחור. 
 
פנים הרכב 
השינוי מורגש גם בפנים. המחוונים חדשים וכוללים צג צבעוני במרכז ותאורה נאה מבעבר. פתחי האוורור הצידיים הוחלפו בכאלה שהינם נאים יותר עם תחושה איכותית בהרבה. גלגל ההגה נאה מבעבר והתחושה הכללית בסביבת הנהג היא שרוב החומרים איכותיים יותר. לכך תורמת גם העובדה שבגרסת הבלאק חלק גדול מסביבת הנהג והדפנות לובש פלסטיק רך וצבעוני (כחול או אדום בהתאם לצבע המרכב). זה מסייע לתחושה אופנתית וצעירה יותר וזוכה לביטוי גם בגווני הריפוד. מערך המולטימדיה העשיר, שכולל מצלמה ובלוטות' שופר (טויוטה טאץ' 2), אך סבל לעיתים מהשתקפויות. במכונית המבחן שולב מערך הקונטקטד של טויוטה, שתפעולו לפעמים איטי. 

טויוטה יאריס – מבחן דרכים (1.5 ל', אוט', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו
 
מושב הנהג נוקשה אבל מתגלה כנוח לאורך זמן, ותנוחת הנהיגה טובה. מאחור, כרגיל ביאריס, המרחב טוב ובתא המטען ניתן לבחור בשני גבהים לרצפה. אבל כמו בעבר, מיקומה בחלק התחתון משאיר חלקי פח חשופים.
 
נוחות נסיעה 
בנוחות הנסיעה לא חל שינוי מהותי, והיאריס עדיין אינה מגהצת את הפגמים העירוניים טוב מספיק, ובייחוד מתקשה על השיבושים הבולטים יותר. אבל מה שמחריף את התחושה הזו הם רעשי מתלים וכביש בולטים. מחוץ לעיר המצב טוב יותר – ועדיין לא מספיק טוב, כאשר שיבושים גדולים מורגשים מדי. גם בידוד רעשי הכביש והרוח בינוני ומטה.
 
התנהגות ובטיחות 
ההגה קל ולא מדויק מספיק, אבל השלדה מגיבה לפקודותיו במידיות עליזה, וממשיכה עם תגובות ברורות וצפויות והתנהגות כביש מהנה. 
 
כשמדובר באבזור בטיחותי מתקדם היאריס בהחלט חניכה מצטיינת בקבוצתה. את מערך ה-TSS (ראשי תיבות של TOYOTA SAFETY SENS) היא קיבלה לפני חודשים אחדים וכעת נוספה לבלימה האוטונומית, ההתרעה על סטייה מנתיב, התרעה על שמירת מרחק ועמעום האורות האוטומטי, גם קריאת תמרורים. 

טויוטה יאריס – מבחן דרכים (1.5 ל', אוט', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו
 
מנוע וביצועים
אחד השינויים הגדולים ביאריס המחודשת הוא החלפת המנוע בגרסת הבנזין. היאריס קבלה מנוע 1.5 ליטר חדש וחזק מה-1.3 ליטר היוצא, ומציע 111 כ"ס לעומת 99 כ"ס. ההאצה למאה קמ"ש שופרה מ-12.3 ש' ל-11.2 ש'. 
 
תוספת הכוח מורגשת מיד, והיאריס נמרצת למדי, בעיקר במהירויות נמוכות. התחושה היא שבאופן כללי המנוע פחות מתאמץ מבעבר, והשילוב עם התיבה הרציפה טוב יותר, כאשר היא פועלת בצורה מדורגת יותר עם ניסיון לחקות מעברי הילוכים – במיוחד במצב ספורט, שהמתג להפעלתו ממוקם באופן לא נוח. אולם במהירות גבוהה התיבה "נרדמת" לפעמים ונתקעת ביחס העברה גבוה. 
 
התלונה העיקרית לחטיבת הכוח נוגעת לכך שתחת עומס היא נשמעת מדי. זה פחות בולט בשיוט אבל מורגש בהאצות. צריכת הדלק טובה ונעה בין 16.7 ק"מ/ל' בשיוט רגוע ל-13.7 ק"מ/ל' במסלול מגוון שכלל קטעים מאומצים. כנראה שהגאווה של טויוטה במנוע החדש, ובעיקר במערכת תזמון השסתומים המתוחכמת שמאפשרת לו לעבור לפעולה במחזור אטקינסון בעומס נמוך, מוצדקת. 

טויוטה יאריס – מבחן דרכים (1.5 ל', אוט', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו
 
תמורה 
השיפור שעברה היאריס מורגש ומהותי. היא נראית טוב יותר מבחוץ, מודרנית יותר מבפנים, חזקה יותר ונעימה מבעבר, גם אם עדיין לא מהמעודנות בקבוצה. העובדה שלמרות השיפור המחירים לא השתנו (104,000 שקלים לסטייל או 107,00 לבלאק-טופ שנבחנה) משמעה שמדובר בתמורה טובה יותר לכסף מבעבר, ומשפרת את מעמדה בזירה תחרותית זו. לכך מסייעת גם העובדה שהיא מצוידת בשפע מערכות בטיחות מתקדמות – יותר מרוב המתחרות הישירות. 
 
יש לציין שלמרות שעיקר ההבדל בין ה"בלאק" ל"סטייל" הוא קוסמטי (חישוקים קלים, גג שחור, דיפון וריפוד צבעוניים), התוספות הופכות את היאריס להרבה יותר מזמינה, כך שאפשר להבין מדוע אנשי טויוטה צופים כי גרסה זו תהיה אחראית לנתח נכבד מהמכירות. 

 
*פורסם במקור ב-7.5.17 (נוסף וידאו)