לא רבים זוכרים זאת, אך למעשה סובארו הייתה חלוצת "רכבי הפנאי במחיר של משפחתית" עם ה-XV. כן כן, מספר חודשים לפני הספורטאז'. אלא שהצעד של סובארו הקטנה לא הכה גלים כמו הצעד של קיה, והאמת שקעה במחשכי ההיסטוריה. רבים גם טועים לחשוב שהסובארו XV הוא "רכב פנאי קטן", קטגוריה מתחת לרכבי פנאי קומפקטיים כגון הטוסון והספורטאז'. אחת הסיבות היא קיומו של האח הגדול, הפורסטר, שעדיין נמנה על הקטגוריה הקומפקטית. אך למעשה ה-XV הוא רכב פנאי קומפקטי לכל דבר ועניין – החל מההתבססות על פלטפורמה משפחתית, וכלה במידות החיצוניות.


מתיחת הפנים שעבר לאחרונה היא הזדמנות מצוינת לרענן את היכרותנו עם רכב הפנאי כפול ההנעה הנמכר ביותר בארץ.

סובארו XV – מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.6 ל', אוטומטי)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב ונראות
מדובר, כאמור, במתיחת פנים קלה – ואכן השינויים בעיצוב החיצוני קלים למדי. הסימן הבולט ביותר במבט מלפנים הוא פנסי ערפל שונים, שיושבים עתה בתוך מעין מסגרת ניקל. מאחור הפנסים בעלי צורה זהה, אבל מבנה שונה – וזהו פחות או יותר. כך שאם אהבתם את המראה של ה-XV עד היום, כנראה שתאהבו גם את החדש, ולהפך. ואנחנו אומרים שאם אתם רוצים שישימו אליכם לב, קחו את ה-XV באחד מהצבעים המיוחדים שלו, כמו התכלת של רכב המבחן. בלבן/כסף הוא נטמע ברקע.

פנים הרכב
גם כאן מדובר בנגיעות קלות בלבד – אך משמעותיות יותר. מערכת המולטימדיה בהתקנה מקומית שלא ממש אהבנו הוחלפה באחת מקורית עם תפעול טוב יותר ודיבורית BT באיכות טובה. המושבים קיבלו ריפוד דו-גוני ותפרים כתומים נוספו ברחבי התא. שני אלו מעניקים לתא מעט שמחת חיים שהיתה חסרה לו בגרסה הקודמת.

סובארו XV – מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.6 ל', אוטומטי)
צילום: מערכת אוטו

משאר הבחינות זה אותו תא נוסעים מוכר – המרחב טוב; מושב הנהג נוח (אם כי תנוחת הנהיגה מעט נמוכה לטעמי; המושב האחורי נוח גם הוא אבל מתאים יותר לשני נוסעים בגלל בליטה גדולה ברצפה. תא המטען סביר בגודלו ולא יותר.

נוחות נסיעה
הסובארו XV היה אחד הנוחים בקטגוריה לפני מתיחת הפנים, והיפנים בפוג'י היו נבונים מספיק לא לקלקל. אם כבר, נראה שיש אפילו שיפור קל בטיפול בשיבושים קטנים במהירות איטית, אבל קשה להגיד בוודאות בלי השוואה ישירה.

המתלים משלבים היטב יכולת ספיגה עם יכולת ריסון, וזה נכון גם בשטח, שם ניתן לשמור על קצב נאה על שבילים לא מפולסים מצד אחד, ומצד שני לחצות שטח טרשי מבלי לקפץ לכל עבר.

מבחינת רעשים בנסיעה, סובל ה-XV בעיקר מרעשי רוח בולטים בשיוט, ומצליל מנוע עסוק תחת עומס – עניין צפוי כשמחברים בין מנוע חלש לתיבה רציפה.

סובארו XV – מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.6 ל', אוטומטי)
צילום: מערכת אוטו

התנהגות ובטיחות
עם מנוע 1.6 ל' חלש למדי, ה-XV הוא לא המכונית למי שנהנה מתאוצות ונהיגה בכביש מפותל. לכן התנהגות הכביש השמרנית – נטיה לתת-היגוי שהולך ומחריף בצורה לינארית וברורה ככל שהעומס עולה – לא ממש מפריעה. בסך הכל, גם בזכות הריסון היעיל של המתלים, אפשר לצלוח כבישים מפותלים בקצב סביר מבלי להידרש ליכולות נהיגה מיוחדות או טיפשות חריגה.
 
ה-XV נבחן במבחני הריסוק האירופאים ב-2012, במהדורת המבחנים הקודמת והפחות מחמירה, וקיבל ציון של חמישה כוכבים. היום הוא כנראה היה מסתפק בארבעה לאור העדר מערכות בטיחות מתקדמות.

מנוע וביצועים
סובארו לא נגעה במנוע במתיחת הפנים, וחבל. עם 114 כ"ס, זה אחד המנועים החלשים בקטגוריה, ועקב האכילס של ה-XV. בהתניידות עירונית זה פחות בולט, בזכות תיבה רציפה יעילה שמנצלת היטב את כח המנוע. אבל ביציאה אל מחוץ לעיר, בעיקר בתוואי הררי, קשה לפספס את המחסור בסוסים. כל ניסיון עקיפה או האצה יגרור סל"ד גבוה ורועש – ותאוצה פחות חזקה מהרצוי.

סובארו XV – מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.6 ל', אוטומטי)
צילום: מערכת אוטו

בשטח דווקא חל שיפור משמעותי – בקרת המשיכה של הסובארו XV שודרגה, ובמהלך המבחן התגברה בקלילות גם על הצלבות בעליה, בניגוד לעבר. היא פועלת במהירות ובצורה חלקה וכמעט בלתי מורגשת, ובהחלט תורמת לשיפור יכולת השטח, אחת מנקודות החוזקה של ה-XV אם לא ה-נקודה. וכאן המקום לשלוח שוב בקשה נרגשת לאנשי סובארו – ארגנו בבקשה ל-XV פגוש קדמי מוצלח יותר, שייתן לרכב זווית גישה טובה ראויה יותר ליכולת השטח שהוא מציע.

תמורה
מתיחת הפנים שיפרה במעט את סובארו XV כרכב. אומנם המראה החיצוני לא באמת השתנה, אבל תא הנוסעים קצת יותר נעים ויכולת השטח קצת יותר טובה. אולם במחיר של 138,000 שקלים, הוא מתמודד ראש בראש מול גרסאות הבסיס של הספורטאז' וה-3008, כשגם גרסאות הבסיס של הטוסון והקשקאי לא רחוקות. אם מנכים את יכולת השטח מהחישוב, ה-XV נמצא בעמדה בעייתית מול הכלים הנ"ל. לכן ה-XV יישאר, מוגבל ככל הנראה, בנישה בה הוא הצליח עד עכשיו – אצל אותם נהגים "מוזרים" שקונים רכב פנאי מתוך כוונה אמיתית לטייל איתו מדי פעם בשטח.