במשך שנים לא הייתה לפיאט ישראל נציגה בסגמנט החשוב ביותר בשוק הרכב הישראלי: מכונית סדאן משפחתית. כעת לא רק שיש לה נציגה, אלא שהיא נושאת תג מחיר מאוד אטרקטיבי. תכירו את פיאט טיפו.

פיאט החלה לשווק בישראל את הטיפו, מכונית שעונה בדיוק על דרישות הנוסחה הקלאסית: סדאן, מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית. תג המחיר ממצב את פיאט טיפו כאחת האופציות הזולות בקטגוריה המשפחתית. עם מחיר התחלתי של 100,000 שקלים לגרסה האוטומטית, 108,000 שקלים לרמת האבזור הגבוהה יותר – הטיפו מציעה תמורה מאוד מעניינת. נציין כי פיאט מציעה אחריות מורחבת לחמש שנים, שנתיים מעל השלוש המקובלות, במחיר 3000 שקלים; תוספת אחריות זאת מוצעת עד אמצע אפריל ללא תשלום.

פיאט טיפו: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל', אוט')
צילום: סטילס: בני דויטש | וידאו - גיל חסון
 
הטיפו מבוססת על רצפת סופרמיני מוגדלת (כמו ב-500L) ודומה במובן זה לסקודה רפיד, פיג'ו 301 ואחרות, אבל מידותיה נדיבות יותר, כמו של משפחתית "אמיתית", למעט בסיס הגלגלים, שהוא מעט קצר יותר מהמקובל היום בקטגוריה המשפחתית.

עיצוב ונראות
הטיפו שקיבלנו למבחן היא מכונית נאה למראה; הצבע השחור, חישוקי אלומיניום "17 ("16 מפלדה ברמת האבזור הבסיסית), גריל בוהק ומעוצב היטב וגם נגיעות ניקל אחראים להופעה מוצלחת מלפנים ומאחור. מהצד היא נראית מעט, ובכן מוזרה, עניין של פרופורציות. העיצוב אינו פורץ דרך, אבל התוצאה הסופית בסדר ומקדם ההגעה של מכונית המבחן מפגין נוכחות.
 
פנים הרכב
סביבת הנהג בטיפו משאירה רושם פשוט, הן מבחינת החומרים והן מבחינת העיצוב. התחושה היא של רכב מעט מיושן, למרות שמדובר ברכב חדש, שהוצג לראשונה רק לפני כשנה בתערוכת איסטנבול שבתורכיה. מול הנהג ניצב הגה גדול למדי, מאחוריו לוח מחוונים פשוט למראה (למרות שהוא כולל צג מידע דיגיטאלי), והמשטח שמעליו, מול הנהג, גבוה יחסית, נתון תחושה של ישיבה עמוק בתוך האוטו. במרכז הקונסולה תמצאו מסך מגע מעט קטן (בגודל "5) אבל נוח לשימוש. צמד המושבים הקדמיים נאה, אבל הריפוד לא ממש נעים למגע. בסיס המושבים מעט קצר, עניין שגרר תלונות מנהגים גבוהים. 
 
כצפוי לאור בסיס הגלגלים הקצר יחסית למשפחתית, 264 ס"מ, המרחב במושב האחורי מעט פחות טוב מהמקובל בקטגוריה המשפחתית. ועדיין, מרווח הראש והברכיים יהיה מספק עבור גבר בגובה ממומצע, ורק מי שגובהו מעל 180 ס"מ יחכך ראשו בתקרה ואת ברכיו במושב שלפניו. לשלושה יהיה מעט צפוף במושב האחורי, אבל זה נכון ללא מעט משפחתיות. תא המטען גדול ושימושי ומציע נפח מרשים של 520 ליטר.

פיאט טיפו: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל', אוט')
צילום: סטילס: בני דויטש | וידאו - גיל חסון
 
הטיפו מוצעת בשתי רמות אבזור, הראשונה, קומפורט, כוללת הגה מצופה עור, בקרת שיוט, מסך מגע מקורי הכולל בלוטות', חיבור USB למערכת הקול, חיישני לחץ אוויר בצמיגים ומערכת מובילאי כסטנדרט. רמת הגימור לאונג' שנבחנה מוסיפה ריפוד מושבים איכותי יותר, חישוקים קלים, כוונון קושי גב חשמלי במושב הנהג, בקרת אקלים, מראה מתכהה אוטומטית וחיישני גשם ותאורה. לדעתנו גרסת הבסיס היא זו שמציעה תמורה טובה יותר למחיר, אבל בסה"כ שתי הגרסאות מציעות תמורה טובה מהמקובל בסעיף האבזור. 

נסיעה
הגרסה המאובזרת מצויידת בצמיגים מגודלים במידה 225/45-17; זו אופנה מיותרת המשותפת להרבה יצרניות רכב, ולכן לא מפתיע למצוא אותה גם כאן. צמיגים אלה, בשילוב מתלים נוקשים יחסית, פוגמים בנוחות הנסיעה על רוב סוגי השיבושים.
 
בעיר הטיפו מעבירה לנוסעים בנאמנות את השיבושים בכביש, ומייצרת תנועה מתמדת ולא נעימה על המתלים. אבל מצד שני גם שיבושים "רעים" לא יגרמו לה, כמעט אף פעם, לחבוט בנוסעים. גם מחוץ לעיר ממשיכה אותה תחושה עסוקה מכיוון המתלים, עם דיווח לנוסעים על כל שיבוש בכביש, בלי לגהץ או להעלים כלום - אך מצד שני גם ללא התרסקויות כואבות על שיבושים גדולים, 
 
כלומר, גם בעיר וגם מחוצה לה, הנוחות היא פחות ממוצעת, והטיפו "מלשינה" על כשלי הסלילה המקומיים. לכך מצטרפים רעשי כביש ברמה גבוהה מהממוצע, כשגם בידוד רעשי הרוח לא מושלם, אם כי מפריע פחות. 

פיאט טיפו: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל', אוט')
צילום: סטילס: בני דויטש | וידאו - גיל חסון
 
התנהגות ובטיחות
בזכות הצמיגים המגודלים מציעה הטיפו אחיזת כביש אדירה. הבעיה שההגה האילם והבלמים הלא מרשימים מדגישים כי הטיפו אינה פונה לנהג שרוצה ליהנות מנהיגה מהירה בכביש מפותל. ההגה, כרגיל אצל פיאט, מציע מצב "סיטי" קל במיוחד – אך מוגזם פחות מאשר בשאר דגמי פיאט – לתנועה עירונית כבדה ובמיוחד לחנייה.
 
הטיפו לא נבחנה במבחן ריסוק, אבל מוצעת אצלנו, בכל הגרסאות, עם מערכת מובילאי תקנית המתריעה על סטייה מנתיב, שמירת מרחק מלפנים ופגיעה בהולכי רגל ורוכבי אופניים.

מנוע וביצועים
לטיפו מנוע לא עדכני במיוחד, על הנייר לפחות: 1.6 ליטר הנעזר בגל-זיזים יחיד (במקום כפול, כמקובל) ו-16 שסתומים בכדי לספק 110 כ"ס ו-15.5 קג"מ, שמשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. בפועל המנוע מפתיע לטובה, ומקנה לטיפו תגובות זריזות בזכות יחסי העברה קצרים בהילוכים הנמוכים. גם במהירות גבוהה יותר אין בעיה לצאת לעקיפה, ורק בעליות מורגש חור בין ההילוך השלישי לרביעי. המנוע מעט רועש בסל"ד גבוה, אבל ביתר הזמן קולו לא נשמע יתר על המידה.
 
צריכת הדלק נאה בשיוט עם ממוצע של 16.7 ק"מ/ל'. בימי המבחן המאומצים הממוצע הרשים פחות, עם 10.1 ק"מ/ל'.
 
תמורה
פיאט טיפו היא מכונית שמבצעת את מרבית המשימות בהן צריכה לעמוד מכונית משפחתית בצורה מספקת עד טובה – פרט לנוחות הנסיעה הטעונה שיפור. המרחב טוב מלפנים ומספק מאחור, תא המטען גדול ושימושי, רמת האבזור הבסיסית טובה והגרסה המאובזרת מציעה רמת אבזור טובה בהחלט.

אם היינו מתעלמים מהמחיר, הרי שהטיפו לא היתה מתברגת בראש קבוצת המשפחתיות. אבל אי אפשר להתעלם ממחיר של 100,000 שקלים למשפחתית אוטומטית.

ובמחיר הזה היא הופכת להיות אחת העסקאות הטובות ביותר בתחום המכוניות למשפחה. עבור המשפחה המודעת-כלכלית, זו שמחפשת לקנות רכב עם הראש לפני הלב, מדובר בקנייה הגיונית יותר ממרבית המשפחתיות הבכירות בסגמנט, שאולי מציעות יותר – אבל גם עולות הרבה יותר.

פיאט טיפו: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל', אוט')
צילום: סטילס: בני דויטש | וידאו - גיל חסון