ההנעה ההיברידית צוברת פופולאריות בשנים האחרונות, אלא שעד עכשיו יצרני הרכב העדיפו עיצוב אירודינמי-חלקלק (ובדרך כלל מכוער) לדגמים ההיברידיים העצמאיים שלהם, בשם החסכון בדלק. קיה היא הראשונה לשבור את הכללים ולהציג רכב היברידי עצמאי עם עיצוב "פנאי". מקריבה כנראה כמה מאות מטרים לכל ליטר תמורת עיצוב שרוכב על הגל הפופולארי השני כיום - רכבי הפנאי.
 
וכך יצא שפגשנו בספרד, למרגלות הר המונסראט, רכב היברידי-פנאי קוריאני הנושא שם של כוכב טלוויזיה ארץ ישראלי.

עיצוב ונראות
קיה נירו מוגדר כקרוסאובר היברידי. וזה הצליח להם - אין כאן מוזרויות היברידיות אופייניות, אלא הוא פשוט נראה כמו ספורטאז', רק קטן יותר. והוא אכן קטן יותר, עם 12 ס"מ פחות בין הפגושים (436 ס"מ לאורך), 5.5 ס"מ פחות ברוחב (180 ס"מ) ו-11 ס"מ פחות בגובה (153.5 ס"מ).
 
עיצוב הנירו לא מוחצן מדי כמו אצל חלק מרכבי הפנאי, אך עדיין משדר תחושה דינמית. כך אפשר למצוא פגוש קדמי נמוך עם כונסי אוויר (אמיתיים, לא בכאילו) בחזית ובצדדים, וספוילר מאחור. למראה ה"פנאי" דואגים פריטים כדוגמת קשתות שחורות בבתי הגלגלים ופסי גגון. לא פחות מעשרה גווני צבע למרכב יעמדו לבחירת הרוכשים. אף אחד מהם לא ירוק.

קיה נירו - מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: אוהד אלגוב, יצרן | עריכת וידאו: גיל חסון

פנים הרכב
זוכרים שאמרנו שהנירו קטן מהספורטאז'? אז יש נתון אחד שבו הנירו דווקא גדול יותר, וזה נתון בסיס הגלגלים, שחשוב למרחב לנוסעים. הנירו מתהדר בבסיס גלגלים של 270 ס"מ - ארוך ב-3 ס"מ מהספורטאז'. ובאמת, הקרוסאובר ההיברידי מרווח עד מאוד - הן מלפנים והן מאחור. תנוחת הנהיגה מעט גבוהה, כמקובל בקטגורית הפנאי, ולתא הנוסעים עיצוב נקי יחסית, עם דשבורד בסגנון פולקסווגני. הארגונומיה טובה ואין הפתעות או מוזרויות - בוגר ומאופק. במרכז הקונסולה ישנו צג מגע בגודל "7 (יש אופציה ל-"8) עם ממשק שיקוף לאייפון ולאנדרואיד, ולמערכת השמע מבית JBL יש 8 רמקולים. לנירו שתי רמות אבזור - 'קומפורט' ו'דינאמיק' - כאשר האחרונה נהנית מגג שמש, ממושבי עור מחוממים/מאווררים, חישוקי "18 ועוד.

נוחות
בהשקה פגשנו את הנירו בשתי רמות האבזור. מעבר להבדלים במידות הצמיגים - חישוקי "16 עם צמיגים ברוחב 205 מ"מ ובחתך 60 ב'קומפורט', לעומת "18 ברוחב 225 מ"מ ובחתך 45 ב'דינאמיק' - הרי שבין הרמות קיים גם הבדל בכיול המתלים (קשיח יותר ב'דינאמיק', כמובן). עד כמה ההבדל מורגש? מאוד. על אספלט איכותי, היתה הנירו ברמת ה'קומפורט' נוחה ושקטה, מציגה אוושת צמיגים חלושה ויכולת ספיגה מרשימה. ה'דינמיק' לעומתה שידרה בנאמנות כל חטט בכביש, וסבלה מרעש צמיגים משמעותי בהרבה.

קיה נירו - מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: אוהד אלגוב, יצרן | עריכת וידאו: גיל חסון

התנהגות ובטיחות
במסיבת העיתונאים התגאו בכירי קיה ביכולת הדינאמית של הנירו, שהושגה באמצעות מאמץ הנדסי מרוכז - החל משילוב אלומיניום במרכב (לטובת משקל נמוך) המשך במתלים מאלומיניום (הפחתת משקל בלתי מוקפץ) ועד לסוללות שנמצאות תחת המושב האחורי (לטובת חלוקת משקל מאוזנת, בין היתר).
 
כצפוי, בניגוד לתחום הנוחות כאן הרשימה יותר ה'דינאמיק'. והיא בהחלט הרשימה בכל הנוגע לאחיזה, זוויות גלגול וריסון. ה'קומפורט', אומנם הציגה אחיזה מעט פחות טובה (כצפוי), אבל עדיין היתה טובה למדי לכשעצמה. שתיהן הציגו התנהגות ניטראלית, בוגרת, ובשתיהן ההגה היה קל מדי ובעומס העביר תחושה מעט מלאכותית. כמו כן, למרות ההצהרות הדינאמיות, בקרת היציבות איננה מתנתקת גם אחרי שביטלנו אותה, או יותר נכון "נטרלנו".

את הפרק הדינאמי חותמת יחידת הכח, שלא מייצרת מספיק "בלימת מנוע" בהרפיה מדוושת התאוצה, ומקשה על העברת משקל עדינה לחרטום בכניסה לפניה. אז כן, הרבה מילים הוקדשו לצד הדינמי של רכב שהוא, בסופו של יום, קרוסאובר ולא במכונת פיתולים מושחזת, אך מגזין מוטורי אנחנו, ואם אנחנו לא נספר לכם על כך, מי כן?

קיה נירו - מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: אוהד אלגוב, יצרן | עריכת וידאו: גיל חסון

בשורה התחתונה, האחיזה גבוהה וההתנהגות צפויה, וזה מה שחשוב לרב המוחלט של הקונים הפוטנציאליים. בכל הנוגע לבטיחות, נמתין ליורו NCAP. עד אז, נוכל לספר שמפרט הבטיחות של הנירו כולל מערכת לניטור שטחים מתים, מערכת לשמירת נתיב, בלימה אוטונומית (שלא מזהה אופניים, כלבים או אופנועים) ובקרת שיוט אדפטיבית.

מנוע וביצועים
מערכת ההנעה משלבת בין מנוע בנזין 1.6 ליטר (103 כ"ס) ומנוע חשמלי (43 כ"ס), שיחדיו מפיקים 146 כ"ס ו-27 קג"מ. כל זה מועבר אל צמד הגלגלים הקדמיים באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית דו-מצמדית עם שישה הילוכים. נתוני ביצועים אמנם טרם פורסמו, אך בכל הקשור לנהיגה מנהלתית נוכל לספר שכח לא חסר. המעבר בין חשמל ובנזין שקוף וכמעט ולא מורגש. תיבת ההילוכים נעימה וההעברות חלקות עד מאוד - קל בהחלט לטעות ולחשוב שמדובר בתיבה פלנטרית. יחד עם זאת, גם במצב ספורט אין שליטה מלאה על העלאת והורדת ההילוכים.
 
בנהיגה "נורמאלית", כזו שמאפיינת נסיעה לאה לעבודה וחזרה, צרכה הנירו (בדיוק) ליטר לכל 20 קילומטרים. בנסיעה קצת יותר "משעשעת", עם רגל כבדה על הגז, התדרדרה הצריכה עד 7.7 ק"מ בלבד לכל ליטר.

קיה נירו - מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: אוהד אלגוב, יצרן | עריכת וידאו: גיל חסון

סיכום
במסגרת המגבלות הידועות של זמן ומקום בהשקות, השאיר קיה נירו רושם ראשוני מרשים בהחלט. הוא מציע שילוב טוב בין עיצוב נאה, מרחב פנימי נדיב, איכות נסיעה טובה (ב'קומפורט'), אבזור בטיחות עשיר וצריכת דלק חסכונית.
 
בשיחה עם גדי שניידר, מנהל הפיתוח העסקי של קיה ישראל, נאמר כי כנראה ותגיע ארצה רק גרסת ה'קומפורט' - ואנחנו בהחלט מסכימים עם הבחירה. עכשיו רק נותר לראות בכמה יתומחר הקרוסאובר ההיברידי, שאמור להגיע ארצה בסוף השנה הנוכחית או בתחילת השנה הבאה.

קיה נירו - מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: אוהד אלגוב, יצרן | עריכת וידאו: גיל חסון