ניסאן אקס טרייל הוצג לראשונה ב-2000 ומשווק בארץ מ-2002. אך בעוד שני הדורות הראשונים הציעו חמישה מקומות וזכו לכתף קרה מצד הקהל הישראלי, הדור הנוכחי ירש את ניסאן קשקאי+2 בזכות היותו בעל שבעה מקומות, ומקבל יותר תשומת לב מהקהל המקומי. ולא רק בארץ – אם לוקחים בחשבון את הגרסה האמרקאית, רוג, זהו רכב הפנאי הנמכר ביותר בעולם. הוא חולק בסיס עם הקשקאי, ולמרות שבמקור נחשף לפניו – את מתיחת הפנים האחרונה הם עברו יחדיו.
 
הדור החדש הגיע לארץ לפני שנתיים וקצת, אך רק בסוף 2016 הוזל כדי להתמודד מול האאוטלנדר והפך לשחקן משמעותי בקטגוריה. אלא שבחודשים האחרונים התחום התחמם, עם נחיתת הסקודה קודיאק באמצע 2017 והפיג'ו 5008 בסופה, והתחרות הפכה לקשה יותר – כך שהגרסה המחודשת ל-X-טרייל, שנחתה לאחרונה, הגיעה בזמן הנכון. חלק מהעדכון הוא שיפור ברמות האבזור – הגרסה הבסיסית בהיצע היא כעת ברמת אבזור 'אסנטה' (גבוהה מ'ויזיה' היוצאת) ורמת 'טקנה' המהודרת מצוידת מבעבר גם בתחום הבטיחותי.
 
ניסאן אקס טרייל – מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, מתיחת פנים)
צילום: מנהל 

עיצוב ונראות
השינוי החיצוני שעבר אקס טרייל דומה לזה שעבר קשקאי, אך מורגש פחות. הוא כולל חזית מוחצנת יותר עם יחידות תאורה חדשות (פנסי לד ב'טקנה', שכעת יודעים להאיר בכיוון התנועה והינם אדפטיביים), שבכה אגרסיבית ופגושים חדשים. ה-X-טרייל עדיין נראה כמו אח גדול ובוגר יותר לקשקאי, והסנטימטרים שהתווספו לו במתיחת הפנים (5 ס"מ נוספו לכלל 469 ס"מ) תורמים לחזות הפנאי החסונה שהייתה לו בעבר.  

פנים הרכב
סביבת הנהג נותרה נעימה ושימושית, גם אם היא כבר אינה מודרנית במיוחד. לתחושה הטובה תורמים גלגל ההגה החדש, גג זכוכית פנוראמי וריפוד ודיפון מעור. העובדה שכל המרכיבים לובשים שחור יוצרת תחושה מעט קודרת, אבל אפשר להזמין את עור הקאמל החום (תוספת שעושה נפלאות). המחוונים שגרתיים אך ברורים וצג המידע הצבעוני שבמרכזם נאה, גם אם מחשב הדרך אינו נוח במיוחד לתפעול. המולטימדיה המקורית ברורה ונוחה, אך התצוגה חסרת צבע.
 
רמת האבזור בטקנה שנבחנה מצוינת וכוללת גם מפתח חכם, מצלמות  היקפיות (התמונה אינה ברורה מספיק), חיישני חניה, חניה אוטומטית, ותפעול חשמלי לכיוון המושבים ולפתיחת דלת תא המטען.
 
ניסאן אקס טרייל – מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, מתיחת פנים)
צילום: מנהל 
 
אקס טרייל אינו מרגיש ענק ממושב הנהג, אבל ישיבה גבוהה ומכסה מנוע שטוח יוצרים תחושת גודל ופנאי. הראות לאחור אינה מבריקה והמושבים חסרים בתמיכה. בשורה המרכזית מרחב גדול לרגליים וקצת פחות לראש. שורה זו מפוצלת לשניים עם כיוון לזווית ולמרחק ויש יציאת מיזוג מבורכת לאחור. באופן מעניין קבלה גרסה זו גם חימום למושבים בשורה השניה בנוסף לחימום הקדמיים וההגה. ממש רכב לארצות קרות.
 
השורה השלישית מוגבלת לילדים במידות קטנות. הכניסה והיציאה אינן נוחות, אין מקום הולם לכפות הרגליים והתחושה קלסטרופובית. כדי להשתמש במושבים אלה חייבים יושבי השורה הראשונה והשנייה להתחשב ולהזיז את המושבים שלהם קדימה. קיפול המושבים האחוריים קל ואז מתקבל תא מטען גדול ונוח. 

נוחות נסיעה
על חישוקי "19, אקס טרייל אינו נוח במיוחד בעיר, שם הוא מתקשה בעיקר על שיבושים גדולים. מחוץ לעיר המצב משתפר וריסון התנודות טוב. רעשי הכביש בולטים מדי ולעיתים גם רעשי הרוח. בשבילים מפולסים ה-X טרייל מפתיע ביכולת לנוע מהר ובאופן נעים, אך על שבילים משובשים דורש תשומת לב.
 
ניסאן אקס טרייל – מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, מתיחת פנים)
צילום: מנהל 

התנהגות ובטיחות
 ה-X-טרייל שבחנו הפעם הציג אחיזה טובה מבגרסת הבסיס שבחנו בעבר, כנראה בגלל צמיגים רחבים יותר, וגם משקל ההגה נכון יותר. איכשהו נראה שהניהוג צפוי מבעבר וגם הבלמים, שעדיין חסרים בעוצמת הנשיכה, התעייפו פחות.
 
רשימת האבזור הבטיחותי נראתה בזמנו עשירה ביחס לתחום, אך הזמנים – אנו שמחים לומר – השתנו. כשאנו בוחנים אותה היום, ולמרות השיפור שעברה, חסרה לנו בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב. ועדיין, רמת אבזור הבטיחות טובה למדי, וכוללת בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב (שהינה קצת היסטרית מדי), קריאת תמרורים, עמעום תאורה, ניטור שטחים מתים ועוד.

מנוע וביצועים
מקור מנוע ה-1.6 ליטר דיזל (130 כ"ס) ברנו, אך הוא משודך כאן לתיבה רציפה, כמקובל בניסאן, עם יחסי העברה מתוכנתים מראש. נסיעה עירונית תגלה שאון דיזל מורגש בעמידה או בנסיעה איטית. גם התגובה הראשונית למצערת בזינוק חסרה חדות, וההשהיה בהעברת הכוח מורגשת ותורמת לתחושה כבדה.

ניסאן אקס טרייל – מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, מתיחת פנים)
צילום: מנהל
 
אבל אחרי תחילת תנועה זמינות הכוח הטובה גורמת לאקס טרייל להרגיש נינוח ולא מאומץ, ולצבור מהירות באופן קליל בכבישים המהירים. אז הוא גם מגיב טוב יותר למצערת, כאשר התפעול המדורג לתיבה תורם. 
 
מבחינת צריכת הדלק ה-X-טרייל עומד בציפיות: ביום טיול רגוע הוא עבר 14.5 ק"מ/ל' וביום שכלל קטעים מאמצים 12.5 קילומטרים לכל ליטר.
 
תמורה
ניסאן אקס טרייל כבר אינו צעיר, אך מקצה השיפורים הצליח לשפר את המראה. וגם אם הוא נראה פחות מודרני ממתחרים חדשים, הוא מקרין בברור תחושת פנאי חסונה. לא פחות חשוב – הוא עדיין מציע חבילה בוגרת, עגולה, עם חטיבת כוח יעילה, אבזור נאה, תא נוסעים מרווח לחמישה, ואפשרות להסעת שבעה. ב-190,000 שקלים, מחירו פחות יקר משל מהמתחרים החדשים ברמות אבזור דומות.  
 
ניסאן אקס טרייל – מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, מתיחת פנים)
צילום: מנהל

*פורסם במקור ב-08.01.18 (נוסף וידאו)