סיאט לאון נוחלת הצלחה נאה בישראל בדורה הנוכחי, בזכות אותה הנגשה צעירה ודינמית לאותה הנדסה גרמנית, מעט תיבול ספרדי ותמחור אטרקטיבי (יחסית). בין גרסאותיה המשווקות בישראל ישנן כמה מעניינות יותר, עם נתונים ומפרט שעד לא מזמן היו בקומפקטיות שנקראו "חמות": מנוע 1.4 ל' טורבו, 150 כ"ס, 25.5 קג"מ (מ־1500 סל"ד), חישוקי "18 וצמיגים 225/40 — והכי חשוב: תיבת 6 הילוכים י־ד־נ־י־ת. לנו זה נשמע מתכון מעניין.

מבחן דרכים - סיאט לאון (1.4 ל' טורבו, ידנית, 3 דלתות)


מוכרת אך אחרת

הלאון הנוכחית עברה מתיחת פנים, וזכתה לחידוד קליל בעיצוב, שדרוג חומרים בתא הנוסעים, עדכון מערכות הבידור, ובעיקר, היצע מעודכן של יחידות הנעה של הקונצרן. ותשאלו, מה עם מערכות בטיחות מתקדמות? גם אנחנו שאלנו... נציין שלאון בגרסת 3 דלתות (SC) יושבת על רצפה קצרה ב־3.5 ס"מ (260.1 ס"מ) לעומת מחומשת הדלתות. ברמת הגימור שלנו, FR, תקבלו מושבים משודרגים (אלקנטרה), כך גם מערך המידע/בידור (מסך "8 וגם 8 רמקולים), גג שמש ועוד כמה שדרוגים לאבזור (משענת יד מאחור, תגי FR וכדומה). המחיר: 127,000 שקלים. תנוחת הנהיגה מצוינת, המושבים נוחים, כשמכלולי הניהוג ממוקמים נהדר ונופלים היישר לידיים; בפרט ידית ההילוכים, שמנעימה את מעשה הנהיגה בפעולה מכנית מדויקת, כולל "קליקים" מרנינים.

מבחן דרכים - סיאט לאון (1.4 ל' טורבו, ידנית, 3 דלתות)


דוושת המצמד מעט קפיצית וקצרת מהלך, אך נקודת הצימוד קלה לזיהוי ולשילוב. המנוע — אותו אנחנו מכירים גם במותגים אחרים של קונצרן האב, כולל ניתוק 2 צילינדרים בשיוט לטובת חיסכון — עובד יפה בשילוב התיבה; עם תחושה נמרצת למדי ואפילו "בשרנית" בשני ההילוכים הראשונים, וגם משיכה נאה בסל"ד גבוה ו/או כשהמהירות מצפינה. הביצועים בהחלט טובים; עם 7.9 שניות ל־100 קמ"ש ו־215 קמ"ש מרביים. תצרוכת הדלק עמדה על כ־12.5 ק"מ/ל' במהלך המבחן, נתון לא רע שניתן לשפרו. לא מפתיע לגלות שהלאון הזו שותפה נאמנה לנהג שרוצה ליהנות גם מעצם הנהיגה.

נראה שבמתיחת הפנים חידדו עוד קצת את יכולתה. ההתנהגות בטוחה ורהוטה, והיכולת הדינמית טובה; ל־SC תגובה מהירה של חזית המרכב להפניה, תת־היגוי מועט במגבלות (מערכת XDS עוזרת, אך לא תמיד אחידה בפעולתה), הרבה אחיזה, מתלים המרסנים היטב את המרכב — ואף נכונות של השלדה לשחק עם הנהג בהעברות משקל (הבקרות מאפשרות מעט החלקה בטרם יילחצו להעניק עזרה). ההגה הנאה גם יאה אחיזה, מהיר ומדויק, אך כמו רבים וטובים — לא מעניק משוב.

מבחן דרכים - סיאט לאון (1.4 ל' טורבו, ידנית, 3 דלתות)


הבלמים משלימים את יכולת התאוצה עם נשיכה ועוצמת בלימה ראויה, כמו גם יכולת מינון טובה מהדוושה הלאון הזו מתקשה יותר עם שיבושי כביש, בפרט כאלו עם שפה חדה, דבר הבולט במיוחד בעיר. הנוחות משתפרת ככל שהמהירות עולה, ועדיין, גם במהירות שיוט הלאון עלולה לאבד משלוותה, לעיתים באופן מוחצן המופנה פנימה לתא הנוסעים.

מבחן דרכים - סיאט לאון (1.4 ל' טורבו, ידנית, 3 דלתות)


משפחתית־סמי־ספורטיבית?
גרסה זו של סיאט לאון מהווה מעיין מדרגה ראשונה לאלו הרוצים קומפקטית מעט יותר מעניינת או מערבת בנהיגה. נכון ששתי דלתות פחות הופכות אותה לשימושית פחות, אבל הלאון הזו משחקת במגרש של אלו הרוצים מכונית לא קטנה אבל גם לא גדולה, לא חלשה אבל גם לא מדי חזקה, ואיכשהו — מוזר ככל שיישמע — הם אפילו מוכנים שלא היא זו שתעביר הילוכים בעצמה... עבור אותם אנשים אין הרבה אפשרויות בשוק המקומי, וגם אם היו, הלאון הזו בהחלט תהווה בחירה טובה.

פורסם לראשונה בגיליון 382