אם תראו למישהו מהירח תמונה של שאקיל אוניל בחליפה, הוא יזהה שמדובר באיש גדול, אבל לא ינחש שמדובר באדם המתנשא לגובה של 2 מטרים ו־16 ס"מ. הפרופורציות שלו לא גורמות לו להיראות גבוה במיוחד — אם אין מישהו בסביבה להשוואה.

בצילומים, כאשר עמדנו לנו בשדה הפתוח, שברולט טראוורס הזכיר לי את שאקיל, ולא רק בגלל ארץ המוצא המשותפת של שניהם. לבדו, בשטח, כשאין שום רכב לידו, הוא נראה רכב פנאי בריא — אבל לא ענק שאורכו נושק לחמישה מטרים ועשרים ס"מ, רוחבו כשני מטרים ובסיס הגלגלים עובר בקלות את קו השלושה מטרים. 

אוטו גדול, עם גריל גדול, דלתות גדולות וחישוקים גדולים — וברכב המבחן גם חבילת אבזור גדולה. בקיצור, החבר'ה מארה"ב אוהבים אותם בגדול, גם ב־2018.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)


הממדים של אמריקה 
במגרש החניה של UMI בלוד, רכב הפנאי הגדול של שברולט לא נראה גדול, אלא ענק. בארץ הוא כנראה רכב הנוסעים הלא־מסחרי הגדול ביותר שאפשר לקנות. ואם תחנו ליד רכב פנאי סטנדרטי, הוא ייראה כמו גולף. במקרה הטוב. הטראוורס החדש מעט יותר מרובע מהדור הקודם מאחור, אבל נאה ורב רושם, גם הודות לשפע הניקלים וחישוקי ה־"20 שנראים כאן לא כל־כך עצומים.

דלת ענקית מאפשרת כניסה נוחה למושב הנהג הגבוה. צבע סביבת הנהג שחור, אבל הוא מצליח להיראות נעים לעין ועדיף משמעותית על האופציה האפורה. העיצוב נאה, גם אם אזור בקרת האקלים נראה מעט פשוט. במרכז בולט מסך מגע נאה וגדול ("8) דרכו מתפעלים את המערכות השונות, ובלוח המחוונים מסך מידע נוסף ("4.2).

המרחב מלפנים, באופן לא מפתיע, מעולה, עם ממד רוחב מורגש ובכלל שפע מקום בכל כיוון. יש שפע של תאי אחסון, חלקם גדולים, אחרים גדולים יותר. איכות החומרים בחלק העליון לא מרשימה עם פלסטיק נוקשה ומעט פשוט, אך איכות ההרכבה טובה. בחלקים התחתונים הפלסטיק כבר פשוט הרבה יותר. סיכום החלק הזה יעלה כי העיצוב והמראה הכללי נאים ויוצרים מקום נעים לשהייה. הממדים מאוד מוסיפים. טראוורס המבחן הגיע עם 7 מושבים (ראו בוקסה) בחלוקת 2-2-3; ברמות הגימור הנמוכות יותר ישנם שמונה מקומות ישיבה.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)


הכניסה לשורה השנייה נוחה מאוד ויש בה שני מושבים נפרדים (מה שהאמריקאים מכנים "מושב קפטן"), הדומים לאלו שמלפנים, עם רווח גדול ביניהם. המושב עצמו מעט נוקשה ופחות נוח מהמצופה, אבל אפשר לכוון את זווית מסעד הגב, להזיז כל אחד מהם לפנים־אחור, והמרווחים שהם מעניקים יחד עם הראות החוצה מעולים. בחלק האחורי תמצאו בקרת אקלים נפרדת, שקעי USB להטענה ופתחי מיזוג נוחים בתקרה.

הכניסה לשורה השלישית יכולה להתבצע בנוחות רק מצד ימין, מכיוון שרק במושב הימני ניתן להזיז את הכסא כולו כדי לאפשר כניסה (מאוד נוחה) לשורה השלישית. הסיבה היא בטיחותית, אבל זה מוזר ופחות פרקטי. המזל הוא, אם נכנסים משמאל, שיש מספיק מקום לעבור בין המושבים, גם אם הדבר פחות נוח.

בשורה השלישית יש שלושה מושבים, והיא מעט צרה (בגלל שבתי הגלגלים פוגעים ברוחבה). נראה שמקום לשלושה ילדים עם מושבי בטיחות אין שם. בנוסף, ובאופן מעט תמוה, אין בשורה זו חיבורי איזופיקס לעיגון מושבי בטיחות (בשנייה יש). מרווח הראש, גם לגבוהים, טוב וסביר לברכיים, אבל המושב עצמו נמוך ולא ממש נוח למבוגרים. גם כאן יצוינו לטובה פתחי מיזוג בתקרה וצמד שקעי USB להטענה, אחד בכל צד.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)


לתא המטען נפח נאה גם מאחוריי השורה השלישית, אם כי העגלה המגודלת של בתי לא נכנסה אליו; אחרות כן ייכנסו. מתחת לרצפה נמצא תא גדול מאוד ושימושי.

טראוורס המבחן היה ברמת האבזור הגבוהה ביותר (ראו בוקסה) שהציעה הכל מהכל, כולל מערכות בטיחות. כבר עכשיו נציין לטובה באבזור הנוחות, מושבים (מרופדים בעור) מאווררים ומחוממים מלפנים ומחוממים בשורה השנייה, טעינה אלחוטית לנייד, כוונון חשמלי להגה, גג שמש כפול — בקיצור, הכל.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)


כמו באמריקה 
למרות שבחו"ל מוצע טראוורס גם עם מנוע 2.0 ליטר טורבו (258 כ"ס), בישראל אנחנו מקבלים את המתכון הקלאסי של אמריקה: סמ"קים. במקרה הזה מדובר ב־V6 בנפח 3.6 ליטר המספק 310 כ"ס ו־36.7 קג"מ הזמינים כבר מ־2800 סל"ד נמוכים משהו. אל המנוע משודכת תיבת הילוכים חדשה עם תשעה יחסי העברה כאשר הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים, או לכל הארבעה (בגרסה שנבחנה) — לפי מצבי נהיגה העומדים לרשות הנהג.

הדור השני מתהדר בהפחתת משקל של כ־130 ק"ג בהשוואה לקודמו (ובכל זאת, הוא שוקל 2137 ק"ג) והתוצאה היא ג'מוס קל־רגליים. המנוע מציע כוח זמין מסל"ד נמוך מצד אחד, ומצד שני אין לו בעיה לרוץ כמעט עד ל־7000 סל"ד בשמחה ובצהלה ולספק שם עוד יותר כוח.

בפועל הכוח זמין כמעט תמיד וזה מורגש לטובה בכל נסיעה. בהנעה קדמית בלבד תקבלו לוחמת הגה וסבסובי גלגלים, כאשר מערכת בקרת המשיכה מתקשה לרסן את הכוח. שיוט ב־100 קמ"ש בהילוך תשיעי מתבצע ב־1400 סל"ד סופר־נמוכים וצליל המנוע נשמע נחמד; אבל בסוף יום ארוך של נהיגה הוא כבר התחיל קצת להציק בעומס. תיבת ההילוכים עובדת בצורה נעימה, גם אם לפעמים היא מעט איטית. התפעול הידני של התיבה נעשה באמצעות כפתור לא נוח לשימוש הנמצא בראש הבורר.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)


צריכת הדלק בשיוט נינוח הפתיעה לטובה עם 11.4 ק"מ/ל', אך בימי המבחן, שכללו שפע תאוצות, נרשם ממוצע מחמיא פחות של 6.8 ק"מ/ל'.

כמו באמריקה? 
נוחות הנסיעה בעיר בינונית לפעמים וטובה לפרקים, כאשר התחושה לא פעם שהרכב מתקשה להתמודד עם חלק מהשיבושים, מעביר אותם לתא הנוסעים וגם זז לא מעט על שינויי גובה. עם זאת הוא לא מתרסק על מהמורות ולא נחבט.

מחוץ לעיר מורגשים מעט שיבושים קטנים, אבל יותר מכך מרגישים יותר מדי תזוזה על גלי כביש עם תנועה גדולה מדי של המרכב, וגם אם זו אינה ממשיכה לנדנוד מתמשך, זה עדיין מציק. על כביש טוב, טראוורס משייט בנינוחות כמצופה, ממש כמו באמריקה. בשיוט מחוץ לעיר מורגשים יותר מדי רעשי רוח מאזור בתי המראות, כבר סביב 110 קמ"ש. עם זאת, במהירות גבוהה מאוד הם לא מציקים הרבה יותר.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)


ומה לגבי שטח? בכל זאת, "רכב פנאי". נכון שיש הנעה כפולה עם מצב 'שטח', אבל הגחון הנמוך מלפנים עצר אותנו הרבה לפני שמערכת ההנעה התקשתה, ומהלך המתלה הקצר לא הוסיף גם הוא. מצד שני, מן הסתם מי שקונה את הרכב הזה לא יצטרף לטיולי שטח הכוללים הצלבות. במגבלות השבילים שרכב כזה מיועד להם, הטרוורס היה נעים למדי.

בכביש המפותל מעט הופתענו. כאשר הכביש סלול היטב, היכולת הדינמית, יחסית לממדים ולמשקל, טובה. הוא פונה היטב בעיקולים וזווית הגלגול שלו סבירות (אך נאות), והמנוע עוזר לספק קצב טוב. הבעיה בפניות הייתה שמי הפריע לטראוורס היה הכביש. וכאשר הפנייה הייתה משובשת, הרכב פשוט זז יותר מדי, והפגין שהוא מתקשה להתמודד עם העומס. הבלמים לא הרשימו ורשמו דעיכה מורגשת, וגם בנסיעה מנהלתית, כאשר נקראו לדגל, היו בינוניים ולא מעבר לכך.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)


ברור 
יש מכוניות שצריך לקלף אותן כמו בצל בשביל להבין את הטוב — או הרע — שיש להן להציע. שברולט טראוורס אינו כזה, והוא מבהיר מהר מאוד מי הוא ומה הוא. נכון שחומרי הדיפון לא תמיד מרשימים בתא הנוסעים, וגם נוחות הנסיעה מחוץ לעיר עלולה להיות פחות נעימה מהמצופה. מהבחינה המעשית כדאי לבדוק אם המשפחה שלכם נכנסת בנוחות ומוצאת את סידור המושבים מתאים לה; גרסת מושבים זאת לא תתאים בדיוק לכל קומבינציה של גיל ומספר אנשים. בנוסף, רק רמת הגימור הבכירה בגרסה היקרה ביותר, שמחירה 330,000 שקלים, כוללת חבילת בטיחות מקיפה.

אבל הצד החיובי של הטראוורס החדש מלא כל טוב ויש הרבה מה לאהוב בו. המרחב לשישה מצוין, ולארבעה נוסעים הוא ברמה של מכונית פאר (ואולי יותר). רמת האבזור הבכירה מעולה, עם שפע מרשים והידור מספק, ובכלל מדובר ברכב נהדר למשפחה ברוכת ילדים שצריכת דלק או חניה בעיר אינן מטרידות אותה. ואם אתם מתאימים להגדרה הזו, אז תוכלו להרגיש כמו באמריקה, גם בישראל.

מבחן דרכים — שברולט טראוורס (3.6 ל', 4x4)

_________________________________

גרסאות, רמות גימור ומחירים
שברולט טראוורס מוצע בשתי גרסאות — כניסה, עם הנעה קדמית ושמונה מושבים; בכירה, עם הנעה כפולה ושבעה מקומות — ועם שתי רמות גימור לכל אחת. גרסת הכניסה ברמת הגימור 'LS' עולה 250,000 שקלים, וכוללת תאורת לד ליום, פנסי קסנון וחישוקי "18, מסך מגע מקורי בגודל "7 עם קארפלי ואנדרואיד אוטו, מסך "3.5 בלוח המחוונים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים עם פתחים בכל שלוש השורות, כניסה והתנעה ללא מפתח ובקרת שיוט; באבזור הבטיחות העכשווי רק מובילאיי.

רמת האבזור 'LT' עולה עוד 25,000 שקלים (לכדי 275,000 שקלים), ותמורתם מקבלים חישוקים בגימור אלומיניום, חבילת גרירה, מסך "8, מסך "4.2 צבעוני בלוח המחוונים, התנעה מרחוק, דלת תא מטען חשמלית והגה עור. מערכות הבטיחות כוללות התרעות על שטח מת במראות ותנועה חוצה - אך עדיין ישנה מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

רמת אבזור 'LT' בגרסת 4x4 עולה 305,000 שקלים וזו מוסיפה חישוקי "20 ובנוסף מצלמת מעוף ציפור, תוכנת ניווט מקורית, מערכת קול מבית BOSE, ריפודי עור, מושב נהג חשמלי, מראת ווידיאו וחלון כפול בגג.

רמת הגימור 'פרמייר' - המוצעת רק בגרסת 4x4 - כוללת, בנוסף, חבילת בטיחות מלאה עם התרעה על אי שמירת מרחק/התנגשות, בלימה אוטונומית, התראה ותיקון סטייה מנתיב, זיהוי הולכי רגל ואורות גבוהים אוטומטיים. וגם עוד מותרות: אוורור/חימום למושבים הקדמיים, חימום מושבים בשורה השנייה, הגה מחומם, כוונון חשמלי להגה, פתיחת תא מטען עם הרגל ועיצוב אחר לחישוקים.

המבחן פורסם לראשונה בגיליון 382