תחום רכבי הפנאי הוא התחום החם ביותר בעולם הרכב. על אף שלקסוס הייתה מהראשונות לזהות את הפוטנציאל עם RX – הוצג כטויוטה הארייר בסוף 1997; הוכרז כלקסוס בתחילת 1998 – היא נכנסה לקטגוריות הקטנות יותר הרבה שנים לאחר מכן. 

במחצית 2014 הוצג לקסוס NX, רכב פנאי קומפקטי שהיה גם מנושאי הבשורה הבולטים של העיצוב החדש והאגרסיבי בלקסוס. דגם זה היה לרכב המכר של יצרן היוקרה היפני, וגם בעולם וגם בארץ הוא הוביל את מכירות המותג. מיום השקתו בארץ נמכרו בממוצע כ-500 יחידות מידי שנה, ו-NX אוחז ב-35% ממכירות המותג בארץ.

לפני כשנה עבר NX מתיחת פנים, ולקסוס דיווחה על ריענון עיצוב החוץ מלפנים ומאחור ליצירת מופע יותר ספורטיבי, שיפור עיצוב הפנים ואיכות החומרים והגדלת הצג בפנים מ-"7 ל-"8 ('לקשרי') או ל-"10.3 ('פרמיום'). המתלים כוילו מחדש לנוחות ולעידון משופרים, ומערכות בטיחות עדכניות מוצעות בכל הגרסאות. שיווקו של הדגם המחודש בישראל החל בימים אלה ממש, והיבואן מציע אותו עם אבזור משודרג ובמחיר נמוך יותר מאשר קודם. 

עיצוב ונראות
במסגרת מתיחת הפנים מעצבי לקסוס לקחו את שפע הקפלים והקווים המחודדים שהיו ל-NX ומתחו אותם עוד יותר. מלפנים שינויים אלה ניכרים באזור פנסי הערפל, ובשבכה הקדמית המוחצנת, ומאחור באזור הפנסים האחוריים ובתחתית הפגוש. התוצאה היא מראה אגרסיבי וכוחני עוד יותר.

לקסוס NX – מבחן דרכים (היברידי, NX 300h)

 
פנים הרכב
במבט ראשון, ההבדלים הם לא דרמטיים. עיקרי השינויים הם כאמור הגדלת צג המולטימדיה וגם עדכון אזור בקרת האקלים, ושימוש בחומרי דיפון רכים יותר לחלק ממרכיבי תא הנוסעים. העיצוב לא השתנה ומציע אותם מדרגות ומפלסים שונים שיוצרים מעט עומס על העין. אבל, ככל שחלפו הקילומטרים, ניכר כי השינויים האלה היו בדיוק מה שהדגם היה צריך: שיפור איכות החומרים ושדרוג ההידור, ליצירת תחושת פרמיום של ממש.

גם רשימת האבזור עשירה יותר וכוללת תאורת לד, מפתח חכם, תפעול חשמלי לכיוון המושבים, אפשרות לקירור המושבים הקדמיים (בנוסף על החימום שהיה בעבר) ועוד. רכב המבחן היה ברמת גימור 'היי פרמיום', הגבוהה ביותר כעת. זוהי רמת גימור חדשה שלא הייתה עד כה, המוסיפה חישוקים בעיצוב שונה, משטח טעינה אלחוטי, כיוון חשמלי להגה, זיכרונות לכיוון מושב הנהג וגלגל ההגה ועוד.


לקסוס NX – מבחן דרכים (היברידי, NX 300h)

 
תפעול המערכות נוח ברובו אבל לא הכל מושלם. גלגלת השליטה על מערך המולטימדיה הוחלפה במשטח מגע. תפעולו נוח כשרכב בעמידה, אבל פחות כשהרכב בתנועה; נסו לכוון את הסמן על צג המולטימדיה לתפריט המדויק תוך כדי נסיעה ותבינו את הבעיה.

מושב הנהג מעט צר, אבל המרחב טוב מאוד, הישיבה גבוהה ושלטת ויחד עם טווח כיוון גדול יותר להגה (הוא כעת יוצא יותר החוצה) ומרכב גבוה, מתקבלת עמדת פיקוד שלטת ונוחה לאורך זמן. מאחור אין שינוי; מרווח הראש מעט מוגבל ברכב בו מותקן גג שמש, ונוסע חמישי זוכה למושב מעט נוקשה יותר ומרווח ברכיים מצומצם בגלל פתחי המיזוג הבולטים. 
 
התנהגות ובטיחות
NX טרום מתיחת הפנים הציג התנהגות כביש פושרת ביחס למתחרים. במסגרת מתיחת הפנים כיילה לקסוס מחדש את המתלים, ועשתה אותם בעיקר למעט רכים יותר. במפתיע, הדבר לא פגע בהתנהגות הכביש; גם קודם NX הציג זוויות גלגול גדולות ומעט חוסר ריסון במיוחד כשאותגר על-ידי כביש גלי בפנייה – וכך גם כעת. היכולת לכשעצמה מספקת, לא מעט בזכות ההנעה הכפולה. 

לקסוס NX – מבחן דרכים (היברידי, NX 300h)


במסגרת מתיחת הפנים צויד NX בחבילת הבטיחות של לקסוס שמכונה 'LSS', תקנית בכל טווח ההיצע של הדגם (החל מ-275 אלף שקלים). המערך כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי תמרורים ועמעום אוטומטי. ברמת הגימור 'היי פרימיום' מתווסף גם ניטור שטחים מתים. 
 
נוחות נסיעה
כיול המתלים שלקסוס ביצעה ב-NX נעשה כדי להתמודד עם הביקורת שספג הדגם על איכות הנסיעה הבינונית – ומבחינה זו לקסוס עמדה במשימה. אם בדגם המקורי התקשה לקסוס NX להתמודד עם שיבושים בינוניים וגדולים, כעת הוא מטפל בהם טוב יותר ובצורה פרוגרסיבית יותר. גבעות אספלט גדולות עדיין מאתגרות אותו מעט, אבל הוא מגהץ טוב יותר שברי אספלט, ובסיכומו של דבר התוצאה הרבה יותר טובה מאשר קודם.

בנוסף, הדגם המחודש שקט משמעותית מקודמו. הדבר נכון לבידוד רעשי המנוע, אבל בעיקר לרעשי הכביש והרוח. כך שיחד עם נוחות נסיעה משופרת, מתקבלת איכות נסיעה טובה משמעותית מאשר בדגם המקורי. 

לקסוס NX – מבחן דרכים (היברידי, NX 300h)

 
מנוע וביצועים
לקסוס לא שינתה את ההיצע והנתונים בתחום המנועים, התיבות וההנעה (הכפולה בגרסה זו). הגרסה שנבחנה היא ההיברידית – מנוע בנזין 2.5 ליטר, המייצר יחד עם המנוע החשמלי 200 כ"ס, המועברים לתיבה רציפה. לחיצה עד אמצע מהלך הדוושה, ויחידת הכוח פועלת שקט וחלק. בלחיצה עמוקה יותר המעלה את הסל"ד, ולמרות הבידוד הטוב, צליל המנוע נשמע ומעט מפריע. עם אותה לחיצה נחושה, הקצב משתפר והיכולת טובה בהחלט. עם זאת גם אז לא נוצרת תחושה שהמנוע חזק במיוחד.

צריכת הדלק הממוצעת היא כ-10.5 ק"מ לליטר ובשיוט 12.0 ק"מ/ל'.
 
תמורה
לקסוס NX המחודש שופר ביחס לקודמו בדיוק במקומות שהיה צריך לשפרו. איכות החומרים, רמת  האבזור, נוחות הנסיעה ואיכותה – כל אלה טובים מאשר לפני מתיחת הפנים, ומשדרגים את מרכיב הפרמיום הנדרש ברכב של מותג כזה. לטעמי, גם העיצוב שופר. 

לקסוס NX – מבחן דרכים (היברידי, NX 300h)


יחד עם השיפורים האלה באבזור, באיכות ובהתנהלות, הוזל ה-NX בשיעור של כ-20,000 שקלים לערך. מחירו של NX המחודש בגרסה ההיברידית כפולת ההנעה וברמת הגימור 'הי פרמיום' הוא 330,000 שקלים. 

המשמעות היא שהדגם המחודש של NX לא רק שטוב מקודמו אלא גם מציע תמורה טובה יותר מאשר קודם, וכל אלה עושים אותו גם תחרותי יותר באותו שוק יוקרה רווי מתחרים ראויים וחדשים (אודי Q5 וב.מ.וו X3). 

*פורסם במקור ב-21.3.18 (נוספה סקירה מקיפה על לקסוס NX מודל 2020)