לקסוס IS - מבחן דרכים (IS300h, מתיחת פנים) - אוטו

נדמה שעל רקע שפע החידושים שמייצר עולם הרכב נשכחה קצת לקסוס IS, שהייתה המכונית היותר אירופאית במבחר של לקסוס. ה־IS, שהוצגה ב־1998, כוונה ישירות לב.מ.וו סדרה 3, והדור השלישי הנוכחי הוצג ב־2013. ולכן, כאשר נחתה כאן הגרסה המחודשת, עם שינויים ברמות הגימור, הרגשנו חובה להיפגש שוב במכונית שעוררה עניין רב כאשר הגיעה לכאן — ראשונה מבנות מינה עם גרסה היברידית, מקדימה בישראל בארבע שנים את ההיברידיות של ב.מ.וו 3 ומרצדס C.
 
ה־IS מוצעת בשלוש רמות גימור לעומת שתיים בעבר: 'לקשרי', 229,000 שקלים; 'פרמיום', 265,000 שקלים; 'היי פרמיום', 295,000 שקלים. עוד לפני שהתנענו, ברור שה־IS המחודשת מציעה תמורה משופרת בהרבה; לרמת האבזור הבסיסית מחיר נמוך ביחס למתחרות, לגבוהה שנבחנה אבזור עשיר במיוחד.
 
בניגוד למה שרומז המפגש הראשון בחניה, בלקסוס טוענים שמדובר ביותר ממתיחת פנים מינורית. ראש הפרויקט, נאקי קוביאשי, סיפר שאנשיו ראיינו לקוחות מכל העולם כדי לבדוק איך לקחת את ה־IS המצליחה צעד קדימה; אחרי הכל, עם יותר ממיליון מכוניות שנמכרו מאז הוצג הדגם הראשון לפני 19 שנים, מדובר במכונית חשובה עבור לקסוס.

1593194

 
יותר מקצת
חיצונית המטרה הייתה לשמור על הקו המוצלח אבל ליצור מראה בוטח ומושך יותר. ואכן, מהדורת 2018 של ה־IS מצליחה להיראות טוב מקודמתה בעיקר בזכות חרטום יותר אגרסיבי, שקיבל יחידות תאורה חדשות עם לד מלא הממוקמות מעל כונסי אוויר גדולים יותר בפגוש. גם שבכת שעון החול המוכרת הפכה "חזקה" ובולטת יותר, כאשר חלקה התחתון גדל לעומת העליון, ושינוי זה משתלב היטב עם מכסה המנוע שהוחלף. קווי הדופן מובלטים יותר וחישוקים חדשים מחזקים את הפרופיל, ותאורת לד אחורית מודרנית מאשר קודם וצמד מפלטים רבועים חדשים משלימים את התמונה.
 
היפנים פעלו גם מתחת לעור. מערך המתלים זכה לחלקים קלים יותר — עצמות העצה התחתונות הקדמיות עשויות אלומיניום והינן קשיחות וקלות מאשר לפני מתיחת הפנים — ובנוסף התושבות קשיחות יותר, המייצב האחורי חדש, ואילו הבולמים, הקפיצים וההיגוי כוילו מחדש. השינויים בעיצוב תרמו גם לשיפור מבחינה אווירודינמית.

1593198

 
תא הנוסעים ב־IS היה ונותר מקום נעים. התאורה בו מתעוררת כאשר קרבים לרכב, ומיד עם פתיחת הדלת הוא מספר שיפנק אותנו היטב; ברמת הגימור המהודרת ההגה הנאה והמושבים זזים כדי להקל על הכניסה, ואנחנו מקבלים לא רק עור נעים ומשחק נכון בין הגוונים, אלא גם דיפוני עץ חדשים שיוצרו על ידי ימאהה בטכנולוגיות בהן השתמשה לבניית כלי נגינה. התוצאה היא תא נוסעים וסביבת נהג נאים למראה ואיכותיים למגע.
 
המחוונים מעוצבים טוב מאשר קודם, והופעתם מועצמת גם באמצעות דיפון מוצלח יותר בחלק שמעליהם. מד האנרגיה מתחלף במד סל"ד במצב 'ספורט' בצורה שעדיין מרשימה למראה, ובחלק המרכזי בסביבת הנהג בולט תפעול המגע המיוחד לבקרת האקלים השקוע בין קצוות הקונסולה, שכעת הן בולטות יותר.
 
במרכז נמצא גם השינוי המהותי ברמת 'היי פרמיום'. זו קיבלה את מערך המולטימדיה המתקדם יותר של לקסוס, עם צג גדול "10.3 (לעומת "7 בשאר רמות הגימור) שיכול להתפצל לשתי תצוגות ותפעול העכבר המוכר מהדגמים החדשים יותר. אולי גם בגלל שהתרגלנו, זה עובד טוב יותר, אך עדין פרטים מסוימים קצת קשים לגישה אינטואיטיבית. למצלמה האחורית איכות תמונה מצוינת אך במפתיע, לאור יתר האבזור, חסרות מצלמות היקפיות. הצג מוסיף למראה וחובבי המוזיקה בוודאי ישמחו במערכת השמע המשודרגת מבית מארק לווינסון.

1593196

 
אם יש לנו הערות הן נוגעות בעיקר לתפעול הלא נוח של האיתות (בייחוד במעבר נתיב), לבלם החניה האמריקני שמופעל ברגל (מיושן) ולנטיית המכונית לצפצף יותר מדי כשיוצאים ממנה. יש גם מקומות שהגיל ניכר, אם במתגים מסוימים (בייחוד בחלק התחתון), ואם בתאורת המפות הפשוטה ובתא הכפפות הקטן; עם זאת בין המושבים שוכן תא שימושי.
 
כאמור, האבזור ברמת הגימור הזו עשיר וכולל גג נפתח, מפתח חכם, תפעול חשמלי עם זיכרונות לכיוון ההגה וגם למושבים המאווררים. כל רמות הגימור קיבלו את מערך הבטיחות שמכונה 'LSS', וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות, התרעה ותיקון סטייה מנתיב ועוד. עם זאת, בולט בהיעדרו ניטור שטחים מתים.
 
ממושב הנהג, בעצם מכל המושבים, התחושה אינטימית והמכונית יוצרת תחושה שהיא קטנה ממה שהיא בפועל; לא פעם ניסיתי להידחק לחניות שהתגלו צפופות מדי. תנוחת הנהיגה הנמוכה נוחה, אך הגג קרוב מדי יחסית וכך גם שמשת החזית הקטנה. עבורי המושב הנעים חסר תמיכה מספקת לגב התחתון.

1593197

 
גם מאחור האווירה מפנקת ועשירה מהסוג שמרגיע את הילדים ומכניס את כולם למצב רוח שליו, אבל מנהרת גל ההינע מקשה על הסעת נוסע שלישי. לתא המטען נפח גדול ומבנה נכון, אך מתג הפתיחה אינו ממוקם באופן נוח. היינו מצפים גם לתמיכה טלסקופית למכסה ולא לזרועות שנכנסות לתא.
 
נעים בנעימות 
בחזית הרכב פועמת חטיבת הכוח ההיברידית שמייצרת 223 כ"ס; זו עודכנה ופועלת באופן נעים מאשר קודם. עדיין לא מדובר בחטיבה כוחנית באופן מסנוור שתגרום בלילות ירח מלא לחלומות על מעיכת מצערת, אבל ברגעים השגרתיים יותר היא מתגלה כשקטה ונעימה. מעברי החשמל־בנזין שקטים ומעודנים מבעבר, והמנוע לא אץ מייד לסל"ד גבוה ורועש, שם הצליל אינו מפתה, אך כאמור שקט יותר. בלקסוס מודעים לצליל הלא מגניב, ומאפשרים הוספה מלאכותית של צליל, אך זה נשמע ספורטיבי באופן מופרז. 
 
רוב הזמן ה־IS אינה מעניקה תחושה של מכונית חזקה, למעט אולי במהירויות נמוכות. אך במצב 'ספורט', שמכויל נכון, היא מגיבה היטב ומאיצה ל־100 קמ"ש ב־8.4 שניות. במעיכת מצערת לרצפה ממש, מעבר ל"מדרגת לחץ מסוימת", תתגלה לפעמים תוספת כוח מפתיעה בעוצמתה, אם כי יש לשער שלקוחות מסוימים לעולם לא יגיעו לשם. התפעול הידני מאחורי ההגה נוח, אך לפעמים נראה שהתיבה הרציפה משחקת עם היחסים.

1593195

 
חטיבת הכוח נותרה חסכונית: במסלול מאומץ גמענו 13.5 ק"מ/ל' ובנסיעות רגועות, אך עדיין עם תאי נוסעים ומטען מלאים, נרשמו 14.5־15 ק"מ/ל'. 
 
אכן שינוי
לא פעם מספרים יצרנים על כיול מתלים מחודש וההבדל אינו מורגש. לא כאן. מהרגע הראשון ברור שמשהו בפעולת המתלים הרמוני וזורם יותר עם תנאי הכביש המשתנים. זה עושה את הנסיעה לנעימה יותר מחוץ לעיר שם הלקסוס נוחה למדי. גם בעיר היא מתקלת פגמים באופן בשל יותר, בייחוד אם לוקחים בחשבון שהיא נעה על צמיגי "אל תקר" עם חישוקי "19.
 
הפעולה הזורמת מתבטאת גם בניהוג דינמי, כאשר להגה משקל נכון ופעולה זורמת יותר, למרות ערפול מסוים בקו ישר. ה־IS עדיין אינה מכונת נהיגה מובהקת, אבל היא יודעת לתקל היטב כבישים מתפתלים ומעניקה יותר ביטחון לחקור את המגבלות, בזכות הפעולה הנכונה יותר של המתלים וחלוקת המשקל הטובה.
 
1593199


בפניות יורגש תת־היגוי מובנה, אך הרפיה קלה של המצערת תביא להידוק קו מתון ולפסיעה קלה, ולחיצה חזקה עליה תביא להיגוי יתר מורגש מעט יותר, בייחוד לאחר ניתוק בקרת היציבות. חבל רק שצריך לעצור את הרכב כדי לנתק את הבקרה, והמשמעות היא שאי אפשר ליהנות באופן ספונטני. אפילו התחושה שמעניקים הבלמים פחות מלאכותית והם יותר הדרגתיים בפעולתם מאשר מקובל בהיברידיות.  
 
יש שיפור
לקסוס IS ההיברידית אולי פחות בולטת היום בתחומה, אבל מפתיע היה לגלות עד כמה היא נעימה ביום יום. השיפור שעברה בעידון, בהתנהלות, באיכות וברמת הציוד עוזרים לה להדגיש זאת ולתפוס מקום מכובד יותר בזירה התחרותית. ייתכן שדווקא רמת הגימור הנמוכה במחירה התחרותי מציעה את העסקה הטובה, גם אם האבזור העשיר ב'היי פרמיום' בהחלט מפתה.   

שווה לשקול גם:

מחיר
229000
החל מ- 2,272 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
5180
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2013

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
4
מרכב
סדאן
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
468
רוחב
181
גובה
143
משקל
1620
בסיס גלגלים
280
נפח תא מטען (ליטר)
450
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
66

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
225/45/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
2494
סוג מנוע
היברידי (חשמלי + בנזין)
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
אחורית
הספק מירבי (כ"ס)
223
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
22.6
סל"ד למומנט מירבי
4200
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.4
מהירות מרבית (קמ"ש)
200
תיבת הילוכים
אוטומטית רציפה
מספר הילוכים
הילוך יחיד

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
21.7
צריכת דלק - עירונית
21.7
צריכת דלק - ממוצעת
21.7
דרגת זיהום אוויר
2
צריכת דלק - אמיתית
18.4
צריכת דלק - מבחן אוטו
15.0

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
8
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
אין
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת עזר לזינוק בעליה

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
מושבים קדמיים
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
בורר מצבי נהיגה, שליטה מההגה על תיבת ההילוכים, מערכת שטיפת פנסים
אבזור נוסף בתשלום
גג שמש

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

דגם לקסוס IS
גרסה IS300h הייבריד, 2.5 ל', אוט', Luxury
מחיר 229000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.4
מהירות מרבית (קמ"ש) 200
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה
צריכת דלק - ממוצעת 21.7
נפח תא מטען (ליטר) 450
דרגת זיהום אוויר 2

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 2. 223 כ"ס ופותח מ 0-100 ב 8.4 שניות . נראה שנתון הכ"ס מופרח.

    אסי 27 מרץ 2018, 14:41

  2. 1. מתיחת זרגים מינורית

    אישאימקאטן 27 מרץ 2018, 13:58