במשך למעלה ממאה שנים ייצרה אופל עשרות דגמים מקוריים ומצליחים מאוד של מכוניות נוסעים; רכבי שטח ורכבי פנאי לא היו לה. כלומר, היו דגמים כאלה שבחרטומם התנוסס הלוגו של אופל, אבל הם היו של אחרים, וביתר דיוק: של החברה האם, ג'נרל מוטורוס ושל מותגים אחרים שלה. למשל, רכב השטח מונטרי שהיה איסוזו טרופר, רכב הפנאי הקומפקטי אנטארה שהיה שברולט קפטיבה או רכב הפנאי הקטן והעכשווי מוקה X — למעשה ביואיק אנקור ובפועל גם שברולט טראקס. 

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
עוד בסוף התקופה בה הייתה בבעלות ג'נרל מוטורס, החלה אופל בשיתוף פעולה עם קונצרן PSA (פיג'ו־סיטרואן), גם כדי ליצור לעצמה דגמים כאלה. זה לא סיפור גדול בתעשיית הרכב — דגמי הפנאי הראשונים של קונצרן PSA עצמו היו מיצובישי עם לוגו צרפתי.
 
ואכן, אופל הכריזה בינואר 2017 — שמונה חודשים לפני שהייתה לחלק מ־PSA — על רכב הפנאי הקטן קרוסלנד X. דגם זה מבוסס על רצפה PF1 של הקונצרן הצרפתי (המשמשת בסיס גם לסיטרואן C3 איירקרוס החדש). לא עברה חצי שנה, וביוני הודיעה אופל על השקת הדגם הקומפקטי אופל גרנדלנד X המבוסס על EMP2, אותה רצפה המשמשת בין השאר את פיג'ו 3008.

 
אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
שני דגמי הפנאי החדשים של אופל הגיעו לישראל, והדגם הראשון בו אנו נוהגים הוא גרנדלנד X — רכב פנאי הנמצא באותה קטגוריה בה נמצאים ספורטאז', טוסון, וכמובן 3008.

מאופק וזורם
כיוון שכך, ההשוואה ל־3008 פשוט מתבקשת, אבל מכיוון שזה אינו מבחן השוואתי ננסה להימנע מכך. ננסה — אבל מהפסקה הבאה, כי מה שרואים מיד הם ההבדלים בעיצוב. בעוד שעיצובו של פיג'ו 3008 שונה באופן מופגן מכל הדגמים האחרים בקטגוריה — בחוץ ובעיקר בפנים — אופל גרנדלנד X מציע אלטרנטיבה אלגנטית ושמרנית יותר, והמראה שלו עגלגל, זורם, עדין. הרכב מעוצב כך שאינו משאיר חותם, או גורם לסובב לעברו את הראש.
 
הבדלי הגישה מוצאים ביטוי גם בתחומים נוספים כמו סביבת הנהג. בגרנדלנד X העיצוב מאופק, נקי, ומאופיין בקווים ישרים שנראה כאילו מותחים את הממדים. מי שמגיע מדגמי אופל האחרים, ובמיוחד אסטרה ואינסיגניה, ימצא את עצמו במקום מאוד מוכר עד זהה — והרי כך יוצרים זהות וערך למותג.
 
איכות החומרים בגרנדלנד X מצוינת והרבה מעל הממוצע, עם פלסטיק רך ונעים למגע בחלקים נרחבים בתא הנוסעים, ואליה מצטרפת איכות הרכבה משובחת. תפעול רוב המערכות נוח, אבל יש כמה פקשושים, כמו מערכת מולטימדיה מקורית מעט מסובכת, או חיווי הזמן המוצג רק במסך הבית במולטימדיה. רמת האבזור טובה אף היא והיצע מערכות הבטיחות מכובד (ראו מסגרת).

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
המושבים עצמם מעט שטוחים לטעמי, מסעד הגב "דוחף" מעט החוצה וחסרה מעט תמיכה צידית. אבל בסיס המושב מוצק וארוך, כך שהשעות המרובות באוכף חלפו ללא תלונות מצד החוליות המזדקנות שלי. המרחב מלפנים מספק, ואילו המרחב מאחור טוב אבל לא מתעלה. מרווחי הראש והברכיים מספקים, אך אינם מתעלים גם הם. הנוסע במרכז המושב מאחור ייהנה מרצפה כמעט שטוחה, אבל שלוחת הקונסולה שנמתחת לאחור גוזלת מקום יקר. לזכותה זוג פתחי מיזוג — לדעתי, הכרח במכוניות המשווקות בישראל.
 
תא המטען גדול מאוד, הפתח רחב ויש בו עוגנים שימושיים לקיבוע חפצים. נראה שיש לו אופציה למיקום המדף בשתי דרגות גובה, אבל זו לא הייתה ברכב המבחן. כתוצאה מכך נוצרה מעין אמבטיה גדולה, ועם קיפול המושבים האחוריים המשטח שנוצר אינו שטוח. חסר לי גם שקע 12 וולט.

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
משקל לכוח סוס
בניגוד ל־3008 (אופס. הבטחנו שלא נזכיר), המשווק בישראל עם מנוע טורבו־בנזין בנפח 1.6 ליטר המייצר 165 כ"ס — גרנדלנד X מצויד במנוע טורבו־בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר המייצר 130 כ"ס. עם תיבה אוטומטית שישה הילוכים, מדובר באותו שילוב המשרת ב־308 המשפחתית. שם, לפעמים המנוע בסרק מעט רועד — כאן הרכב נטול רעידות גם כשהוא קר.
 
רמיסה של דוושת התאוצה, והתיבה לוקחת את הזמן לפני שהיא מגיבה ודואגת שכל הסוסים נרתמים ופורצים. ברגע שאלה מגיעים, גרנדלנד X מתקדם בקצב מהיר — מהיר יותר ממה שניתן לצפות, בעיקר בגלל משקלו הקל יחסית: 1370 ק"ג. זו למעשה גדולתה של הפלטפורמה, או לפחות אחת העיקריות שבהן. ההשהיה הקלה ביציאה מהמקום מורגשת כאשר דוושת התאוצה נלחצת באגרסיביות; ביציאה מתונה יותר מהמקום אותה השהיה אינה קימת. זמינות הכוח טובה, ותודות ליכולת התיבה מתקבלות תאוצות ביניים חסרות מאמץ.
 
פעולת התיבה חלקה, ובשם החיסכון היא מדפדפת מהר בין ההילוכים, לפעמים אולי מהר מדי. כך נמצאים לא פעם בסל"ד מאוד נמוך, מתחת ל־1700 סל"ד, וזה גורם למנוע להפיק צליל כאילו הוא משתנק — למרות שהוא לא. בדגמי פיג'ו השונים מוצע מצב 'ספורט' שמונע תופעה זו, אך כאן אין מצב כזה. חסרונו, אם יורגש, יהיה בטיולים משפחתיים בהרכב מלא באזורים הרריים.

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
צריכת הדלק הממוצעת במבחן שכלל תוואי מגוון עמדה על 12 ק"מ לליטר סבירים בהחלט. בשיוט במהירות כביש 6, הראה מחשב הדרך 17.5 ק"מ לליטר. לא רע בכלל.
 
קשיחות מובנית
הכיול הבסיסי של המתלים מעט נוקשה יותר ביחס למה שזכור לי מ־3008 (וכן, לא יכולתי להימנע מלהתייחס אליו בתחום מהותי כל כך). אותה נוקשות מורגשת בעיקר בעיר על שיבושים גדולים בעלי שפה חדה, אך בשאר השברים והבליטות גרנדלנד X מטפל מצוין. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, וגם שיבושים גדולים נבלעים על ידו. יחד עם בידוד רעשים מעולה (מנוע, כביש ורוח), מציע גרנלנד X איכות נסיעה מצוינת — ומהטובות שבנמצא. כן, עד כדי כך.
 
גם היכולת בכבישים מפותלים מצוינת, ולא שציפינו למשהו אחר בהכירנו את הפלטפורמה הזו. ההגה מהיר, מדויק ובעל משקל נכון, השלדה צייתנית ומעניקה תחושה קלילה בפניות, והמתלים מוצקים ותומכים היטב במרכב ומונעים זוויות גלגול מיותרות. כל אלה יוצרים חבילה דינמית מאוד משכנעת.
על שבילים משדר גרנדלנד X תחושה חסונה, ועם מרווח גחון מכובד מאוד של 22 ס"מ יש לו גם פוטנציאל ראוי. עם זאת הוא מעט קשה למימוש בגלל חרטום מעט ארוך המגביל את זווית הגישה.

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
ברוך הבא לעולם תחרותי
אופל גרנדלנד X הוא רכב פנאי טוב. איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים טובה מאוד, הוא מספיק מרווח, ביצועיו טובים, הוא חסכוני בדלק, נוחות הנסיעה טובה, איכות הנסיעה מחוץ לעיר משובחת והיכולות הדינמיות שלו גבוהות. זה לא הופך אותו למושלם; יש לו כמה פקשושי תפעול, עיצוב סביבת הנהג פשוט והוא נראה מעט אנמי מבחוץ. בקטגוריה שבה עיצוב ונראות מקבלים משקל יתר, יש לעניין זה משמעות לא מעטה.
 
גרנדלנד X ברמת הגימור 'אנג'וי' עולה 140,000 שקלים — מה שממקם אותו מול המתחרים העיקריים בסגמנט ברמות המחיר האלה. תכונותיו ומחירו עושים אותו תחרותי בפלח השוק של רכבי הפנאי הקומפקטיים — כך שאם אתם במסע קניות, הוא ראוי מאוד להיות ברשימה שלכם.

*פורסם ב-4.4.18 (נוסף וידאו)