מספר הדגמים החדשים של רכבי פנאי נמצא בעלייה מתמדת ורצופה בשנים האחרונות, מנסה לענות על הביקוש הגובר להם בכל העולם. יצרני הרכב דואגים לייצר דגם לכל אחת מהקטגוריות העיקריות, לפעמים גם שניים, כדי שאלה ייצגו אותם בקרב על ליבו ועל כיסו של הלקוח בעולם. גם אופל, גם בישראל. 

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
סדרה X, דגמים נוספים
לאופל, שהיה לה רק רכב פנאי קטן אחד, מוקה X, יש כעת שלושה בסדרת דגמי הפנאי הנקראת "קו X". השניים שהצטרפו לאחרונה הם אופל קרוסלנד X הקטן וגרנדלנד X הקומפקטי – שניהם הוצגו ב-2017, ושניהם תוצר של שיתוף פעולה בין אופל לקבוצת PSA (אז קבוצת פיג'ו-סיטרואן). יש לציין כי שיתוף פעולה זה החל עוד לפני שאופל עברה לידי PSA, והכלים הושקו לפני ההכרזה על כך.
 
הפלטפורמות הן של PSA; זו של גרנדלנד זהה לרצפה המשרתת את 3008, ואילו זו המשרתת את קרוסלנד היא גם הבסיס ל-C3 איירקרוס החדש של סיטרואן. שני האחרונים מיוצרים באותו מפעל אופל בסרגוסה וממדיהם דומים. קרוסלנד הוצג בז'נבה 2017, חצי שנה לפני האיירקרוס, וגם בארץ הוא מקדים את האח מסיטרואן, אם-כי רק בשבועות ספורים.

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
במבחר של אופל הוא תופס למעשה את מקומה של מריבה השימושית, כי מיניוואנים הם "אאוט" ופנאי קטן הוא האופנה. מבחינת ממדים, הקרוסלנד קרוב למדי למוקה – ארוך ממנו ב-6 ס"מ, קצר בבסיס הגלגלים ב-3 ס"מ, מבוסס על רצפה של ג'נרל מוטורס – המוצג כעת כרכב הקשוח יותר במבחר של אופל.
 
עיצוב ונראות 
העיצוב אופייני לאופל, עם חזית כמו בשאר דגמי המותג ליצירת הופעה יותר "רצינית". המרכיב החיצוני הבולט הוא הקורה האחורית, המעוצבת באותו אופן ייחודי בו פגשנו באדם הקטנה. קורה זו משפיעה על כל מראה הרכב, בייחוד כאשר נלווה לה צבע שחור בגג, ברמת הגימור הגבוהה, ומסגרת כרום לשמשות. דופן הרכב מפוסלת ומודגשת, וגם אם מאחור הוא נראה מעט גבוה וצר, הרושם הכללי מוצלח.

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
פנים הרכב
בסביבת הנהג קל לגלות מרכיבים מוכרים של היצרן הצרפתי, אך יש כאן גם לא מעטים שמקורם באופל. בסופו של דבר האווירה בתוך הרכב שונה מאוד מזו שבאיירקרוס, היא פחות צבעונית ויותר, ובכן, רצינית. חלק ממשטחי הפלסטיק נוקשים ואינם איכותיים במיוחד, אך החלק העליון רך, ויחד עם הדיפון שמשלב דמוי-עור אפור וקווי העיצוב בכלל, נוצרת אווירה מכובדת.
 
הנדסת האנוש טובה לרוב, למעט חריגים כמו בלם החניה שתפעולו אינו נוח. המולטימדיה נסמכת על זו הסבוכה שאנו מכירים מדגמי פיג'ו-סיטרואן, אך באופל, בחוכמה, בחרו שתפעול בקרת האקלים המפוצלת יהיה חיצוני, ודומה למקובל אצלם; זה הרבה יותר נוח, אם כי חבל שלא כל התפעול מחוץ לצג והחיווי אינו ברור מספיק לעין. רמת הגימור 'אינוביישן פרמיום' כללה גם גג זכוכית גדול, עם כיסוי דק מדי לתנאים ישראליים, מפתח חכם ותצוגה עילית.

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
המחוונים מעט שגרתיים אך ברורים וביניהם צג מידע. המושבים נאים, ותפרים צהובים מוסיפים להופעה – ובעיקר: הם נוחים ויש להם גם תפעול חשמלי לכרית התמיכה בגב ולמיקומה וגם לזווית בסיס המושב, וניתן בנוסף גם לכוון את אורך בסיס המושב; בהחלט לא שגרתי ברכב שכזה. תנוחת הנהיגה גבוהה כצפוי, אך עבורי לא הייתה מושלמת מכיוון שההגה מעט קרוב מדי לנהג נמוך כמוני ומוגבל בכיוון הגובה.
 
מאחור המרחב טוב, וניתן להזיח את המושבים לפנים/אחור ולשנות את זווית המסעד. מרווח הרגליים טוב, אך מרווח הראש עלול להיות גבולי בגלל גג הזכוכית, אם קובעים תנוחת ישיבה זקופה מדי.

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
הזחת בסיס המושבים וזוויות המסעד מאפשרת גם להגדיל את נפח תא המטען. הנפח (410 ליטר) נדיב, בתא המטען רצפה כפולה אך המבנה שלו צר.
 
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה בקרוסלנד סבירה לרוב, אך שיבושים בינוניים וגדולים מורגשים מעט יותר מהרצוי ופעולת המתלים אינה שקטה תמיד. בעיות אלה מורגשות בעיקר בעיר, אך גם מחוצה לה. בכביש הבין-עירוני בולטים גם רעשי רוח וכביש מוחשיים. על שבילים מפולסים מתקשה הקרוסלנד ב"גיהוץ" אבנים קטנות, והתחושה היא כי הוא מעט שברירי עם מעבר על בורות.

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
התנהגות ובטיחות
בכביש המפותל, בולטת רכינת מרכב מוחשית. כאשר להתנהלות כזו מצטרף הגה, שלמרות משקלו הסביר משדר שהוא אינו מדויק במיוחד, הקרוסלנד אינו יוצר תחושה של רכב "צעיר". אבל תחושות לחוד – ויכולת לחוד; הניהוג סולידי ובטוח למדי והאחיזה טובה.
 
קרוסלנד מצויד במערכת 'אופל איי' הכוללת מערכות בטיחות עכשוויות: בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים וזיהוי תמרורים. בנוסף, מצויד הרכב גם בחיישנים מלפנים ומאחור ומצלמה עם תצוגה מעניינת, הכוללת סוג של תמונת צד.

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
מנוע וביצועים
בחרטום הקרוסלנד מוצבת חטיבת הכוח המוכרת של סיטרואן ופיג'ו: מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר המייצר 110 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. נתוני הביצועים הם 11.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 187 קמ"ש.
 
זו חטיבת כוח אפקטיבית למדי, והמנוע נמצא במיטבו במרכז תחום הסל"ד. הצליל נחמד למדי, אך הוא לעיתים הוא נשמע מדי בנהיגה רגועה, ואז הוא עלול לעייף. התיבה מכוילת כך שלפעמים היא "מציבה" את המנוע בסל"ד נמוך שהוא אינו אוהב, מה שגורר רעידות קלות, המורגשות גם בעמידה ובגלישה. יחד עם מערכת דימום/התנעה פעלתנית מדי, הדבר עלול להפריע.

אופל קרוסלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

 
צריכת הדלק טובה, ונעה בין 12 ק"מ/ל' ביום המבחן שנעשה בתנאים מגוונים, ובין 14.9 ק"מ/ל' בשיוט רגוע.
 
תמורה
במחיר שמתחיל ב-120,000 שקלים ומגיע ל-135,000 שקלים עבור רמת הגימור הגבוהה ביותר, אופל קרוסלנד X מציע חבילה טובה המשלבת אבזור עשיר, מערכות בטיחות מתקדמות, שימושיות גבוהה וביצועים נאותים. מנגד, איכות הנסיעה שלו אינה מתעלה – הוא לא נוח מספיק ורועש מדי – ויהיו כאלה שימצאו כי עיצוב החוץ והפנים שלו שמרני מדי.  
 
אבל הבעיה העיקרית היא בתחרות. מעבר לעובדה כי ברמת הגימור הגבוהה, מחירו של הקרוסלנד קרוב מדי לזה של רכבי פנאי קומפקטיים, הוא צריך להתמודד עם רמת המחיר של סיאט ארונה. ובעידן הזה, מחירו של הקרוסלנד, כמו של חלק גדול ממתחריו, כבר אינו מספיק נמוך.  

*פורסם במקור ב-13.5.18 (נוסף וידאו)