כמה סמלי שהנסיעה הארוכה האחרונה של שברולט קרוז במבחן ארוך הטווח שלנו היא לאילת. אילת מייצגת עבור רוב הישראלים את הנסיעה הארוכה האמיתית היחידה שניתן לעשות במדינה הננסית שלנו. למושג "הגענו עד אילת" יש משמעות מיוחדת, כמו שלמדתי לפני קצת יותר משבועיים כשדהרתי לשם בקלסיות פתוחות וראיתי את הנוף המדברי המדהים בעיניים אחרות. הוא השתלב בתחושת ההרפתקה שבמבטיחה ירידה לאילת במכוניות נושנות. הפעם, בקרוז הממוזגת, זה מרגיש כמו פינוק.

שברולט קרוז - מבחן ארוך טווח (דיווח אחרון)

 
זיכרונות על קפה
מצפה רמון מתקשה להתמודד עם שפע המטיילים, ובחיפוש אחר קפה, אני נזכר שהמפגש המעשי הראשון שלי בקרוז המקורית התרחש לפני תשע שנים בכבישים האלה, כחלק מתהליך השקה גרנדיוזי של היבואן. אפשר היה להבין את החגיגה המתמשכת שלו. אחרי הכל, לראשונה – אז – בהיסטוריה של היבואן, הוא השיק משפחתית של ג'נרל מוטורס שתוכננה כרכב גלובלי שנועד להתמודד עם יריבות יפניות ואירופאיות בביתן.
 
אנשי היבואן בהחלט סחטו את התפוז הזה שהתגלה לבסוף כלימון – לא מאוד חמוץ, ובכל זאת כזה שלא עמד בציפיות. ואולי לכן, בדור השני הם נקטו בגישה יותר צנועה ומפוקחת עם חדירה איטית ובטוחה והוכחת היכולת במעשים ולא בפרסומים.

שברולט קרוז - מבחן ארוך טווח (דיווח אחרון)

 
גם המפגש החוזר שלי בקרוז החדשה מפוקח יותר. אנחנו כבר מכירים היטב, היינו ביחד בגשם, החלקנו בשלג וטעמנו אבק בדרום הצחיח. אני כבר לא מאוכזב מכמה חוסרי ציוד תמוהים בגרסה כה עשירה, ויודע ליהנות ממה שיש (מפתח חכם, כיוון חשמלי למושבים) ומהעיצוב הנעים. והילדים כבר יודעים היכן נמצא שקע הטעינה מאחור אז מי צריך יותר. הקרוז אולי אינה מבריקה במפגש ראשון, אבל ביום-יום המשפחתי עושה את העבודה ולא מאכזבת.
 
היא מרווחת, עם תא מטען שלא מתקשה לבלוע את המטען המשפחתי בתוספת הקניות שאיכשהו תמיד נוספות באילת. ולמרות שהתיבה אינה רהוטה והתפעול הידני לא נוח, לקרוז יש מספיק כוח כדי לחפות על כך. קל לעקוף איתה את תנועת מטיילי החג שמשלבת בין אלה שמעמיסים בתים על גג הרכב לנהגים שלא שמו לב שכבר יצאו מהעיר. צריכת הדלק הוסיפה להיות טובה עם 12.2 ק"מ/ל' בהלוך החם ביום ו-13.2 ק"מ/ל' בחזור הקריר בלילה – ולא משנה עד כמה מיהרנו.

שברולט קרוז - מבחן ארוך טווח (דיווח אחרון)
טוב, לא כזה קריר, אבל במהלך שהותה אצלנו הקרוז ראתה גם שלג
 
איכשהו, למרות החיים הלא קלים איתנו, לא חשתי שהיא הזדקנה. למעשה, אם אוהד אלגוב היה שוטף אותה מאבק הדרכים היא הייתה נראית מאוד צעירה (לא נורא אלי; גם אני נאלצתי לנקות אותה ביסודיות אחרי שקיבלתי אותה ממנו; י.פ). בניגוד לדור הראשון שנחת ב"בום" ודעך במהירות, נראה שהדור הנוכחי מוכיח עצמו בדרך בשלה ונכונה יותר.
 
בכל אופן, לאחר חצי שנה לא קלה במחיצתנו, ולאחר שהגיעה עם קילומטראז' נכבד ועוד כרכב הדגמה, הפגינה הקרוז עמידות מכובדת ואמינות ראויה.

שברולט קרוז - מבחן ארוך טווח (דיווח אחרון)

 _________________________________

אמינות והוצאות אחזקה
בדקנו את עלויות האחזקה של שברולט קרוז הנוכחית
הופיעה בגיליונות 370, 381-387
 כתב: איתי שטיינברג 


הדיווחים החודשיים שלנו על שברולט קרוז שהייתה אצלנו במבחן ארוך־טווח במשך חצי שנה, התמקדו יותר בחוויית השימוש במכונית, ופחות בשגרת האחזקה – לא היה בכך צורך. בשל הנסועה הגבוהה (כ־25,000 ק"מ בחצי שנה) נכנסנו עם קרוז פעמיים למוסך לטובת טיפולים שוטפים – אבל רק עבורם.
 
אמנם מדובר במכונית חדשה יחסית, בת שנה וחצי, אך יש לזכור כי הנסועה שעברה, כ־45,000 ק"מ, זהה לזו שעוברת מכונית נוסעים בבעלות פרטית במשך שלוש שנים (44,000 ק"מ). בנוסף, מדובר במכונית ששימשה מיומה הראשון כמכונית מבחן, הגיעה לאוטו שנה לאחר שעלתה על הכביש עם קרוב ל־20,000 קילומטרים, ואלה נתונים המאתגרים כל רכב. כך שעם כל נתוני הפתיחה, השימוש והסיכום, מדובר במכונית שהיא, בפשטות ולפי ההתנסות שלנו, אמינה. 

שברולט קרוז - מבחן ארוך טווח (דיווח אחרון)

 
יחד עם זאת, רצינו לבדוק את שגרת האחזקה של קרוז – גם בשביל למצוא טיפולים חריגים, וגם כדי לקבל מושג על עלויות האחזקה. כן התייחסנו גם לעלויות תפעוליות אחרות, כמו עלויות חלפים מתבלים ושמירת ערך (לפי מחירון לוי יצחק).
 
מחירון
על פי מחירון לוי יצחק לחודש אפריל, שוויה של קרוז 2016 כמו זו שאצלנו – 1.4 ל' טורבו, סדאן, רמת גימור  'פרמייר', עלתה לכביש בנובמבר 2016; ללא התייחסות לנסועה – הינו 104,700 שקלים. מחיר זה מגלם ירידת ערך של 22.4% בשנה וחצי – ירידה של 15% בשנה בממוצע, פחות או יותר נתון ממוצע לקטגוריה.
 
שגרת אחזקה
מפרט הטיפולים של קרוז כולל, בדרך כלל, החלפת שמן (0-20, סינטטי מלא) ומסנן שמן בכל שנה/15,000 ק"מ, ומסנן מזגן פעם בשנתיים/30,000 ק"מ; נזכיר כי קרוז מצוידת במחשב המתריע על צורך בהחלפת שמן, על בסיס תנאי העבודה של המנוע (טמפרטורת עבודה ממוצעת, סל"ד ממוצע וכמות התנעות).

שברולט קרוז - מבחן ארוך טווח (דיווח אחרון)

 
את נוזל הבלמים יש להחליף רק אחת לחמש שנים/75,000 ק"מ, לעומת שנתיים/30,000 ק"מ בדרך כלל. כן נדרש להחליף שמן תיבת הילוכים, אחת לחמש שנים/75,000 ק"מ. מצתים יש להחליף פעם בשש שנים/90,000 ק"מ. סך עלות הטיפולים ל־60,000 ק"מ היא 3900 שקלים – אמנם עם חלפים מקוריים, אבל מדבר בעלויות גבוהות יחסית למקובל בפלח המשפחתיות הקומפקטיות.
ראוי לציין את מנגנון הצעת מחירי הטיפולים באתר של שברולט – שירות צרכני חשוב ויעיל, המאפשר לקבל הצעות מחיר עבור כל אחד ממוסכי רשת UMI; חשוב לשים לב להבדלי מחיר שעת העבודה בכל מוסך – כך, למשל, מסתבר, כי שעת העבודה במוסך המרכזי בראשל"צ זולה מזו של מוסך היבואן בפתח תקווה. עוד נציין כי באתר ניתן לקבל הצעה לטיפול עם חלפים מקוריים או תחליפיים – אם כי לפחות מבדיקה שלנו באתר עולה כי הצעות המחיר לקרוז מבוססות על חלקי חילוף מקוריים בלבד.

שברולט קרוז - מבחן ארוך טווח (דיווח אחרון)

 
לקרוז מצבר גדול יחסית, בעל קיבולת של 80 אמפר/שעה. בנוסף, מאחר וברכב מותקנת מערכת דימום/התנעה, המצבר חייב להיות מסוג פריקה עמוקה – מצבר עמיד ביחס למצבר רגיל, אך גם יקר יחסית. מצבר פריקה עמוקה עם קיבולת של 80 אמפר/שעה עולה כ־1500 שקלים, לעומת כ־700 שקלים למצבר 80 אמפר/שעה רגיל.
 
ביטוח – עלות ביטוח עבור שברולט קרוז 2018, עבור שני נהגים (הצעיר בן 24, עם 7 שנות וותק), מתל אביב, עם עבר ביטוחי מלא וללא עבר פלילי, הינו כ־5100 שקלים לשנה. דומה למקובל בקטגוריה.
 
תקלות, רגישויות וקריאות לתיקון
כאמור, במהלך חצי השנה שהרכב שהה במחציתנו, לא היו תקלות מיוחדות. כמו כן, טרם פורסמו קריאות שירות ('ריקול') כלשהן.