הצלחתם סללה את הדרך להתפוגגותם. רכבי השטח, במבנה שנועד לעולם שמעבר לכביש, משכו לא רק מטיילים בטבע ושוחרי הרפתקאות ועבירות למיניהם, אלא גם את אלה שרצו את ההילה מסביב. והם היו הרבה יותר — פי כמה וכמה וכמה. ועוד.
 
יתרון המבנה של רכבי השטח (שלדת סולם, סרן חי) פגע במה שחשוב בכביש, נוחות ויכולת דינמית. התשלום כדאי, אם נוסעים הרבה לטייל — אבל עם פריחתו של הסוג הזה התגלה כי רוב אלה שקונים רכבי שטח פשוט אינם יורדים מהאספלט. הפתרון, הידוע בשם "רכב פנאי", אפשר להיראות עם ולנסוע בלי. עם הופעתם, פנו אלה שקנו את רכב השטח וקנו את ההצעה הנכונה יותר, והשאירו את המקור עם מעט לקוחות. דגמי השטח, בתגובה, החלו להתפוגג. המעט שנשאר כמעט ולא זכה לדגמים חדשים (סאנגיונג רקסטון כן; ראו מבחן) אלא לחידושי דגם כמו פאג'רו או טויוטה לנד קרוזר.
 
טויוטה ולנד קרוזר
בדיעבד, אחד הדברים שמקנים לטויוטה את מעמדה המכובד בעולם הרכב, הוא בוותק הדגמים שלה. וכאשר אחדים מהדגמים הנמכרים ביותר הם בני עשרות שנים, יש מורשת, ויש אייקונים.
 
לנד קרוזר הוא אייקון שכזה, אבל זה עניין מסובך. בניגוד לקורולה, למשל, כאן מדובר במשפחה של כלים שונים ומשונים שבאו והלכו עם השנים (בוקסה מתבקשת תגזול מספר עמודים. דיברתי עם העורך. הוא סירב). אחד מהם הוא אותו לנד קרוזר המיובא לישראל — דגם שהוצג ב־1990, הדור הרביעי שלו הושק ב־2009 — עבר מתיחת פנים ב־2012, וב־2017 עבר מתיחת פנים שנייה (ראו השקה).
 
להלן בקצרה: אין שינויים בשלדה, במנוע, בהילוכים ובמערכת ההנעה; יש אופציות לקפיצי אוויר, ניהול מצבי ניהוג/שטח (MTS), מצב זחילה (1-5 קמ"ש) ומצלמת חרטום. שינויים חיצוניים כמקובל בתהליך — פנסים, שבכה, מכסה מנוע ופגוש מעט שונים מלפנים, פנסים מאחור; קונסולה מרכזית מעט אחרת ולוח מחוונים חדש. עוד בחידושים: מערכות בטיחות מקוריות (TSS) — אלא שבארץ הן מוצעות רק ברמת האבזור הגבוהה, 'לימיטד' המציעה שבעה מושבים, והיא זו שקיבלנו למבחן. המחיר: 400,000 שקלים. חבילת השטח אינה מיובאת בשלב זה לארץ.

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
אנחנו והקרוזר בקרוז
למרות שהשינויים החיצונים הם במסגרת המקובלת למתיחות פנים שכאלה, התוצאה הסופית מוצלחת מאוד והקרוזר המחודש נראה עדכני כנדרש. עם זאת, השטחת מכסה המנוע שמוסיפה להופעה מבחוץ, פוגמת קצת בשדה הראייה מבפנים לפנים.
 
ההתנהלות בעיר עם הכלי המגודל הזה, למרות הכל, נעימה מאוד. רמת השקט בתא הנוסעים נמוכה, גם בגלל בידוד רעשי המנוע גם בגלל אטימה מוצלחת מאוד לשפע הרעשים שהעיר מייצרת, כולל האוטובוס הרועש העומד ליד.  

תנוחת הנהיגה מוצלחת מאוד, וכל המערכים מסודרים כיאות. הביצוע — איכות חומרים והרכבה — טוב, וזה לא אמור להפתיע. העיצוב נראה קצת מיושן וכך מספר כפתורי תפעול, אבל כל הרעיון של רכב כזה הוא הרי לא המילה האחרונה; לא ככה? נוחות הנסיעה טובה, ורק שברים אופייניים לעיר פוגמים בה, וגם זה לא באופן מציק מדי.
 
למחרת יצאנו למרחבים. עוד שליש מהמשפחה הצטרף למסע לצפון שסופו ברמת הגולן. עד לבקעת הירדן ניתן היה להתרשם מרכב המשייט היטב בכבישים המהירים ושומר על קצב טוב בעליות לכיוון ירושלים דרך מעלה בית חורון. קצב נסיעה עד 120 קמ"ש יוצר אווירה נעימה מאוד. עם רעשי רוח וצמיגים שאינם בולטים מדי — הישג לא רע בהינתן המבנה והאספלט; לנד קרוזר מציע איכות חיים ראויה בתוך הרכב.

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
בשעה שהמנוע מציע כאמור כושר שיוט נעים — מחץ לטובת עקיפות, בייחוד תחת עומס, אין לו. התיבה איטית, ההילוכים ארוכים, ובכבישים מאתגרים עם נתיב אחד, כמו בקטעים מסוימים בכביש בקעת הירדן בואכה בית שאן, צריך לתכנן עקיפות. עם זאת, לאחר שהקצב הגבוה נוצר, אין בעיה לשמור עליו. במצב כזה, עם סל"ד מעל 3500 המנוע מזכיר את קיומו גם באופן ווקלי נוכח מדי. צריכת הדלק נעה על פני טווח מרשים, בין 7 ק"מ לליטר ועד 15, אבל הממוצע עמד על 9.2 ק"מ לליטר.
 
הנוסעים מאחור דיווחו על נוחות נסיעה סבירה. המהמורות לא הפריעו להם, אבל שינויי כיוון דווקא כן, כולל ביציאה לעקיפה חפוזה; הבולמים הרכים משפיעים על האופן בו המרכב המגודל נע. היכולת הדינמית שהפגין הכלי המגודל סבירה, והוא ישמור על הנתיב המתפתל גם מעבר לנקודת אי הנוחות שירגישו הנוסעים ברכב. ההגה מצידו, מטושטש משהו כמקובל בימינו וממש לא מבריק בתחום התקשורת, לא מפריע, אבל כל עניין דינמי של ממש הוא מחוץ לרפרטואר.
 
המושבים, כך דווח מאחור, לא מתעלים, מכיוון שהבסיס שלהם מעט דק מדי. המרחב שם נרחב מאוד, ולמרות כל ההערות, התחושה הכוללת במשך כל אותה נסיעה ארוכה מאוד, הייתה נעימה. מערכת המיזוג שם, עם בקרת אקלים פרטית רק הוסיפה.
 
הכניסה לשורת המושבים השלישית נוחה יחסית, אבל מה שהם מציעים מוגבל; כלומר, זה ממש בסדר להסיע בהם ובטווח עירוני שני ילדים, אבל שם, בערך, זה נגמר. פתח מיזוג גם שם יצוין לחיוב רב.
 
תא המטען ענק כאשר השורה השלישית מקופלת, כמעט חסר שימוש כאשר היא בשימוש. הדלת האחורית נפתחת לצד, וטריק חביב הוא החלון האחורי הנפתח (בקלות) לטובת הוצאת חפצים והכנסתם מבלי לטרוח מדי.

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
מרחב המחיה הטבעי
למחרת היום נסענו לטיול בשטח, לא מאוד רחוק, אבל עם לא מעט קטעים מאתגרים. כמו קודמו, גם הדגם המחודש לא מאוד נוח בשבילים עם אבנים שתולות, וקצב סביר יגרום במקרים מסוימים לטלטול נמרץ מדי של הנוסעים. המשמעות היא נסיעה, גם בשבילים כאלה, במהירות שאינה שונה בהרבה מאשר בשטח סלעי ממש. כשיש הרבה רוכבי אופניים, זה לא נורא.
 
אבל במקומות בהם רכבי שטח רגילים אחרים מתחילים להגיע לקצה יכולתם, לנד קרוזר יכול להמשיך. כושר התנועה במסלעות, גם בזוויות לא ידידותיות למשתמש, לא רק שהיה מכובד, אלא אפילו לא עשה רושם על הכלי. זווית גישה מצוינת (31 מע'), זווית נטישה טובה מאוד (25 מע') עושות את העבודה, ומרווח הגחון הנאה־אך־לא־מהמם (21.5 ס"מ) לא מפריע בפועל. אם הגלגל הקדמי הונח נכון, השאר פועל להפליא — הרבה בזכות מהלך מתלים מכובד ביותר. וסידור זה מאפשר גם במצבים קשים להוריד את הכוח באופן יעיל יותר, ולעשות את הטיפוס המאתגר, ובכן, למאתגר פחות. יש בעיה? נא לנעול דיפרנציאל מרכזי — ונפתרה הבעיה. 
 
הגיג לעת סיום
רכב השטח של טויוטה מרשים בהופעתו, עשוי היטב — ויקר מאוד. הוא יעיל בחיי היום יום, מהווה בסיס מצוין לרכב טיולים ומרחב הפנים שלו מוסיף ליכולת זו לא מעט. אבל כל אלה מוצעים גם בדגמים זולים בהרבה, המתנהלים בכביש באופן רהוט יותר.
 
מה שאלה לא יכולים להציע, הוא אותו כושר שטח מכובד מאוד, המאפשר להביא את הרכב הרחק, עמוק וגבוה בשטח, גם אם אינו מסביר פנים — ובאופן שמעט מאוד דגמים כיום יצליחו לעשות. לאחדים מהם, עם יתרונות נוחות משמעותיים בשבילים וכושר טכני דומה, אין אותה הילת אמינות שיש ללנד קרוזר.

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
דגם זה מוצע עם אבזור ראוי למחירו ועם מערכות בטיחות עכשוויות (לא במלוא המינון, אבל מילא) רק ברמת הגימור הגבוהה ביותר, וחבל שכך. מעבר לענייני תדמית, הופעה וקטעים חברתיים — יתרונו המובהק של לנד קרוזר הוא בשטח, ואם אתם בקטע של טיולים עמוק בטבע, זה אחד הדגמים הראשונים שאתם צריכים לבדוק. ייתכן והראשון.
 _________________________________

גרסאות, רמות גימור, מחירים
טויוטה לנד קרוזר מוצע עם מנוע 2.8 ליטר, 177 כ"ס ותיבה אוטומטית 6 הילוכים — ובשתי גרסאות אורך. הקצרה — בסיס גלגלים 245 ס"מ, אורך 456 ס"מ — ברמת גימור 'לקשרי', עולה 299,000 שקלים. הגרסה הארוכה (עוד 34 ס"מ בבסיס הגלגלים, עוד 28 ס"מ באורך) מוצעת בארבע גרסאות גימור החל מ־320,000 שקלים ועד 400,000 שקלים, שתיים מהן עם שבעה מושבים, נוספת עם אופציה כזאת.
 
בגרסת 'לימיטד' היקרה ביותר, אותה קיבלנו למבחן, אבזור נוחות נכבד, הכולל חלונות כהים, בקרת אקלים מאחור ופתחי מיזוג בקרת שיוט, הפעלה חשמלית למושב הנהג, כולל למסעד הגב, חימום ומיזוג למושבים הקדמיים, חימום לאחוריים, ריפוד עור לכל המושבים, בקרת שיוט, חיישני חנייה ומצלמת נסיעה לאחור, מפתח חכם, גג שמש ועוד כיו"ב.
 
אבזור הבטיחות המתקדם מוצע רק ברמת גימור זו, וכולל בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בזיהוי הולכי רגל ורכב, עמעום אוטומטי וזיהוי תמרורים.