וולוו XC40 - מבחן דרכים (T5) - אוטו

וולוו הייתה מהראשונות בין מותגי היוקרה שירדה לשביל, כאשר הציגה עוד ב-1997 את V70XC – סטיישן כפול-הנעה ומוגבה-גחון. ולמרות שכבר ב-2002 השיקה דגם פנאי גדול (XC90) וב-2008 הציגה דגם פנאי בינוני (XC60), התעכבה בכניסה לתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים, פלח שוק שמכירותיו מטפסות במהירות בעשור הנוכחי. יש לשער שהיותה מוגבלת במשאבים והתהפוכות שעברה היו הגורמים העיקריים לכך. אבל אחרי שבעל הבית החדש, חברת ג'ילי הסינית, הזרים מזומנים, השלימה וולוו מהפך אדיר בהיצע הדגמים שלה, והציגה בסוף 2017 גם את וולוו XC40, רכב פנאי קומפקטי שכבר הספיק לזכות בתואר "מכונית השנה באירופה". 

הדגם החדש מבוסס על פלטפורמה חדשה שמכונה "CMA" ופותחה יחד עם ג'ילי, וזו תשמש דגמים רבים של שתי הקבוצות (וולוו, פולסטאר, ג'ילי, לינק&קו). אבל לא רק הבסיס שונה מזה המשרת את הדגמים הגדולים יותר של וולוו, אלא גם הגישה. וולוו לא רצתה ליצור דגם שהוא רק העתק מוקטן של XC60/90, אלא ליצור כלי מובחן בפני עצמו, ולפנות איתו לקהל צעיר יותר.  

וולוו XC40 שהתייצב למבחן היה בגרסת T5 החזקה וברמת הגימור 'R דיזיין' המאופיינת לא רק במראה ספורטיבי אלא גם במתלים המכוילים בהתאם, ומחירו 300,000 שקלים. 

עיצוב ונראות 
כמובטח, ה-XC40 אינו העתק מוקטן של אחיו הגדולים. העיצוב הקובייתי שונה, מסתיר את הממדים ובתמונות הוא נראה קטן מאשר במציאות. ייתכן שההופעה-הקטנה-מזו-שבפועל נובעת גם מהקורה האחורית הרחבה והאנכית וקו שמשת הצד המטפס מעלה. הקווים בוטים ומאתגרים את העין, ושילוב אלמנטים מוכרים של וולוו בחזית וביחידות התאורה שומר על הקשר למותג. לוקח קצת זמן לעכל את העיצוב, אבל הוא בבירור בולט מזה של המתחרים, בהחלט נאה ושילוב גוון שחור לגג רק מוסיף להופעה.

1597728


פנים הרכב
בסביבת הנהג מאפיינים מוכרים של וולוו, כמו פתחי האוורור וצג המולטימדיה האנכיים, אבל יש בה משהו פחות מעודן במראה ובתחושה. העיצוב נראה "צעיר" יותר מזה שבדגמים הגדולים יותר, אך איכות החומרים טובה פחות. ה-XC40 שופע פתרונות שימושיים כמו העברת הרמקולים מהדלתות כדי לקבל תאי אחסון גדולים, יש כלי אחסון לאשפה ומתלה נשלפים ועוד. 

צג המולטימדיה הגדול שבמרכז והמחוונים המוקרנים יוצרים אווירה מודרנית, ובמובן מסוים מוסיפים לכך גם דיפוני הדלתות והרצפה האדומים. הדיפון, שאינו נעים למגע, עשוי בין השאר מפלסטיק ממוחזר ונראה מעט פשוט. 

צג המולטימדיה המוכר, ששולט בשפע תפקודים, מבקרת האקלים ועד תפעול מערכות הבטיחות, דורש הסתגלות. המערכת מאוד מתקדמת, אבל סבוכה לתפעול תוך כדי נהיגה. צג נוסף מציג מידע ושליטה במחוונים, ותפעולו מההגה קצת מבלבל. בורר ההילוכים הקטנטן נראה טוב, אך תפעולו היומיומי מסורבל. גם התפעול הידני, ימינה-שמאלה, מוזר אבל פקדי הילוכים נוחים מאחורי ההגה מפצים על כך. האבזור ב-R עשיר, וכולל תאורת לד אדפטיבית, גג זכוכית, פתיחה חשמלית לדלת האחורית, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, מושבי ספורט עם תפעול חשמלי ועוד. 

1597733


תנוחת הנהיגה נוחה אך משענות הראש מוצלחות פחות. בנוסף, קו שמשת הדלת האחורית שמתרומם לכיוון הקורה מפריע לראות ואיכשהו "מעצבן" את העין. המרחב מאחור מצוין לרגליים וטוב לראש, אך הישיבה מעט נמוכה ביחס לרצפה ודלת הכניסה מעט קצרה בבסיס. תא המטען גדול ושימושי. 

נוחות נסיעה
הכיול הנוקשה של 'R דיזיין' מוצא ביטוי בעיר בייחוד על בורות, ומאפשר להעביר פנימה את חספוס הכביש. עם זאת, מחוץ לעיר נוחות הנסיעה עדיפה משמעותית, והיכולת הממוצעת נאותה. רעשי הכביש מוחשיים, וגם רעשי רוח נשמעים אך אלה באופן פחות מורגש.

למרות שבוולוו מתהדרים במרווח גחון מהטובים בקטגוריה, 21.1 ס"מ, היבואן אסר עלינו לרדת לשבילים. ודרישה כזו, במבחן לרכב פנאי, משמעותה שחלק ניכר מייעודו לא נבחן – למרות היצרן, בגלל היבואן.  

1597741


התנהגות ובטיחות 
היכולת הדינמית של ה-XC40 טובה ביחס לדגמים מקבילים, וההנעה הכפולה עוזרת לו לנתב היטב את ההספק; האחיזה גבוהה, התגובות להיגוי ברורות, משקל ההגה נכון והאחיזה גבוהה. התלונה העיקרית היא על נדנוד יתר בכביש גלי בנהיגה מעט תובענית.   

האבזור הבטיחותי שופע עם התרעה ותיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, בקרת שיוט חכמה הממקמת את הרכב במרכז הנתיב (פעלתנית מדי, לא ממקמת את הרכב היכן שרצית) עמעום אורות אוטומטי והקרנת תמרורים. במפתיע אין ניטור שטחים מתים. דגם זה עדיין לא נבחן במסגרת יורו NCAP.

1597735


מנוע וביצועים
כמו כל דגמי וולוו העכשוויים, המוצעים עם מנוע 2.0 ליטר אחד וברמות הספק שונות, כך גם XC40. מנוע זה מוצע בארץ בשתי רמות גדישה להספק של 190 כ"ס ב-T4 ו-247 כ"ס ב-T5 כפול ההנעה שנבחן. עם שפע הכוח ניתן ליצור קצב מהיר ביותר וללא מאמץ, ולמרות שהתחושה הנוצרת אינה כוחנית, כמו שמבטיחים נתוני האצה של 6.5 שניות ל-100 קמ"ש, הרי מדובר בחטיבת כוח יעילה ומאוד אפקטיבית. 

פעולת תיבת שמונה ההילוכים נעימה אך מעט איטית בתגובותיה לפקודות מצערת, ובזינוק במצערת מלאה לוקח זמן למנוע להיכנס לתחום האפקטיבי. הפעולה הכללית נעימה אך בידוד רעשי המנוע אינו מושלם והצליל אינו מפתה. 

ה-XC40 אינו חסכוני במיוחד וביום המבחן החם גמע 7.5 ק"מ/ל'. בנסיעה מתונה מחוץ לעיר נרשמו 10.5 ק"מ/ל'.  

1597746


תמורה 
וולוו נכנסה לתחום הפנאי הקומפקטי באיחור, אבל יצרה רכב שאינו הולך בתבנית שהכתיבו המתחרים הגרמנים. וכיאה לוולוו של השנים האחרונות, גם הדגם החדש הזה מתהדר ביותר כוח וביותר אבזור ממה שמציעים המתחרים ברמת המחיר הזו. יחד עם עיצוב מיוחד מצליחה וולוו להביא דגם ראוי ומאוד תחרותי בתת הקטגוריה היוקרתית של רכבי פנאי קומפקטיים.

ואם כי וולוו מציעה עם וולוו XC40 תמורה מרשימה ביחס לדגמים המתחרים, נשאלת השאלה האם גרסת T4 שלה, שמחירה מתחיל ב-240,000 שקלים, אינה מציעה מצידה תמורה עדיפה ביחס ל-T5R שעולה 300,000 שקלים. נבדוק זאת בקרוב. 

שווה לשקול גם:

מחיר
223900
החל מ- 2,221 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
5553
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
442.5
רוחב
186.3
גובה
165.2
משקל
1570
בסיס גלגלים
270.2
נפח תא מטען (ליטר)
460
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1336
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
54

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
235/55/18

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1477
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
163
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
27.0
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.6
מהירות מרבית (קמ"ש)
200
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
18.5
צריכת דלק - עירונית
12.0
צריכת דלק - ממוצעת
16.1
דרגת זיהום אוויר
13
צריכת דלק - אמיתית
13.0
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
התרעה על שמירת מרחק, זיהוי הולכי רגל, בלם יד חשמלי, מערכת עזר לזינוק בעליה, בקרת ירידה במדרון, מערכת נגד "צליפת שוט" להגנה בשעת התנגשות מאחור

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
גג שמש פנוראמי נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים
כוונון מושבים
חשמלי - מושב נהג בלבד
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מערכת שמע עם 8 רמקולים, מראה פנימית ומראות צד המתכהות למניעת סינוור, טעינה אלחוטית למכשירים ניידים
אבזור נוסף בתשלום
צביעה דו גוונית, חיפוי מראות חיצוני בצבע לבן, חישוקי 235/50R19

  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל
  • צילום: עזרא רפאל

21 1

דגם וולוו XC40
גרסה XC40 אוט', 1.5 ל' טורבו, T3 Momentum
מחיר 223900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.6
מהירות מרבית (קמ"ש) 200
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 16.1
נפח תא מטען (ליטר) 460
דרגת זיהום אוויר 13

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 6. וולוו

    אין כמו הסטיישנים הגבוהים 1 אוגוסט 2018, 04:34

  2. 4. מציע הרבה יותר מהמתחרות ביחס לתג המחיר

    ABBA 16 יולי 2018, 08:19

  3. 1. לפי המבחן הזה, לא נשמע מפתה במיוחד, בטח לא במחיר במבוקש

    יוסי 25 יוני 2018, 12:23