"תגיד, איך ה־MG?". לא אופייני לחבר ה מ א ו ד תרבותי ו הס ו פ ר משכיל הזה להתחיל כך שיחת טלפון. כן, כן, מ"א, מה עם "מה שלומך?, איך אתה מרגיש?". כי מה קרה, ראית אוטו חדש, וזהו? אני לא איש, רק ספק מידע על מכוניות?
 
הוא לא עצר לשנייה. "שמע, הוא נראה פשוט נפלא, איך הוא? ואין בעיות עם החברה הזו?". לא, עניתי לו, הבעיות של החברה ההיא, מבריטניה, היו ונעלמו, יחד איתה. מה שנשאר זה רק שם המותג והסמל — אבל הרכב סיני. "כי הוא לא רק נראה נהדר, גם המחיר שלו ממש בסדר". נכון, אמרתי, אבל יש לו נתון אחד שהוא לא ממש בסדר. אבל עזוב, הוספתי, עוד מספר ימים אנהג בו — ואז אספר לך.
 
דגם חדש — פרטים הכרחיים
MG ZS, רכב הפנאי הקטן (B-SUV) הוצג ב־2016 בתערוכת הרכב בגוואנגז'או, וייצורו החל ב־2017. תחילה יוצא לבריטניה (גם בסין הנהיגה בצד שמאל) ומ־2018 מתחיל שיווק נרחב יותר שלו, וישראל היא בין הראשונות לקבל אותו. מחיר דגם ZS של MG הוא 100,000 שקלים ברמת הגימור 'נט', 105,500 שקלים ב'נט פלוס'. האחריות היא ל־5 שנים או 150,000 קילומטרים.
 
מרהיב עין
אפילו בלבן, לא כל שכן באדום יין — ZS הוא רכב מרהיב בעיצובו. אחדים אמרו מאזדה, אחרים טענו יגואר, כולם הסכימו שההופעה שלו פשוט יפהפייה.
 
עיצוב סביבת הנהג רחוק מלהיות שבלוני. עיצוב המשטחים למעלה אינו שגרתי, פתחי המיזוג העגולים בצידי הרכב חינניים מאוד, מסך המולטימדיה נראה מזמין — וההופעה הכוללת בהחלט מכובדת. כך למשל, המשטח שמעל לוח המחוונים שמנמן למגע, ופלסטיק דק ונוקשה מתגלה לרוב רק למטה.

MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)


המושבים נראים נאה — אבל אינם מוצלחים. חלקו האחורי של הבסיס קורס, ומסעד הגב בנוי באופן שאינו מיודד עם חלקו התחתון של הגב, כוונון המושבים אינו נוח ואילו ההגה נע רק בציר הגובה. המולטימדיה עובדת טוב, ובכלל אין תלונות בכל הקשור להנדסת האנוש/תפעול הרכב.

מאחור מציע ZS מרחב מחיה מכובד ביותר ביחס לבני מינו, עם מרווחי ראש וברכיים טובים לשני נוסעים ומקום בהחלט סביר אפילו לנוסע שלישי. מה שחסר הוא פתח מיזוג, חשוב גם בגלל חומר הריפוד.

גם תא המטען גדול ביחס לדגמים האחרים בקטגוריה, הוא עמוק, יש לו פטנטים לקשירה, ועם השטחת המושבים, פעולה הנעשית בקלות, הנפח גדל מאוד, להובלות מזדמנות.

MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)

 
רחובות, כבישים, שבילים
הנתון איתו יוצאים לדרך הוא 111 כ"ס, ואיתו ה־ZS עושה את כל מה שצריך, אם כל מה שצריך אינו חורג מהנדרש בתנועה רגילה. הביצועים סבירים, אך תחת עומס — בהרים, בעקיפה בכביש חד־נתיבי, לא כל שכן גם וגם — הם מרהיבים פחות. ובקיצור: יש לא מעט פעמים, בתנאי עומס כאמור, שפשוט צריך לדחות עקיפה או להוריד קצב. גם כי מעל 3000 סל"ד המנוע נשמע מדי, וגם כי מעל 4000 סל"ד צלילו מנסר משהו.
 
התיבה פועלת היטב, חלק ויעיל, והמצב הידני בבורר מאפשר לשפר במעט את הביצועים. צריכת הדלק סבירה בהחלט, ונעה סביב ל־14 ק"מ/ל' במסלול בין־עירוני תקני, ירדה לכיוון 10 ק"מ/ליטר בנהיגה תובענית בהרים.

MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)


כיול המתלים הבסיסי של ZS נוטה לצד הרך, וסידור זה מבטיח, ומקיים, ספיגה יעילה של מהמורות, שברים ושאר מרעין בישין המלווים כל נסיעה ברחובות העיר. מחוץ לעיר, בין 80 ל־110 קמ"ש, אותה רכות מובילה גם לנדנוד המורגש בעיקר על גלי כביש. ומעל 110 קמ"ש? הנדנוד פוסק, והמתלים משתלטים על הנדנוד. בידוד הרעשים אינו מתעלה; אוושת הרוח נשמעת מעל 80 קמ"ש, זו של הצמיגים מעל 100 קמ"ש, ובכלל במשך כל הנסיעה מחוץ לעיר נשמע רחש קבוע.
 
ההגה במצבו הקל היה לי לא נעים כלל, אך הקשחתו שיפרה אותו במעט, והביאה אותו למצב סביר. אם, מסיבה לא ברורה, מי מכם ינסה "ללחוץ" על הרכב בפניות, הוא יגלה כי שמעבר לאותה רכות שלא תומכת ברעיון הזה, ל־ZS יש גם מעט תת־היגוי. אבל כדי להגיע לשם צריך לעשות משהו מופרך, מנטלית לפחות. דוושת הבלימה ספוגית מדי — אך כאן יש לסייג מיד ולציין כי הרכב היה ממש חדש לחלוטין.

MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)

 
ירידה לשבילים הפגינה כי יש שכר לרכות. גם על כאלה עם אבנים שתולות, הציע ה־ZS נוחות נסיעה נאה למדי. עם זווית גישה צנועה מאוד, ורק הנעה קדמית, אלה גבולות הגזרה שלו, אבל כל עוד שומרים אותו שם, הוא יאפשר להביא את המשפחה עוד כמה מאות מטרים עמוק יותר בשטח — ובנוחות סבירה בהחלט.
 
חשבון מורכב
בניגוד לרוב המוחלט של הדגמים, ההתייחסות ל־ZS של MG מתחילה, אצל הלקוח, בארץ הייצור שלו. שילוב של חשדנות וחשש מאובדן ערך חמור — בייחוד על רקע העשור האחרון של דגמי סין בעולם בכלל, MG בישראל בפרט — הוא עניין שיש לו משמעות רבה בעצם ההחלטה לרכוש רכב כזה. ייתכן ושיטת השיווק החדשה תעזור, ללא ספק האחריות הנדיבה יכולה להטות את הכף.

MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)

 
הדגם ZS מביא איתו לא מעט — עיצוב מרהיב במיוחד, ממדים נדיבים לסוגו, אבזור סביר, מרחב פנים מצוין — תמורת מחיר מזמין ביחס למקובל בין רכב הפנאי הקטנים. כרכב, יש לו חסרונות, כמו ביצועים ואיכות נסיעה בינוניים. אולם, מול המחיר ומול היתרונות, מדובר בסידור הרגיל של שקלול התכונות לפי הצרכים ולפי המחיר — כאשר ברקע מתנוסס אותו עיצוב מופלא.
 
אבל מה שפוגע, אנושות, בחבילה הזאת, לא נמצא במפרט, וגם אינו עולה מתוך מבחן הדרכים עצמו. אותם ציונים נמוכים במבחן הריסוק פוגעים, מאוד, באטרקטיביות של MG ZS החדש — למרות ההופעה, המחיר והאחריות.

MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)


 _________________________________

סיפור חובק עולם
בריטניה הגדולה. פעם מזמן, ב־1924, הקים וויליאם מוריס הבריטי חברה לייצור מכוניות — Morris Garages, ובר"ת: MG. הבעלות, כבר ב־1935, עברה לחברה אחרת, וכך, עד 2006, החליף המותג בעלויות לרוב (שבע), ייצר אייקונים של ממש, כמו הרודסטרים MGA ו־MGB, והיה שייך גם לב.מ.וו, לאחר שזו רכשה את רובר, שהייתה הבעלים הקודם. ב־2000 מכרה ב.מ.וו את MG ואת רובר, ונעשה ניסיון להמשיך בייצור. ב־2006 הכל נגמר.
 
הענק הסיני. במהלך העשור הקודם גדל השוק הסיני מנתון מכירות קטן יחסית (2 מיליון ב־2000) לשוק הגדול בעולם (14 מיליון ב־2010), יוצר בעקבותיו את תעשיית הרכב הגדולה ביותר — קרוב ל־25 מיליון מכוניות בשנה. חלק מהיצרנים הם מותגים מוכרים המרכיבים מכוניות בסין — ואילו האחרים הם יצרנים מקומיים עם שמות שהיו חסרי מורשת ומעמד. וכך, חברת נאנג'ינג אוטומובילס, החלה עוד ב־2005 להתעניין ברובר וב־MG ורכשה אותן ואת שמות המותגים והלוגו. ב־2007 התמזגה נאנג'ינג עם ענק המכוניות הסיני SAIC, המייצר כ־6.5 מיליון מכוניות בשנה, והייתה לחברת בת, מעניקה לה את הזכויות ל־MG וגם לרובר. וכך, לא רק השם והלוגו שם — אלא גם שנת הייסוד, 1924. אגב, אסור להשתמש במערב בשם רובר, ולכן "Roewe".
 
MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)


אירופה התובענית. סין הכריזה בקול גדול על כניסה לאירופה, אבל אנשי תעשיית הרכב שלה לא ממש הבינו עם מה יש להם עסק. הם הביאו בקול גדול דגמים לפרנקפורט וננזפו על איכות גימור לא ראויה. הם שיפרו אותה, ניסו שוב, אבל התוצאות במבחני הריסוק נעו בין גרוע למחפיר. עכשיו, הם טוענים, אנחנו מוכנים. ואין ספק שההטיה המוכתבת על־ידי ממשלת סין לכיוון ההיברידי והחשמלי עוזרת, כמו ההבנה שהסתמכות רק על השוק המקומי, גדול ככל שיהיה, אינה מספיקה.
 
וכמובן, ישראל. חברת לובינסקי, המייבאת מזה המון שנים את דגמי פיג'ו וסיטרואן (ואת DS; "שתדע לך שזה מותג עצמאי"), היא היבואנית — מזה עשור — של דגמי MG המיוצרים על־ידי סאיק. היבוא התחיל במשפחתית גדולה, MG550, המשיך בקומפקטית (MG350) והסתפק לאחרונה בסופרמיני (MG3) — ובכל המקרים בהיקפים קטנים, בפערי זמן גדולים בין השקת דגם אחד למשנהו, ובכלל עם ממש מעט נוכחות בשוק.
 
נתוני יסוד
הממדים של ZS הם כמקובל בברנז'ה, עם מעט הטיה לצד הגדול יותר: בסיס גלגלים, 258.5 ס"מ; אורך, 433 ס"מ; רוחב, 180 ס"מ; גובה, 164 ס"מ (עם מוטות הגג). נפח תא המטען נע ממכובד, 448 ליטר, ועד לגדול, 1375 ליטר, עם השטחת המושבים.
 
MG ZS - מבחן דרכים (1.0 ל', טורבו)


ל־ZS מנוע טורבו־בנזין של GM בנפח 1.0 ליטר עם 3 צילינדרים, וזה מייצר הספק של 111 כ"ס (ב־5200 סל"ד) ומומנט של 16.3 קג"מ ב־1800 סל"ד. ZS מגיע מעמידה ל־100 קמ"ש ב־12.4 שניות, מהירותו המרבית 180 קמ"ש, וצריכת הדלק הרשמית היא 15.8 ק"מ/ליטר. התיבה היא אוטומטית 6 הילוכים של איסין, עם אפשרות לתפעול ידני.
 
אבזור, בטיחות, מחירים
הדגם החדש של MG מוצע בשתי רמות גימור: 'נט' ו'נט־אפ'. במפרט: תאורת לד ליום, חישוקים קלים, הגה עם 3 רמות הקשחה, מערכת למניעת הדרדרות, מולטימדיה מקורית עם צג "8 ותאימות לאפל קארפליי, חיישני תאורה. ברמת הגימור הגבוהה יותר חישוקי סגסוגת בשני גוונים, גג שמש פנורמי, מצלמה לנסיעה לאחור עם סימון דינמי, בקרת שיוט, מושבים עם ריפוד דמוי־עור ו־6 רמקולים.
 
ל־ZS אין כלל מערכות בטיחות מתקדמות, ובמבחן שנערך לו על־ידי יורו NCAP קיבל 3 כוכבים, לא רק בגלל ציון נמוך בתחום זה (29%) אלא גם בגלל ציונים לא טובים במבחן הריסוק עצמו: 71% למבוגרים, 51% לילדים, 59% להולכי רגל.