רכב הפנאי הקטן של קיה אמור להסתער על הסגמנט המתרחב הזה של עולם הרכב, ולעשות את זה, בעיקר, באמצעות מחיר נמוך יחסית – אבל לא רק; קיה סטוניק מביא איתו עיצוב נאה, יחידת כוח מתקדמת ושלל מערכות בטיחות מתקדמות, כפי שכתבנו עם השקת הרכב
 
ובעניין מערכות בטיחות מתקדמות יש לומר מילה טובה על קיה ישראל; בניגוד ללא מעט קולגות (וכמו כמה מעטים מדי), היבואן מצייד את הדגמים שהוא מביא במערכות בטיחות מתקדמות רבות, כבר ברמות הגימור הבסיסיות. 
 
שתי יחידות הנעה לסטוניק – מנוע 1.4 ליטר אטמוספרי עם 100 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטרית 6 הילוכים; מנוע 3 צילינדרים 1.0 ליטר טורבו עם 120 כ"ס ותיבה אוטומטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים. ההנעה קדמית בלבד. בחו"ל ישנן גם גרסאות עם תיבה ידנית, כמו גם מנוע דיזל המוצע גם עם התיבה הדו-מצמדית.

קיה סטוניק – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')

 
לסטוניק שלוש רמות גימור. גרסת 1.4 ל' מוצעת ברמת אבזור 'אורבן' הבסיסית ומחיר 108,000 שקלים; ל-1.0 ל' טורבו שתי רמות אבזור – 'EX' שמחירה 114,000 שקלים, או 'פרמיום' ב-119,000 שקלים. משך תקופת האחריות - 3 שנים, ללא הגבלת נסועה.
 
האם יש לקיה סטוניק את מה שצריך בכדי לזכות באהבת הקהל?
 
עיצוב ונראות
קיה סטוניק נראה נהדר. העיצוב נאה, ולמרות שהרכב אינו גבוה כמו שמצפים מרכבי פנאי, חיפויים שחורים בבתי הגלגלים ומסילות העמסה בגג, כמיטב האופנה בתחום, מכריזים עם מי יש לנו עסק. הסטוניק שקיבלתי היה עם מנוע הטורבו וברמת האבזור 'פרמיום', הכוללת חישוקי "17, פנסי ערפל, נגיעות כסופות פה ושם, וגם את הצביעה הדו-גונית, כאן בכתום לגג, לקורות ולמראות.

קיה סטוניק – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')

 
פנים הרכב
עיצוב סיבוב הנהג פשוט יחסית, וניתן להגדירו כבוגר עם נגיעות צעירות. בדשבורד הנקי ובקונסולה המרכזית חלקים ומשטחים בגון אלומיניום וגם בכתום, חלק מאותה צביעה דו-גונית. האבזור עשיר: מולטימדיה מקורית עם ממשק לסללורי, מתחת למסך בקרת אקלים דיגיטלית, ואליהן מצטרפים מפתח חכם, דוושות בגימור אלומיניום, הגה ספורטיבי וחיישני גשם. משטחי הפלסטיק בתא הנוסעים נוקשים, אך הטקסטורה והצבעים מפצים על כך. איכות ההרכבה והגימור טובים.
 
המרחב מלפנים סביר והמושבים מוצלחים. בגרסה זו תקבלו מושבים מרופדים עור תעשייתי ובד. המושבים הקדמיים נוחים והתמיכה לגב התחתון טובה. המושבים האחוריים נוחים גם הם, הם אמנם נמוכים יחסית ומשענת הגב נוטה לאחור, אך בסיסם מוגבה כלפי מעלה, כך שמתקבלת תמיכת ירכיים ראויה, חיוני בנסיעות ארוכות. מקום מרווח לשני מבוגרים יש, אך נוסע נוסף יגלה כי מאוד צפוף שם.

קיה סטוניק – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')

 
תא המטען סביר בנפחו, פתח ההעמסה מעט גבוה ויש בו עוגנים לתלייה. הגלגל החלופי אינו בגודל מלא.
 
נוחות נסיעה
נתחיל עם תנוחת הנהיגה ונאמר שהיא טובה, נמשיך איתה ונציין כי גם במצבה הגבוה ביותר היא לא מעניקה "תחושה של ג'יפ"; תנוחת הנהיגה גבוהה במעט מזו של שאר הפרייבטים, אבל כאן זה נגמר. הראות החוצה מצוינת אם אתם יושבים במושבים הקדמיים, מעט פחות באחוריים בגלל קו חלונות גבוה.
 
המתלים מכוילים על הצד הנוקשה, ונוחות הנסיעה בינונית. במתווה עירוני הסטוניק נע על מתליו ללא הפסק, ושברים חדים או תיקונים בולטים מוציאים אותו משלוותו. מנגד, הוא לא מתרסק על בורות או נחבט בשיבושים ותיקונים קטנים, וסדקי כביש מרובים נעלמו תחת גלגליו. רוב פסי ההאטה נספגו היטב, כולל מעברי הבקר בגלבוע, ורק גבוהים במיוחד או כאלה עם שפה חדה אתגרו את הסטוניק. במתווה בין-עירוני המצב טוב משמעותית; עדיין נוקשה, אך הרכב פחות נע על מתליו.

קיה סטוניק – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')

 
במפתיע, בכל הנוגע לשבילים – כיול המתלים לא רע בכלל. השיבושים האופייניים לשבילים, מורגשים הרבה פחות מהצפוי בתא הנוסעים. בנסיעה עליהם נשמעו צקצוקים קלים בתא הנוסעים, אך כידוע, זו בעיה בהרבה דגמים בסגמנט זה. 
 
התנהגות, אחיזה ובטיחות
היכולת הדינמית של קיה סטוניק טובה מאוד. לסטוניק הגה מהיר, צמיגים ברוחב 205 מ"מ ומתלים נוקשים. אלה הנתונים, והם לא מספרים על ההתנהגות ועל החיוך. ההתנהגות בטוחה ולנהג ברור מה הרכב עושה, למרות שאין מידע לא מהישבן ולא מההגה.
 
קיה סטוניק הוא רכב פנאי, שמציע הרבה דרמה מהצמיגים כשמתקרבים למגבלות, וגם הידוק קל מהישבן בעת העברת משקל לפנים. במהירויות נמוכות ההידוק הקל הופך לעיתים לפסיעה של ממש. וזה מהנה. וזה גם לא צריך באמת לעניין מישהו. אז סיימתי. וסליחה.

קיה סטוניק – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')

 
כמו שציינתי בפתיח, רכב הפנאי הקוריאני מתהדר בשלל מערכות בטיחות: בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק,התרעת סטייה מנתיב ותיקון ועמעום אורות אוטומטי. סטוניק נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP ב-2017, עם ובלי 'חבילת בטיחות'; עם מערכות הבטיחות המוצעות אצלנו, לסטוניק יש דירוג בטיחות גבוה ביותר, 5 כוכבים.
 
מנוע וביצועים
לסטוניק הנבחן כאן מנוע 1.0 ליטר מוגדש עם 3 צילינדרים המייצר הספק נאה של 120 כ"ס (ב-6000 סל"ד) ומומנט מכובד של 17.5 קג"מ הזמין כבר ב-1500 סל"ד ונשמר עד 4000 סל"ד. כפי שצוין, התיבה היא דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.
 
הביצועים טובים והתחושה שהם תואמים את אלו שעל הנייר: תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות; המהירות המרבית היא 186 קמ"ש. יחידת ההנעה הזו מציעה יכולת משכנעת בתאוצות ביניים ועקיפות נעשות בקלילות. התיבה אינה מגיבה תמיד במהירות בהורדות הילוכים, אבל היא נעימה בתנועה איטית. וויברציות אופייניות למנועי שלושה צילינדרים כמעט אינן מורגשות כאן, ורק בסל"ד גבוה הנוכחות הווקלית של המנוע נשמעת במקצת. בכבישים הרריים תלולים, המחט במד הסל"ד נגחה לא מעט את הספרות 6000, ועם זאת לא הורגשה דרמה בתא הנוסעים.

קיה סטוניק – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')

 
בסיומו של המבחן עמדה צריכת הדלק על ליטר לכל 13.8 קילומטרים.
 
תמורה
גדי אונגר, מנכ"ל טלקאר, יבואן קיה לישראל, התייחס להיצע הדגמים שלה החברה, והקביל אותו לשולחן, היציב יותר עם ארבע רגליים מאשר עם שלוש. אל שלושת הדגמים – ספורטאז', נירו ופיקנטו, כל אחד רב מכר בסגמנט שלו – מצטרף כעת סטוניק, שיהיה הרגל הרביעית.
 
על הנייר יש לקיה סטוניק כל שצריך כדי להיות רב מכר. אמנם איכות החומרים בתא הנוסעים אינה מרשימה ונוחות הנסיעה בעיר בינונית, אבל רכב הפנאי החדש מעניק חבילה טובה, הכוללת עיצוב נאה, מרחב פנים סביר, אבזור בטיחותי מרשים, ביצועים טובים, צריכת דלק סבירה פלוס, אחיזה טובה והתנהגות על גבול המהנה, ואפילו נוחות הנסיעה בשביל הפתיעה לטובה.

בגרסה/רמת הגימור שנבחנה כאן קיה סטוניק לא מציע מחיר שובר שוק, ובכל זאת התמורה בהחלט טובה. רמות הגימור הנמוכות יותר מציעות, לדעתנו, תמורה טובה אף יותר.
 
קיה סטוניק – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')