אודי המודרנית - נצר ליצרנית מכוניות ספורט כבירות-יכולת משנות השלושים, מסחררת עם דגמי קוואטרו במירוצי הראלי של שנות השמונים - נועדה להיות, לקראת המילניום, מותג היוקרה של קבוצת פולקסווגן המתגבשת. ואין מותג יוקרה ראוי לשמו הרוצה להתמקם ממש בצמרת, בוודאי כזה הפועל בגרמניה, שיכול לעשות זאת ללא מכונית פאר. ב-1994 הציגה אודי מכונית פאר: A8.
 
האתגר והפתרון
אבל בגרמניה עצמה פעלו שתי יצרניות מאוד נכבדות שייצרו בדיוק מהסחורה הזו, הטובין שלהן היו משובחים לפי כל קנה מידה - והייתה להן מסורת, וייחוס, בענף הזה. מרצדס הייתה בעסקי הפאר כבר בשנות העשרים של המאה ההיא, הציגה דגם כזה (בערך) עוד ב-1954 (W180) והשיקה את סדרה S כבר ב-1972. הדור השלישי שהציגה שלוש שנים לפני הדגם הראשון של אודי, היה מפסגות היצירה המוטורית עד אז.
 
ב.מ.וו הציגה מכונית נוסעים מרשימה עוד בשנות החמישים (501), ב-1977 השיקה את סדרה 7 וב-1994, השנה בא יצא לאור הדור הראשון של אודי, יצא לאור הדור השלישי של ב.מ.וו. ואם רוצים להיכנס למועדון שבו למסורת ולייחוס יש מעמד, וביותר ממובן אחד, צריך להביא עם הכניסה משהו מקורי, כזה שאין לאחרים.

אודי A8 - מבחן דרכים (ארוכה, 3.0 ל')

 
אודי הביאה שניים; מכונית הפאר שלה צוידה בהנעה כפולה והייתה עשויה אלומיניום;  כבר עם כניסתה למועדון הנחשב הזה היא התעלתה עם שני מרכיבים טכנולוגיים חשובים, שמאוחר יותר היו למובנים מאליהם בדגמים מקבילים.
 
הבעיה ופתרונה
אודי הציגה את הדור השלישי של A8 ב-2009. מאז הציגו המתחרות דגמים סופר מתוחכמים בטכנולוגיה, עשירים באבזור, עתירים בפאר והשקיעו לא מעט בהופעה. ואודי? ככה זה כשלא מחדשים והאחרים כן; היא נשארה מאחור.

עקרונית, הייתה לכך סיבה טובה; קבוצת פולקסווגן עבדה על רצפה גדולה וחדשה לגמרי. הרצפה הזו, MLBevo, החלה לשרת מ-2015 דגמים אחרים, גם את Q7 החדש (וגם את בנטלי בנטייגה, למבורגיני אורוס ופורשה קאיין), ונועדה להוות בסיס נאות למכונית הפאר החדשה. כי מה שווה מכונית פאר חדשה לחלוטין, אם אינה מביאה עימה את מיטב היכולת הטכנולוגית, ואז מוסיפה עוד קצת?
 
וכך, לאחר מרצדס S-קלאס (2014), ב.מ.וו סדרה 7 (2015), לקסוס LS (תחילת 2017), הוצגה אודי A8 חדשה בקיץ שעבר. וכן, היא מאוד עשירה בטכנולוגיה, חלקה עדיין לא זמין בפועל, כמו הגבהת הרכב לקראת תאונות צד, כישורי נהיגה אוטונומית בשלב 3 ועוד - אבל זו מאוד קרובה ליישום בפועל.
 
אודי A8 - מבחן דרכים (ארוכה, 3.0 ל')


מה שטריוויאלי, מה שלא
הממדים, כמו שמכתיבים חוקי הז'אנר, דומים לאלה שהיו. העיצוב עדכני הרבה יותר, מחודד, נוכח - אבל הוא רק וריאציה על נושא; אבולוציה, לא רבולוציה, כמאמר הקלישאה. המחמירים יציינו כי במספר תחומים אודי פספסה, עם יותר מדי אלמנטים מופגנים (שבכה בוטה, הרבה כרום, פתחים מוגזמים מלפנים ומאחור). בפנים, בכל אופן, הסיפור שונה לגמרי.
 
אודי הצליחה לשלב עיצוב עדכני, המשתלב היטב עם המהות והמסר הטכנולוגיים, אך עושה זאת באופן נעים וידידותי למשתמש, וביותר ממובן אחד. הקווים המעודנים, במופע נקי להפליא, משלבים שלושה מסכים מגודלים באופן טבעי מאוד - שניים במרכז הקונסולה המרכזית, אחד המשמש כלוח המחוונים. והתפעול, למרות המסכים ולאחר היכרות קצרה, נוח ואינטואיטיבי (במגבלות של מסכים; תפעול מפעם נוח יותר). הערה ראשונה: ממדיהם ואותו מגע הכרחי מדגישים את טביעות האצבעות עליהן; כפפות לבנות מומלצות.

אודי A8 - מבחן דרכים (ארוכה, 3.0 ל')

 
איכות החומרים והביצוע היא מהמעלה הראשונה, האבזור עשיר מאוד (ראו תיבה), ותחושת העושר המתקבלת - גם בגללם ובגלל המרחב, הגוונים, התפעול, מה שמציע המושב לנהג - היא לא רק כנדרש ממכונית כזו, אלא ממש בקצה העליון של העסק.
 
בגרסה בה נהגנו, L, לא רק שבסיס הגלגלים והאורך גדולים ב-13 ס"מ (ל-313 ול-530 ס"מ בהתאמה), אלא, ובעיקר, המרחב מאחור אינו עוד ספסל עם הרבה מקום לנוסעים. שני מושבים נפרדים, הדום, עם אפשרויות הטיה ועיסוי, מסך לכל נוסע, ושליטה דו-אזורית על מערכת האקלים שם, יוצרים מקום נדיר באיכותו - לבעל הרכב המוסע על-ידי נהג או לאורחיו הנכבדים. וכן, בהטיה המרבית, אפשר בקלות רבה לנמנם בנינוחות רבה (נבדק), וכנראה לישון היטב (לא נבדק).
 
תא המטען לא ענק, אך יאחסן בקלות מזוודות לסוף שבוע ארוך, ועל תכונות כמו נעילה חשמלית וכיו"ב באמת שאין צורך להרחיב.

אודי A8 - מבחן דרכים (ארוכה, 3.0 ל')

 
מבחן המעשה
מכונית פאר, מעל לכל ובעיקר, צריכה להעניק לנוהג בה ולנוסעים עימו, איכות נסיעה - נוחות, שקט ונינוחות - ברמה הגבוהה ביותר; אודי A8 מעניקה. ראשית, מתלי האוויר מטפלים באופן מרשים ביותר בשפע אתגרי הסלילה שמעמידים בפניה רחובות הערים וכבישי המדינה. בסופו של דבר, העדפנו לא לסמוך על המצב האוטומטי אלא לקבוע 'נוחות' בעיר, וגם בכבישים משובשים מחוצה לה במהירויות לא-גבוהות, ולעבור למצב 'ספורט' במהירויות גבוהות או בכבישים מתפתלים. כושר הספיגה של מפגעי התשתית והאופן בו מסיימת האודי את הטיפול בהם, הוא מהמעלה הגבוהה ביותר.
 
ומאוד שקט בפנים. רעשים מהעולם החיצוני לא נשמעים, המנוע מפגין נוכחות ווקלית נעימה ומעודנת רק בעומס, רעשי רוח עולים כאוושה מעל 110-120 קמ"ש, וגם רעשי כביש הם עניין דל עוצמה.
 
המנוע (ראו מטה) משרת היטב את הדרישות הנ"ל, ועם 1500 סל"ד ב-100 קמ"ש, הוא מנפק נינוחות ראויה בכבישים המהירים. אבל, אם עולה הצורך ו/או הרצון, ל-A8 יש הרבה מה לתת בתחום הביצועים  ויותר; עם מומנט (51 קג"מ), הספק (340 כ"ס) ורצועת כוח כזאת (6,400-1,370 סל"ד), יש לו הרבה מעל ומעבר ממה שצריך. גם במעלה הררי נישא ובמהירות לא ממש נמוכה, היא יכולה להטיס עצמה מהר באופן יעיל מאוד, מרשים וגם מרגש. עורך הדין שלי אמר כי אין בעיה שאציין באיזה ערכים מדובר, והבטיח לי שהתא שאקבל יהיה במעשיהו. בכל אופן, עקיפות, גם מאתגרות, הן עניין ממש ממש מהיר.

מה שמפגיש אותנו עם הערה נוספת לחובתה של ה-A8; לחיצה אגרסיבית על דוושת התאוצה אינה מניבה קיקדאון מיידי אלא מפגישה אותנו עם השהיה - קלה מאוד, אבל השהיה; שום דבר מעשי, רק עניין של תחושה.
 
ובעניין זה, תחושת עונג בכביש המפותל אינה דבר שמכונית פאר אמורה להעניק, אבל ה-A8 הזאת עושה זאת (ולא שכחנו שזו הגרסה המוארכת). מבחן דינמי הוא חובה במבחן דרכים, אבל לאחר שבודקים ומגיעים למסקנות לא צריך להמשיך. אלא אם כן רוצים. אנחנו רצינו.
 
אודי A8 - מבחן דרכים (ארוכה, 3.0 ל')


כי לא רק שהכושר הדינמי שלה גבוה מאוד, ורמת הבטיחות שהיא מציעה בפניות גבוהה במיוחד - תודות למתלי אוויר, הנעה כפולה, היגוי כפול, צמיגים מגודלים - יש לה, גם, כישורי עינוג בדרכי עקלתון, גם בגלל ההגה, שאפילו משתלב בחגיגה. ולמרות שמדובר במרכב קשיח וארוך, הוא כאילו מתעגל לפי העיקול ומתקצר. וכן, גם הבלמים טובים מאוד, כולל היזון מהדוושה וכושר שתילה מרשים.
 
מערכות הבטיחות מכובדות, וכאמור המתקדמות שבהן בדרך. שתי הערות: מערכת שמירת הנתיב אינה מתעלה, ומערכת הבלימה האוטונומית בנסיעה לאחור מגיבה באופן המשכנע את הנהג שפגע במשהו; פאניקה ביציאה מחנייה זה לא כיף. 

אודי A8 - מבחן דרכים (ארוכה, 3.0 ל')

 
סוף דבר
אודי A8 היא מכונית פאר ברמה הגבוהה ביותר. היא מעניקה מרחב פנים, אבזור, איכות, עושר ותחכום יחד עם איכות נסיעה ברמה הגבוהה ביותר, ביצועים מעולים ויכולת דינמית לתפארת. שמחנו לגלות כי היא לא מושלמת, אבל נכון להיום היא ממש ממש בסביבה.
 
בתחום המחיה שלה, היא אינה יקרה יחסית - 800,000 שקלים לגרסה הנבחנת - והגם שמחירה גבוה כמקובל במגדר שלה, ובהינתן יכולותיה הנ"ל, היא מציעה, ובכן, תמורה טובה מאוד.
 
_________________________________


ועוד קצת - מכל טוב הארץ
אבזור וגימור: מערכת אקטיבית לביטול רעשים, שמשה קדמית מבודדת חום ושמשות אקוסטיות וכהות, ווילונות הצללה מופעלי חשמל, גג שמש כפול, סגירת סרבו לדלתות, מפתח חכם, בקרת אקלים דו-אזורית מלפנים, ועוד דו-אזורית מאחור, מלפנים מושבים חשמליים, מאווררים, מחוממים ומעסים, מאחור מושבים נפרדים עם תכונות דומות, ממשקי סלולרי והטענה אלחוטית, מערכת שמע של B&O (עם 17 רמקולים), מקלט טלוויזיה, 3 מסכים מלפנים, 2 מסכים נפרדים מאחור, ריפוד עור, עץ, תאורת אווירה, תקרת אלקנטרה. 

אודי A8 - מבחן דרכים (ארוכה, 3.0 ל')

 
בטיחות: תאורת לד מטריקס, איתות לד דינמי מאחור, תצוגה עילית, מצלמות ב-360 מעלות ותצוגת בתלת-ממד לצידי הרכב. מערכות בטיחות סיוע בכניסה לצומת ובנסיעה לאחור, ניטור שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית. 
  
מחיר: אודי A8 הרגילה, החל מ-750,000 שקלים; מחיר המוארכת, החל מ-779,000 שקלים.