נתח השוק של המשפחתיות הגדולות, אותם דגמים שפעם כינינו "מכוניות מנהלים", הולך ומצטמצם. רכבי הפנאי, סקסיים ואופנתיים יותר, מושכים בשנים האחרונות יותר ויותר את הלקוחות. 
 
ובכל זאת, היצרנים עדיין משקיעים רבות בתחום ומציגים מכוניות תחרותיות ומעניינות. אינסיגניה החדשה, מכונית הדגל של אופל שהוצגה בקיץ 2017 ובישרה על רוחות של חידושים במותג ועל קו עדכני יותר בעיצוב, היא דוגמא טובה לכך.
 
אופל איניסיגניה, החולקת פלטפורמה עם שברולט מאליבו המוכרת, משווקת כאן בשתי גרסאות טורבו-בנזין – 1.5 ליטר עם הנעה קדמית ו-2.0 ליטר עם הנעה כפולה – ובשפע רמות גימור. את המפגש עם גרסת ה-1.5 ליטר ערכנו עם שתי רמות גימור: היקרה ביותר, 'אינוביישן פרמיום', הכוללת מושבי ספורט, גג נפתח, תצוגה עילית ומחירה 195,000 שקלים; הזולה יותר: 'אנג'וי', שמחירה 170,000 שקלים.
 
עיצוב ונראות 
האינסיגניה מפגינה שאופל התקדמה בעיצוב והתמקמה במקום טוב. המראה המוארך מעניק לה הופעה מושכת, עם צללית המזכירה דגמים של מותגי יוקרה. בחזית שבכה עם עיצוב עדכני ומובחן אך לא מוגזם, מסגרת שמשות הצד מבליטה את הצללית הזורמת והאחוריים עם פנסים אופקיים יוצרים מראה רחב ונמוך. ברמת הגימור 'אנג'וי', מסגרת השמשות הכהה יוצרת רושם קצת פחות אלגנטי ויותר ספורטיבי מקווי הכרום שב'אינוביישן'. למרות זאת, ההופעה הכוללת אינה נפגעת, והדבר נכון גם לגבי חישוקי ה-"17, הנראים מעט קטנים בבתי הגלגלים, בהשוואה ל'אינוביישן' שיש לה חישוקי "19, ובכל זאת לא פוגעים ברושם הכולל. 

אופל אינסיגניה - מבחן דרכים (1.5 ל', אנג'וי)

 
פנים הרכב
סביבת הנהג מעוצבת היטב, והקווים הרוחביים יוצרים תחושה של מבנה נמוך ותואמים לתנוחת הנהיגה. צג המולטימדיה נאה ומודרני וכולל מצלמה, אם כי לא כל פרט בו נוח לתפעול, וחבל גם שחלק ממערך המיזוג מופעל ממנו.
 
ברמת הגימור 'אנג'וי' נעשה שימוש עודף בריפוד מבד כהה, והוא בהחלט פחות מזמין מריפוד העור הדו-גוני שברמות הגימור היקרות. עם זאת, התחושה המתקבלת נעימה ותא הנוסעים משדר אווירה מודרנית ואיכותית. גם ברמת גימור זו מפתח חכם ובקרת אקלים מפוצלת, והמחוונים בה רגילים. ברמת הגימור המהודרת מחוונים נאים יותר, מרכזם מוקרן והיא כוללת גם תצוגה עילית איכותית. תפעול מערך המידע העשיר במחוונים ברמת הגימור 'אינוביישן' היה מסורבל יותר.
 
המושבים הפשוטים יותר ב'אנג'וי' מתגלים כנוחים למדי, בשעה שמושבי הספורט עם התמיכות המתכוונות ברמת הגימור היקרה יותר לא היו נוחים לכל הבוחנים. מאחור, התשלום על העיצוב הספורטיבי בחוץ הוא מרווח ראש לא מצטיין בפנים; הבעיה מורגשת פחות ב'אנג'וי', בגלל שאין לה גג נפתח. מרווח הברכיים טוב, המושבים בשתי רמות הגימור טובים, ופתח מיזוג מאחור מוסיף הרבה.
 
בזכות דלת חמישית שמתרוממת לשחקים, פתח תא המטען ענק והטעינה נוחה.

אופל אינסיגניה - מבחן דרכים (1.5 ל', אנג'וי)

 
מנוע, ביצועים
בחרטום האינסיגניה הזו פועם כאמור מנוע 1.5 ליטר מוגדש המייצר 165 כ"ס ו-25.5 קג"מ (2000-4500 סל"ד), וזה משודך לתיבה אוטומטית בת 6 הילוכים; המנוע והתיבה הם של ג'נרל מוטורס (ומשרתים גם את מאליבו). הנתונים טובים – 9.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 218 קמ"ש – והביצועים בהחלט נאותים; למעשה בכל מצב כמעט מייצרת חטיבת הכוח הזו ביצועים מספקים.
 
עם זאת, פעולת המנוע אינה נעימה במיוחד, לפעמים צליל הפעולה שלו נשמע באופן בולט מדי והוא מעביר תחושה מחוספסת, דבר שבלט דווקא בגרסה המצוידת יותר. זה לא מנוע שאוהב לטפס לסל"ד גבוה, ואינו נמרץ במיוחד. שילוב ההילוכים נעים, אבל התיבה מעט איטית כאשר נדרשת הורדת הילוך מהירה.
 
צריכת הדלק סבירה למדי; במהלך יום טיול רגוע היא הייתה 13.9-13 ק"מ/ל', ואילו במסלול מאומץ הייתה הצריכה 9.1 ק"מ/ל'.

אופל אינסיגניה - מבחן דרכים (1.5 ל', אנג'וי)

 
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה שמעניקה רמת הגימור 'אנג'וי', המצוידת כאמור בחישוקי "17, הייתה טובה משמעותית מזו שב'אינוביישן' עם חישוקי "19. התחושה היא שהיא רכה יותר ומרוסנת פחות, אבל 'אנג'וי' מתמודדת טוב יותר עם שיבושים, גם אם רצף מהמורות, בייחוד בורות בכביש, מוציא את המתלים משלוותם. מחוץ לעיר מציעה רמת גימור זו איכות נסיעה נעימה יותר, ההולמת את הגרסה הזו. אינסיגניה ברמת הגימור 'אינוביישן' נוקשה מדי, בייחוד בעיר, ורעשי הצמיגים שהיא מייצרת מחוץ לעיר בולטים ביחס לאלה הסבירים ב'אנג'וי'.
 
התנהגות ובטיחות
אופל הבטיחה שהאינסיגניה תהיה מהנה בנהיגה דינמית, והיא פחות או יותר מקיימת. בכביש המפותל יוצרת האינסיגניה תחושה של מכונית קלילה, מגיבה באופן נחוש להפניות הגה, ועושה זאת טוב יותר ברמת הגימור היקרה יותר, שהצמיגים שלה מעניקים אחיזה טובה בהרבה. באותה רמת גימור ההגה מעט קל מדי והשתנה באופן פחות פרוגרסיבי.
 
אינסיגניה נבחנה ביורו NCAP ב-2017, קיבלה 5 כוכבים וציונים גבוהים: 93% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 78% בהגנה על הולכי רגל ו-69% במערכות בטיחות. מערכות הבטיחות כוללות ברמת הגימור 'אנג'וי' בלימה אוטונומית עם מערכת מעט היסטרית להתרעה על שמירת מרחק ותיקון סטייה (שלא תמיד עבד). ברמת הגימור 'אינוביישן' גם בקרת שיוט אדפטיבית ואילו ל'אינוביישן פרמיום' אותה בחנו גם קריאת תמרורים וניטור שטחים מתים.

אופל אינסיגניה - מבחן דרכים (1.5 ל', אנג'וי)

 
תמורה
האינסגניה החדשה מהווה שיפור עצום לעומת הדגם היוצא, היא מכונית טובה לכשעצמה ואחת המובילות בתחום. גם בגרסה הבסיסית שלה היא מכונית שנראית טוב מאוד, עם תא נוסעים וסביבת נהג נאים, יכולת דינמית טובה ורשימת ציוד הולמת. חבילת האבזור הבטיחותי אינה שלמה כמו שיש למתחרות המובילות.
 
הבעיה האמיתית של האינסיגניה אינה נוצרת רק בגלל מתחרות חזקות, ובראשן סקודה סופרב, אלא גם בתדמית של אופל, שעדיין לא הגיעה למקום הראוי. מה שברור הוא שבמחיר של 170,000 שקלים אינסיגניה 'אנג'וי' מציעה תמורה נאותה, ולטעמנו מדובר בחבילה מושכת ונכונה לכשעצמה, וזו מעניקה גם תמורה עדיפה ממה שנותנת 'אינוביישן פרמיום', שמחירה 195,000 שקלים.