דאצ'יה לוגאן סטיישן סטפוויי - מבחן דרכים (0.9 ל' טורבו, רוב') - אוטו

גרסאות סטיישן מוגבהות־גחון הן סיפור וותיק יחסית, משהו כמו עשרים שנים. גרסאות פנאי כאלה הוצעו גם על־ידי מותגי יוקרה (וולוו, אודי, מרצדס), מותגים רגילים (סובארו, פולקסווגן) ואל הרשימה הזאת מצטרפת גרסה של מוּתָג החֶסֶךְ דאצ'יה. קבלו את לוגאן סטיישן סטפוויי.
 
דאצ'יה לוגאן סטפוויי הוצג בתחילת 2017 ומוצע בישראל מתחילת 2018 — גרסת פנאי לסטיישן של המשפחתית הקטנה, לוגאן. הממדים דומים מאוד אם כי לא זהים, ויצוין מרווח הגחון, שגדל ב־4.5 ל־17.4 ס"מ (והגביה בהתאם את הרכב ל־159 ס"מ).
 
מה שרואים, מה שפוגשים
לוגאן סטיישן סטפוויי נראה לא רע — התוספות הקוסמטיות מקנות לו הופעה נאה, בעיקר מלפנים; לפגוש הקדמי ולשבכה הקדמית עיצוב שונה מאשר בגרסה הרגילה, ועם בתי הגלגלים המורחבים ומראות הצד הכסופות מתקבלת הופעה משופרת. מצד שני, מהצד ומאחור ההופעה פחות מרשימה — למרות החישוקים המעוצבים (אל תטעו, אלו "טאסות"), ניכר כי מדובר בסטיישן חנוני ולא ברכב שטח מסוקס.

1604447

 
תא הנוסעים דומה לזה של לוגאן סטיישן רגילה, לטוב ולרע. גם כאן יש הבדלים בנראות — סביבת הנהג בסטפוויי מחניפה עם ריפודים מעוצבים בעלי כיתוב "סטפוויי", וכיתוב דומה — בגימור דמוי־אלומיניום — על גלגל ההגה, א־לה ריינג' רובר. מנגד, בסטפוויי אין מסך מגע מרכזי, שכן קיים בלוגאן סטיישן רגילה — ובמקומו מותקן רדיו דיסק מיושן, ללא דיבורית מקורית.
 
סביבת הנהג נעימה למראה, אך פחות למגע — חומרי הדיפון בסיסיים והגימור גס. איכות ההרכבה טובה, למעט ידיות האחיזה בדלתות. הנדסת האנוש — קומסי קומסה; עדיין ישנן מוזרויות תפעוליות כדוגמת מנגנון ההגבהה המסורבל של מושב הנהג, פתיחת מכסה הדלוק באמצעות המפתח, מיקומים תמוהים ללחצנים שונים (חלונות אחוריים, תפעול מערכת דימום/התנעה, בקרת שיוט עם שלושה צבירי פקדים ועוד). ברכב מעט תאי אחסון ואין ביניהם אחד המתאים לאחסון בקבוקי שתייה בגודל סביר.
 
המרחב ליושבים מלפנים מספק בהחלט והראות החוצה טובה בזכות קו חלונות נמוך. המושבים הקדמיים נוחים, אם כי היעדר תמיכה לגב התחתון עלול לעייף בנסיעות ארוכות. המרחב ליושבים מאחור מפתיע לטובה, אולם הספסל לא נוח והאבזור דל — יש אמנם שקע 12V, אבל אין תאי אחסון שימושיים או פתחי מיזוג; בעניין האחרון, פתחי האוורור הגדולים מלפנים, בשילוב כושר קירור מרשים, מספקים מענה מסוים לבעיה.

1604448

 
כמו בגרסה הרגילה, גם כאן תא המטען גדול מאוד ונוח לשימוש, אך בעל גימור פשוט וגס.
 
מוגדש, חד־מצמדית
מנוע הבנזין הוא הוא אותו 3 צילינדרים 0.9 ליטר מוגדש, והתיבה היא אותה רובוטית חד־מצמדית. היכולת בשימוש רגיל סבירה, אך תחת עומס הביצועים אינם מרהיבים, ויש לקחת זאת בחשבון בעקיפות, למשל. פעולת יחידת ההנעה אינה מוצלחת, הן בשל כושר הגדישה המוגבל בסל"ד נמוך והן בשל תיבת ההילוכים האיטית והגסה. בשביל לשמור את המנוע בתחום היעיל שלו, צריך לתפעל את התיבה באופן ידני ולשמור על סל"ד גבוה — ואז, בין השאר, נפגעת צריכת הדלק (12.7 ק"מ/ל'). סטפוויי, בניגוד ללוגאן הרגילה, אינו מוצע בישראל עם מנוע דיזל.
 
הקטע עם המתלים
בתוואי עירוני, נוחות הנסיעה טובה; כושר ספיגת שיבושים קטנים/לא חדים מתגלה כמוצלח, אך שיבושים גדולים/חדים חודרים פנימה; בכל מקרה, מדובר בכיול עדיף ביחס ללוגאן רגילה. בתוואי בינעירוני השיכוך משתפר וריסון המרכב טוב מאוד. איכות הנסיעה נפגמת בגלל רעשי כביש ורוח בולטים ורעשי מנוע נשמעים רוב הזמן, בעיקר בעומס.

1604451

 
מנגנון ההיגוי סובל מתגבור לקוי במהירות איטית, כך שתפעולו במצבים אלו קשה מדי, ועם הצמיגים הרחבים יותר, המצב מחמיר;  התנהגות הכביש בטוחה. אמנם יש זוויות גלגול וההגה המוזכר מעלה הופך לקל יותר במהירות גבוהה (ההיפך מהרצוי), אבל תת היגוי מגיע מוקדם יחסית ובאופן לינארי.
 
שבילים, גם בצד
היתרון הגדול של סטפוויי, כיול המתלים המוצלח, מאפשר לו כושר תנועה משובח בשבילים ומעניק לנוסעים רמת נוחות גבוהה. מרווח הגחון המוגדל, ריסון המתלים והסידור החכם של המרכב התחתון מקנים ביטחון בנסיעה בשביל משובש.
 
עם זאת, ובניגוד לדאסטר, שבילים משובשים הם המקסימום עבור סטפוויי; זוויות המרכב מגבילות, מערכת ההנעה בסיסית מדי ובקרת היציבות/אחיזה לא מצליחה לתת מענה הולם במצבים מורכבים יותר של אחיזה לקויה.

1604446

 
כמה משלמים, מה מקבלים
גרסת סטפוויי מוסיפה ליכולת של דאצ'יה לוגאן סטיישן כושר תנועה משובח בשבילים, גם מאתגרים,  — והיא למעשה רכב הפנאי הזול בישראל, 80,000 שקלים. אותה יכולת מבוססת לא רק על הגבהת הגחון אלא על פעולת המתלים המשובחת. השאר מזהיר פחות: יחידת הנעה לא נעימה, היגוי בינוני ומעל לכל ציון נמוך של 3 כוכבים במבחני הריסוק הישנים, אגב 57% בהגנה על מבוגרים. 

*פורסם במקור ב-08.10.18 (נוסף וידאו)

שווה לשקול גם:

מחיר
80000
החל מ- 794 ₪
שנת דגם
2018
שווי שימוש רציף
1984
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2012

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
סטיישן
קבוצת רישוי
קבוצה 1

מידות

אורך
452.8
רוחב
176.2
גובה
155.0
משקל
1165
בסיס גלגלים
263.4
נפח תא מטען (ליטר)
573
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1518
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
50

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
205/55/16

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
898
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
90
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
15.3
סל"ד למומנט מירבי
2250
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
11.1
מהירות מרבית (קמ"ש)
170
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית מצמד יחיד
מספר הילוכים
5

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
21.3
צריכת דלק - עירונית
17.5
צריכת דלק - ממוצעת
19.6
דרגת זיהום אוויר
4
צריכת דלק - אמיתית
15.9
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
3 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
4
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
אין
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
אין
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת עזר לזינוק בעליה

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
מזגן רגיל
גג שמש
אין
חישוקים קלים
אין
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים בלבד
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מסילות גג
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 6. הכל עניין של תמורה למחיר

    דני 10 אוקטובר 2018, 13:48

  2. 3. איכות הדשבורד - מעליבה.

    לקרדה. 8 אוקטובר 2018, 10:50

  3. 2. בטיחות לא משהו...

    חי 8 אוקטובר 2018, 10:02

  4. 1. זה לא רכב פנאי. בסך הכל סטיישן מוגבה!

    משה 8 אוקטובר 2018, 09:01