הגשם היה כבד מאוד, מהסוג ההוא שגורם למגבים להיות לא יעילים גם במהירות הגבוהה ביותר שלהם. הראות הייתה לא משהו, וההתזה מהכביש אתגרה עוד יותר את העיניים.
 
ייתכן שתנוחת הנהיגה בספרינטר היא זו שאפשרה למוח לקבל את הרעיון שלמרות כל הנ"ל, 160 קמ"ש באוטובאן הגרמני זה ממש בסדר. ככל שזה היה תלוי בספרינטר עצמו, 160 קמ"ש במזג האוויר הזה, היו בהחלט בסדר.
 
חצוצרות, בבקשה
ההיכרות הנ"ל עם מרצדס ספרינטר, אי-אז בקיץ 2000, הייתה רק אחת בסדרת מפגשים עם הדגם הוותיק הזה. ספרינטר הוצג ב-1995, והחליף אז את דגמי TN הוותיקים מצידם (207/307; מ-1977). החידוש הגדול היה ב-2000 עם הצגת גרסת דיזל עם מסילה משותפת (כן, כן, אז היה מדובר בסידור צעיר מאוד).
 
דור שני הוצג ב-2006, הפעם גם כפולקסווגן קרפטר, והביא לידי ביטוי את הקטע האירופאי החדש בתחום המסחריות: מה שיותר גרסאות, ואז עוד. אז גם נקבעו תקני הפתחים לפי גודל המשטחים לפי תקני יורו. וכך, הוצג הספרינטר במבנה ואן, קומבי, רכב להולכת נוסעים (והייתה גם גרסת סרן אחורי כפול), וגם כטנדר (עם ארגז) או כמשאית (בלעדיו), עם תא-נהג יחיד או כפול. הדגם הוצג עם שלושה אורכי בסיס גלגלים, ולוואן ארבע רמות אורך ושלוש רמות גובה לבחירה. כושר ההטענה בהתאם, לנפח 7.5 עד 17 מ"ק, ברכב שמשקלו העצמי נע בין 2.8 טון (הוואן הקטן ביותר) ועד 7.2 טון (משאית שלדה). ובקיצור: כך נוצרה המסחרית הגדולה של אירופה, בגרסתה העכשווית. גם לדור הבא.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים

 
לספרינטר תיבה ידנית (6 הילוכים) או אוטומטית (7 הילוכים), מנועי דיזל בלוטק (אירו 6 ואוראה) 2.1 ליטר (95, 136 או 163 כ"ס) או 3.0 ליטר V6 (עם 190 כ"ס; ויש גם בנזין 2.0 ל' 208 כ"ס וגז), אופציה להנעה-כפולה (כולל Low ובקרת מורד) ודיפרנציאלים שונים. לדגם אופציות למתלי אוויר, ניטור מרחק ונתיב, הפעלה חשמלית לדלתות הצד ולמדרגה ועוד.
 
אפשר קונקרטי?
וכל הדברים הרבים האלה מסתכמים בגרסה אחת, 519, אותה לקחתי לסיבוב אחרון, ופרידה: ואן ארוך וגבוה. לספרינטר הזה, במשקל כולל של 5 טון, כושר נשיאה נטו של 2315 ק"ג, ונפח הטענה הקרוב ל-15 מ"ק. לרכב מנוע 2.9 ליטר V6 וזה מייצר 190 כ"ס (3800 סל"ד) ומומנט של 440 נ"מ (44.9 קג"מ) בתחום שבין 1600 ל-3600 סל"ד. כל זה מועבר לגלגלים האחוריים (חישוק כפול) דרך תיבה ידנית עם 6 הילוכים.
 
האבזור החיצוני כולל מראות חשמליות מחוממות, פנסי ערפל עם תאורת פנייה ותאורת יום, ובפנים יצוינו מושב נהג הידראולי, בקרת שיוט, תאי אחסון לרוב, מערכת מולטימדיה עם בלוטות' ושליטה מההגה על תפריטים, מערכת השמע והסלולרי. לאלה מצטרפים מערכת סיוע לזינוק בעלייה, אור בלם אדפטיבי ועוד קצת – ובעיקר: חבילת בטיחות, הכוללת בקרת מרחק לפנים וניטור סטייה מנתיב.
 
המקום בו נמצאים
הכניסה, עניין חשוב ברכב כזה, בו הנהג יוצא ונכנס על בסיס קבוע, נוחה, אבל ידית אחיזה ייעודית הייתה מתקבל בברכה. המושב מוצלח למדי, אבל מערך הכוונון שלו אינו מלא כמו, למשל, במושב במשאית. אז נכון שמסחרית, תמיד ואצל כל היצרנים, היא זו שמאובזרת הכי פחות, ובכל זאת, הנהג במסחרית גם עובד בנהיגה, גם משנע פיזית את הסחורה שהוא מוביל.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים
תנוחת הנהיגה ושדה הראייה טובים מאוד, מושב סביר ורמת הביצוע בתא הנהג מכובדת. מערכות הבטיחות בגרסה זו הן תוספת חשובה ומבורכת


ניתן לסדר תנוחת נהיגה טובה מאוד בזכות כוונון מוצלח של ההגה בשני הצירים והמושב. הראות ללוח המחוונים – גדול וברור מאוד – אינה מופרעת, ושדה הראייה לפנים מצוין. גם הראות לצדדים טובה בזכות מראות בתפעול חשמלי עם כושר כיסוי טוב, אך מראות התמרון טובות פחות; עם זאת, ניתן לכוון אותן (ידנית). מערכת ההתרעה על סטייה מנתיב תפקדה מצוין (קצת היסטריה לפעמים, אבל כך עדיף). לרכב בו נהגתי חבילת בטיחות, ומערכות אלה מומלצות מאוד לכולם – ועוד יותר לכל מי שנוהג לפרנסתו.
 
בתא הנהג יש שפע של חללי אחסון למיניהם, מדלת ימין ועד דלת שמאל, מהתקרה ועד לעומק מושב הנוסע, פתוחים וגם סגורים, הגישה אליהם נוחה ונוח להשתמש ברובם. סביבת הנהג וחומרי הדיפון בשאר תא הנהג עשויים פלסטיק קשיח למדי, והגוונים לא מושכים. עם זאת, איכות ההרכבה טובה מאוד, והתחושה היא שכל העסק בפנים סולידי מאוד.
 
מערכת המיזוג טובה מאוד, מאפשרת לקבוע טמפרטורה רצויה, אך בשיא הפעולה אינה מאוד שקטה. המושב הכפול ליד הנהג טוב לנוסע אחד בצידו הימני; זה במרכז יגלה שאין לו הרבה מקום לרגליים. מערכת השליטה מההגה במחשב הדרך נוחה מאוד, התצוגה שלו בלוח המחוונים פחות מוצלחת. למערכת המולטימדיה צג גדול, הגרפיקה טובה והפונקציות בה טובות, אך היא רגישה מדי לתאורה ישירה, הפוגעת גם באיכות התמונה המתקבלת ממצלמת הנסיעה לאחור. חלק מפונקציות התפעול במרכז הקונסולה מעט קטנות ורחוקות מדי. בנוסף, הקונסולה פונה למרכז, לא לעבר הנהג.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים

 
עוד לפני הנסיעה עשיתי סיבוב בצד המסחרי של המסחרית הזאת, והדברים החשובים באמת – קלות הפתיחה של הדלתות מאחור, קיבוען וסגירתן, קלות ההזזה של דלת הצד וסגירתה לאחר מכן הכניסה והיציאה – היו ברמה גבוהה מאוד. כלומר, מאוד קל לסגור ולפתוח את הדלתות, הכניסה קלה (ליד דלת ההזזה יש ידית אחיזה גדולה מאוד), ובכלל התכנון והביצוע קשובים לצורכי הנהג העובד.
 
נוהגים בעבודה
מנוע בהספק כזה אמור לאפשר למסחרית כזאת להתנהל באופן נינוח. וזה בדיוק מה שהוא עושה. קל מאוד להוציא את הספרינטר מהמקום, יחד עם התנועה העירונית ובקצב שלה; השיוט בכבישים מהירים נעים ומאוד לא מעייף, וב-100 קמ"ש המנוע עובד בהילוך הגבוה ב-2000 סל"ד; היכולת אינה נפגמת בתוואי הררי; גם אם צריך לעקוף בכביש חד-נתיבי, לספרינטר יש היכולת לעשות זאת באופן בטוח ורהוט. בתרגיל המתבקש, הורדת המנוע לסל"ד נמוך בתוואי לא ידידותי, ומשיכתו ללא הורדת ההילוך, התגלה מה שמוכר: כושר הסחיבה של המנוע מעולה. לא פחות חשוב: המנוע כמעט ואינו נשמע, אלא בסל"ד גבוה יחסית (מעל 3000) וגם אז אינו מציק. פעולת התיבה הידנית מדויקת והבורר ממקום היטב. דוושת המצמד מעט קפיצית; מצוין לתנועה על חצי-מצמד, מחייב הקפדה בשחרור מהיר כדי להימנע מפדיחה. צריכת הדלק בשיוט בהחלט טובה, ועמדה על 8.5 ק"מ לליטר.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים
ניסיונות לאתגר אותה ברחובות עירוניים צרים, אזורי תעשייה צפופים, גילו שגם בסביבת עבודה לא ידידותית, היא יודעת את העבודה


נוחות הנסיעה היא עניין חשוב בכל רכב, חשוב במיוחד עבור מי שנוהג בו שעות רבות כל יום. הספרינטר לא היה עמוס, אבל נוחות הנסיעה גם כך הייתה בצד הסביר מאוד של הסקלה. גם על שיבושים בולטים ובמהירות נמוכה, נרשם כושר ספיגה טוב, והרכב לא נחבט. מעבר לכך הפגינה המסחרית הגדולה נימוסי אירוח נאים, ושמרה על רמת חיים ראויה בפנים, בייחוד כאשר המהירות עלתה לאזור העירוני המהיר, ועוד יותר בכבישים בין-עירוניים.
 
איכות הנסיעה שמציע הספרינטר לנהג ולנוסע גם היא בצד החיובי של הסקלה. רעש המנוע כמעט ואינו נוכח, רעשי הכביש סבירים ורעשי רוח נשמעים מאזור 80-100 קמ"ש – וגם אז אינם מציקים מדי. עם זאת, במעבר על שיבושים אכזריים מחוץ לעיר נשמעה לעיתים פעולת הבולמים.  
 
היכולת הדינמית של הספרינטר, למרות ממדיו וגובהו, גבוהה בהרבה ממה שסביר לאתגר אותו בכביש מפותל. שינויי כיוון, גם מטופשים למדי (אתם יודעים, חובה מקצועית), טופלו בקלות, פניות ארוכות נעשו בזלזול עם העמסת המרכב על הבולמים, ונהיגה אגרסיבית (אותה חובה וכו'), מהסוג שמחרב סחורה בפנים וגורם לנוסע להרגיש רע, הסתיימה תמיד בהתערבות מערכות הבטיחות. רק הודעה בלוח המחוונים כמו "מה אתה חושב שאתה עושה?" הייתה חסרה. הסיכום של כל זה פשוט: הספרינטר מתנהל באופן בטוח מאוד ביחס למסחרית. אגב, בגלל רגישותו של כל ואן כזה לרוחות צד אגרסיביות, יש לרכב מערכת לשמירת היציבות הכיוונית. הבלמים טובים מאוד, והדוושה מאפשרת מינון טוב של עוצמת הבלימה.
 
ההגה מדויק בפניות וקל יחסית בתמרון עירוני. הוא ממש לא ארוך (3.2 סיבובים מנעילה לנעילה), יש לו מעט שטח מת והוא טוב מאוד בכביש הבין עירוני – ובעיקר: הוא מהאחראים העיקריים לניהוג כמו-פרייבט שמציעה המסחרית המגודלת הזו. בעיר, מציעה הספרינטר כושר תמרון משובח, וניסיונות לאתגר אותה ברחובות עירוניים צרים או באזורי תעשייה צפופים, גילו שגם בסביבת עבודה לא ידידותית, היא יודעת את העבודה.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים

 
סוף היום
למרות שמדובר בדגם וותיק המוחלף בקרוב, מרצדס ספרינטר הנוכחית היא מסחרית מוצלחת מאוד לנהג העובד – בין אם הוא מבלה שעות רבות בנהיגה בכבישים, בין אם הוא עובד בקווים קצרים יותר בעבודה המחייבת מספר רב של פעולות פריקה או העמסה.
 
לא הכל מושלם, ומושב משובח ממש, יחד עם ידית אחיזה יתקבלו בברכה. מיקום חלק מהפקדים לא תמיד מוצלח, והמראה המרכזית, בוואן, יכולה להציק. אבל העיקר – האיכות הכוללת בתא הנהג, פעולת המנוע/הילוכים והביצועים שאלה מקנים לרכב, נוחות הנסיעה ואיכותה, הכושר הדינמי ויכולת התמרון – עושים אותה לרכב עבודה טוב מאוד.