זמן לא רב לאחר שהדאסטר החדש הושק־אגב־התרשמות בגרסת ההנעה הקדמית שלו, צירף היבואן את גרסת ההנעה הכפולה למסע היכרות שנעשה בשטח. גם הפעם הזאת הוצמדו שתי גרסאות הנעה אלה, הפעם למבחן רגיל, ואפשר היה להעמיק את ההיכרות ביחס למפגש הקודם - במבחן זה פגשנו את גרסת ההנעה הכפולה, מבחן לגרסת ההנעה הקדמית יתפרסם בקרוב.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (דיזל, 4X4)

 
השינוי הגדול
פרט להנעה הכפולה עצמה, השינוי העיקרי (וכמו בדור הקודם) בגרסה זו הוא במתלה האחורי — מבנה רב־חיבורי מתקדם, לעומת קורת פיתול בהנעה הקדמית.
 
גרסה זו מוצעת רק ברמת גימור אחת, 'לוריאט', וזו דלה באבזור ביחס ל'פרסיז'', למשל. ההופעה החיצונית פשוטה, גימורי פלסטיק שחורים וחישוקי פח, למשל, אבל אני אוהב את הפשטות והתכליתיות הזו, בוודאי עם הצבע הלבן, והיא מאוד מוצלחת, כמו ג'ינס וחולצת טריקו לבנה.
 
בגלל ההבדלים במבנה המתלה האחורי, נפח תא המטען בגרסת ההנעה הכפולה קטן ביחס לזה של גרסת ההנעה הקדמית — 376 ליטר לעומת 445, קטן גם ביחס לדור הקודם. עם זאת, מבנה התא יעיל ונוח לשימוש, ויש גלגל חלופי בגודל מלא.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (דיזל, 4X4)

 
גם גרסת ההנעה הכפולה מוצעת עם מנוע דיזל, אבל עם תיבה ידנית בלבד. המנוע מאפשר לרכב לעמוד בקצב נסיעה סביר, אבל הוא אינו מתעלה תחת עומס. התיבה אינה מצטיינת; אמנם יחסי ההעברה מתאימים לתחום הגמישות של המנוע, אולם ההילוך הראשון הקצר מקשה בהאצה מעמידה, ותפעול הבורר אינו נוח, עם קרבה יתרה בין הילוכים 3 ו־5. צריכת הדלק מעולה — 13.5 ק"מ/ל' בממוצע המבחן.
 
גם בגרסה זו, נוחות הנסיעה טובה ביותר, איכות הנסיעה (רעשי כביש, מנוע בעומס ורוח) טובה פחות, והיכולת הדינמית מספקת.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (דיזל, 4X4)

 
כושר שטח לתפארת
מערכת ההנעה הכפולה מתופעלת באמצעות בורר סיבובי, ומאפשרת לקבוע אחד משלושה מצבים — הנעה קדמית, הנעה כפולה "אוטומטית" (חלוקת מומנט משתנה בין הסרנים) והנעה כפולה עם מצב "נעול" (חלוקת מומנט שווה בין הסרנים). בנוסף, יש מערכות עזר לזינוק בעלייה ולירידה במדרון, וכל אלו מתווספים למנוע הדיזל היעיל (מומנט רב, זמינות טובה) כמו גם להילוך ראשון קצר יחסית ולגלגלים בגודל סביר (215/65-16). התוצאה — כושר תנועה יעיל מאוד במגוון גדול של תנאי שטח ואחיזה (בגבולות הקטגוריה, כמובן).
 
כושר ספיגת השיבושים המעולה בא לידי ביטוי גם בשטח. מבנה הגחון ומיגונו בחלק הקדמי (ברכב ההדגמה) הקנו שקט נפשי, אולם חשוב לקחת בחשבון כי נסיעה בקצב ממש מהיר בתוואי גלי עלולה לגרום למפגשי גחון־קרקע. גם כאן נציין לטובה את איכות ההרכבה הטובה. הצקצוקים שנשמעו היו מועטים ורק על קרקע קשה. מעט מאוד דגמים שהיו עומדים בעומס הזה בכבוד.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (דיזל, 4X4)

 
תמורה ראויה
מי שחייב תיבה אוטומטית לא יימצא את מבוקשו בדאסטר 4x4, ואנחנו גם מסתייגים גם מדירוג הבטיחות (3 כוכבים, 2017) — דירוג נמוך ולא מקובל. פרט לבטיחות, הדאסטר, למרות מחירו הזול, אינו מראה שהוא כזה.

דאצ'יה דאסטר 4x4 הוא מהבודדים בין רכבי הפנאי מסוגו המציע יכולת שטח משמעותית. מחירו, 120,000 שקלים, הוא כיום הנמוך ביותר רכב פנאי כפול־הנעה בכלל, בטח עם יכולת כזו בפרט. במדד החופש־לשקל, לדאסטר 4x4 אין מתחרים.