הונדה הציגה ראשונה רכב פנאי קטן. ב-1999 השיקה את הונדה HR-V, אך הדגם לא נחל הצלחה ולא נוצר לו מחליף לאחר שייצורו פסק ב-2006.
 
רק ב-2013 חזרה הונדה לתחום זה, שהיה ללוהט רק לאחר הצגת הדגם השני בסגמנט זה (ניסאן ג'וק, 2010), כאשר השיקה את הדור השני של HR-V. הדגם החדש נשען על רצפה מוארכת של ג'ז, וממדיו וגם עיצובו מיקמו אותו בין דגמי הפנאי הקטנים והקומפקטיים. דגם זה הגיע לישראל ב-2015 אך לא הצליח כאן; המחיר יקר מדי וחטיבת הכוח לא מספקת.
 
לקראת 2019 הגיעה לישראל גרסה מחודשת ל-HR-V לאחר עדכון היקפי. האם היא יכולה לשנות את התמונה? 

הונדה HR-V – מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
עיצוב ונראות
ה-HRV נראה טוב כבר עם הצגתו, משלב מראה של כלי גדול יחסית ומוסיף להם סממני קופה מאחור – בעיקר דרך קו הקורה אך גם באמצעות הידיות המוסתרות בדלתות. השינויים שנעשו במתיחת הפנים אינם גדולים, ואלה בולטים יותר בחזית, עם פס מתכתי בוהק מעל השבכה, יחידות תאורה חדשות ופגושים מעוצבים מחדש. שינויים אלה מחברים את HR-V החדש לעיצוב העכשווי של דגמי הונדה, ועושים אותו מעט יותר שרירי.
 
פנים הרכב
כניסה לתא הנוסעים מפתיעה לטובה: סביבת הנהג נראית עדיין מקורית ומיוחדת עם מחוונים תלת-ממדיים נאים (למעט אולי צג המידע המיושן), ובקרת אקלים שנראית מודרנית ואיכותית (למרות שפקדי המגע אינם נוחים במיוחד). לאלה מצטרפת זרוע עילית נאה שמחברת את משענת היד שבין המושבים הקדמיים למרכז סביבת הנהג, ועליה נמצאים בורר ההילוכים וגם מנשאי כוסות מתוכננים היטב. עם זאת, הגישה לתא האחסון שתחתיה אינה נוחה, וקשה גם להתחבר לשקעי  USB שנמצאים שם.
 
בניגוד למראה המזמין, משטחי הפלסטיק קשיחים למגע, ולרוב פתחי האוורור אין אטימה נשלטת. לאלה מצטרפים פריטים מאכזבים כמו גלגל הגה שעשוי פלסטיק שאינו נעים למגע, מחסור בתאי אחסון גדולים, מערך מולטימדיה שאינו נאה או נוח, ובכלל אבזור שאינו מאוד עשיר. בנוסף, שפע השחור יוצר סביבת נהג כהה מדי.  

הונדה HR-V – מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
תנוחת הנהיגה נוחה, אבל משהו ביחסים בין הדוושות להגה אינו מושלם. התחושה הראשונית מהמושבים החדשים היא שהרכות מוגזמת, אבל בסופו של דבר הם נעימים לאורך זמן, גם אם תמיכה נוקשה יותר לגב הייתה מתקבלת בברכה. מאחור המרחב טוב, מושבי ה"קסם" מתכוונים, מאפשרים כיוון זוויות המסעד ומציעים חלל שימושי תחתיהם.
 
תא המטען גדול ושימושי, אבל הכיסוי הדקיק שלו נראה מוזר ואינו אוטם מספיק רעש; רעיון שימושי בביצוע לא מספק.     
 
התנהגות ובטיחות
מבחינת התנהגות וניהוג ה-HRV מציע יכולת שהמנוע יתקשה לאתגר. למרות תחושה רכה הוא מסתדר היטב עם פניות וגם להגה המהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה), שמשקלו שונה מאשר לפני החידוש, פעולה סבירה יותר. הבלמים קצת עצבניים במהירות איטית אבל מתרגלים אליהם.
 
הונדה HR-V נבחן ב-2015 ביורו NCAP וקיבל 5 כוכבי בטיחות (במבחן שאינו עדכני כיום) עם 86% בהגנה על מבוגרים, 79% בהגנה על ילדים ו-72% בהגנה על הולכי רגל. בתחום מערכות הבטיחות ה-HR-V אינו מצטיין, ויש לו רק בלימה אוטונומית ולכן מערכת התרעה בהתקנה מקומית (מובילאיי).

הונדה HR-V – מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
נוחות נסיעה
כיול מחודש למתלים הביא לכך ש-HR-V מפתיע בנוחות נסיעה טובה מאוד, והוא מטפל היטב בכל סוגי הפגמים ומסתדר גם עם פסי האטה. עם זאת, למרות שיפור בבידוד, הרכב אינו שקט ורעשי כביש ורוח נשמעים; ייתכן שחלק מהאחריות לכך היא באותו כיסוי תא המטען שאינו אוטם, וגם בכנפונים על החלונות. בכל אופן, כאשר רעשים אלה מצטרפים לשאון שיוצר המנוע, הנסיעה ב-HR-V אינה שקטה.
 
בשבילים יוצר ה-HRV תחושה שהוא חסון מאשר בעבר, ובכל אופן הוא סופג מפגעים באופן טוב למדי. שפת פגוש נמוכה מגבילה את יכולתו של הרכב בשטח, אבל על שבילים מפולסים הוא נעים לנסיעה.
 
מנוע וביצועים
בהונדה מספרים שמנוע ה-1.5 ליטר האטמוספרי המייצר 130 כ"ס עודכן, ומחשב הניהול של תיבת ההילוכים הרציפה שודרג לפעולה נעימה יותר. נתוני הביצועים, בכל אופן, ללא שינוי: משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 11.2 שניות והמהירות המרבית היא 187 קמ"ש.
 
גם נגיעה במצערת מביאה לתגובה חדה והביצועים נאותים, אבל הדרך אליהם אינה מרשימה. בסופו של דבר, לא הכוח אלא אופי הפעולה של המנוע/הילוכים הוא שמפריע. שיוט במהירות לא גבוהה נעשה באופן רגוע – אבל בכל האצה המנוע רועש; הרעש הזה נשמע כבר בסל"ד בינוני, ומפריע בייחוד בעיר, שם אין רעשי רוח וכביש שיכסו על חלק מהשאון. בנוסף, גם אם הביצועים לכשעצמם נאותים, כדי לקבל את מלוא היכולת יש ללחוץ בעוצמה על המצערת, ובתמורה סופגים הרבה רעש, וברוב הזמן צליל זה אינו מזמין.

הונדה HR-V – מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
התיבה הרציפה יוצרת חיקוי די מוצלח של העברת הילוכים ואינה גוררת את המנוע לסל"ד אסטרונומי בכל לחיצה על המצערת. עם זאת, היא מתעקשת לא פעם לשמור על "הילוך" ודורשת לחיצה מאוד חזקה כדי לקבל "הורדה". במצב 'ספורט' פעולתה נמרצת יותר, והיא מציבה את המנוע בסל"ד גבוה יותר ורועש למדי.
 
צריכת הדלק ביום המבחן עמדה על 13.5 ק"מ/ל', ובתנועה נינוחה מדובר בין 14 ל-15 ק"מ/ל'.
 
תמורה
השיפורים שנעשו בהונדה HR-V מורגשים, חיוביים, אך אינם משנים את התמונה. הבשורה הטובה היא שמדובר ברכב עם בסיס טוב, והדבר בולט בנוחות הנסיעה ובהתנהגות וגם בשימושיות ובמרחב שהם קרובים לאלה המוצעים בקטגוריה הגדולה יותר.

הונדה HR-V – מבחן דרכים (מתיחת פנים)

 
אבל למרות השיפור המורגש, חטיבת הכוח עדיין רועשת ומתאמצת וגם רעשי הרוח והכביש נשמעים מדי מחוץ לעיר; מנוע הטורבו (182 כ"ס) שיגיע בעתיד יהיה תוספת מבורכת. בנוסף, האבזור ב-HR-V אינו עשיר, מערכות הבטיחות חסרות, והמחיר – 139,000 שקלים ברמת הגימור 'קומפורט' שנבחנה – גבוה לכשעצמו וביחס למתחרים וקשה להצדקה.

*פורסם ב-14.01.19 (נוסף וידאו)