מאז שהוצג בשנת 1994 טויוטה ראב4, רכב הפנאי הראשון, הוא מאוד הצליח בעולם והיה גם לאחד הדגמים החשובים של טויוטה. הדור החמישי, מבוסס על רצפת TNGA החדשה של טויוטה, הוצג לפני שנה, במרץ 2018 בארה"ב. עם זאת, הלו"ז של ראב4 בישראל היה יוצא דופן: הדגם החדש נחשף באופן ייחודי בפני העיתונות וציי הרכב כבר בנובמבר, גרסתו האירופאית הושקה רק לפני חודש – והנה הוא כבר כאן.

טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)

 
בפלח שוק כה לוהט אסור לוותר על אף יום, וכאשר מדובר במכירות הרבע הראשון של השנה, חשוב להיות חדים עוד יותר. בדיעבד, הסתבר שהיה כדאי ליבואן למהר במיוחד; עדכון נוסחת המיסוי הירוק מייקר משמעותית את הגרסאות ההיברידיות, וגם המידע על כך הביא לכך כי כל המלאי אזל.
 
ואכן, כבר במשלוח הבא תהיה הגרסה ההיברידית יקרה יותר; מחירה של רמת הגימור הבסיסית 'איוולב' עלה מ-170,000 שקלים ל-180,000, ואילו מחירה של 'אקספירינס' שנבחנה עלה מ-177,000 ל-190,000 שקלים.
 
כתוצאה מכך ישים היבואן דגש גדול מהמתוכנן על גרסאות 2.0 ליטר בנזין שהן כעת הזולות בהיצע, ומחירן מתחיל ב-170,000 שקלים.
 
נראות
טויוטה של השנים האחרונות מעצבת את דגמיה החדשים באופן שונה מאשר לפני כן, והביטוי המעשי לכך הוא עיצוב בוטה היוצר הופעה בולטת מאוד המדגישה את המרכיבים השונים, ולכן נדרש מעט זמן כדי לעכל את מראה הרכב.
 
טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)


אנשי טויוטה ניסו לשוות לראב4 מראה מובהק של "רכב שטח", והדבר מורגש הן בחזית המגושמת ונטולת העידון, הן ביחידות התאורה שממוקמות גבוה בחרטום "כדי שלא להתלכלך" והן בקווי הדופן המעט בוטים. רצון זה הביא ליצירת מרכב הנראה כאילו הוא "יושב" גבוה מעל הגלגלים, קצת כמו רכב שהוגבה, אולי כדי להדגיש את מרווח הגחון המשופר. כתוצאה מכך חישוקי ה-"17 נראים מעט קטנים. בכל אופן, יחד עם חצאיות מגן שחורות ומחודדות, המודגשות גם דרך עוביין המשתנה, יצרה טויוטה רכב שנראה גדול וביחוד בולט ביחס למקובל בתחום.
 
מבפנים
גם סביבת הנהג השתנתה באופן משמעותי, וגם כאן פעלו מעצבי טויוטה כדי ליצור הופעה מסיבית יותר. חלקם העליון של המשטחים בסביבת הנהג וחלק מחומרי הדיפון רכים מאשר בדגם הקודם, ויש מהם שמדופנים בחומר דמוי עור שיוצר אווירה עשירה יותר. עם זאת, מתחת לחומרים האלה עדיין נמצא פלסטיק מעט זול, וזו גם התחושה המתקבלת מהדלתות ומתאי אחסון שאינם מדופנים היטב.  

טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)

 
במרכז ניצב צג מולטימדיה גדול וסביבו לחצנים אמיתיים ונוחים לקיצורי דרך, ורק חבל שאינם נראים טוב במיוחד. בקרת אקלים גדולה במידות, שהינה נאה ונעימה לתפעול. באופן מעניין התצוגה בצד הנוסע מתעוררת רק כשצריך אותה.
 
ברמת הגימור המצוידת יותר, תופס את מרכז לוח המחוונים צג צבעוני גדול, וקשה להבין מדוע היפנים לא ניצלו זאת כדי ליצור מחוונים דיגיטליים משתנים או משהו צבעוני יותר, ולמעשה הותירו אותנו בלי מד מהירות גדול. ובכלל, גם השימוש בגוונים בתא הנוסעים יכול היה להיות עשיר יותר, במקום שפע השחור המוצא ביטוי בכל החומרים, בד, דמוי עור ופלסטיק. פיזור המתגים על ההגה, משמאלו ומימינו וסביב הבורר, נראה אקראי בתחילת הדרך ולחלק מהם חזות קצת מיושנת, אבל עם השעות מתרגלים, ובסך הכל קל להתאקלם כאן. 

טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)

 
ההרגשה של קטן מידות כמוני היא שגם במצב הגבוה ביותר של המושב אני נמוך ביחס לסביבת הנהג הגבוהה, אך לא ביחס לכביש, וגם דבר זה מוסיף לתחושה שזהו רכב גדול.
 
המרחב מאחור טוב, המושב נמוך וזווית המסעד ניתנת לכיוון. תא המטען גדול ושימושי, עם דלת שמתרוממת חשמלית, אך דיפונו אינו נראה איכותי וכך גם הכיסוי הנגלל.
 
נוחות נסיעה  
כיול המתלים נוקשה יחסית, ושיבושים קטנים, בייחוד בנסיעה בעיר, מורגשים היטב בתא הנוסעים, כאשר אליהם מצטרפים גם רעשי פעולה של הבולמים. דווקא על שיבושים גדולים בעיר – והדבר בולט גם בשבילים – מפתיע הראב4 לטובה. מחוץ לעיר המצב עדיף עם רגישויות דומות – טוב מעט פחות על שיבושים קטנים, טוב בהרבה על גדולים ועל גלי כביש, אך בנסיעה מחוץ לעיר מפריעים רעשי רוח וכביש.

טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)


בשבילים מהירים מעניק הראב4 תחושה נעימה לנהג ולנוסעים, הוא משדר חוסן ומסתדר היטב במעבר על בורות מפתיעים בשביל. ובכלל, ריסון תנודות המרכב בכל סוגי הדרך טוב וראוי.
 
התנהגות ובטיחות
הפיצוי על הכיול הקשיח מורגש בהתנהגות וביכולת דינמית טובה. אמנם, אחיזת הצמיגים אינה גבוהה, וחוסר בליניאריות בהעברת הכוח אליהם עלול לאתגר אותה בקלות, אבל הראב4 מגיב נכון להפניית ההגה ולהרפיית מצערת, יודע לפסוע כשצריך, ומסתדר היטב על כביש גלי, גם בפניות. קל לנוע איתו מהר ולעיתים הוא גם מהנה למדי לנהיגה. מי שמחבל בהנאה הם "בלמים היברידיים", שפעולתם אינה הדרגתית ונוסכת ביטחון.
 
בכל רמות הגימור בראב4 אבזור בטיחותי הולם הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב – עם אפשרות ניתן לכוון רגישות ובחירה בהתרעה בלבד – בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אוטומטי ועוד. הדגם עדיין לא נבחן על-ידי יורו NCAP.  

טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)

 
מנוע וביצועים
כמו קאמרי, השותפה גם היא לפלטפורמת TNGA, גם ראב4 משתמש בחטיבה ההיברידית החדשה, המשלבת מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר ומנוע חשמלי ליצירת הספק משולב של 218 כ"ס. עם התנעה היא מתעוררת בשקט, וכרגיל מפעם לפעם נשמעות נקישות חשמליות, ולאחר מספר מטרים בתנועה חשמלית מתעורר גם מנוע הבנזין.
 
הצמד הזה מייצר ביצועים טובים ואופי הפעולה נמרץ מזה של ההיברידיות האחרות של טויוטה. נתון ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.1 שניות, ואכן התחושה כוחנית כבר בזינוק ראשון ברמזור – ביחוד במצב 'ספורט' שגם מקשיח את ההגה. המחיר, כרגיל, הוא ברעש חזק מכיוון מנוע הבנזין שמטפס לסל"ד גבוה ונותר שם תחת עומס; הצליל אמנם גברי יחסית, אך מורגש מדי. אותו רעש בולט בייחוד בעליות ובעקיפות, ואילו בשיוט רגוע חטיבת הכוח נעימה ושקטה.
 
צריכת הדלק טובה: 13.2 ק"מ/ל' ביום מבחן מאומץ ו-16.9 ק"מ/ל' בשיוט רגוע.

טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)

 
תמורה  
אפשר היה לסמוך מראש על כך שטויוטה לא תפספס ברכב שהינו כה חשוב עבורה בתחום שהוא כה תחרותי, והמאמץ שהושקע ביצירת הדור החמישי של ראב4 מורגש. הדגם החדש זריז, יוצר תחושה שהוא גדול וגדול מהמקובל, חסון, ומצויד היטב. בטויוטה שאפו גם לצמצם את פער המחיר לעומת היריבים המסורתיים שתמיד נראה קצת מוגזם.
 
ואכן, אנשי טויוטה והיבואן הצליחו לייצר חבילה תחרותית באופן יחסי, עד שהמחוקק טרף את הקלפים; מחיר הגרסה ההיברידית שנבחנה, 190,000 שקלים, מכניס שוב את טויוטה ראב4 לטריטוריות מעט יקרות מדי. ייתכן שעם המוניטין וקהל הלקוחות המושבע זה לא יפריע לו, ובכל מקרה, התייקרות הגרסאות ההיברידיות תמקד את העניין אצל רבים בגרסאות הבנזין החדשות, הזולות בכ-10,000 שקלים מאלה ההיברידיות.

טויוטה ראב4 - מבחן דרכים (היברידי, הנעה קדמית)