לאון היא גיבורה שקטה במבחר של סיאט; הדור השלישי שלה הוצג בסוף 2012 והצליח לבסס את המותג הספרדי בתחום המשפחתי-קומפקטי החשוב בו נכשל בעבר. סיאט לאון הנוכחית ממוקדת טוב מקודמותיה בטריטוריה בה נמצאת גולף של פולקסווגן, עימה היא חולקת אותה פלטפורמה, ובהשוואה אליה מביאה תמורה עדיפה בזכות מפרט נדיב יותר ומחיר נמוך ממנה. ובכלל, הלאון סימנה התחלה חדשה עבור סיאט, בזכות פיתוח ממוקד יותר של מבחר הדגמים וקווי עיצוב חדשים.
 
מאז שהוצגה עברה הלאון מתיחת פנים בסוף 2016 וזכתה לעדכונים נוספים שהם חלק מסוד הצלחתה. עדכון כזה הוא החלפת מנוע ה-1.4 ליטר המוכר במנוע ה-1.5 ליטר החדש של קבוצת פולקסווגן.
 
לנו הייתה זו הזדמנות לפגוש שוב בלאון המחודשת ברמת הגימור 'FR', המאופיינת באיפור ספורטיבי, ומחירה 146,000 שקלים. במסגרת העדכון הוחלפו המחוונים הרגילים ב-FR בכאלה מוקרנים, ונעשה שדרוג בהיצע מערכות הבטיחות (בכל הגרסאות ורמות הגימור), וכאן הוחלף ריפוד האלקנטרה בבד משולב עור (יש אפשרות לעור מלא ב-8000 שקלים). גרסת מנוע זו מוצעת גם ברמת גימור 'סטייל', שמחירה 128,000 שקלים.

סיאט לאון - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)

 
נראות
העדכונים הקלים שעברה הלאון בשנים האחרונות שומרים אותה עדכנית, והקוסמטיקה של חבילת 'FR' מוסיפה מבלי להיות רעשנית מדי. פסי הלד האופייניים לסיאט מלפנים ומאחור והשבכה המודגשת בחזית תורמים אף הם למראה נאה. כל אלה, יחד עם גג זכוכית כהה, גוון אדום מטאלי וכמובן חישוקי "18 וצמד מפלטים, מתגברים על הצללית המעט שגרתית.  
 
פנים הרכב
לאון עדיין נראית כמו האחות המעט פחות מתקדמת במשפחה הקומפקטית של קבוצת פולקסווגן – יותר בגלל סביבת נהג שאינה עדכנית ופחות בשל החומרים. ועם זאת, החומרים העליונים רכים, גלגל ההגה הספורטיבי נאה ובקרת האקלים והמתגים נראים מודרניים ויוצרים תחושה של מכונית בשלה ובוגרת. התצוגה במערך המולטימדיה נעימה לעין, אך הצג עצמו פחות נאה מהמערך החדש שראינו בדגמים מקבילים של פולקסווגן וסקודה וגם באיביזה. ל-FR מחוונים מוקרנים שנראים טוב למרות שהם ניצבים בזווית לא מושלמת, ואלה מאפשרים וניתן לעצב את התצוגה שלהם במספר אופנים, אך לטעמי רק זו הקלאסית מספיק נאה וקריאה. מחשב הדרך, כיאה לפריט זה של קבוצת פולקסווגן, עשיר במידע ול-FR בנוסף אפשרות לבחירה בין מצבי ניהוג (כולל מצב 'אישי'); חבל שחיווי המצב נעלם מהמחוונים אחרי השינוי.
 
סיאט לאון - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)


מושב הנהג נוח ותנוחת הנהיגה מוצלחת, והמושבים הספורטיביים משולבי העור ב-FR ותאורת האווירה מכניסים חיים לתא הנוסעים ויוצרים תחושה נעימה. ברשימת האבזור העשירה למדי חסר מפתח חכם.
 
המרחב מאחור נאות אך אינו גדול במיוחד בהשוואה לקומפקטיות אחרות. שלוחת מיזוג הכה הכרחית בקיץ מוסיפה. לתא המטען מבנה שימושי למרות מפתן מעט גבוה.
 
בתחום הציוד הבטיחותי הלאון מסגירה את גילה, ורק כעת היא מצטיידת בבלימה אוטונומית ובבקרת שיוט אדפטיבית כציוד תקני. אבל זה לא הרבה מול התחרות, ומחייב גם מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

נוחות נסיעה והתנהגות
על חישוקי "18 וצמיגים במידה 225/40 קשה לצפות לנוחות מעולה. ואכן, הלאון נוקשה במהירות עירונית ועל פסי האטה, ונחבטת גם על שיבושים גדולים מחוץ לעיר. עם זאת, ריסון תנודות המרכב טוב, דבר המוצא ביטוי במעבר על גלי כביש. רעשי הכביש והרוח מחוץ לעיר בולטים.

סיאט לאון - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)

 
הלאון, גם ברמת הגימור FR, אינה בדיוק מכונית ספורט, ובכל זאת יוצרת תחושה שהיא עשויה נכון. ההתנהגות שלה טובה ואפילו קצת יותר, אופי הנהיגה קצת מפולפל ובכלל נעים לנהוג בה בקצב מהיר. להגה משקל קל מדי, אבל פעולתו ברורה ונכונה. את החבילה הדינמית המוצלחת משלימים בלמים טובים.
 
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ליטר טורבו מייצר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ ב-1600 סל"ד, יש לו הזרקה ישירה והוא מנתק 2 צילינדרים בשיוט. וכמו שהתרשמנו בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן המצוידים במנוע זה, גם כאן הוא מתגלה כחזק ויעיל, ויחד עם התיבה הדו-מצמדית, שיש לה שבעה הילוכים, הוא מאפשר ללאון לייצר ביצועים טובים ולעשות זאת בקלות. הנתונים מדברים על האצה ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות ועל 213 קמ"ש מרביים; ההתנסות מפגישה אותנו עם יציאה נמרצת מעמידה, וחטיבת הכוח מעט פעלתנית מדי ברגעים אלה.
 
עם זאת, אין טעם לדחוק את המנוע לסל"ד מאוד גבוה; הוא אינו מצטיין שם ופועל במיטבו בסל"ד בינוני. התיבה, כרגיל, משלבת הילוכים בזריזות, והתפעול הידני מההגה משפר את הקשר בין הנהג לנהיגה ולמכונית, ומוסיף לתחושת השליטה בה. התיבה יוצרת לעיתים תחושה שהיא קצת "עסוקה" בזחילה.  

סיאט לאון - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)

 
צריכת דלק טובה, וזו עמדה על 13.5-14 ק"מ/ל' ביום טיול, על 17 ק"מ/ל' בשיוט וביום המבחן הסתפקנו ב-11.7 ק"מ/ל'.  
 
תמורה
הלאון כבר אינה צעירה, ועל פניו נראה שגרסת 1.5 ליטר אינה מביאה עימה שינוי משמעותי בדגם. אולם, לאחר נהיגה לאורך מאות קילומטרים, המסקנה היא שלאון היא מכונית בשלה ובוגרת. היא נעימה, מבצעת, ומביאה אווירה ומראה צעירים מהמקובל בתחום ברמת הגימור 'FR', המוסיפה גם רשימת אבזור טובה.
 
החיסרון הבולט הוא באבזור הבטיחותי, בייחוד לאור המחיר שאינו נמוך. עם זאת, ניתן לחסוך 18,000 שקלים ולרכוש סיאט לאון 1.5 ליטר ברמת הגימור 'סטייל', המשמרת את עיקר האבזור, כולל גג הזכוכית, גם אם מאבדת משהו באווירה שמקנה 'FR'. במחיר כזה מדובר באופציה תחרותית שהינה אף זולה מגרסאות ה-1.0 ליטר של סקודה אוקטביה ופולקסווגן גולף.