יש לא מעט בסנטה פה המחייב התייחסות רשמית — עיצוב החוץ הסולידי והבולט (במידה) לרכב שכזה, סביבת הנהג המכבדת והמקורית (במידה), החומרים הנאים, האבזור העשיר, יחידת ההנעה עתירת המומנט, מעטפת השימוש שלו, ההתנהלות בפועל. אנחנו נפעל ברוח זו.
 
היכרות
תעודת זהות, דברי הימים, שינויים.
יונדאי סנטה פה, רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV), יצא לאור בשנת 2000, והדגם החדש הוא דור רביעי שהוצג לפני כשנה, בפברואר 2018. לדגם החדש רצפה חדשה לגמרי והוא ארוך מקודמו — בבסיס הגלגלים (תוספת של 6.5 ס"מ ל־276.5 ס"מ), ובמרכב (עוד 8 ס"מ ל־477 ס"מ — בשעה שממדי הרוחב והגובה כמעט ולא שונו.
 
גרסאות, מה במבחן. הדגם מוצע בישראל עם מנוע בנזין 2.4 ליטר 185 כ"ס, תיבת 6 הילוכים והנעה כפולה. ועם מנוע דיזל, 2.2 ליטר, 200 כ"ס ו־44.9 קג"מ, תיבה אוטומטית 8 הילוכים (6 בדגם הקודם) וההנעה קדמית או כפולה. המחירים מ־250,000 שקלים לבנזין הנעה קדמית (רמות גימור ואבזור, ראו תיבה).
 
הרכב הנבחן מצויד במנוע דיזל, הנעה כפולה, יש לו שבעה מקומות ורמת הגימור היא 'לקשרי' — בקיצור: הכי יקר, 297,000 שקלים.
 
התרשמות
מופע חיצוני.
דור חדש — ומאפייני יונדאי עכשוויים; הסבכה הקדמית במוטיב "מפל מים", מערך פנסי חנייה/פנייה שקוע, קווים מחודדים בצידי הרכב למעלה, משטחים מקומרים בצידי הרכב למטה, דלת תא מטען המכוירת ב"משחקי נפח".
 
כל המרכיבים האלה, בתוך הממדים המכובדים, בפרופורציות המשופרות, ובמסגרת קווי מתאר של רכב שטח מסוקס, יוצרים עיצוב מאוד אפקטיבי, עדכני, נאה ומכובד. וביחס למילה האחרונה, זו לא הופעתה האחרונה.
 
יונדאי סנטה פה – מבחן דרכים (דיזל)


פנים הרכב, שורה ראשונה. עיצוב סביבת נהג אינו שגרתי, עם משטחים בפאזות שונות, והפרדה בין הנוסע לנהג דרך משטחים היוצרים גם גבול גבוה בינם לבין השמשה. למופע המקורי הזה מתווספים משטחי עור בגווני בז' וחום ויוצרים מקום אלגנטי לשהות בו. איכויות הגימור וההרכבה טובות, ומשטחי הפלסטיק למעלה ראויים, טובים מעט פחות למטה. יצוין כבר כעת כי מסגרת הגג הנפתח נשמעה בנהיגה על שבילים עם אבנים שתולות.
 
הנדסת האנוש טובה, אך מספר כפתורים דורשים חיפוש והם לא מקובצים לפי נושא. המולטימדיה מקורית, הצג לא מאוד גדול, היא לא מדהימה, וניתן לשלב מערך קונטקטד (וויז וכולי). תנוחת הנהיגה גבוהה ומשובחת, שדה הראייה לפנים מצוין, המראות טובות והראות למחוונים המוקרנים המשנים צבעים לפי מצב ניהוג, טובה. עם זאת, מד הסל"ד הקבוע בצד פחות מוצלח. מושב הנהג מצוין וכך גם מערך הכיוונים שלו, כולל הקשחה מעולה לגב; לאחר ארבע שעות נהיגה רצופות, כולל שטח, פיתולים וכזה, התחושה הייתה ממש בסבבה.

יונדאי סנטה פה – מבחן דרכים (דיזל)

 
פנים הרכב, שורות 2, 3, תא מטען. הכניסה לאחור נוחה יחסית, המרחב גדול, הרצפה שטוחה ולשני מבוגרים המרווחים מצוינים — לשלישי פחות, בגלל פתח מיזוג החודר פנימה. המושבים (המחוממים) מציעים לנוסעים שפע אפשרויות כוונון, כולל הזחה וזוויות מסעד בחלוקה של 2 פלוס 1, וקל מאוד לתפעל את העסק. לטובת מרווח הרגליים בשורה זו מימין, מוצעת שליטה חשמלית למושב הנוסע מלפנים (הזחה וקיפול מסעד).
 
כניסה לשורה שלוש לא מתעלה — סבירה בגבולות ממדי הרכב, מעט בעייתית לסידור ילדים קטנים. למרות הבעיות הידועות בסידור כזה, בסיס המושבים בשורה הזאת, ולמרות קיפול הברכיים ההכרחי, היא סבירה גם למבוגרים לא גדולים עד חצי שעת נסיעה. ויש הפתעה: בקרת אקלים(!).
 
נפח תא המטען (שאיכותו טובה מאוד) מעולה במצב של חמישה נוסעים, קטן מדי במצב של שבעה. בנוסף לסגירה חשמלית של דלת תא המטען, ניתן לקפל מאחור, חשמלית, את מסעד המושב של שורה 2. 

יונדאי סנטה פה – מבחן דרכים (דיזל)

 
נהיגה
מנוע, הילוכים, ביצועים, צריכת דלק.
מנוע הדיזל פועל באופן חלק, והביצועים יותר מאשר מספקים. תיבת ההילוכים החדשה יעילה והיא חלקה ומהירה למדי, ונמנעת מחדות יתירה בפעולתה. התפעול הידני טוב, ומצב 'ספורט' מוסיף בנהיגה בין־עירונית בתוואי הרלוונטי. השילוב הזה מאפשר לצבור מהירות גם במעלה תלול, לסגור עקיפה בקלות, לשייט בנינוחות גם במהירות גבוהה מאוד; ב־100 קמ"ש המנוע נמצא ב־1500 סל"ד.
 
צריכת דלק בנהיגה תובענית ומאוד לא מייצגת שימוש ברכב כזה, עמדה על 10 ק"מ/ליטר; הממוצע היה 11.8 ק"מ/ל' ובשיוט נינוח בכביש 6 הייתה 13.5 ק"מ/ל'.
 
נוחות, איכות נסיעה. הבולמים של סנטה פה מכוילים בצד הנוקשה של הסקלה. כתוצאה מכך, במהירויות עירוניות נמוכות (20-40 קמ"ש), שברים ושיבושים חדים מועברים פנימה. כאשר המהירות עולה, נוחות הנסיעה משתפרת משמעותית, ואותם שברים מטופלים היטב כבר ב־60-80 קמ"ש, אך טלאי כביש קצת פחות. בכל אופן, שיכוך המרכב על גלי כביש טוב מאוד. 

יונדאי סנטה פה – מבחן דרכים (דיזל)


יום המבחן היה מאותם אלה שזקני המקום יזכרו את עוצמת הרוחות (אבל כנראה לא את היום). פעולת הדיזל אינה נשמעת מחוץ לעיר (וכאשר כן, אין בעיה עם זה), בעיר כן, אבל העוצמה ממש נמוכה. בידוד רעשי הכביש נע בין טוב לטוב מאוד. סיכום קטע נהיגה רצוף של מספר שעות, מעלה כי סנטה פה הוא, בפשטות, רכב נעים ונינוח.
 
היכולת דינמית היא מעל ומעבר לנדרש בז'אנר, ברכב טיולים ובכלל. הכיול הנוקשה הנ"ל תומך היטב ברכב, ולמרות גובהו של סנטה פה, ופה ושם גם קצת זוויות גלגול בעומס מופרך, הוא ממש בסדר, כולל נהיגה מהירה בכביש מפותל. פרובוקציה בוטה (מבחן, כן?) שיצרה עומס ממש־ממש ניכר גרמה לאיבוד אחיזה, אבל היונדאי המגודל התגבר כמו גדול. ההגה כבד ומצוין יחסית (2.75 סיבובים מנעילה לנעילה), וברפרטואר מעט מאוד שטח מת, הפניה ברורה ונחושה. בלמים מצוינים סוגרים מערך דינמי בטוח וטוב.
 
שבילים ומעבר. בגלל מרווח גחון נמוך מאוד ביחס לבראנז'ה, זוויות גישה ונטישה צנועות, צמיגים ובכלל — הסנטה פה מגיע מהר מאוד לגבול יכולתו בשטח, אפילו כזה שהוא מאתגר ממש ממש קצת, כולל מדרגות סלע בסיסיות. בשבילים עם אבנים שתולות, כאלה המחייבים נהיגה איטית, נוחות הנסיעה לא משהו, אבל כאשר האבנים נעלמות והשבילים הם מהסוג הרגיל, וניתן לנהוג מהר יותר, נוחות הנסיעה משתפרת וטובה למדי.

יונדאי סנטה פה – מבחן דרכים (דיזל)


דברי סיכום
לכשעצמו.
יונדאי סנטה פה הוא רכב פנאי מכובד ביותר לשבעה, עשוי היטב, מאובזר כיאות ועשיר במערכות בטיחות, נעים לשהייה ומוצלח לנהיגה ולנסיעה. ביצועיו טובים מאוד, נוחות הנסיעה בינונית בעיר, טובה מחוצה לה ומתווספת לאיכות נסיעה ראויה. רכב הפנאי הזה טוב מאוד בשבילים תקניים, בינוני באלה שהם פחות, וממש לא בקצה היכולת של רכבי פנאי במפגש עם סלעים.
 
ההקשר. דגם זה שייך לקבוצה מצומצמת של רכבי פנאי בגודל בינוני שאינם של מותגי יוקרה — סקודה קודיאק, פיג'ו 5008 (הנעה קדמית בלבד), קיה סורנטו, ושל הצעות אמריקאיות גדולות יותר: פורד אקספלורר, פורד אדג' (רק לחמישה) ושברולט טראוורס הגדול יותר.
 
תמורה. יונדאי סנטה פה אינו זול, וכאמור יש דגמים קרובים לו שמחירם נמוך משמעותית ממנו; מנגד, הוא מהווה קנייה עדיפה בהרבה על דגמים קרובים של מותגי יוקרה (במחיר דומה/סוג רכב דומה עם אופציה לשבעה), והוא ממש לא צריך להתבייש ליד אחדים מהם.
 
בקיצור. אם הרצון לרכב פנאי חובר לצורך להסיע שבעה והתקציב שלכם מאפשר — יונדאי סנטה פה הוא מסוג הדגמים שיש להתרשם מהם. יהיה לכם גם ממה.   

יונדאי סנטה פה – מבחן דרכים (דיזל)

_________________________________

אבזור, בטיחות
בשתי הגרסאות חישוקי "19, חלון גג, חיישני חנייה היקפיים, מולטימדיה מקורית עם מסך "7 ואפשרות להטמעת מערך "קונקטד", בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ושליטה בשורות האחוריות, מפתח חכם ותפעול חשמלי למושב הנהג.
 
רמת גימור 'לקשרי', בנוסף: תאורת לד, פתיחה חשמלית לדלת האחורית, תפעול חשמלי למושב הנוסע וזיכרונות לכיוון מושב הנהג, אוורור למושבים קדמיים וחימום גם לשורת המושבים השנייה. פתחי מיזוג לשורה 2, בקרת מיזוג לשורה 3, קיפול חשמלי למסעדי שורה 2, שליטה מאחור בהם ומשורה 2 במושב הנוסע.
 
חבילת בטיחות "סמארט סנס" בלימת חירום אוטונומית מלפנים ומאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים כולל מניעה אקטיבית של מעבר נתיב, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, מניעת פתיחת דלת כאשר רכב מתקרב ואפילו מערכת המתריעה על שכחת ילדים(!).

*פורסם ב-25.03.19 (נוסף וידאו)