לפני עשור וחצי לערך עשתה טויוטה מעשה, הפרידה בין טויוטה קורולה הוותיקה בגרסת סדאן ובין גרסת ההאצ'בק שלה – ויצרה דגם חדש בשם "אוריס". עם השקת הדור ה-12 של קורולה, עשתה טויוטה מעשה הפוך: ביטלה את הדגם אוריס, יצרה מחדש גרסת האצ'בק עבור המשפחתית שלה, וכפי שנראה, היא לא בדיוק אותו הדבר רק עם תא מטען שונה.
 
ומכיוון שבארץ  קשה להסתדר בלי כינוי מבדיל, הוצמד להאצ'בק הכינוי 'אקסייט', בדומה  לקורולה 'ראנקס' מ-2002 (כינוי מקומי בהשראה יפנית לגרסת החמש דלתות).   
 
גרסת ההאצ'בק קצרה בבסיס הגלגלים שלה ביחס לסדאן (264 מול 270 ס"מ; ארוכה ב-4 ס"מ מאשר אוריס הפורשת), ואילו המרכב שלה, שאורכו 437 ס"מ, קצר ב-26 ס"מ תמימים מהסדאן.
 
'אקסייט' מוצעת ב-135,000 שקלים ובאבזורה תאורת לד, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה עם צג "8, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם ועוד. הרכב שבחנו היה ברמת הגימור '+', הכוללת גם גג בצבע שחור וחישוקי "17 לעומת "16, ומחירה 140,000 שקלים.
 
עיצוב ונראות
ההאצ'בק נאה ומושכת גם מהסדאן החדשה, שעיצובה מוצלח מאוד. היא לא רק קצרה משמעותית, אלא גם אגרסיבית ממנה בעיצוב, הן בגלל החזית הנמוכה עם כונס האוויר הגדול, והן בגלל ובמיוחד באחוריים, שנראים כאילו הם חובקים את הכביש, וכאשר המופע הזה מלווה בגג שחור, היא בולטת עוד יותר. וכמובן, היא נראית מעניינת ומושכת בהרבה מאוריס אותה החליפה. טויוטה העזה ועיצובה של ההאצ'בק בוטה אפילו מזה של הסדאן, והוא עמוס בזוויות, קווים וקימורים. האם כולם יאהבו זאת? טויוטה של ימינו לא מפחדת מתגובות מקוטבות ורוצה לבלוט, בהחלט לא למצוא חן בעיני כולם.

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (האצ'בק, היברידי 1.8 ל')

 
פנים הרכב   
גם בסביבת הנהג, העיצוב וגם האיכות מוצלחים משמעות מאשר באוריס; רוב החלקים העליונים (אך לא כולם), עוטים פלסטיק רך. פתחי האוורור הצדיים הממוקמים בקצוות מדגישים את ממד הרוחב, ודיפון דמוי עור עם תפרים, צג גבוה ותאורת אווירה מעשירים את האווירה; משטחי הפלסטיק הקשיחים בחלקים התחתונים פחות.
 
המחוונים המוקרנים נאים אך לא מספקים הרבה אפשרויות לשינוי, מה גם שרק חלקם המרכזי מוקרן. מערך המולטימדיה המחודש נעזר בלחצנים אמיתיים שגם אם אינם נאים מפשטים חלק מהתפעול. פונקציות מסוימות, כמו החלפת מצבי מחשב הדרך או שינוי תצוגת המחוונים, סבוכים ודורשים תשומת לב ועצירה מלאה. הרכב גם אוהב להשמיע התרעות בכל דימום, ואני לא אהבתי את זה.
 
המושב נראה טוב אבל אינו מושלם, בעיקר מכיוון שאין לו תמיכה לגב התחתון. הראות לאחור מוגבלת והשמשה מעוותת מעט את מה שנשקף בעדה. מאחור המרחב מספק אך אינו מהגדולים בקטגוריה. הישיבה מעט נמוכה, האווירה אינטימית מדי, הגימור מעט פשוט ובעיקר חסר פתח מיזוג. תא המטען, בגלל גובה הרצפה שניצבת מעל צמיג חלופי, נראה קטן מהנפח המוצהר של 361 ליטר; יש חלל אחסון מתחתיה אך הוא אינו שימושי.
 
טויוטה קורולה – מבחן דרכים (האצ'בק, היברידי 1.8 ל')


רמת הציוד הבטיחותי גבוהה וכוללת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה ושמירה על מרכז הנתיב (פעלתן מדי, יש אפשרות להתרעה בלבד), עמעום אורות ועוד.
 
מנוע וביצועים
כמו הסדאן, כך גם ההאצ'בק מוצעת עם חטיבת הכוח ההיברידית המוכרת מהפריוס, וזו מבוססת על מנוע בנזין 1.8 ליטר להספק משולב של 122 כ"ס. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.9 שניות. 
 
ביציאה מחנייה ועם תחילת תנועה היא לא פעם חשמלית ושקטה, ומנוע הבנזין, למעט בהתנעות קרות, נכנס לפעולה ומתנתק באופן חלק. המכונית נמרצת מאוד בזינוקים עירוניים, וקל להגיע איתה למהירות בין-עירונית ראויה ולשייט בה באופן נינוח. עם זאת, ככל שעולה המהירות, נרשמת האטה. תחת עומס, כמו בעליות ארוכות, עקיפות או במהירויות גבוהות, בולטת פעולה רועשת של מנוע הבנזין. לגרסה זו אין  אפשרות לתפעול "הילוכים" ידני, ומצב של בלימת מנוע מוגברת מהווה פיצוי מסוים. 
 
צריכת הדלק לאורך המבחן נעה בין 16.5 ל-18 ק"מ לליטר בהתאם לתנאים. פה ושם, בייחוד בעיר, ראינו גם נתונים טובים יותר. 

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (האצ'בק, היברידי 1.8 ל')

 
נוחות והתנהגות
לגרסה זו כיול מתלים מהמוצלחים ביותר שעשתה טויוטה. למרות שהכיול אינו רך במיוחד ולחישוקים כאמור קוטר של "17, נוחות הנסיעה טובה, גם בגלל ריסון מרכב טוב, והדבר בולט בייחוד על שיבושים גדולים ובורות. ובכלל פעולת המתלים רהוטה ושקטה באופן ראוי לציון. עם זאת, רעשי הכביש ולעיתים גם הרוח נוכחים מדי.
 
כיול המתלים המוצלח בולט גם בתחום הדינמי; האחיזה מצוינת, וההתנהגות צפויה ונכונה. אין כאן מספיק כוח (גם בגלל אופי הפעולה של חטיבת הכוח ההיברידית) כדי לאתגר את היכולת, אבל הבסיס בפירוש טוב. פעולת ההיגוי נאותה אך ניתן היה לבקש תחושה ומשקל נכונים יותר סביב המרכז. חבל שאין אפשרות לשלב במצב הרגיל משקל כבד יותר להיגוי כמו במצב 'ספורט'. הבלמים אינם מאוד מדויקים אבל טובים מהמקובל בהיברידי.
 
תמורה
בתום כמה מאות קילומטרים, המסקנה פשוטה: זו אחת הקורולות הטובות בהיסטוריה (ויש לה היסטוריה), אולי הטובה ביתר, ומתמודדת ראויה מול מובילות הקבוצה. טויוטה קורולה האצ'בק מציעה לנהג ולנוסעים נוחות ואיכות נסיעה טובה, נעימה וזורמת, התנהגות בטוחה, ביצועים מספקים, ועושה זאת עם אבזור נאה – וכל אלה יוצרים חבילה מצוינת העטופה בעיצוב מצוין. נכון, היעדר פתח מיזוג מאחור ומבנה תא המטען מפריעים, אבל העיקר לדעתי הוא שלמכונית שנראית כה ספורטיבית מגיעה חטיבת כוח יותר מערבת ותוססת, כיאה לכינוי 'אקסייט' (מרגש).

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (האצ'בק, היברידי 1.8 ל')