בעשור הקודם היו לפיג'ו משפחתית-גדולה, 407, ומכונית סלון מכובדת, 607. לקראת סוף אותו עשור, היה ברור לכולם שמכונית סלון של מותג אמצע הדרך הוא עניין שהגיע לסוף דרכו; מי שקנה כזו, קנה דגם של מותג יוקרה.

פיג'ו 508 - מבחן דרכים (225 כ


ממש לקראת סופו של אותו עשור, היה ברור לפיג'ו ש-407, שהייתה קטנה ביחס ודי צפופה מאחור (ואף מילה על העיצוב), חייבת שינוי דרסטי. הכיוון נכתב עם ההחלטה על הפסקת הייצור של 607; פיג'ו הציגה ב-2010 את פיג'ו 508, שהחליפה גם את 407 ולפי פיג'ו גם את מכונית הסלון. ואכן, 508 המקורית הייתה גדולה, מכובדת, עשירה ובעלת יכולת נאה.

כאשר הגיע תורה של אותה 508 להתחלף, בסוף העשור הנוכחי, כללי המשחק שונים לגמרי; רכבי הפנאי פגעו במיוחד במכירות המשפחתיות הגדולות, אבל לפיג'ו היה ברור שתהיה לה כזו חדשה. וכה אמר ב-2017 ז'אן פיליפ אמרפטו, מנכ"ל פיג'ו, לאלי שאולי: "אני צריך סדאן גדולה, כי זה חלק מה-DNA של פיג'ו וגם כי כיף לנהוג בהן. 2017 זו שנת הפנאי שלנו, אבל אחריה נחזור לסדאן אסטרטגי"; לפיג'ו נותר להחליט אם היא ממשיכה בדרך המקובלת או שוברת שגרה.

פיג'ו שברה שגרה.

הטוויסט שבגג
הדגם אכן הוצג בתחילת 2018, הוא מבוסס על הרצפה החדשה EMP2 (למשקל מופחת ואירוח מערכות היברידיות) – והמבנה הצהיר על אותו שינוי: לא עוד סדאן, שעיקרה שימושיות, אלא סדאן-קופה, עם קצת פחות נפח באגאז' ויותר אלגנטיות. 

פיג'ו 508 הושקה ביולי 2018 ומשווקת בישראל מתחילת חודש מאי בשתי גרסאות הספק/רמת-גימור, מבוססות מנוע 1.6 ליטר המוגדש – 180 כ"ס ברמת הגימור 'פרמיום' שמחירה 200,000 שקלים; 225 כ"ס, ברמת הגימור 'GT', שעולה 240,000 שקלים. זו האחרונה התייצבה למבחן.

פיג'ו 508 - מבחן דרכים (225 כ


כאן יצוין כי מפרט האבזור עשיר מאוד והיצע מערכות הבטיחות מכובד ביותר. לרשימה המלאה והארוכה, ראו מסגרת בסוף הכתבה. 

מופע חוץ
כבר במבט ראשון, ברור שפיג'ו ייחסה חשיבות רבה למבנה הדגם ולעיצובו, והתוצאה מוצלחת מאוד; חזית דינמית רבת רושם, תאורת לד עם השראה מניבי אריה (הסמל וכל זה), אבל העיקר הוא בפרופורציות מצוינות ובטיפול נכון בחלק האחורי, היוצר שילוב נכון בין אותן ארבע דלתות ובין מופע הקופה שמביא איתו דלת חמישית, כאן בשיפוע ובסיומת מוצלחים. היעדר המסגרות לחלונות תורם אף הוא למופע קליל יותר לעין. 

חלל פנים
הכניסה פנימה דורשת הרכנת ראש קלה, אבל לא ברמה מציקה. עיצוב הפנים, המבוסס על מבנה i-קוקפיט (הגה נמוך, לוח מחוונים מעליו), זוכה להעשרה דרך פאזות שונות, חומרים נאים והקונסולה בין-מושבים מוסיפה לתחושה האקזקוטיבית. הצג הגדול גם פונה לנהג, גם אינו בוהק, ומפגין קריאות גם כאשר גג השמש פתוח; יופי של ביצוע. המושב נוח למדי, הכוונונים מצוינים, ואלה כוללים התאמה לירכיים. תנוחת נהיגה טובה לסוגה.

פיג'ו 508 - מבחן דרכים (225 כ


כמובן, לא הכל מושלם – לוח המחוונים המוקרן עובר מתצוגה לתצוגה אגב מופע צבעוני מיותר ואיטי; מד הסל"ד פועל "הפוך"; אין גישה ישירה לתפעול המיזוג, ויש לעבור דרך המסך; חלקו האחורי של בסיס המושב מעט שוקע; רצוי למצוא מיקום עדיף לבורר מצבי הניהוג, ובכל מקרה התצוגה שלהם בלוח המחוונים קטנה מדי.

פיג'ו הצליחה ליצור מבנה קופה לסדאן – ולא להרוס לגמרי את יחסי הפדחת עם התקרה, ומרווח הראש מאחור בהחלט סביר. עם זאת, מרווחי כפות הרגליים והברכיים זוכים לציון "בסדר". במרכז המושב מקום סביר, אבל המבנה שלו וקשיחותו אומרים דבר אחד: מושב ילדים. יש פתחי מיזוג וגם שני שקעי USB (מוארים).

תא המטען, הקטן מזה של 508 הפורשת (487 ל', כ-30 ל' פחות), גדול בשטחו, רדוד בעומקו ובכל מקרה בעל נפח מספק בהחלט. הוא עשוי היטב, יש לו המון פטנטים שימושיים, נוח מאוד לשימוש, נפתח גם במחוות רגל ונסגר חשמלית.

פיג'ו 508 - מבחן דרכים (225 כ


חטיבת הכוח
מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין המשרת גרסה זו, כך הנתונים, מייצר 225 כ"ס ב-5500 סל"ד, 30.6 קג"מ ב-1750 סל"ד, ויחד עם תיבה אוטומטית 8 הילוכים מביא את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות ל-250 קמ"ש.

היכולת של המנוע ואופי הפעולה שלו מסדרים ל-508 התנהלות יעילה מאוד בשיוט, ביצועים מצוינים בעקיפות/הרים/גם-וגם והכל בנינוחות ראויה. ב-100 קמ"ש המנוע ב-1750 סל"ד, ויש לו הרבה מאוד מעל ומעבר. שילוב ההילוכים חלק, התגובה לקיק דאון מהירה למדי, ואין בעיה לארגן עקיפות בזק גם במצבי עומס, עם האצות ביניים משובחות (והפקדים מאחורי ההגה מוסיפים). 

צריכת הדלק הייתה כ-10.5 ק"מ/ליטר; בהינתן קצב מעט גבוה בכבישים מסוימים, נתון סביר בהחלט.

פיג'ו 508 - מבחן דרכים (225 כ


אוגדת ההתנהלות
ל-508 מצבי ניהוג, ובחירה באחד מהם לפי הכביש תסדר נוחות נסיעה טובה מאוד: מצב 'נוחות' בעיר וגם בכבישים איטיים-משובשים מחוצה לה; 'רגיל' מחוץ לעיר; 'ספורט', במהירות גבוהה, גם על כביש פגום. גם איכות הנסיעה מכובדת; צליל המנוע מתחיל להפגין נוכחות מ-3500 סל"ד, אבל הוא חביב לאוזן; רעשי רוח נשמעים מ-100 קמ"ש לערך אבל עוצמתם סבירה; ורק רעש הצמיגים הרחבים מפגין נוכחות ווקלית גם במהירויות נמוכות יחסית, ונעלם רק ב"אספלט שקט".

כמצוות בוחנים מלומדה, נכלל במסלול המבחן גם "קטע דינמי"; בכל זאת, 508 אינה מכונת-פיתולים, גרזן-עיקולים או משהו, ואכן היא אינה מסעירה. אבל היא בעל יכולת גבוהה מאוד בכביש מקורזל, ועם מתלים במצב 'ספורט', ובסיוע המנוע, היא שוטפת בין פניות באופן רהוט, עם זווית גלגול טובה וכניסה מיידית לפנייה. וכך לאחר שאותו מעבר הכרחי נגמר, מצאתי את עצמי משנה את המסלול המקורי ומאריך את הדרך כדי להגיע לקטע אחד אחר, ואז הוספתי עוד אחד, וקינחתי בנוסף בעלייה לגולן. ההגה, עם 3 סיבובים מנעילה לנעילה, בסדר במצבי הניהוג הרגילים, ויש לו קצת שטח מת. ב'ספורט' המשקל משתפר, השטח המת כמעט נעלם, המשקל נכון ובעיקר התגובה להפניית ההגה מיידית וברורה.

מערכת הבלימה טובה, אך לחיצה מעט חזקה על הדוושה בתחילת מהלכה מביאה לעצירה חריפה מדי. וכן, אפשר למנן את העוצמה לבלימה נעימה.

פיג'ו 508 - מבחן דרכים (225 כ


מה שברכב עצמו, מה שמסביב
הבה נסכם. עיצוב החוץ של 508 החדשה מקורי ומוצלח, סביבת הנהג מהודרת בהופעה  ומושכת בעיצובה, אבזור הנוחות עשיר ביותר ומפרט מערכות הבטיחות משובח. המרחב מאחור סביר בהחלט, נפח תא המטען מספק והוא עתיר פטנטים. ויש גם פשלות פה ושם בהנדסת אנוש. הביצועים, כמו-גם התנהלות המנוע/תיבה, טובים מאוד; נוחות הנסיעה ואיכותה משובחות; היכולת הדינמית גבוהה, וגם כיף לנהוג בה.

מול הסיכום הזה, עומד סכום לא מבוטל של 240,000 שקלים, שזה לא מעט כסף ביחס למשפחתית-גדולה של מותג אמצע הדרך. בהשוואה לדגמים כאלה של מותגי יוקרה, יתרון ההגשה, האבזור והמערכות של 508 בולט. מנגד, יש לפיג'ו 508 מתחרות מבוססות, כמו למשל סקודה סופרב 220 כ"ס 'ספורטליין' (הנעה קדמית) שמחירה זהה.

לכשעצמה, פיג'ו 508 בגרסה/רמת-גימור 'GT' היא, בפשטות, מכונית משובחת מאוד. מעבר לאבזורה וליכולותיה הגבוהות, היא מעניקה ערכים מוספים בתחום האסתטי, ברמת החיים בהתנהלות היום-יומית, וגם במה שקשור בהנאה מנהיגה, ובכל סוג שלה. 

*פורסם ב-27.6.19 (נוסף וידאו)

פיג'ו 508 - מבחן דרכים (225 כ


_________________________________

מה שמקבלים ב-508 ’GT‘

טכנולוגיה. מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 225 כ"ס, 30.6 קג"מ; תיבת 8 הילוכים; 7.3 שניות ל-100 קמ"ש, 250 קמ"ש. בנוסף: דימום/התנעה, מצבי ניהוג, בולמים אדפטיביים נשלטים אלקטרונית, חישוקי "19 (צמיגים 235/30).

אבזור. לוח מחוונים "12.3 פלוס שינויי תצוגה, מולטימדיה "10 עם גוגל/אנדארואיד, פקדי הילוכים, בלם חנייה חשמלי, מפתח חכם, גג שמש חשמלי, פתיחה/סגירה חשמלית לתא המטען כולל חיווי רגל, מושבים עטויים אלקנטרה-משולבת-נאפה, קדמיים מופעלי חשמל עם חימום ועיסוי וזיכרונות למושב נהג, מערכת שמע של פוקאל עם 10 רמקולים וסאב וופר. 

מערכות בטיחות. אקטיביות: בלימה בחירום, בקרת שיוט אדפטיבית עם עצירה מוחלטת, תיקון סטייה מנתיב ומרכוז בו, תיקון הגה בגלל שטח מת; בנוסף: התרעת עייפות, זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי, תאורת לד מלאה, פנסים עוקבי פנייה, חיישני חנייה פלוס מצלמה פלוס מצב חנייה אוטומטי.