תוך שנה ורבע סגרה מרצדס את הפער בינה לבין ב.מ.וו בהיצע דגמי פנאי-קופה. במרץ 2016 הוצג מרצדס GLC קופה, לאחר שבדצמבר 2014 הוכרז GLE קופה; כזכור, ב.מ.וו, שהמציאה את הז'אנר הזה, השיקה את X6 בסוף 2007 ואת X4 בתחילת 2014. 

כאשר הציגה ב.מ.וו את X6, נשמעו ביקורות רבות, אבל ההצלחה הייתה רבה, ואכן, בעיצומה של התקופה הנ"ל הוצג הדור השני של דגם זה. מרצדס, כמה טבעי, לא התכוונה להישאר ללא נציגות בתחום מניב זה. 

עיצוב ונראות
לא פחות חשוב: שני דגמי הפנאי-קופה שלה היו בסיס מצוין להפגנת שפת העיצוב החדשה שלה. וכך, למרות שמרצדס איחרה לחגיגת ה"פנאי-קופה" (ואולי דווקא בגלל אותה כניסה מאוחרת), היא התעלתה בתחום הכה-חשוב של הופעה; בעוד העיצוב של דגמי ב.מ.וו מעט מגושם ולא לגמרי הרמוני, זה של דגמי מרצדס היה מרשים ומאוד הרמוני – ובתחום בו מראה ופוזה הם העיקר, היה זה יתרון בולט לעין.

מרצדס GLC קופה - מבחן דרכים (250)


במרצדס בחרו בנוסחה דומה לגרסאות הקופה ל-GLE ול-GLC, והצליחו בעזרת פרופורציות נכונות וקווי רוחב מוקפדים, לפתור את החולשה האופיינית לכלים כאלה בעיצובם, בייחוד במקום שיוצר אותם: מאחור. ואכן, GLC קופה נראה נהדר, מאוד דומה לאח הגדול, GLE קופה, אבל קליל יותר. הממדים השונים ביחס ל-GLC – אורך של 473 ס"מ וגובה של 160 ס"מ; 8 ס"מ יותר באורך, 4 ס"מ פחות בגובה – מסדרים ל-GLC קופה פרופורציות מצוינות. 

פנים הרכב
ההתקדמות במרצדס בעיצוב ובתכנון סביבת הנהג כה מהירה, עד ש-GLC קופה הנבחן כאן נראה מעט מיושן; מערך MBUX עם שני הצגים הגדולים הוצג עם מתיחת הפנים שהוכרזה במרץ 2019. צג המולטימדיה ("7) קטן יחסית, ותפעולו (ללא מגע) אינו נוח תמיד. המחוונים קלאסיים למראה והתצוגה בהם ברורה, אבל הם מעט אפרוריים ובישיבה גבוהה קשה לראות את חלקם העליון (חיווי מצב נהיגה והילוכים).  

מעבר לכך, שופעת סביבת הנהג בפתחי אוורור נאים, ועיצובה מרשים גם אם כאמור לא מאוד עדכני. תאורת הפנים נאה וכך המפתנים המוארים שמבשרים שהגענו למותג הנכון. החומרים איכותיים, אבל מגע קצת אגרסיבי במשטחים יוצר תחושה כי מתחת לדיפון העור נמצא פלסטיק פשוט. תפעול בלם היד האלקטרוני אינו ברור וגג הזכוכית קטן, וברמת הגימור העשירה 'AMG' חסר לנו אוורור למושבים. 

מרצדס GLC קופה - מבחן דרכים (250)


תנוחת הנהיגה הגבוהה שומרת על מה שמקבלים מרכב פנאי (כמו ב-GLC) ואינה ספורטיבית (בניגוד לעיצוב הרכב, בייחוד מאחור). המושבים הרחבים נאים ממש כמו ריפוד העור, והם נוחים ומציעים שפע אפשרויות כיוון חשמליות, משינוי אורך בסיס המושב ועד למיקום משענת הראש, הראות לאחור, כיאה לקופה, אינה מצטיינת, וטוב לכן שהרכב חמוש במצלמות היקפיות. 

המרחב מאחור טוב, מרווח הרגליים מספק בהחלט אך מרווח הראש מעט מוגבל.  

דלת תא המטען נפתחת ונסגרת בסיוע חשמלי. רצפת תא המטען מעט גבוהה בעוד הכיסוי מעט נמוך, ומבנה זה מעט מפריע בהעמסת תיקים. נפח תא המטען, 500 ליטר, מספק בהחלט. 

לרכב חבילת מערכות בטיחות נאה-אך-לא-מתעלה עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה (שפעולתו לא תמיד מורגשת), ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. במבחן הבטיחות ל-GLC שנערך ב-2015 (המחמיר פחות מזה הנערך כיום), קיבל הרכב 5 כוכבים בטיחות וציונים גבוהים: 95% בהגנה על מבוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 82% בהגנה על הולכי רגל ן-71% במערכות הבטיחות. 

מרצדס GLC קופה - מבחן דרכים (250)


מנוע וביצועים
מרצדס GLC קופה נבחן כאן בגרסת 250: טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 211 כ"ס (5500 סל"ד) ו-35.7 קג"מ (1200-4000 סל"ד), תיבה אוטומטית 9 הילוכים וההנעה כאן כפולה. משך הזינוק ל-100 קמ"ש הוא 7.3 שניות, והמהירות המרבית היא 222 קמ"ש.

המנוע חזק למדי, אך התגובה למצערת אינה חדה ונדרשת לחיצה משמעותית עליה כדי לייצר קצב טוב. כיול תיבת תשעה ההילוכים ויחסי ההעברה הארוכים אחראים לכך שהרכב אינו נמרץ ביציאה מהמקום – אבל לחצו על המצערת, וספק אם יהיו לכם תלונות על ביצועים. המנוע עולה לסל"ד בינוני וגבוה באופן נעים ונמרץ ואז הוא מייצר גם צליל פעולה נעים. התיבה פועלת חלק ונעים, אך לפעמים שילוב ההילוכים מעט מעט גס. 

צריכת הדלק נעה בין 8.5 ק"מ/ל' במסלול תובעני ובנהיגה בהתאם, ובין 10.6 ק"מ/ל' בנסיעה רגועה. 

מרצדס GLC קופה - מבחן דרכים (250)


נוחות, התנהגות
כיול המתלים נוקשה יחסית, וריסון תנודות המרכב יכול להיות טוב יותר. נוחות הנסיעה בעיר בינונית, גם בגלל שברכב היו חישוקי "19. גם מחוץ לעיר נוחות הנסיעה בינונית, ושיבושים מסיתים במעט את הרכב או גוררים תנודה קלה. 

בהתנעה צליל המנוע אינו מזמין, ובנהיגה איטית ובסל"ד סרק הוא נשמע מדי וחסר עידון. בנסיעה מחוץ לעיר נשמעים רעשי כביש ורוח. 

היכולת הדינמית טובה מאוד, גם בזכות ההנעה הכפולה והצמיגים המוסיפים רמת אחיזה גבוהה – והמנוע אינו מאתגר את הרכב גם ביציאה מהירה מפניות. ההגה מעט קל מדי וההפניה אינה נמרצת אבל ברורה; כאמור, היכולת גבוהה, אבל הרכב אינו קליל בנהיגה כזו, והתנהלותו היא כשל רכב מגודל יחסית; בכל זאת, רכב פנאי ללא כיול ספורטיבי, 160 ס"מ גובהו, 1.8 טון משקלו. לבלמים אין נשיכה ראשונית חזקה, והתחושה שהם יוצרים שהם טובים פחות ממה שהם באמת. 

מרצדס GLC קופה - מבחן דרכים (250)


תמורה
מרצדס GLC קופה שנבחן כאן עשיר באבזור, סביבת הנהג שלו עטויה בחומרים טובים ונאה לעין, יחידת ההנעה שלו טובה מאוד, רק נוחות הנסיעה ואיכותה לא מתעלות – אך בעיקר ומעל הכל הוא מציע עיצוב מרהיב.

הבעיה העיקרית היא בתמחור שלו – 470,000 שקלים לגרסה זו ברמת האבזור 'AMG'. תג מחיר זה קרוב מאוד לזה של דגמי פנאי בקטגוריה גבוהה יותר, והוא גבוה בהרבה לא רק מגרסת 190 כ"ס של ב.מ.וו X4 אלא גם לא במעט מזו עם 252 כ"ס, ומיד נוסיף כי המרצדס עשיר יותר באבזורו.

יצוין כי המהדורה המחודשת של GLC קופה תגיע לישראל תוך חודשיים, ובנוסף לחידושים שיש בה, היא צפויה להיות תחרותית יותר.