סיאט אטקה - מבחן דרכים (1.5 ל', FR) - אוטו

סיאט אטקה הגיע לישראל בסוף 2016, והיה כרטיס הכניסה (מאוחר למדי) של היצרנית לעולם רכבי הפנאי הגועש - מה שגם עשוי להסביר מדוע לא הצליח לכבוש אצלנו את הקטגוריה הלוהטת, ובאופן די חריג למותג וליבואנית נהנה ממכירות פושרות בלבד.

חוות דעת: סיאט אטקה 2020
 
פחות משלוש שנים אחרי השקתו, האטקה זוכה לעדכון לחטיבות הכוח, ובראשו החלפת מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין ביחידת 1.5 ליטר חדשה. זהו כעת המנוע היחיד איתו משווק האטקה בארץ.
 
במקביל, ביבואנית סיאט החליטו לשנות את המבחר ולהחליף את רמת הגימור הבכירה "אקסלנס+" ב-FR בעלת האיפור הספורטיבי - שזכתה להצלחה נאה בישראל בסיאט איביזה ולאון למשל. המהלך מביא לשינוי מהותי באבזור, במראה וגם במחיר - 168 אלף שקל לעומת 180 אלף בעבר.
 
1623557


ההוזלה מביאה איתה ויתור על מושבים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, חישוקי "19 ומצלמות היקפיות. בתמורה ה-FR מחזקת את מה שרכבי פנאי נולדו לעשות יותר מכל - את הרושם - עם איפור ספורטיבי מבפנים ומבחוץ. בנוסף יש מערכת חנייה אוטומטית ולוח מחוונים דיגיטלי, לצד מערכת שמע מתוצרת ביטס.
 
עיצוב ונראות
האטקה התייצב בחניית המערכת עם מרכב שחור וללא מעטפת המגן הפלסטי האפור התחתון, והמראה שלו הפתיע לטובה. הוא נראה מרשים, בייחוד כאשר מסגרות הכרום של השמשות בוהקות באור השמש.
 
הרעיון מאחורי השינוי ב-FR הוא ליצור מראה יותר ספורטיבי וקרוב לכביש - חצאיות המגן בדגם הרגיל יוצרות תחושה שהרכב גבוה יותר. השילוב של חלונות כהים עם מסגרות מבריקות ותוספת גוון אפור ב"מיגון" הגחון, יוצרים רכב שנראה מרשים, גדול ומודרני ממה שזכרנו. גם התאורה הנאה הן ביום והן בלילה מוסיפה - וכך גם הקרנת הסמל על רצפת החנייה ובמפתני הדלתות. לטעמי, המעבר לחישוקים קטנים יותר אינו פוגע.

1623553

 
תא הנוסעים  
בכניסה לתא הנוסעים אנחנו פוגשים בסביבת נהג אופיינית לסיאט, כאשר ריפוד האלקנטרה והמושבים הספורטיביים צדים את העין. בגרסת ה-FR המחוונים נראים מעט קטנים. אין כאן הרבה אפשרויות תצוגה ולא כל מה שיש מספיק קריא ונוח להבנה, אז אני בוחר בצורה הקלאסית. בורר מצבי הניהוג בצורת חוגה במרכז נראה טוב, אבל החיווי במחוונים לא ברור מספיק. בורר ההילוכים נראה טוב ויש גם אפשרות לתפעול ידני ממנופים מאחורי גלגל ההגה.
 
הנדסת אנוש טובה למדי. בקרת האקלים נוחה לתפעול, ואילו מסך המולטימדיה מציע גם תצוגות כוח שמעבירות משהו מרוח ה-FR. חלון הגג הענק נאה, אך הכיסוי אינו מספיק אטום לשמש ולוקח זמן להסתגל לשפע מתגי התפעול שלו. מערכת השמע של ביטס שנוספה כאן לא מציעה צליל מרשים.
 
תנוחת נהיגה גבוהה מביאה ראות טובה ותחושה של רכב פנאי. מושב הנהג נוח, אך חסר מעט תמיכה לגב התחתון ועבורי בסיסו מעט ארוך מדי. מאחור המרווח טוב לכל כיוון ויש גם פתחי אוורור. תא מטען גדול ונוח לשימוש.

1623552

 
נוחות נסיעה
לאטקה נוחות נסיעה נאותה. פגמים קטנים, בייחוד בעיר, מורגשים מדי ובמהירות איטית הטיפול בכל סוגי השיבושים אינו מצטיין - זאת למרות הירידה במידת החישוקים.
 
מחוץ לעיר המצב טוב יותר והתחושה הכללית היא של כיול נוקשה, אבל לא של "התרסקות". על שבילים הרכב מייצר תחושה קלילה אך לא חסונה ומחוץ לעיר רעשי הכביש והרוח חזקים מהרצוי.
 
התנהגות ובטיחות
"מהיר ועצבני" הוא תיאור לא רע של מערך ההיגוי. מדובר בהיגוי מהיר (2.1 סיבובים מנעילה לנעילה) בו שילוב בין משקל קל וחוסר דיוק במרכז יוצרים תחושה עצבנית מדי, שמקשה על שמירת הרכב בנתיב הרצוי ודורשת הסתגלות. בחירה בכיול ספורטיבי להיגוי משפרת זאת.

1623558

 
לאטקה אחיזה טובה, אך הרכב רגיש ללוחמת הגה (סחרור הגלגלים הקדמיים בהאצה). תגובת מצערת חדה ולא מדויקת מספיק תורמת אף היא לכך. למרות זאת, היכולת הדינמית טובה בסך הכל והאטקה מגיב באופן מכובד לפקודות נהג בנהיגה "נמרצת".
 
מנוע וביצועים 
מנוע ה-1.5 ליטר מייצר 150 כ"ס ומשודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. האטקה FR מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 8.6 שניות. גם מחוץ לקטלוג התחושה טובה - המנוע מייצר ביצועים מצוינים ויכולת גבוהה, אך קיוויתי לפגוש צליל מנוע ואופי פעולה נעימים יותר.
 
מה שבטוח הוא שחטיבת הכוח יעילה ונמרצת, אבל חסרה לעיתים משהו זורם וחלק יותר - בייחוד בתמרוני חנייה, שם אופי המצערת ותיבת ההילוכים מביאים לכניסת כוח "עצבנית" לעיתים, כמו גם בתנועה במהירויות נמוכות.

1623555

 
תצרוכת הדלק ביום מבחן מגוון עמדה על 11.5 ק"מ לליטר. ביום טיול רגוע עמדה על כ-13 ק"מ לליטר.
 
תמורה
כן, לאטקה יש מנוע חדש, אבל בניגוד לצפוי השינוי המהותי יותר ברכב אינו קשור אליו, שכן גם חטיבת הכוח היוצאת הייתה טובה לא פחות. גולת הכותרת היא המעבר לרמת הגימור FR, שמתאימה יותר למותג מבחינת מראה ותדמית, ולא פחות חשוב - מביאה איתה הוזלה משמעותית במחיר של הגרסה הבכירה. זה אומר שהרכב, שהיה בסך הכל מוצלח, הופך מושך אף יותר ומהווה תמורה טובה מבעבר

(המבחן פורסם לראשונה ב-07.10.2019, עכשיו נוסף לו וידאו)

1623554

שווה לשקול גם:

מחיר
143900
החל מ- 1,427 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
4189
אחריות
שנתיים
שנת השקת הדגם
2016

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 4

מידות

אורך
436
רוחב
184
גובה
160
משקל
1300
בסיס גלגלים
263.8
נפח תא מטען (ליטר)
510
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1604
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
50

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
215/55/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1498
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
150
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
25.5
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.6
מהירות מרבית (קמ"ש)
198
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
19.6
צריכת דלק - עירונית
14.5
צריכת דלק - ממוצעת
17.5
דרגת זיהום אוויר
9
צריכת דלק - אמיתית
14.2
צריכת דלק - מבחן אוטו
11.3

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
בלם יד חשמלי עם פונקציית “Auto Hold", מערכת ניטור מרחק מלפנים, זיהוי הולכי רגל, מראה נהג מתכהה נגד סינוור, מערכת למניעת תאונות משניות

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB + SD
נגן DVD
אין

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
שליטה מההגה על תיבת ההילוכים, נגן תקליטורים, תא אחסון למשקפי שמש, חלונות מושחרים, מסילות גג ופסי קישוט בגימור שחור
אבזור נוסף בתשלום
מצלמת רוורס

  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי

9 1

דגם סיאט אטקה
גרסה אטקה 1.5 ל' טורבו, אוט', Style
מחיר 143900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.6
מהירות מרבית (קמ"ש) 198
תיבת הילוכים רובוטית, מצמד כפול
צריכת דלק - ממוצעת 17.5
נפח תא מטען (ליטר) 510
דרגת זיהום אוויר 9

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 25. יש לי אטקה סוף הדרך של רכב כבר 3 שנים בלי שום תיקון שקט ונוח לוקח 1:14 אין על הרכב הזה מחליף אותו אם אטקה חדשה

    אחד 11 נובמבר 2020, 10:38

  2. 19. שנתיים אחריות DSG מה יש להוסיף חוץ מלא לקנות?

    רם 6 אוגוסט 2020, 15:33

  3. 18. ל-17: כן, אתה זכאי לפיצוי, שנתונים 2017-2020 כלולים בפיצוי, דגם האיביזה כלול.

    רון 6 אוגוסט 2020, 12:18

  4. 14. אובדן הערך מטורף, אטקה במצב טוב משנת 2017 עולה 78,000 ש"ח וזה עוד לפני מיקוח! תיבת DSG-מה ציפיתם?...

    אפי 6 אוגוסט 2020, 08:49

  5. 13. רק השבוע אושרה תביעה יצוגית שלישית (לרכבי קונצרן VW לשנתונים שבין 2017-2020) נגד צ'מפיון בעניין התיבות הרובוטיות DSG, שיהיה בהצלחה לכל רוכש עם תיבת ה-DSG! אובדן הערך מובטל לכם + בילוי במוסכי צ'מפיון!

    עופר 6 אוגוסט 2020, 08:47