סיאט אטקה הגיע לישראל בסוף 2016, והיה כרטיס הכניסה (מאוחר למדי) של היצרנית לעולם רכבי הפנאי הגועש - מה שגם עשוי להסביר מדוע לא הצליח לכבוש אצלנו את הקטגוריה הלוהטת, ובאופן די חריג למותג וליבואנית נהנה ממכירות פושרות בלבד.

חוות דעת: סיאט אטקה 2020
 
פחות משלוש שנים אחרי השקתו, האטקה זוכה לעדכון לחטיבות הכוח, ובראשו החלפת מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין ביחידת 1.5 ליטר חדשה. זהו כעת המנוע היחיד איתו משווק האטקה בארץ.
 
במקביל, ביבואנית סיאט החליטו לשנות את המבחר ולהחליף את רמת הגימור הבכירה "אקסלנס+" ב-FR בעלת האיפור הספורטיבי - שזכתה להצלחה נאה בישראל בסיאט איביזה ולאון למשל. המהלך מביא לשינוי מהותי באבזור, במראה וגם במחיר - 168 אלף שקל לעומת 180 אלף בעבר.
 
סיאט אטקה - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)


ההוזלה מביאה איתה ויתור על מושבים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, חישוקי "19 ומצלמות היקפיות. בתמורה ה-FR מחזקת את מה שרכבי פנאי נולדו לעשות יותר מכל - את הרושם - עם איפור ספורטיבי מבפנים ומבחוץ. בנוסף יש מערכת חנייה אוטומטית ולוח מחוונים דיגיטלי, לצד מערכת שמע מתוצרת ביטס.
 
עיצוב ונראות
האטקה התייצב בחניית המערכת עם מרכב שחור וללא מעטפת המגן הפלסטי האפור התחתון, והמראה שלו הפתיע לטובה. הוא נראה מרשים, בייחוד כאשר מסגרות הכרום של השמשות בוהקות באור השמש.
 
הרעיון מאחורי השינוי ב-FR הוא ליצור מראה יותר ספורטיבי וקרוב לכביש - חצאיות המגן בדגם הרגיל יוצרות תחושה שהרכב גבוה יותר. השילוב של חלונות כהים עם מסגרות מבריקות ותוספת גוון אפור ב"מיגון" הגחון, יוצרים רכב שנראה מרשים, גדול ומודרני ממה שזכרנו. גם התאורה הנאה הן ביום והן בלילה מוסיפה - וכך גם הקרנת הסמל על רצפת החנייה ובמפתני הדלתות. לטעמי, המעבר לחישוקים קטנים יותר אינו פוגע.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)

 
תא הנוסעים  
בכניסה לתא הנוסעים אנחנו פוגשים בסביבת נהג אופיינית לסיאט, כאשר ריפוד האלקנטרה והמושבים הספורטיביים צדים את העין. בגרסת ה-FR המחוונים נראים מעט קטנים. אין כאן הרבה אפשרויות תצוגה ולא כל מה שיש מספיק קריא ונוח להבנה, אז אני בוחר בצורה הקלאסית. בורר מצבי הניהוג בצורת חוגה במרכז נראה טוב, אבל החיווי במחוונים לא ברור מספיק. בורר ההילוכים נראה טוב ויש גם אפשרות לתפעול ידני ממנופים מאחורי גלגל ההגה.
 
הנדסת אנוש טובה למדי. בקרת האקלים נוחה לתפעול, ואילו מסך המולטימדיה מציע גם תצוגות כוח שמעבירות משהו מרוח ה-FR. חלון הגג הענק נאה, אך הכיסוי אינו מספיק אטום לשמש ולוקח זמן להסתגל לשפע מתגי התפעול שלו. מערכת השמע של ביטס שנוספה כאן לא מציעה צליל מרשים.
 
תנוחת נהיגה גבוהה מביאה ראות טובה ותחושה של רכב פנאי. מושב הנהג נוח, אך חסר מעט תמיכה לגב התחתון ועבורי בסיסו מעט ארוך מדי. מאחור המרווח טוב לכל כיוון ויש גם פתחי אוורור. תא מטען גדול ונוח לשימוש.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)

 
נוחות נסיעה
לאטקה נוחות נסיעה נאותה. פגמים קטנים, בייחוד בעיר, מורגשים מדי ובמהירות איטית הטיפול בכל סוגי השיבושים אינו מצטיין - זאת למרות הירידה במידת החישוקים.
 
מחוץ לעיר המצב טוב יותר והתחושה הכללית היא של כיול נוקשה, אבל לא של "התרסקות". על שבילים הרכב מייצר תחושה קלילה אך לא חסונה ומחוץ לעיר רעשי הכביש והרוח חזקים מהרצוי.
 
התנהגות ובטיחות
"מהיר ועצבני" הוא תיאור לא רע של מערך ההיגוי. מדובר בהיגוי מהיר (2.1 סיבובים מנעילה לנעילה) בו שילוב בין משקל קל וחוסר דיוק במרכז יוצרים תחושה עצבנית מדי, שמקשה על שמירת הרכב בנתיב הרצוי ודורשת הסתגלות. בחירה בכיול ספורטיבי להיגוי משפרת זאת.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)

 
לאטקה אחיזה טובה, אך הרכב רגיש ללוחמת הגה (סחרור הגלגלים הקדמיים בהאצה). תגובת מצערת חדה ולא מדויקת מספיק תורמת אף היא לכך. למרות זאת, היכולת הדינמית טובה בסך הכל והאטקה מגיב באופן מכובד לפקודות נהג בנהיגה "נמרצת".
 
מנוע וביצועים 
מנוע ה-1.5 ליטר מייצר 150 כ"ס ומשודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. האטקה FR מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 8.6 שניות. גם מחוץ לקטלוג התחושה טובה - המנוע מייצר ביצועים מצוינים ויכולת גבוהה, אך קיוויתי לפגוש צליל מנוע ואופי פעולה נעימים יותר.
 
מה שבטוח הוא שחטיבת הכוח יעילה ונמרצת, אבל חסרה לעיתים משהו זורם וחלק יותר - בייחוד בתמרוני חנייה, שם אופי המצערת ותיבת ההילוכים מביאים לכניסת כוח "עצבנית" לעיתים, כמו גם בתנועה במהירויות נמוכות.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)

 
תצרוכת הדלק ביום מבחן מגוון עמדה על 11.5 ק"מ לליטר. ביום טיול רגוע עמדה על כ-13 ק"מ לליטר.
 
תמורה
כן, לאטקה יש מנוע חדש, אבל בניגוד לצפוי השינוי המהותי יותר ברכב אינו קשור אליו, שכן גם חטיבת הכוח היוצאת הייתה טובה לא פחות. גולת הכותרת היא המעבר לרמת הגימור FR, שמתאימה יותר למותג מבחינת מראה ותדמית, ולא פחות חשוב - מביאה איתה הוזלה משמעותית במחיר של הגרסה הבכירה. זה אומר שהרכב, שהיה בסך הכל מוצלח, הופך מושך אף יותר ומהווה תמורה טובה מבעבר

(המבחן פורסם לראשונה ב-07.10.2019, עכשיו נוסף לו וידאו)

סיאט אטקה - מבחן דרכים (1.5 ל', FR)