לרוב במערכת אוטו לא בדיוק נלחמים בחירוף נפש על מפתחות של מסחריות, אבל סיטרואן ברלינגו היא מקרה יוצא דופן. המסחרית הקומפקטית הוצגה בתערוכת פאריז בשנת 1996 ושינתה את מה שחשבנו על מסחריות, עם תפיסה חכמה ושימושית. היא זכתה להצלחה אדירה באירופה וגם בישראל - ומובילה את המכירות בקטגוריה מאז 2004.
 
הדור השלישי, שהוצג לפני שנה, מבוסס על הפלטפורמה הקומפקטית העכשווית של קבוצת PSA, וכעת מוביל משפחה מרובת אחים: התאום של פיג'ו שמכונה ריפטר (Rifter) בגרסת הנוסעים או פרטנר (Partner) במסחרית, התאום של אופל שמכונה קומבו (Combo) בגרסה המסחרית וקומבו לייף (Life) בנוסעים. ואם זה לא מספיק - טויוטה פרואייס סיטי (Proace City) שמיוצרת על אותו בסיס.   
 
הברלינגו מגיעה אלינו במרכב באורך בינוני (440 ס"מ, בסיס גלגלים של 278 ס"מ) ועם חמישה או שבעה מושבים. יש גם גרסה ארוכה (475 ס"מ ובסיס גלגלים של 297 ס"מ) עם שבעה מושבים.

סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים

 
המסחרית מוצעת ברמות הגימור "לייב" (Live) הבסיסית או "שיין" (Shine) המהודרת יותר, ומוצע עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר בשלוש רמות הספק: 75, 100 ו-130 כ"ס. המחירים מתחילים מ-144 אלף שקל לגרסה ידנית, אבל אנחנו בחרנו בגרסת 130 כ"ס עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. היא מוצעת ברמת גימור שיין ועולה 152 אלף שקל.        
 
עיצוב ונראות
מלפנים סיטרואן ברלינגו נראית מסוגננת ביחס למתחרות, בזכות סבכה נאה שמשלבת את סמל סיטרואן, כמו בדגמי הנוסעים החדשים. גם כאן משולבות מסגרות לבנות סביב פנסי הערפל ועל פסי המגן בצד.
 
ככל שהמבט נודד לאחור, כך הברלינגו נראה שגרתי יותר. בכך אשם גם השילוב הנפוץ בתחום של מרכב לבן עם פגושים שחורים. חבל שהיבואנית בחרה לדבוק בשילוב הזה לרכב ההדגמה במקום באחד הצבעים הנועזים יותר. 

סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים

 
פנים הרכב
מסחרית לא חייבת להיות יפה אבל כן להיות שימושית, וזו התחושה כשנכנסים לרכב ההדגמה. הברלינגו התייצבה בגרסה N1 המכוונת יותר כרכב עבודה (יש גם דגם M1 דו-שימושי). הבדל בולט - רשת סורג מברזל מפרידה משיקולי בטיחות בין תא הנוסעים לתא המטען. זו מאפשרת משקל כללי מורשה של 2,365 ק"ג מול 2,150 בדו-שימושית ויתרון משוקלל של 185 ק"ג בכושר ההעמסה.
 
לאווירה מהודרת בתא הנוסעים היא תורמת פחות. הסורגים מפריעים לראות לאחור וגורמים למשענת המושבים האחוריים להיות זקופה מדי - מה שהופך את המושב לממש לא נוח. בנוסף, חלק מהשימושיות אובד כשאין אפשרות לקיפול המושבים. ב-M1 זווית המשענת נכונה יותר ואם ברצונכם להסיע נוסעים בתדירות גבוהה - בחרו בה.

סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים

 
סביבת הנהג פשוטה מבגרסאות נוסעים מהודרות שפגשנו באירופה. ועדיין, זה אזור בו הברלינגו רושמת קפיצת דרך משמעותית ויתרון על המתחרות. החומרים אמנם נוקשים, אבל העיצוב נעים גם בזכות שימוש בשני גוונים לדיפון.
 
במרכז סביבת הנהג מסך מולטימדיה שמביא אווירה מודרנית וגם בלוח המחוונים מערך מידע נאה. מאידך, מערכת המיזוג פשוטה למראה עם פקדים קטנים, מוסתרים ולא קריאים. פתח האוורור האחורי שפגשנו באירופה לא עשה עלייה לישראל, וחבל.

סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים

 
בורר הילוכים בצורת חוגה משך תשומת לב מסקרנים, אבל לעיתים קשה להבין באיזה מצב נמצאים וקל לשגות ולשלב להילוך אחורי (R) במקום חניה (P). מצד שני יש אפשרות לא שגרתית לתפעול ידני, עם מנופים מאחורי ההגה. לברלינגו שפע תאי אחסון - כולל שלושה תאי כפפות ותא בתקרה.
 
המושבים הקדמיים נוחים ותנוחת נהיגה גבוהה ומניבה ראות מצוינת קדימה. מאחור המושבים נראים כמו שלושה נפרדים (מעט צרים), אך בעצם מפוצלים בצורה רגילה ל שליש ושני שליש. המרחב מצוין, אך לחלונות האחוריים רק פתיחת חרך הצידה. תא המטען גדול (597 ליטר), וניתן למקם מדף בשני גבהים.

סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים

 
נוחות נסיעה
כיול המתלים מעט נוקשה, מן הסתם כדי להתאים למטען כבד. זה אומר כי כשהמסחרית לא עמוסה ובייחוד בעיר, חספוס הכביש ושברים בינוניים מורגשים מדי ולעיתים בולט גם רעש מתלים.
 
מחוץ לעיר המצב משתפר ומינון הרעידות והקשיחות יורד משמעותית. זו האחרונה גם תורמת לריסון טוב של תנודות המרכב בפניות במהירויות גבוהות. ועדיין, גם כאן רעשי הרוח והכביש בולטים מהרצוי.  
 
התנהגות ובטיחות
הברלינגו משרה ביטחון, ומציגה התנהגות כביש מצוינת למסחרית מסוגה. כבישים מפותלים עוברים בקצב מהיר והיציבות הכיוונית טובה מאוד. להגה משקל קל מדי תחילה, אך הוא משתפר ככל שעולה המהירות. גם יכולת התמרון בעיר מצוינת.
 
סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים


מבחינת בטיחות הברילנגו מבצעת צעד חשוב לעומת הרמה הנמוכה המקובלת בתחום. ביבואנית מציעים את הדגם עם מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות: בלימת חירום אוטונומית, התרעת שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב עם סיוע בהיגוי וזיהוי תמרורים, בין היתר. ראוי לציון ובהחלט לא מובן מאליו.
 
מנוע ביצועים
גם חטיבת הכוח יוצאת דופן, כאשר בגרסה האוטומטית יש תיבת שמונה הילוכים חריגה (דומה לדגמי הנוסעים של פיג'ו וסיטרואן). המנוע עצמו הוא יחידת ה-1.5 ליטר טורבו-דיזל - מנוע חדש שמוצע אף הוא בדגמי הנוסעים ומפיק 130 כ"ס.
 
המנוע אינו שקט ומשמיע גרגור "דיזלי" כבר בהתנעה. הרעש מורגש גם בנסיעה איטית. עם זאת, בהאצות במהירויות גבוהות יותר מתפתח צליל חביב שלרוב נעים לאוזן.
 
סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים


מבחינת ביצועים היכולת גבוהה: הברלינגו זריזה לא רק ביחס למתחרות והביצועים מושגים ללא מאמץ. התגובה למצערת אינה חדה, אבל קל לשמור על קצב גבוה בכל תנאי. התיבה החדשה נעימה, אך לעיתים במהירויות זחילה היא קצת פעלתנית מדי. תצרוכת הדלק בתנאי המבחן הייתה טובה ונעה בין 13.8 ק"מ לליטר ביום מבחן מאתגר ל-15.8 בשיוט רגוע יותר.
 
תמורה
באירופה יש לברלינגו גרסאות נוסעים מפנקות, אך סיטרואן ברלינגו שבחנו כאן היא בבירור יותר מסחרית - לטוב ולרע. כמיניוואן, אלטרנטיבות מסורתיות כמו סיטרואן C4 ספייסטורר עדיפות. אבל בקטגוריה המסחרית מדובר באחת ההצעות הטובות ביותר בזכות אבזור בטיחות חריג, ביצועים ויכולת דינמית ברמה גבוהה - גם אם המחיר בהתאם.

סיטרואן ברלינגו - מבחן דרכים