שיתוף הפעולה הנמשך בין מרצדס ובין קבוצת רנו־ניסאן הביא גם ליצירת מנוע טורבו־בנזין 1.3 ליטר. מנוע זה, המורכב ב־A קלאס על תתי־הדגם והגרסאות שלה (ראו מבחן ל־CLA), מצא את מקומו כמעט בכל דגמי הנוסעים ורכבי הפנאי הקטנים והקומפקטיים של התאגיד היפני־צרפתי (ראו מבחן לניסאן X-טרייל), כולל דאצ'יה דאסטר הנבחן כאן היום.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.3 ל', ידני, הנעה קדמית)
צילום: גיא שפרנט
 
במה מדובר
בכל הקשור לרנו־ניסאן, החליף מנוע זה את הטורבו־בנזין 1.2 ליטר מסוף העשור הקודם, ובין השאר הגיע לדאסטר, רכב הפנאי הקומפקטי של דאצ'יה, הנמצאת כידוע בבעלות רנו. דאסטר צויד בגרסת 150 כ"ס של מנוע זה המשרתת הנעה כפולה, ובגרסת 130 כ"ס להנעה קדמית; התיבה בשירות בשתיהן היא ידנית 6 הילוכים. למבחן קיבלנו את גרסת 130 כ"ס ברמת הגימור הנמוכה 'לאורט', שמחירה 95,000 שקלים.
 
תזכורת
השינוי היחיד בדאסטר הוא המנוע החדש, אבל לפני שנגיע אליו, סקירה קצרה של המוכר הכרחית. העיצוב החיצוני נאה, מעט מאצ'ואיסטי ומשדר "שטח". סביבת הנהג מודרנית למראה, והנדסת האנוש טובה משמעותית מזו שבדור הקודם, אך בינונית בפני עצמה. החומרים פשוטים, איכות ההרכבה טובה ואיכות הגימור פחות. הכניסה והיציאה נוחים, למושב הנהג חסרה תמיכה בגב התחתון ובסיסו מעט צר. המרחב מלפנים טוב, המרחב מאחור מספק לזוג, צפוף לשלושה מבוגרים.
 
נוחות הנסיעה שמציע הדאסטר לנהג ולנוסעים הינה מהטובות בסגמנט ובכלל. המתלים הרכים סופגים היטב את מחדלי האחזקה באספלט העירוני. בשיוט בין עירוני הריסון טוב, ונוחות הנסיעה משתפרת אפילו יותר. המתלים האלה, יחד עם מרווח הגחון הנאה (21 ס"מ), מעניקים לדאסטר, גם עם הנעה קדמית בלבד, כישורי שטח ונסיעת שבילים מהטובים בברנז'ה. עם זאת, רעשי כביש ורוח נשמעים באופן מוחשי.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.3 ל', ידני, הנעה קדמית)
צילום: גיא שפרנט
 
לטובת הפרוטוקול. היכולת דינמית טובה, אבל תחת עומס בפניות, הצמיגים אינם מתעלים באחיזה, ההגה עמום בעיקר במצב זה, וגם זוויות הגלגול בולטות.
 
הדור החדש בטיחותי מאשר זה הקודם, אך גם הדרישות במבחני יורו NCAP הוחמרו, כך שגם לדגם החדש 3 כוכבי בטיחות, ומעבר להיעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות (דבר המשפיע על הציון), בולטים ציונים נמוכים במבחני הריסוק עצמם (71% למבוגרים, 66% לילדים).
 
ולעיקר
המנוע כאמור חדש לגמרי, וזה מייצר 130 כ"ס (5000 סל"ד) ו־24.5 קג"מ (1600 סל"ד) — בהשוואה ל־125 כ"ס (5250 סל"ד) ו־20.9 קג"מ (2000 סל"ד) בזה הקודם. כלומר, הפער בהספק לא גדול, הפער במומנט ובזמינותו — כן.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.3 ל', ידני, הנעה קדמית)
צילום: גיא שפרנט
 
ואכן, החל מ־2500 סל"ד יש המון כוח והדאסטר מאיץ יפה מאוד, והדבר בולט בעיקר במהירות עירונית. מכיוון שהמנוע החדש בגרסתו זו פועל במיטבו בין 3000 ל־4500 סל"ד הוא יספק כל צורך סביר לעקיפה בטוחה. עוד יצוין ביחס למנוע כי לקראת 3000 נוצר פרץ כוח גדול, התחושה היא כי מעל 4500 סל"ד לא נוצר יותר כוח, השהיית הטורבו מורגשת ופעולתו אינה חלקה. בהילוך שישי, המנוע נמצא ב־2050 סל"ד ב־100 קמ"ש וב־2450 סל"ד ב־120 קמ"ש, מה שמסדר לרכב שיוט נינוח יחסית בכביש המהיר.
 
ידית ההילוכים מעט גדולה ורחוקה מדי עבורי, מהלכה ארוך ולא חלק, אך פעולתה מדויקת. מהלך דוושת המצמד ארוך, פעולתה קלה, וקל למצוא את נקודת הצימוד.
 
צריכת הדלק עמדה על 12.6 ק"מ/ל' במסלול מבחן שכלל כל תוואי אפשרי, וזה יפה.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.3 ל', ידני, הנעה קדמית)
צילום: יצרן
 
שורות אחרונות
דאצ'יה דאסטר, הפעם, מביא עימו מנוע עדכני, מוצלח וטוב משמעותית מזה הפורש. דאסטר, גם הפעם, מביא עימו את תכונותיו החיוביות — עיצוב מושך, ממדים טובים, נוחות נסיעה מעולה, כושר מכובד בשבילים — וגם את הפחות מוצלחות: הנדסת אנוש בינונית, איכות נסיעה שאינה מתעלה ובעיקר רמת בטיחות בינונית.
 
כל אלה מסתכמים בתג מחיר של 95,000 שקלים ברמת הגימור הזו — ובהינתן היתרונות והחסרונות, זוהי קנייה טובה מאוד.

דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.3 ל', ידני, הנעה קדמית)
צילום: גיא שפרנט