סיטרואן C5 איירקרוס — רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) שהוצג ב-2018 - נחת בארץ בחודש יוני והבטיח איכות נסיעה ברמה גבוהה. מאז נבחן באוטו בגרסת הטורבו-בנזין המאובזרת (1.6 ל', 180,000 שקלים) במבחן יחיד (ראו כאן) ובהשוואתי (כאן) — ובשניהם קיים את הבטחתו.
 
סיטרואן C5 איירקרוס מוצע גם בגרסת טורבו-דיזל — 1.5 ליטר, 130 כ"ס - והוא זול יותר. הפער גדול בעיקר ברמת האבזור הנמוכה — 11,000 שקלים פחות ב'פיל', ל-149,000 שקלים — קיים-אך-קטן ב'שיין פק': 175,000 שקלים (5,000 שקלים). עיקר המבחן לגרסת הדיזל נערך ביקרה יותר, אבל התרשמנו גם מהזולה.
 
אנחנו כבר מכירים
חיצונית אין כל סממן שמסגיר שמדובר בגרסת הדיזל. העיצוב הייחודי עודנו כאן, בולט במיוחד באדום של רכב המבחן בשילוב נגיעות בצבע אחר — לבן, במקרה זה. אני מחבב את ההופעה המיוחדת של האיירקרוס, לא כל מי שהיה סביבי אהב אותה כמוני.
 
סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: רונן טופלברג

וכך גם בפנים. מה שאהבנו עדיין כאן: אותו עיצוב מקורי, הופעה נאה, שילוב צבעים נעים, האבזור העשיר במיוחד (ראו בקטלוג), מושבים מוצלחים, תנוחת נהיגה טובה, לוח מחוונים מוקרן ומושקע, שפע תאים שימושיים ואיכות הרכבה טובה שהייתה אחראית לכך שלא נשמעו קרקושים וצקצוקים מכל סוג. גם מה שפחות אהבנו נשאר: איכות חומרים שאינה מתעלה, קונסולה מרכזית רחבה הפוגמת במרחב, שדה ראייה לא מרשים ואותה מולטימדיה שמעט מסורבלת לתפעול.
 
וכך גם בהמשך. מאחור שלושה מושבים נפרדים ונוחים מאוד, שכל אחד מהם ניתן להזחה ולשינוי זווית המסעד — סידור נהדר כאשר הרכב בתפוסה מלאה, פחות אידיאלי כאשר לא כל המושבים בשימוש. מרווח הברכיים מספק ולא הרבה מעבר לכך, וגם זה של הראש אינו מצטיין לגבוהים. תא המטען ענק (720-580 ל‘), בעל פתח רחב והדלת שלו ברמת אבזור זו מופעלת-חשמל.
 
סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: מערכת אוטו

גם אתה מוכר
מנוע הדיזל הזה של PSA חדש-אך-כבר-מוכר (3008, ברלינגו ועוד) — 1.5 ליטר המפיק 130 כ“ס ו-30.6 קג“מ (1,750 סל“ד) — וכך גם התיבה האוטומטית העדכנית שיש לה 8 הילוכים. הנייר מבטיח 10.6 שניות ל-100 קמ“ש ומהירות מרבית של 188 קמ"ש ומצהיר על 1,505 ק"ג; גרסת הבנזין עם 50 כ"ס יותר ונתון משקל זהה, מאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות ומגיעה ל-216 קמ"ש.
 
ההתנעה חושפת כי מדובר במנוע דיזל, ובניגוד ל-3008 שמצליח לבודד את הרעש האופייני לו, כאן השאון ילווה אתכם מרבית הנסיעה. עם זאת, בשיוט הוא חרישי למדי, וגם כאשר הוא נשמע הוא אינו רועש או מציק באמת. בנוסף, המנוע הזה מפתיע באופי הפעולה החלק שלו.
 
בכל הקשור לביצועים, מנוע זה מספק את הסחורה: יש די והותר כוח זמין בסל“ד נמוך בהתנהלות יום-יומית, הוא מושך היטב ב“חצי דוושה“ ומאפשר שיוט מהיר בקלות ובנינוחות — אבל עקיפות ידרשו תכנון מקדים וקפדני יותר מאשר עם גרסת הבנזין הזריזה; פער הביצועים ביחס לגרסת הבנזין מוחשי מאוד בעומס. תיבת ההילוכים מתפקדת למופת בשילוב עם המנוע הזה.

סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: מערכת אוטו
 
תצרוכת הדלק מצוינת: 14.4 ק“מ/ל' במסלול מבחן תובעני, 17.5 ק“מ/ל' בשיוט מהיר ולא מתחשב. במבחן הבודד, עמדה הצריכה של גרסת הבנזין על 11.5 ק"מ לליטר — כלומר, לדיזל יתרון של למעלה מ-25%.
 
מאוד נוח. אבל
דגם זה מקורי בבולמי הזעזועים הייחודיים שלו — בוכנה בקצה כל בולם, מחליפה מעצור רגיל לספיגת אנרגיה משופרת בהרבה — ואלה אמורים להעניק לו נוחות נסיעה ברמה גבוהה. והם מעניקים. ואכן, נוחות הנסיעה טובה מאוד ברוב התנאים, הרכב מטפל היטב בשיבושים ובשקעים גדולים בעיר ועושה זאת ללא כל דרמה מיותרת, והיכולת משתפרת משמעותית מחוץ לעיר. עם זאת, נדמה שגרסת הדיזל מכוילת באופן מעט קשיח מגרסת הבנזין — עדיין רכה, אבל קצת פחות; שיבושים קטנים מטופלים קצת פחות טוב, ובמקרים אחרים הריסון אינו מושלם. בכל אופן, בשבילים הוא ממש משובח, ומעניק לנוסעים נוחות נסיעה יוצאת דופן שתנעים כל טיול משפחתי. כאמור, שאון המנוע נשמע, אך בידור רעשי הרוח מוצלח מאוד ורעשי הכביש אינם מפריעים — וכל אלה יוצרים איכות נסיעה ברמה גבוהה.
 
סיכום, תמורה, הצעה
מנוע הדיזל ב-C5 איירקרוס מציע צריכת דלק טובה בהרבה מאשר מנוע הבנזין, על חשבון ביצועים ורמת רעש טובים פחות. גרסה זו, ברמת האבזור 'שיין פק', מציעה אותם יתרונות שיש בגרסת הבנזין — עיצוב מקורי בחוץ ובפנים, אבזור עשיר במיוחד, מרחב מעולה לשלושה מאחור, נוחות נסיעה ברמה גבוהה ביותר, גם בשטח — וגם אותם חסרונות: הנדסת אנוש וסידור המושבים האחוריים לשניים. מכיוון שפער המחיר ברמת הגימור הזאת עומד על 5,000 שקלים, גרסת הבנזין עדיפה (אלא אם כן אתם נוהגים ממש ממש הרבה).

סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: מערכת אוטו
 
התמונה משתנה כאשר על הפרק רמת הגימור 'פיל'; במחיר של 149,000 שקלים, 11,000 שקלים פחות מאשר בגרסת הבנזין, התמורה כאן טובה בהרבה וטובה מאוד לכשעצמה — מה גם שנוספים להצעה זו יתרונות משמעותיים. המשיכו לקרוא.      
 
ההצעה העדיפה
לקחנו לסיבוב קצר את סיטרואן C5 איירקרוס דיזל ברמת האבזור הבסיסית. מעבר להבדלים אופייניים במפרט האבזור, ישנם שלושה המשפיעים על חוויית הנסיעה, שניים מהם ייחודיים לדגם זה. ברמת הגימור הזולה יותר שמשות קדמיות רגילות, מושבים רגילים וצמיגי 215/65-17. ביקרה: שמשות כפולות, ריפוד מושבים תלת-שכבתי, צמיגי 205/55-19.
 
בכל הקשור לרעשי רוח, החלונות הכפולים אכן מבודדים ברמה גבוהה, אך הפער אינו משמעותי. המושבים הרגילים נוחים ורחבים גם הם, מעט רכים ממושבי ה“נוחות“, אבל אני העדפתי דווקא אותם, עניין של טעם. הצמיגים, עם דופן גבוהה יותר, מחזירים ל-C5 איירקרוס את יכולתו המופלאה בטיפול גם בשיבושים קטנים וחדי-שפה, לנוחות נסיעה מצטיינת ממש. עכשיו הוסיפו יתרונות אלה למחיר הרכישה ולתצרוכת דלק משופרת, והרי להם תמורה ממש משובחת.