מתחילת המילניום לבני ברק. התוכנית של קבוצת פולקסווגן לרכש הצ'כי במהלך שנות התשעים התבקשה: מותג הפונה לשווקים מתפתחים. משפחתית־גדולה, לכן, לא הייתה על סדר היום, אבל כזו הוצגה ב־2002, סקודה סופרב (דור ראשון), אגב שדרוג איטי במעמד המותג (135,000 יחידות). דור שני הוצג ב־2008 (616,000 יחידות), וזה השלישי־נוכחי ב־2015 — וממנו נמכרו עד מתיחת הפנים 500,000 יחידות. הישג מכובד מול דעיכת סגמנט המשפחתית הגדולה בעולם. במאי 2019 הוכרזה מתיחת פנים, ובמהלכה הציגה סקודה גם את סקאוט, גרסת סטיישן מוגבהת לשטח, וגם גרסת כלאיים/נטענת־רשת. 

והרי החידושים
החידושים, יצוין מיד, אינם מהסוג הנרחב והמעמיק, ועיקרם עדכון בעיצוב החוץ והפנים, עוד קצת במפרט, וזהו בערך. סופרב נעשתה במהלך הדורות מכובדת יותר ויותר, ממש כמו סקודה עצמה, ובמתיחת הפנים נעשו מספר שינויים על־מנת להדגיש זאת. החזית שודרגה כמעט בכל מרכיביה — יחידות תאורה (כולל אופציה ללד־מטריקס), שבכה, פתחי אוורור — החישוקים סביב אחרים, וגם החלק האחורי שונה, ובנוסף לפנסים אחרים, בולט המעבר מסמל (קטן) של סקודה לכיתוב ŠKODA (גדול) של שם המותג, כחלק מחיזוק מעמדו בעמים (בסין, בעיקר). בפנים, נוסף משטח הטענה, לוח המחוונים מוקרן, הכניסה/התנעה ללא מפתח שופרה, הריפוד הועשר, מפרט הבטיחות הורחב בקצת, וזהו בערך.

סקודה סופרב - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: יואל פלרמן

למבחן קיבלנו את גרסת 2.0 ליטר 190 כ"ס, עם תיבה דו־מצמדית 7 הילוכים, הנעה קדמית וברמת הגימור 'סטייל', הכוללת מצבי ניהוג; המחיר: 212,000 שקלים. 

מבט ראשון, מבט שני
התוצאה של כל אלה היא, בעיקר, הופעה מעודכנת ואלגנטית. מופע החזית מודגש יותר, בזכות שבכה שקוויה האנכיים מזוותים, עיצוב מוארך ליחידות התאורה, קווים מעודנים יותר לפנסים התחתיים ולפגושים, ובתי מראות מעט מודגשים יותר.

אותה הכרזה של הופעה אלגנטית־אך־מאופקת, נשמעת גם בפנים. העיצוב שגרתי, אך ריפוד האלקנטרה במושבים נעים לעין ומעשיר את האווירה, המסך הגדול במרכז מוצלח, החומרים משובחים וכך גם רמת ההרכבה, ויחד עם הפס הבוהק לרוחב סביבת הנהג, מתקבל מקום שנעים מאוד לשהות בו.      

יורדים לפרטים
המושב נוח, אך לאחר נהיגה של מספר שעות, חלקו האחורי של הבסיס נוח פחות. המרחב מלפנים מאוד נרחב, אך מרווח ברך ימין והמקום לכף רגל שמאל אינם מושלמים. הראות ללוח המחוונים מצוינת, והוא עצמו ברור מאוד, ולא מתחכם; ובכלל, הנדסת האנוש טובה מאוד, כולל תפעול המסך שהוא לכשעצמו ברור וחד. 

סקודה סופרב - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: יואל פלרמן

מאחור, כמנהג עדות סקודה, המרחב גדול מאוד — מרווחי ברכיים וכפות רגליים מעולים, מרווח ראש טוב מאוד — ותצוין לחיוב בקרת אקלים נפרדת ולשלילה מנהרת הינע גדולה מדי. תא המטען, כמובן, שומר על נפחו הכביר ומקדם השימושיות הנרחב מאוד שלו, וכולל ווי עיגון ותלייה, שליטה על המושבים כדי השטחתם, תאי אחסון וגם שקע 12 וולט. 

וזו לא סקודה אם אין פטנטים. בתא האחסון בין המושבים, ווסת קור לצינון משקאות; במושב הנוסע, בצד המסעד, פקד להזחתו, לטובת הנוסע מאחור. עם זאת, זיכרונות למושבים משום מה חסרים.

לדרך הצפנו
למנוע שלנו 190 כ"ס (4200-6000 סל"ד) ו־32.6 קג"מ (1500-4100 סל"ד), לרצועת כוח נכבדה מאוד של 4500 סל"ד, והתוצאות בהתאם (גם 7.7 שניות ל־100 קמ"ש ו־240 קמ"ש); צבירת מהירות, כמו בעלייה לגולן בואכה קצרין, מרשימה, והיכולת לעקוף סמי־טריילר שהזדמן בדרך, הייתה בהתאם. עם הקיק דאון נרשמת מעין השהיה קלה, כמו נשימה (וכמו בדגמים רבים של קבוצת פולקסווגן) — ואז הרכב מאיץ בקלות. יחסי ההעברה הם בצד הארוך והנינוח (100 קמ"ש ב־1500 סל"ד). צריכת הדלק עמדה על 9 ק"מ לליטר במהלך המבחן.

סקודה סופרב - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: יואל פלרמן

נוחות הנסיעה בעיר התגלתה עוד קודם כראויה בהחלט, וספיגת המהמורות טובה, ריסון הפעולה מוצלח וגם במצבים חמורים לא הורגשו חבטות. מחוץ לעיר, ובניגוד לדגמים אחרים רבים, על כבישים משובשים (כמו זה שממזרח לכינרת) מצב 'ספורט' אינו נוח, אבל אז מתגלה כי מצב 'נוחות' עושה היטב את העבודה.

המנוע נשמע מעל 4000 סל"ד, מצב בו נמצאים כאמור רק בעומס כבד, אבל אז הוא נשמע מדי. רעשי צמיגים נשמעים כל הזמן, רעשי רוח כמעט ולא (ורק במהירות כביש 6 וצפונה). 

הסופרב מאפשרת נהיגה מהירה מאוד בכבישים מתפתלים, אגב יכולת נכבדה בפניות. אבל היא אינה ננהגת באופן מושך; הסופרב אינה נלהבת משינויי כיוון תכופים בנהיגה בוטה, וההגה עקר מכל תחושה; הוא לא בצד "הקצר" (2.7 סיבובים מנעילה לנעילה), הוא קל מדי במצב רגיל, אך ב'ספורט' משקלו נכון. בקיצור: סופרב במיטבה בנהיגה מעוגלת ונינוחה.

סקודה סופרב - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: יואל פלרמן

מפתחות החזרנו
סקודה סופרב בדור השלישי שלה היא משפחתית־גדולה טובה מאוד ומרשימה לא פחות, ומתיחת הפנים הדגישה זאת והוסיפה מעט. במחירה — כאמור, 212,000 שקלים ל־2.0 ל', 190 כ"ס, 'סטייל' — היא מציעה אבזור מכובד, מרחב פנים גדול, שימושיות רבה, וכישורי נהיגה מכובדים. היא, ללא ספק, ברשימה המאוד קצרה של משפחתיות גדולות החייבות עיון לפני רכישה, ומציעה אלטרנטיבה ראויה לבנות סוגה ממותגי היוקרה.     
___________
אבזור, בטיחות
אבזור. חישוקי "18, קיפול מראות אוטומטי, חיישני תאורה וגשם, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים עם פתחי אוורור מאחור, חיישני חניה אחוריים וקדמיים, מצלמת נסיעה לאחור.

בטיחות. ניטור מרחק מלפנים, בלימת חירום במהירות עירונית בלבד, ניטור רכב בשטח מת, סטייה מנתיב אקטיבית, זיהוי הולכי רגל, ניטור תנועה חוצה מאחור ובלימה

סקודה סופרב - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: יואל פלרמן