חלון ההזדמנות הזה היה ממש קטן. קו ההפרדה הרצוף סוף-סוף היה למרוסק, ממול לא נראה רכב, אבל אותו קטע מתיר-עקיפה היה קצר. לחיצה על המצערת עד הרצפה, וכבר היה צריך להרפות - מרגע היציאה עד החזרה לנתיב חלפו שתי שניות.

ככה זה כאשר רק למנוע הבנזין יש גם מגדש טורבו, גם מגדש-על, האחראים ל-303 כ"ס ו-40.8 קג"מ (למרות נפח של 2.0 ליטר); ככה זה כאשר מנוע חשמלי, עם 87 כ"ס ו-24.5 קג"מ, שותף בתחנת הכוח הזו; ככה זה כאשר לרשותכם 390 כ"ס ו-65.3 קג"מ. וכן, המשפחתית הגדולה הזו, וולוו S60 החדשה, מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות.
 
וכל זה, כמובן, נוצר רק כדי לעמוד בדרישות לצמצום הזיהום; אותה הגדשה כפולה, אותה הנעה חשמלית, נמצאות בגרסה זו של מכונית הסלון השבדית רק ממניעים אקולוגיים. ביצועי מופת באים גם בירוק.
 
וולוו S60 - מבחן דרכים (T8, היברידי-נטען)
צילום: יואל פלרמן

מ-2000 ועד המנופים 10
ב-2000 הציגה וולוו את ה-S60, המשפחתית הגדולה שלה. ייצורו של הדור השני החל ב-2010, וזה החדש ראה אור ב-2018. הדגם החדש יושב על הרצפה המודרנית של וולוו (SPA; גם ב-S90, XC60/90), הוא מוצע בגרסאות סדאן, סטיישן, וסטיישן מוגבה (CC). בסיס הגלגלים גדל ב-9.6 ס"מ תמימים, ל-287.2 ס"מ, והאורך ב-13 ס"מ, ל-476 ס"מ. הרוחב ירד ב-1.5 ס"מ ל-185 ס"מ והגובה גלש ב-5.5 ס"מ, ל-143 ס"מ.
 
העיצוב, מעבר לפרופורציות הדינמיות בהרבה, מפגין נוכחות לא מצטנעת, דומה לזה של דגמי ווולוו העכשוויים, רחוק מזה המעוגל שנוצר עוד בימי שליטת פורד בוולוו; סביבת הנהג מבוססת על מסך מגע אנכי וגדול מאוד, וזה מחליף את הקונסולה הצפה שהייתה קודם; היצע המנועים הוא למעשה מנוע אחד: 2.0 ליטר בנזין מוגדש (אין דיזל) ברמות הספק שונות; שימוש במגדשי טורבו ועל, והנעות כלאיים; הנעה קדמית והנעה כפולה מבוססת המנוע החשמלי. הדגם החדש עשיר באבזור נוחות כנדרש ממעמדו - משפחתית-גדולה של מותג יוקרה - ועתיר במערכות בטיחות, כנדרש מדגם של וולוו.

בישראל מוצעת S60 בגרסת T4 - מנוע 2.0 ל', 190 כ"ס, תיבה 8 הילוכים, הנעה קדמית - ובגרסת T8: אותו מנוע בנזין, עם מנוע חשמלי, 390 כ"ס, אותה תיבה, הנעה כפולה, טעינה גם דרך הרשת. שתי הגרסאות מוצעות ברמות אבזור 'אינסקריפשן' ו-'R-דיזיין', ועיקר ההבדלים ביניהן הוא בפריטי גימור, והמחירים לכן קרובים מאוד.
 
למבחן קיבלנו T8 'אינסקריפשן' שמחירה 299,000 שקלים בהרצליה, ברחוב המנופים 10.

וולוו S60 - מבחן דרכים (T8, היברידי-נטען)
צילום: יואל פלרמן
 
מסתכלים, מתנסים
העיצוב, כאמור שונה מהדגם הקודם, דומה לזה של הדגמים העכשוויים, ולעניות דעתנו הוא המוצלח ביותר בין מכוניות הנוסעים של וולוו, בעיקר בגלל פרופורציות מצוינות. גם שינויי הפזה הדרמטיים בהרבה במכסה המנוע ובייחוד בצידי הרכב ומבנה קורה C הוסיפו לא מעט.
 
סביבת הנהג, כך נראה, נראית זהה לזו של S90. יש הרבה דברים טובים לומר עליה: החומרים נאים ביותר, הגימור איכותי, האבזור עשיר ביותר, וכולה משדרת עדכניות עכשווית (או ההפך) עם צג ענק במרכז - שאיכותו גבוהה ביותר - בורר קטן ופקד הנעה/דימום מעוצבים לתפארת, לוח מחוונים עם תצוגה מתחלפת לפי מצבי הנהיגה ועוד. המושב, מופעל-חשמל ומרופד-עור, משובח ביותר; תומך היטב בכל חלק של הגוף, רב-כוונונים, ומשענת הראש פשוט לתפארת.
 
יש גם מספר דברים פחות טובים לומר עליה. אותו מסך משובח מחייב יותר מדי ביקורים אצלו כדי לטפל בעניינים שונים, ועם כל הכבוד לעדכניות העכשווית (וההפך), פקדים לתפעול מערכת השמע ובקרת אקלים, הם עדיין הסידור המועדף. וכן, גם כיבוי הסלולרי לאחר שיחה, ראוי היה שיהיה לכך כפתור בהגה. ועל מה שקשור בנהיגה נרחיב בהמשך.

וולוו S60 - מבחן דרכים (T8, היברידי-נטען)
צילום: יואל פלרמן
 
מאחור מרחב נכבד ביותר, עם מרווחים מצוינים לברכיים ולכפות הרגליים, ופחות לראש. המושב שם משובח, ובולטים פתחי המיזוג הממוקמים בצדדים, בצמוד לקורה B. ככל שזה קשור באירוח, אלה מאחור ימצאו כי משענות הראש המעולות פשוט סותמות להם את כל הדרך למבט לפנים.
 
תא המטען עשוי ברמה גבוהה ביותר, כולל שטיח מכובד, הנפח שלו בינוני לדגם כזה, 392 ליטר, אבל יש בו מספיק מקום לכל צורך רגיל. תפעול דלת חשמלי, גם בחיווי רגל, תמיד נחמד, וגם קיפול המושבים נעשה בלחיצת כפתור מאחור.

וולוו S60 - מבחן דרכים (T8, היברידי-נטען)
צילום: יואל פלרמן

מתניעים, נוהגים
הוולוו הנ"ל מונעת בשקט מופתי, כנדרש מגרסת כלאיים, וטווח הנסיעה שלה בחשמל בלבד עמד בפועל על 35 ק"מ, אגב הקפדה על יחסים עדינים במיוחד עם המצערת. באותה דרך היה על ה-S60 לחצות את תוואי העבודות של הרכבת הקלה (בכל זאת, רמת גן), ואף לנוע לאורכו, וזה דבר שיכול ליצור צלקות בנפשה של כל מכונית. באופן שאינו מובן מאליו, על מפגעים שטוחים, העניקה הוולוו נוחות נסיעה מצוינת. כאשר נפגשה במפגעים מהסוג העוין והעמוק, הטיפול בהם היה מוצלח פחות; סוף מהלך הבולם הפגין נוקשות יתירה, מעט אלימה לעיתים.
 
פעולת דוושת הבלם הייתה מהסוג ההוא בגרסאות היברידיות: ספוגית, מחייבת לחיצה חזקה, ללא היזון חוזר, לא ברורה למינון. אחרי זמן מתרגלים, ואפשר להביא את ה-S60 לעצירה, גם בחירום, באופן מנומס. ובכל זאת.
 
למחרת פנינו להרים. בכביש 1 הפגינה המשפחתית-הגדולה הזו התנהלות חביבה ביותר, בדמות שמירה על רמת רעש נמוכה ביותר, כאשר שאון הרוח והצמיגים נשמעים מעל 110 קמ"ש ובעוצמה נמוכה, ואילו המנוע מודיע על פעילותו מעל 4000 סל"ד, אך עושה זאת בצליל חביב למדי. נוחות הנסיעה בכבישים הבין-עירוניים טובה מאוד במצב רגיל, גם על שיבושים, גם על גלי כביש, ובכל מקטע שזה עובד פחות טוב, מצב 'ספורט' ישפר את פני הדברים.
 
וולוו S60 - מבחן דרכים (T8, היברידי-נטען)
צילום: יואל פלרמן

ואז, במהלך שיוט נימוח ביותר, לחצתי על המצערת כדי מחצית מהלכה. הרכב המהוגן למראה פשוט הטיס עצמו כאילו אין מחר, משטרה, בתי משפט וכותרות מביכות במדיה. קטעים הרריים, ככל שזה קשור ל-T8, הם פרט טופוגרפי שאינו מעניינה, גם כאשר הם תלולים בהרבה מהממוצע במשק, ממש כמאמר הנביא: וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה (ישעיהו מ', ד').
 
התיבה עצמה עובדת לתפארת במצבים כאלה, ומשך ההשהיה בכלל, במצב 'ספורט' בפרט, זניח ממש. מה שמחזיר אותנו לסיום ההתחשבנות על התלהבות היתר של אנשי וולוו לכל מיני פטנטים מיותרים. כדי להיכנס למצב 'ספורט', יש ללחוץ על גלגלת בקונסולה בין-מושבים, התפריט נפתח, מגלגלים למצב זה, לוחצים שוב; סתם בורר עם מצבים לא טוב? וכאשר רוצים למקסם התנהלות דרך התיבה, מגלים ש: אין פקדי הילוכים (זה לתפארת המליצה, כמובן. כבר במפרט כתוב שיש כאלה רק ל-'R-דיזיין'); העלאת ההילוכים והורדתם באמצעות הבורר נעשית ימינה/שמאלה ולא קדימה/אחורה, וזה לא משהו; מיקום הבורר לא מתעלה, ועם יד מקופלת מרגישים בפקד ההתנעה/דימום שהוא גדול; המעבר בין מצב קדמי/סרק/אחורי ממש לא מוצלח, מחייב פעולה כפולה; גם כאן, פתרון משמים כמו נצרה עובד טוב יותר. כן. מתרגלים. ובכל זאת. צריכת הדלק ביום המבחן עמדה על 11 ק"מ/ל'.

וולוו S60 - מבחן דרכים (T8, היברידי-נטען)
צילום: יואל פלרמן
 
אבל ה-S60, שממש אינה נראית מכונת ביצועים - והיא הרי לגמרי כזאת - אינה נראית גם כמי שיש קשר בינה לבין זרימה מהירה בין-פיתולים. אבל יש קשר, ועוד איך. ההנעה הכפולה מעניקה יכולת דינמית גבוהה ביותר, ובמצב 'ספורט' העסק מתכנס למוד תקיפה. כן, ההגה במצב רגיל סביר-פלוס, אבל במצב 'ספורט' הוא מתקשח כמו שצריך, ויחד עם 2.3 סיבובים מנעילה לנעילה, וללא שטח מת, הוא הופך לבן לוויה מוצלח מאוד בנהיגה דינמית - כאמור, לא משהו שאמורים לצפות ממכונית שכזו.
 
התמצית
וולוו S60 בגרסת T8 היא מכונית מצוינת. היא מעוצבת לתפארת, יש לה תא נוסעים וסביבת נהג מכובדים, אבזורה מרשים, מערך הבטיחות מצוין, נוחות הנסיעה טובה עד טובה מאוד מחוץ לעיר, בהחלט מספקת ויותר בתוכה, הביצועים מרשימים ביותר והיכולת הדינמית משובחת. וכן, יש לה כמה קטעים מיותרים ביותר בתחום התפעול: המסך וחובת הביקור בו, תפעול הבורר, היעדר פקדי הילוכים.
 
מחירה של המשפחתית הגדולה הזו הוא 299,000 שקלים, נכון למיסוי של סוף 2019 ביחס לדגמים היברידיים. מחיר זה, לדגם כזה של מותג יוקרה על יכולותיו הנ"ל, עושה את S60 אפילו לקנייה טובה מסוגה. ובהינתן המחיר, זה ממש לא מעט.

*פורסם במקור ב-12.01.20 (נוסף וידאו)

וולוו S60 - מבחן דרכים (T8, היברידי-נטען)
צילום: יואל פלרמן