לנד רובר הציגה ב-2014 את יורש הפרילנדר הקומפקטי, תחת השם לנד רובר דיסקברי ספורט. קשר לדיסקברי לא היה וה"ספורט" הקומפקטי מבוסס על פלטפורמת הפרילנדר, כמו האווק, והמשיך בביסוס תוכנית ייחודית ליצירת שלוש משפחות דגמים: ריינג' רובר, דיסקברי ודיפנדר.
 
הספורט הסתער על תחום הפנאי הקומפקטי-בינוני כאשר הקלף שלו הוא אפשרות לשבעה מושבים. כעת מגיעה הגרסה המחודשת, שקיבלה טכנולוגיות עכשוויות בהן מערך הטריין רספונס II שהוצג באווק החדש, אשר נשען על גרסה משופרת לפלטפורמה.
 
השינויים בדיסקברי ספורט כולל מנועי 2.0 ליטר בנזין ודיזל עם מערך כלאיים מתון (מערכת חשמל שמסייעת אך לא מניעה לבד את הגלגלים), עדכון לתא הנוסעים ומערכות הינע ובטיחות משופרות. בגרסאות הבנזין המחיר נע בין 389 אלף שקל (200 כ"ס, רמת גימור S) ל-448 אלף שקל (249 כ"ס, S פלוס). גרסת הדיזל (180 כ"ס, S פלוס) שבחנו נחה באמצע ועולה 428 אלף שקל.
 
עיצוב ותא נוסעים
ההבדל החיצוני אינו עצום אבל העיצוב המעודכן יוצר הופעה יוקרתית יותר. עיקר ההבדל מתמקד בחזית שעדיין דומה לדיסקברי ובאחוריים, עם יחידות תאורה חדשות ופגושים נאים יותר. השילוב בין גוון ברונזה למרכב לגג שחור (תוספת של 6,300 שקל) ברכב ההדגמה וחישוקי "18 תורם למראה. ועדיין הוא לטעמנו פחות מושך מהאווק הקומפקטי. איכשהו נוצר רושם של רכב גבוה וצר ונראה שבעיה זו מאפיינת את כל קו הדיסקברי.

לנד רובר דיסקברי ספורט - מבחן דרכים (מתיחת פנים, דיזל, 180 כ
צילום: אלי שאולי
 
בניגוד למקובל במתיחות פנים, השינוי בסביבת הנהג גדול בהרבה מאשר במראה החיצוני והרכב כבר אינו זועק שהוא הזול בהיצע. סביבת הנהג נראית איכותית, מזמינה ועשירה מבעבר גם מבחינת חומרים - הפלסטיקה והעור נעימים יותר למגע. גג הזכוכית הענק תורם לאווירה.  
 
לרושם תורם גם המראה המודרני שמביאה הנוסחה החדשה של היצרנית, שכוללת שני מסכים במרכז ולוח מחוונים דיגיטלי, מהם ניתן לשלוט על פרטים רבים. הרעיון של שתי חוגות מוארות שיכולות לשלוט במערכת האקלים ובמצבי הניהוג יפה ומיוחד, אבל התפעול מבלבל ודורש הסתגלות - וחמור מכך, גם לאחר שימוש ממושך יוצר היסח דעת גדול מהרצוי בזמן נהיגה. החיווי בלוח המחוונים משתנה באיטיות וגורם לתהות - האם אכן הופעל התפקוד הנכון? (תאורה למשל).
 
גם התפעול מההגה, דרך שני פקדי מגע עגולים, נאה אך אינו נוח. מגע אקראי עלול למשל להגביר את עוצמת השמע ולא תמיד ברור מתי מתנתקת מערכת בטיחות מסוימת. האבזור אמנם עשיר בתחומים מסוימים (תאורת לד, דלת אחורית חשמלית ומראה שמקרינה תמונת מצלמה) אך עם כמה חוסרים תמוהים, למשל אוורור מושבים, תאורת אווירה משתנה, תפעול הילוכים מההגה, ומצלמות היקפיות.

לנד רובר דיסקברי ספורט - מבחן דרכים (מתיחת פנים, דיזל, 180 כ
צילום: אלי שאולי
  
בניגוד למתחרים רבים התחושה ממושב הנהג הנוח היא של רכב פנאי גדול וחסון. עם תנוחת הנהיגה הגבוהה ושמשה קדמית אנכית יחסית, נראה שהרכב גדול ממה שהוא באמת. מאחור המרחב מצוין והמושב והאווירה נעימים. יש גם פתחי אוורור עם שליטה נפרדת בשורה השנייה והשלישית. לזו האחרונה קשה למבוגרים להיכנס והמרווח מתאים לילדים - הוא אמנם נדיב לראש אך הישיבה נמוכה מדי וחסר מקום לכפות הרגליים. תא המטען זעיר בתפוסה מלאה אך שימושי מאוד עם קיפול מושב או שניים.
 
נוחות והתנהגות כביש
מערך המתלים, כיאה ללנד רובר, טוב ומצליח ליצור תחושה נעימה ולספוג גם שיבושים מורכבים. בשבילים התחושה חסונה ונעימה והרכב מתמודד היטב עם בורות ושקעים. ברוח השיטפונות שפקדו את הארץ טוב לדעת שהדיסקברי ספורט יכול לחצות מים בגובה 60 ס"מ. וגם אם הוא אינו ברמת אחיו הבכירים, בשטח מרגישים כאן הרבה יותר בבית מאצל המתחרים הישירים.
 
למרות הכינוי ספורט, אל תצפו להתנהגות ספורטיבית. לדיסקברי ספורט תחושת ניהוג מגודלת עם התנהגות צפויה ובטוחה. הוא מגיב נכון להפניית ההגה ושומר על התנהגות ניטרלית בסיוע הנעה כפולה יעילה. כאשר האחיזה מועטה הוא יזכיר שהגלגלים הקדמיים הם האחראים העיקריים לתנועה, אבל לרוב השלדה מתמודדת היטב עם הכוח. בקרת היציבות היסטרית מדי ונראה שהיא נכנסת לפעולה כשכבר אין בה צורך ובאופן בוטה. הבלמים מעט עצבניים.

לנד רובר דיסקברי ספורט - מבחן דרכים (מתיחת פנים, דיזל, 180 כ
צילום: אלי שאולי
 
בצד הבטיחות לרכב בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וברמת הגימור שבחנו גם ניטור שטחים מתים. תפעול המערכות אינו תמיד נוח ותיקון ההגה בוטה באופן מוגזם.
 
מנוע וביצועים
מנוע הדיזל בנפח 2.0 ליטר מייצר 180 כ"ס, הוא שקט יחסית בתנועה איטית ומחוץ לעיר נעים עוד יותר. כרגיל בדיזל עיקר כוחו במומנט המתקבל בסל"ד נמוך שמאפשר שמירה על קצב גבוה ללא מאמץ. התגובה ללחיצה על המצערת אינה חדה, אבל הביצועים טובים (ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 10.1 שניות לפי נתון היצרנית), קצב צבירת המהירות מצוין והמנוע נעים גם בסל"ד גבוה.
 
תיבת תשעת ההילוכים לא תמיד זורמת ונעימה ולמרות שהבורר החדש נאה תפעולו אינו נוח. בזכות מערך כלאיים מתון הרכב מתעורר לחיים באופן נעים (עצור-סע). תצרוכת הדלק מכובדת לסוג הרכב ועמדה על 9.8 ק"מ לליטר במסלול מאומץ ו-12 ק"מ לליטר בשיוט בינעירוני.

לנד רובר דיסקברי ספורט - מבחן דרכים (מתיחת פנים, דיזל, 180 כ
צילום: אלי שאולי
 
תמורה
כמו בהרבה מדגמי לנד רובר, אחת החוזקות של לנד רובר דיסקברי ספורט היא דבר ערטילאי וסובייקטיבי - אופי. אל כך הוא מוסיף כעת תא נוסעים שנראה יוקרתי ומנועים יעילים מבעבר ליצירת רכב שלם ומוצלח יותר מקודמו.

מצד שני, המחיר עדיין גבוה במיוחד - 428,000 אלף שקל לרכב פנאי קומפקטי הם לא מעט, יוקרתי ככל שיהיה. בזכות יכולת השטח העדיפה על זו של המתחרים והאופציה הייחודית (כרגע) ל-7 מקומות הוא נמצא בנישה ייחודית בשוק.