אופל גרנדלנד X הוא רכב פנאי קומפקטי שבסיסו כשל פיג'ו 3008 — אותה רצפה, אותם מכלולים; ההופעה, סביבת הנהג והממשק בהחלט שונים.

פרטים חשובים. הדגם הוצג באפריל 2017 והגיע לישראל באוגוסט 2018, כשהוא מצויד במנוע הטורבו־בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים בגרסת 130 כ"ס ועם תיבה אוטומטית 6 הילוכים. בספטמבר 2019 החל שיווק גרנדלנד X עם התיבה האוטומטית החדשה של קונצרן PSA, זו שיש לה 8 הילוכים.

בין תחילת היבוא של הדגם ועד הצגת הגרסה המשודרגת, עבר ייצוג אופל מחברת שלמה לקבוצת לובינסקי, המייבאת מזה שנים את דגמי PSA. למבחן קיבלנו את הדגם ברמת הגימור 'אינוביישן', ומחירו כאן 165,000 שקלים. בנוסף לתיבה החדשה, צויד הרכב בחישוקי "18, בבקרת שיוט אדפטיבית ולמולטימדיה כעת מסך "8. 

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (בנזין, 8 היל')
צילום: גיא שפרנט

ריכוז רשמים
על־מנת להתרשם באופן מעמיק מהדגם החדש, החלטנו שהפיצרייה ההיא ליד טבריה, זו שנפתחת ב־18:00, תהיה יעד נכון. הפנינו את הרכב בהתאם, ובאותו יום סתווי שמחנו בגג הפנורמי שאפשר הכנסת אור ליצירת אווירה נעימה. סביבת הנהג בגרנדלנד פשוטה מאוד בעיצובה, אך עשויה מחומרים רכים ונעימים למגע, ואיכות ההרכבה טובה מאוד.

בשיוט צפונה אנו שמים לב שרעשי המנוע מבודדים בצורה טובה. הם כמעט ולא נשמעים בשיוט עצמו ובמאמץ הם נשמעים מרוחקים. צליל המנוע, האופייני למנוע שלושה צילינדרים, בהחלט חביב. רעשי רוח כמעט ולא נשמעים עד 100 קמ"ש, ובמהירויות מעט גבוהות יותר הם נשמעים ברמה סבירה בהחלט. רעשי הדרך לעומתם מאוד מושפעים מסוג ואיכות האספלט, ונעים על ספקטרום של בין סביר־פלוס לרועשים־מדי.

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (בנזין, 8 היל')
צילום: גיא שפרנט

בדרך המאוד צרה ומפותלת החוצה את הכרמל דרך בית אורן, מפגין הגרנדלד יכולת דינמית נאה ביותר; לא שזה המקום לבדוק רכב כזה ובתחום כזה לעומק, אבל בכל מקרה הגרנלנד העניק לנו תחושת ביטחון בפניות גם כאשר לחצנו על המצערת ועליו. המנוע — 1.2 ל', 130 כ"ס, 23.4 קג"מ — כעת עם תיבת 8 הילוכים, מסדר לגרנדלנד X האצה של 10.4 שניות ל־100 קמ"ש (10.9 שניות עם התיבה הקודמת). הביצועים מספקים בהחלט, הרכב צובר מהירויות גם תחת עומס, והאצות הביניים שלו מספקות בהחלט גם במהירויות תלת־ספרתיות נמוכות. התיבה החדשה פועלת בצורה חלקה, ושילוב ההילוכים כמעט ואינו מורגש. התפעול הידני אינו מבריק, והיציאה מהמקום אינה חלקה. 

למרות המתלים נוקשים, הגרנדלנד זז מעט על ציר הרוחב, אך הוא מרוסן בצורה טובה וזוויות הגלגול מתונות. שיבושים קטנים וחדים מורגשים, אך נסבלים ובעומס מעט גבוה יותר, הספיגה של המתלים טובה והרכב לא נחבט או מתרסק גם על שיבושים גדולים.

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (בנזין, 8 היל')
צילום: גיא שפרנט

במושבי העמק הסיפור דומה, ופסי האטה (גם גדולים) מטופלים באופן מפתיע לטובה, אך על שיבושים חדים וגדולים כמו מכסי ביוב בולטים, ריסון המרכב פחות מוצלח. בשבילים, כי בכל זאת רכב פנאי וצריך לשרוף זמן עד שנפתחת הפיצרייה, ספיגת השיבושים נעשית באופן ראוי, כאשר די ברור שאת השיבושים הקטנים סופג בעיקר הצמיג, ואת הגדולים סופג המתלה שגם מצהיר על כך באופן קולי. בסופם של דרך ושביל, הגרנדלנד מתגלה כרכב נעים בכל תוואי.

צריכת הדלק בשיוט חזרה עמדה על 14 ק"מ/ל' וצריכת הדלק הכוללת במבחן עמדה על 12 ק"מ/ל' (זהה למבחן טרום העדכון). נתונים מכובדים למדי לרכב פנאי קומפקטי עם מנוע בנזין.

מכניסים לפרקינג
איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים של אופל גרנדלנד X טובה מאוד, הוא מספיק מרווח, ביצועיו טובים, חסכוני בדלק, היכולת הדינמית שלו גבוהה והוא נעים לנסיעה. וכן, התיבה החדשה מוסיפה, אולי לא לצריכה, אבל כן לנהיגה נינוחה יותר (וגם, קצת, לביצועים).

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (בנזין, 8 היל')
צילום: גיא שפרנט

מנגד, בנושא הנוחות יש לו מתחרים, בעיקר מבית, שיאתגרו אותו, ובשאר התחומים ישנם מתחרים נוספים במחירים דומים. אז ב־165,000 שקלים, מחירו של רכב המבחן, מדובר בעסקה לא רעה, אבל לא מצטיינת.

*פורסם במקור ב-21.01.20 (נוסף וידאו)
___________________________
אבזור, בטיחות_________________
אבזור. חישוקי "18, גג פנורמי, כניסה והתנעה ללא מפתח, בלם חנייה חשמלי, תפעול חשמלי למושב נהג, בקרת אקלים דו־צדדית ופתח מיזוג מאחור, טעינה אלחוטית, חניה אוטומטית, חיישני תאורה וגשם, תפעול חשמלי לדלת תא מטען כולל ברגל. 

בטיחות. בלימה אוטונומית, התרעת התנגשות, ניטור סטייה מנתיב ותיקון, התרעת רכב בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת ערנות נהג, מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חניה, זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי.  

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (בנזין, 8 היל')
צילום: גיא שפרנט