צליל מנוע סקסי/ספורטיבי/מעורר/מרגש, למשל, חסר ערך מעשי ועלול להפריע, אפילו לבעלים. רכב עם נוכחות ווקלית כבירה, כמו מרצדס CLS בגרסת 53 AMG, ש(גם) מפלטיו הם של AMG, לא ממש ידידותי לסביבת המגורים שלו.

המועצה להגנת הצרכן
בכלל, רכב כזה, CLS53 AMG, לא ממש מתעלה בתחום הצרכני הכה־חשוב של עלות/תועלת. הבסיס, מכונית הסלון E קלאס, יקר מאוד; CLS המעוצבת המתבססת עליה עולה 100,000 שקלים יותר (אותו מנוע), ומחייבת קורבן מנחה במרווח הראש — וב־AMG, היקרה בעוד 166,000 שקלים (886,000 שקלים), כל חישוב רציונלי קורס; עבור עוד 68 כ“ס ונוחות נסיעה טובה פחות? ונקדים את המאוחר: במחיר המאוד גבוה הנ“ל ובתוספת פרמיית־דלק נדיבה, אותה CLS53 AMG עושה כל נהיגה, גם יום־יומית, לחוויה חושית ייחודית. 

מצליל ממכר לרשימת תכונות
פתחתי בעניין הצליל, גם בגלל שבחנייה התת־קרקעית של מרצדס, הוא זכה להגברה כובשת במיוחד. אפילו הכניסה הלא־נוחה ל־CLS, המחייבת הרכנת ראש, נשכחה. קודם לכך ציינתי לעצמי (שוב) כי הרעיון (קופה־סדאן, מבוססת E קלאס, 2003) מבוצע לתפארת גם בדור ג' (2017). הצבע השחור מוסיף.

כמה הערות על פנים הרכב: תכנון סביבת הנהג הוא מרצדס־של־עכשיו, מבוסס על שני מסכים גדולים, בורר מעוצב להרשים, ושפע מתגי תפעול העשויים ופועלים ברמה גבוהה (בנוסף לאלה דרך המסכים). המעבר בין התפריטים נוח קל והכניסה אליהם אינטואיטיבית. מכיוון שזו מרצדס וכל זה, חומרי הדיפון והריפוד עשויים מחומרים משובחים, נראים לכשעצמם משובחים ואלה מצויים גם בדלתות. עם זאת בדיקה פיזית מגלה כי חלק מהמשטחים (זה שמעל לוח המחוונים, למשל) דק מדי. הראות ללוח המחוונים אינה מושלמת, והתצוגה שם במצבים מסוימים קצת קטנה מדי.

אותו מבנה של CLS מכתיבת תנוחת נהיגה נמוכה, אבל גם לאחר נהיגה רצופה של מספר שעות, לא נרשמו תלונות; כן נרשמו תלונות בגלל מרווח ראש לא מושלם לגבוהים, ובמיוחד מאחור. 

מרצדס CLS - מבחן דרכים (AMG 53)
צילום: יואל פלרמן

ממפרט יבשושי לשפתיים יבשות
435 כ“ס (6100 סל“ד), 53 קג“מ (1800-5800 סל“ד), 4.5 שניות ל־100 קמ“ש, ומה שמסדרת התוצרת הנ“ל (יחד עם תיבת 9 הילוכים והנעה כפולה) הוא 140 קמ“ש ב־2000 סל“ד (100 קמ“ש־1500 סל“ד). ואם לוקחים בחשבון שאותו שיא מומנט זמין עד 5800 סל“ד (ולוקחים), ולוחצים על הדוושה (ולוחצים) — א. לא תופתעו שהדבר הזה עשוי להגיע למהירויות אוטובאן גבוהות מאוד בהרף עין; אולי תופתעו מהנינוחות שהיא עושה זאת. כלומר, ככל שזה קשור למנוע, היא יכולה להתנהל מעל 200 קמ“ש, ואז להפגין האצות ביניים לא ממש טריוויאליות במהירות כזאת.

אה, כן. הצליל. ב־2000 סל“ד המנוע מזמר, ב־4000 הוא יוצר צמרמורת בצימוד ישיר. ויש לכם עוד 2000 סל“ד, כן? ואם אנחנו שם, יצוין כי רעשי רוח וכביש (הצמיגים האלה, במידות שונות לפנים/אחור, לא צחוק) נשמעים מ־100-110 קמ“ש. 

מרצדס CLS - מבחן דרכים (AMG 53)
צילום: יואל פלרמן

העניין הזה של פיתולים
ל־CLS הזו קפיצי אוויר ויש לה מספר מצבי ניהוג. ככל שמדובר בנהיגה יום־יומית נוחות הנסיעה סבירה, לא מתעלה. במצב ‘קומפורט‘ אופי הפעולה רך, אבל שיכוך הכיווץ ושיכוך ההחזרה לא מושלמים, כך שנושא המפגש עם השיבושים אינו נסגר כמו שצריך (וביותר ממובן אחד). מצב ‘ספורט‘ נוקשה, מטפל היטב בשיבושים בכבישים המהיר, וגם כאן נרשם מחסור קל בריסון בשיכוך ההחזרה.

אבל זו AMG, ולא קונים AMG כדי לרחף איתה על תלאובות האספלט כמו עם מרצדס S קלאס. ואת מה שהיא צריכה לעשות, היא עושה ובכן, באופן מרגש. כלומר, במצב ‘ספורט‘ היא כאמור לא משככת באופן מושלם, ואילו ‘ספורט +‘ גורם לכך שהמהלך קצר מדי והספיגה בגלל העברות משקל בטנדו עם שיבושים, אינה רהוטה.

אבל. כבר במצב ‘קומפורט‘, ובמהירויות שלא ראוי שיבואו בדפוס, אותה CLS נכנסת לפניות ארוכות כאילו הכביש ישר. כאשר הכביש מתעקל, עוברים ל‘ספורט‘; ההגה מתקשה, הבולמים גם — ואז מגלים שגם פניות מקורזלות יכולות להתיישר; מין קסם שכזה. בפניות מאתגרות יותר, מעבירים ל‘ספורט +‘, זוכים למנת בקפיירים יוצרי דופמין, וחווים עוד תופעה על־טבעית; המכונית מתכווצת. למרות המשקל (כ־2 טון) והממדים, כושר פנייה פנטסטי לתוך פנייה, ואז לכיוון ההפוך ושוב ושוב, ואז עוד; הנעה כפולה עוזרת. 

מרצדס CLS - מבחן דרכים (AMG 53)
צילום: יואל פלרמן

נחזור להתחלה
עבור עיצוב החוץ היפהפה של CLS אתם משלמים יותר ממה שעולה E קלאס, ומפסידים במרווח הראש; עבור עוד כ־70 כ“ס ב־CLS53, ביצועים מופרכים/לא־רלוונטיים וכיול מתלים שאינו מתעלה בנוחות, אתם מוסיפים כבר הרבה יותר כסף.

אבל מי שיקנה את CLS53 AMG במחירה הלא־נכון־צרכנית, יזכה ברכב שיעשה כל נהיגה בכלל, בכבישים הנכונים בפרט, לחגיגה של שכרון חושים.