הימים ימי הקורונה, והעם מסוגר בביתו. פיג'ו 2008 החדש מגיע ארצה בעצם הימים האלה, ואנחנו יוצאים אתו למבחן בכבישים כמעט ריקים ממכוניות. מסלול הנסיעה הוא אל הצפון הקר, כאשר הנקודה הרחוקה ביותר תהיה ההר הגבוה במדינה. 

רכב הפנאי הקטן (B-SUV) של פיג'ו כבר לא כזה קטן – אורכו 430 ס"מ (14 ס"מ יותר) נכבדים; רוחבו 177 ס"מ (6.1 ס"מ יותר) וזה כבר רחב למדי; בסיס הגלגלים הוא 260.5 ס"מ (6.8 ס"מ יותר), עד לפני עשור נתון של דגם משפחתי. כאשר על רקע הגידול הזה בממדים, הגובה יורד (בקצת; ב-0.6 ס"מ, ל-155), הפרופורציות הדינמיות משתפרות עוד יותר.

ה-2008 מעוצב כמו דגמי הפנאי הנוכחיים של פיג'ו, ומוסיף אלמנטים עכשוויים. כמוהם הוא מביא הופעה "דרמטית" – עם שבכה מודגשת, מכסה מנוע מוגבה ומפוסל, ומותניים העולים מקורה C – ויש בו גם מרכיבי עיצוב עכשוויים (גם ב-508 וב-208) כמו אותן יחידות תאורה דמויות טופרי האריה (מתחת לצביר הפנסים העיקרי). עם הממדים הגדולים וקווי העיצוב, הדגם החדש נראה כאילו הוא שייך לסגמנט הקומפקטי. 

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג

ה-2008 הנבחן הוא ברמת הגימור 'פרמיום', והביטוי החיצוני לכך הוא בחישוקי "17 (במקום "16), שבכה קדמית עם נגיעות כרום, בתחתית הפגוש הקדמי והדלתות נגיעות בכסוף. בכל מקרה, התוצאה הכללית מאוד נאה.

אבזור ותלת-ממד
סביבת הנהג עשויה שני מפלסים ומבוססת על מבנה i-קוקפיט – הגה נמוך, לוח מחוונים מעליו. המפלסים עשויים חומר רך ובכלל איכות ההרכבה טובה ואיכות הגימור טובה לרוב. במרכז המפלס העליון שוכנת מערכת המולטימדיה (צג "7), עם ממשק אפל קארפליי, ממשק בעברית, מספר אפליקציות (וויז, פנגו ועוד), רדיו דיגיטלי ויכולת לקבל הודעות מהיצרן.

לוח המחוונים מוקרן, גודלו "10, ויש לו מספר תצוגות לבחירה (מההגה). אבל הסיפור עם לוח המחוונים גדול יותר, מכיוון שהתצוגה תלת-ממדית, וזה בהחלט קטע.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג

בקרת האקלים מתופעלת רק ממסך המולטימדיה, היא פשוטה להבנה, אבל אני אישית מעדיף אותה נפרדת מהמולטימדיה. כן, ישנם שני מתגים נפרדים (נמצאים בתוך 'פסנתר' כפתורים, תחת המולטימדיה), אחד לתפעול מלוא העוצמה, השני לכיבוי המיזוג, אבל זה לא מספיק. 

רשימת האבזור ברמת גימור זו בהחלט מכובדת – הנעה ללא מפתח, טעינה אלחוטית לנייד, מעמד מובנה לנייד, שקעי טעינה (12V, USB ו-USB-C), ארבע חלונות חשמל אוטומטיים, קיפול מראות אוטומטי, ממשק My Peugeot במערכת המולטימדיה, חיישני קרבה היקפיים ומצלמה אחורית הכוללת גם 'מבט ציפור' (חלקי. המצלמות נמצאות רק בחלק האחורי), בלם יד חשמלי, בקרת שיוט ועוד.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג

מושבים, מרחב ואחסון
המושבים בגימור נאה, הם נוחים למדי בבסיס ובמסעד הגב, וזווית בסיס המושב מעניקה תמיכת ירכיים טובה. ובכלל, קל לקבוע תנוחת נהיגה טובה. יש לציין לטובה את משענת היד שבין המושבים הקדמיים, נעה על מסילה וממוקמת נהדר. מרווחי רגל ימין לנהג ורגל שמאל לנוסע נפגעים מעט בגלל הקונסולה הרחבה. אופציות האחסון מלפנים רבות ועשירות. 

המרחב מאחור מרשים. מרווח הראש מצוין, וזאת למרות הספסל הגבוה יחסית, מרווח הברכיים מעולה והמרווחים לכפות רגליים סבירים בהחלט. מרווח הכתפיים טוב ביחס למקובל בסגמנט זה, ויאפשר לארח, במגבלות הידועות, גם נוסע במרכז. ויש גם הערות: אין פתחי מיזוג ומשענת יד, משענת הראש דוחקת קדימה מעט ממה שצריך, התמיכה לירכיים לא מושלמת, הראות החוצה סבירה למבוגר ופחות לילד, בגלל קו חלונות גבוה. 

בכל הנוגע לאחסון יש די והותר מקום, שפע תאי אחסון – בדיפוני הדלתות, שתי קומות של אחסון מלפני בורר ההילוכים, צמד מחזיקי כוסות לאחריו, תא תחת מענת היד שבין המושבים הקדמיים ותא כפפות בנפח ראוי. לתא המטען נפח מכובד ביותר, לאחר שגדל ל-405 ליטרים (ב-55 ל'). מעבר לכך, יש לו שני תאים קטנים בצדו, רצפה בשתי קומות, וויי עגינה, תאורה, גלגל חלופי (לא בגודל מלא) ואין לו ווי תלייה. 

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג

לא מופתע
כבר עם היציאה מהעיר הציורית חדרה בדרכי אל הגלבוע, אני מפנים שלושה דברים. הראשון הוא שהראות החוצה סבירה בלבד בגלל שהקורות הקדמיות מעט עבות, מראות הצד צמודות מדי והמראה המרכזית קרובה למולטימדיה. השני הוא שאיכות הנסיעה טובה, הן על שברי האספלט בעיירה הציורית הנ"ל, הן בכביש הבין-עירוני המוביל לאחד מכפרי המשולש, והן ברחוב עם באמפים גבוהים באותו כפר. השלישי הוא שפעולת יחידת הכוח פשוט נעימה.

הפנמתי, לא הופתעתי, בוודאי לא מיחידת הכוח. אנחנו מכירים אותה – טורבו-בנזין 1.2 ליטר, 3 צילינדרים, תיבה אוטומטית 8 הילוכים – כמעט מכל דגמי קבוצת PSA. המנוע מוצע ב-2008 בישראל רק בהספק אחד – 130 כ"ס. כמו בשאר הדגמים, גם כאן לא נוצר מחץ עם הדבקת הדוושה הימנית לרצפה, אך בכל מצב מתקבלת תאוצה לינארית וברורה תודות לנתון מומנט מכובד של 23.4 קג"מ ב-1750 סל"ד. תיבת ההילוכים מחליפה בנועם את ההילוכים אם כי עושה זאת באדישות יחסית.

התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 9.1 שניות אומרת פיג'ו, אך התחושה היא כי בפועל התוצאה מעט איטית יותר. בכל אופן, יחידת הכוח הזאת מרשימה יותר בתאוצות ביניים, כאשר חצי הדוושה לחוצה ולא במצב 'אטרף'.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: עזרא רפאל

זורם בכיף
בכביש הסרגל הפסיקה מערכת המולטימדיה לשתף פעולה, אך מנוחה נכונה בנקודה הגבוהה ליד מעלה גלבוע העניקה לנו וגם למולטימדיה מעט רוגע, וזו חזרה לפעול כראוי. הכביש המפותל מטה, לכיוון גן השלושה, הוא מהחביבים עלי. אני מתכונן נפשית ומעביר את המכונה למצב 'ספורט', המחדד את תגובות הדוושה ומשפיע על התיבה.

ובכן, היכולת הדינמית של ה-2008, גם כאשר לוחצים עליו, בהחלט טובה. ההתנהגות בטוחה, זוויות הגלגול מתונות מאוד והאחיזה יותר ממספקת. בנוסף, משקל ההגה ועוצמת מרכוזו בהחלט טובים. מנגד, הבלמים הרשימו פחות. ה-2008 הוא לא רכב לתקיפת עיקולים, לא בגלל שהוא לא יכול, אלא בגלל שאינו מתקשר באופן ההוא. עם זאת, קל מאוד לנהוג בו מהר בכביש מעוקל, הוא אינו מעייף וזורם בקצב גבוה בקלילות.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג

לא סקיני
בסעיף החשוב יותר, נוחות הנסיעה, הרשים ה-2008 מאוד. מספר תובנות בתחילה – הסרן הקדמי נוקשה משמעותית מזה האחורי; לחישוקים קוטר מעט גדול יחסית ("17), אך הצמיגים אינם בסגנון הסקיני האופנתי, כי אם שמנמנים יחסית ובעלי כתף בריאה (215/60), וגם זה תורם לא מעט לשיכוך המהמורות.

את רוב פגעי הכביש מגהץ רכב הפנאי הצרפתי בצורה מרשימה מאוד, אך תיקוני כביש חדים וגבוהים במיוחד מצליחים לגרום לחבטה שמורגשת בתא הנוסעים. השילוב בין הצמיגים השמנמנים, הסרן הקדמי הנוקשה והסרן האחורי הרך, יוצר זוויות גלגול נמוכות מחד, ומציע נוחות נסיעה טובה מאידך. גם בידוד הרעשים ביחס לדגמים אחרים בסגמנט טוב מאוד, יוצר איכות נסיעה כוללת ברמה גבוהה.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג

שמנמנים ונהנים
נוחות הנסיעה בשביל סלול היטב עם אבנים קטנות השתולות בו, טובה מאוד, אבל כך גם בהרבה דגמי פנאי אחרים. כאשר מגיעים להפרשי גובה רציניים, הרכב נוסך ביטחון בגלל שהחלק הקדמי לא צולל מטה, בגלל אותו סרן קדמי. ככל שהמהירות עולה נוחות הנסיעה משתפרת. בשביל מחורץ מאוד, בו הפרשי הגובה היו רציניים, ציפינו לשמוע חבטה, ואז ה-2008 הרשים אף יותר, כאשר כל שנשמע היה קול שפשוף קל מהגחון. ולא רק הסרן הקדמי; הצמיגים השמנמנים יחסית הסירו חשש לקרע אופייני בדופן. 

תובנות מהחרמון דרומה
אחרי מאות קילומטרים הרגשתי מעט כאב בגב התחתון. אולי זה כי השמנתי, או כי התמיכה לזה במשענת הגב לא מושלמת. אם אתם מעוניינים לחבר את המכשיר הנייד שלכם לאדרואיד אוטו, אל תעשו את זה בשקע ה-USB הרגיל. השתמשו ב-C, שכן הרגיל משגע את המערכת, וזו אינה הפעם הראשונה שזה קורה לי בדגמי פיג'ו-סיטרואן. רק ברמת הגימור 'פרמיום' יש חמישה כוכבי בטיחות ורשימת מערכות הבטיחות המתקדמות ממש מרשימה – בלימה אוטונומית עד 140 קמ"ש, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעה על עייפות נהג ועוד. יש גם שמונה כריות אוויר. מצב 'אקו' בבורר מצבי הנהיגה גורם ברוב המכוניות להתנהלות פלגמטית במיוחד ולחוסר רצון לחיות מצד הנהג; כאן המצב סביר וסביל, וניתן לנהוג ב'אקו' – לחסוך ולא להתעצבן. שיוט במאה קמ"ש מציב את המנוע על פחות מאלפיים סיבובים בהילוך שמיני. צריכת הדלק בסיום המבחן (540 קילומטרים) עמדה על ליטר לכל 13.2 קילומטר, בממוצע.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג

בלבן של הפנסים
פיג'ו 2008 החדש הוא רכב פנאי מרשים טוב מאוד. הוא אינו מושלם – הנדסת האנוש ושדה הראייה לא מתעלים, חסר לנו פתח מיזוג מאחור – אבל עיצובו מרשים, הממדים והמרחב טובים מאוד, סביבת הנהג מכובדת, יחידת הכוח נעימה ויעילה, נוחות הנסיעה טובה, גם בשבילים והיכולת הדינמית אינה חסרה. ברמת הגימור 'פרמיום' גם אבזור עשיר ומפרט בטיחות מתקדם.

מחירו של פיג'ו 2008 החדש ברמת הגימור הזו הוא 135,000 שקלים – בטווח המחירים של מובילי הקבוצה ברמות הגימור הגבוהות שלהם*. כבר כעת ברור ש-2008 הוא מהטובים בין רכב הפנאי הקטנים – מאיר היישר ללבן של הפנסים שלהם ולא מעמעם אורות. ויותר מזה, אנו נערוך בהמשך מבחן השוואתי ביניהם, אבל אל תופתעו אם בסופו, פיג'ו 2008 הוא זה שיציב את הרף.

*מתחרים בולטים:
פולקסווגן טי-קרוס קומפורטליין פלוס, סקודה קאמיק סטייל, יונדאי קונה פרסטיג', ניסאן ג'וק אן-דיזיין ומאזדה CX-3 פלוס

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (1.2 ל', 130 כ
צילום: רונן טופלברג